Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag tänkte införskaffa mig en ny mikrofon. Mina gamla är budgetvarianter som kostat 200:- stycket.

Tittade lite på diverse hemsidor och konstaterade att det är helt galet många olika varianter.

Det jag undrar är vad som skall användas för inspelning av sång. Stormembran, dynamisk, kondensator eller vad?

Budgeten lär vara 1000:-.

Tacksam för svar.

Annons
Postat (redigerat)

Om du inte har allt för dålig akustik där du spelar in så skulle jag i första hand titta på en stormembranig kondensatormikrofon. Anledningen till att jag säger så är att jag finner att i många fall fungerar dessa bäst, det är några undantag när man velat haft ett annat sound och valt dynamisk eller bandmikrofon, men som första mikrofon för sång så skulle jag tipsa om det. Glöm inte bort att en kondensatormikrfon kräver fantommatning.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Om du inte har allt för dålig akustik där du spelar in så skulle jag i första hand titta på en stormembranig kondensatormikrofon. Anledningen till att jag säger så är att jag finner att i många fall fungerar dessa bäst, det är några undantag när man velat haft ett annat sound och valt dynamisk eller bandmikrofon, men som första mikrofon för sång så skulle jag tipsa om det. Glöm inte bort att en kondensatormikrfon kräver fantommatning.

MVH

Anders

Tack för svaret!

Krävs det inte en mycket bra mikteknik för att hantera en kondensatormikrofon?

Mitt mixerbord kan fantommata mikrofoner samt har inbyggd preamp så som jag förstår det. 😆

Postat

MVH

Anders

Tack för svaret!

Mitt mixerbord kan fantommata mikrofoner samt har inbyggd preamp så som jag förstår det. 😆

All uppmickning kräver ju teknik, men det kommer du lära dig. Du kan läsa det du hittar här på forumet, låna böcker på biblioteket, och sist men inte minst, tillåta dig själv göra misstag som du får lära dig av.

MVH

Anders

Postat
All uppmickning kräver ju teknik, men det kommer du lära dig. Du kan läsa det du hittar här på forumet, låna böcker på biblioteket, och sist men inte minst, tillåta dig själv göra misstag som du får lära dig av.

MVH

Anders

Misstag gör jag massvis 😄 Har kört med en dynamisk mik den senaste tiden vilket har underlättat tekniken lite.

Tar aldrig i för fullt i rädslan av att någon skall höra mig också 🙂 Dags för ett ljudisolerat rum 😆

Postat
I vanlig ordning så tipsar jag om min testsite, där du kan hämta smakprov på ett gäng micar, jämföra i lugn och ro och bilda en egen uppfattning om de olika modellerna. 😛

Oh! Jag tar en titt 🙂 Tackar.

Postat

Röde NT1a är jäkligt sjyst tycker jag. Den går lös på ca 2000 kr.

Postat

Tycker Shure Sm57 är svinbra på sång! Har helt klart underskattat den tidigare men måste säga att den alltmer kommer fram vid sång-inspelningar.

Tycker den låter riktigt skönt. Ingen jobbig överdriven diskant och inte essig och jobbig. däremot får man väll vara hyffsat konstans med avståndet och ett puffskydd är bra att ha.

995 spänn för en mick du dessutom kan använda till väldigt mycket annat.

Postat
Tycker Shure Sm57 är svinbra på sång! Har helt klart underskattat den tidigare men måste säga att den alltmer kommer fram vid sång-inspelningar.

Tycker den låter riktigt skönt. Ingen jobbig överdriven diskant och inte essig och jobbig. däremot får man väll vara hyffsat konstans med avståndet och ett puffskydd är bra att ha.

995 spänn för en mick du dessutom kan använda till väldigt mycket annat.

Sm57an är nice den också. Men den kräver rätt mkt gain ifrån preampen om man sjunger lågt vilket ställer krav på preampen. Alltså tysta ljudkällor tycker jag den är mindre kul på.

Postat

MVH

Anders

Tack för svaret!

Mitt mixerbord kan fantommata mikrofoner samt har inbyggd preamp så som jag förstår det. 🙂

Kopplar du bara in en kompressor så behöver du inte tänka på någon mikrofonteknik. Utan kompressor däremot kan sångaren där emot tvingas lägga mycket enegri på att backa ifrån micken så fort en stark ton kommer och närma sig micken så fort en svag ton kommer. Med kompressor är det bara att tuta och köra.

• 3 veckor senare...
creel (oregistrerad)
Postat

En del av er säger att ni gillar SM57 till sång, vad tycker ni om SM58 då? Den är väl snäppet bättre?

Och nej, SM57 och SM58 är inte samma mick om man tar bort puffskyddet på 58:an.

Postat
En del av er säger att ni gillar SM57 till sång, vad tycker ni om SM58 då? Den är väl snäppet bättre?

Personligen gillar jag inte SM58 alls till sång (inte SM57 heller för den delen) - utan tycker att Beta58a är MYCKET trevligare, om man behöver ha en dynamisk.

Och nej, SM57 och SM58 är inte samma mick om man tar bort puffskyddet på 58:an.

Nej, inte riktigt, men nästan... 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.