Jump to content
Annons

Basplugg


Ekstasis

Recommended Posts

Vilka basspluggar och samplingsbiblotek är rekommenderat idag för BAS ?

Spelar många former av musik men främst tung metal, väldig nedstämt (8 strängade gitarrer).

Så behöver en multi-samplad bass som klarar dom extremt låga frekvenserna, men samtidigt låter bra.

Och det behöver inte nödvändigtvis vara gratisspluggar...tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vilka basspluggar och samplingsbiblotek är rekommenderat idag för BAS ?

Spelar många former av musik men främst tung metal, väldig nedstämt (8 strängade gitarrer).

Så behöver en multi-samplad bass som klarar dom extremt låga frekvenserna, men samtidigt låter bra.

Och det behöver inte nödvändigtvis vara gratisspluggar...tack

Tung metal me 8-strängade gitarrer? Detta vill jag höra, hojta gärna till om du gör något du vill visa. 🙂

Mvh

Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka basspluggar och samplingsbiblotek är rekommenderat idag för BAS ?

Spelar många former av musik men främst tung metal, väldig nedstämt (8 strängade gitarrer).

Så behöver en multi-samplad bass som klarar dom extremt låga frekvenserna, men samtidigt låter bra.

Och det behöver inte nödvändigtvis vara gratisspluggar...tack

Tung metal me 8-strängade gitarrer? Detta vill jag höra, hojta gärna till om du gör något du vill visa. 🙂

Mvh

Memphis

Det ska du få göra 😄

År en sådan jävla perfektionist dock, men när jag är nöjd med något, ska jag lägga upp det här.

Så kan jag få tips om produktion och mixning osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
IK Multimedia Ampeg SVX. Funkar som typ Revalver/Guitar Rig fast för bas.

Låter väl ok.

Jo, fast då ska man nog ha en bas också ?

Därför jag vill ha en samplad bas. Sedan så vill jag experimentera med en

samplad bass, och se om jag lyckas få den på konstgjord väg låta bra på låga F strängen.

Den oktaven är 27 hertz, så extremt lågt, så tror det kan vara bättre med en konstgjord bas faktiskt..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte en aning om denna pluggen uppfyller dina behov. Men du kan ju även titta på den och lyssna på demos. Har bara använt den själv någon gång å jag va hos en annan som hade den. Så jag vet inget om den egentligen.

http://www.spectrasonics.net/instruments/trilogy.html

MVH

Anders

Joo har hört talas om den pluggen, använder även deras andra plugg atmosphere.

Har inte provat Trilogy just för att jag inte vet hur bra dom jämför sig med andra pluggar.

Tror Trilogy är främst riktigat till hip hop och elektronisk musik i allmänhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pettinhouse har en group-by nu som ger 70% rabatt, så du kanske skulle ta en titt på DirectBass.

Jag har varit med och utvecklat Scarbee Black Bass och Red Bass, så jag borde väl tipsa om dem istället egentligen 🙂 (se gärna demovideon som visar hur man kan spela längs hela strängarna). Sommarrean är över, men de har studentrabatter.

Om du pitchar ner instrument i Kontakt så tänk på att det går att förbättra kvaliteten på ljudet rejält genom att sätta HQI (High Quality Interpolation) till "high" eller "perfect". Ampeg SVX verkar kanonbra av resultaten att döma.

Link to comment
Dela på andra sajter

IK Multimedia Ampeg SVX. Funkar som typ Revalver/Guitar Rig fast för bas.

Låter väl ok.

Jo, fast då ska man nog ha en bas också ?

Därför jag vill ha en samplad bas. Sedan så vill jag experimentera med en

samplad bass, och se om jag lyckas få den på konstgjord väg låta bra på låga F strängen.

Den oktaven är 27 hertz, så extremt lågt, så tror det kan vara bättre med en konstgjord bas faktiskt..

Har prövat den en del, och jag håller inte med om att den låter ok. Tycker den låter riktigt dåligt faktiskt 😉 Inte alls samma kvalité som på amplitube.

Link to comment
Dela på andra sajter

IK Multimedia Ampeg SVX. Funkar som typ Revalver/Guitar Rig fast för bas.

Låter väl ok.

Jo, fast då ska man nog ha en bas också ?

Därför jag vill ha en samplad bas. Sedan så vill jag experimentera med en

samplad bass, och se om jag lyckas få den på konstgjord väg låta bra på låga F strängen.

Den oktaven är 27 hertz, så extremt lågt, så tror det kan vara bättre med en konstgjord bas faktiskt..

ampeg SVX är som vilken plugg som hellst som du lägger på ett ljudspår sedan om du har spelat basen själv eller om det är en plugg som gjort det spelar ju ingen roll.

fast du kan säkert påverka ljudet i bas pluggarna innan du gör en audio mix down men det brukar bli bättre med nån plugg efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att basarna i Hypersonic 2 är helt okej, speciellt i en mix. Sololyssnar man kan det låta lite mysko ibland såklart, men annars är dom bra.

Ja - Hypersonic är ett riktigt bra VSTi med många användbara ljud. Väldigt synd att det har utgått. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...