Jump to content
Annons

Compact Disc Digital Audio-loggan


debatt

Recommended Posts

Annons
Måste den vara med på etiketten?

Måste, nej.

Men uppfyller din skiva Red Book-standard så smäll på en logga för kundernas skull. Då vet de att den ska vara spelbar i alla CD-spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men det fanns en annan logga att ladda ned (eller rättare sagt, ett flertal att välja bland).

På den stod det Compact Recordable Disc.

Är den bättre att använda? Mer sanningsenlig alltså.

😱

Egentligen inte. Det är ju en audio-CD det handlar om eftersom den är bränd som en audio-CD...

Du har dessutom stängt skivan och då är den inte längre "recordable"... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

om det är för att du inte tycker den är fin så kan du förminska den så att den bara syns om man verkligen tittar

men eftersom det är en cdr du gör själv så kvittar det om den finns med

om du trycker upp den kommersiellt så bör den vara med

Link to comment
Dela på andra sajter

om det är för att du inte tycker den är fin så kan du förminska den så att den bara syns om man verkligen tittar

men eftersom det är en cdr du gör själv så kvittar det om den finns med

om du trycker upp den kommersiellt så bör den vara med

och med "den" så menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

om det är för att du inte tycker den är fin så kan du förminska den så att den bara syns om man verkligen tittar

men eftersom det är en cdr du gör själv så kvittar det om den finns med

om du trycker upp den kommersiellt så bör den vara med

och med "den" så menar du?

om det är för att du inte tycker loggan är fin så kan du förminska loggan så att loggan bara syns om man verkligen tittar

men eftersom det är en cdr du gör själv så kvittar det om loggan finns med

om du trycker upp cdn kommersiellt så bör loggan vara med

Link to comment
Dela på andra sajter

om det är för att du inte tycker den är fin så kan du förminska den så att den bara syns om man verkligen tittar

men eftersom det är en cdr du gör själv så kvittar det om den finns med

om du trycker upp den kommersiellt så bör den vara med

och med "den" så menar du?

om det är för att du inte tycker loggan är fin så kan du förminska loggan så att loggan bara syns om man verkligen tittar

men eftersom det är en cdr du gör själv så kvittar det om loggan finns med

om du trycker upp cdn kommersiellt så bör loggan vara med

Och med "loggan menar du?

.

.

.

... dvs. tycker du att jag ska använda Compact Disc Digital Audio-loggan eller Compact Recordable Disc-loggan?

😉

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

om det är för att du inte tycker den är fin så kan du förminska den så att den bara syns om man verkligen tittar

men eftersom det är en cdr du gör själv så kvittar det om den finns med

om du trycker upp den kommersiellt så bör den vara med

och med "den" så menar du?

om det är för att du inte tycker loggan är fin så kan du förminska loggan så att loggan bara syns om man verkligen tittar

men eftersom det är en cdr du gör själv så kvittar det om loggan finns med

om du trycker upp cdn kommersiellt så bör loggan vara med

Och med "loggan menar du?vs. tycker du att jag ska använda Compact Disc Digital Audio-loggan eller Compact Recordable Disc-loggan?

😉

//debatt

trodde det var klart

Compact Recordable Disc-loggan kan du endast skriva om du tillverkar en blank skiva som någon själv kan kopiera

Link to comment
Dela på andra sajter

Eehhh...

...ändå har jag läst en artikel där det stod att man måste använda Compact Disc Recordable-loggan om det är en bränd skiva man använt för att spela in sina låtar och sprida den till allmänheten, och att använda Compact Disc Digital Audio var falsk marknadsföring. Men jag måste leta upp den först!!

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Eehhh...

...ändå har jag läst en artikel där det stod att man måste använda Compact Disc Recordable-loggan om det är en bränd skiva man använt för att spela in sina låtar och sprida den till allmänheten, och att använda Compact Disc Digital Audio var falsk marknadsföring. Men jag måste leta upp den först!!

//debatt

Det är ingen falsk marknadsföring eftersom det ju ÄR en audioskiva du bränner. Att det sedan finns folk som inte tycker att det är en "äkta" audioskiva när den är bränd, är en annan fråga...

Det är definitivt fel att använda den andra loggan, eftersom skivan inte är brännbar när du har stängt den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

...tror det var STIM som skrivit den...

*letar vidare*

Jag kommer ihåg kontentan iaf:

Resonemanget var att man hade använt en teknik (brännare) och en skiva (brännbar) där materialet bränts in och inte pressats i fabrik. Alltså var det en Recordable (inspelningsbar/brännbar) CD man använt. Att man stängt den var ovidkommande. Anlitade man en cd-fabrik hade man rätt att sätta ut Compact Disc Digital Audio (den vanliga loggan). De nämnde också på fysiska skillnader mellan cdr-skivor och de skivor som används i cd-fabriker, samt skillnaderna i tekniken att bränna resp pressa, med vidlyftiga grafiska bilder.

Samtidigt, eftersom jag tycker det är OERHÖRT beige att använda Compact Recordable Disc loggan på den bara för att jag använt en sådan där cdr, så skapade jag denna tråden för att få andra infallsvinklar. Vilket jag tycker att jag fått nu. Tackar!!

Att argumentet att man stängt skivan är lustigt, men inte skulle hålla juridiskt är en annan femma... När man köper en cdr-skiva där loggan redan sitter på etiketten, så försvinner den ju inte när man har bränt in alla spåren och stängt skivan. Så skulle en försvarsadvokat resonera. Dock inte jag eller vi.

😉

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom Red Book-standarden uppfylls, så att du kan spela skivan i en vanlig audio-spelare, så är det inte mycket att fundera över. Det ÄR en audio-CD och inget annat. Om den är pressad eller bränd gör ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gôtt!

Det kanske var en dåre som hade skrivit det!?

Nu vet jag iaf hur jag ska göra. Sätta en stor Compact Disc-logga över HELA cd-ytan, med all annan eventuell info inuti denna. :rolleyes:

Just detta med spelbarheten var en annan aspekt som togs upp minns jag. En vanlig pressad audio-cd ska kunna spelas i alla vanliga cd-spelare, medan en hemmagjord bränd cdr kommer att ha problem med att återges i vissa spelare. Det var ett bärande argument för att man skulle vara tvungen att sätta Compact Recordable Disc-loggan på skivan, ett slags medgivande.

Men nu slutar jag stå på huve efter den artikel och gör klart skivan istället!

Tack för ordet!

😕

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

ja har nu sökt en del och blir mer och mer osäker...

det verkar lite som att det skulle vara helt fel att använda Compact Disc Digital Audio just för att en cdr inte är red book standard utan det är orange book

och det enda rätta är då att använda Compact Recordable Disc.

själv skulle jag inte använda någon logga alls på hemgjorda cdr

Link to comment
Dela på andra sajter

det verkar lite som att det skulle vara helt fel att använda Compact Disc Digital Audio just för att en cdr inte är red book standard

En tom CD-R är inte Red Book.

En musikskiva på bränd CD-R kan klara Red Book-spec.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte den "vanliga" loggan vara en garanti för att det handlar om en produkt som håller i minst 100 år och inte en produkt som håller i 10 år!

Å andra läste jag igår om de cdr som har ett dye-skikt, att de kan hålla "i hundratals år". Taiko Yuden var visst först med att göra såna cdr.

🙂

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska inte den "vanliga" loggan vara en garanti för att det handlar om en produkt som håller i minst 100 år och inte en produkt som håller i 10 år!

Å andra läste jag igår om de cdr som har ett dye-skikt, att de kan hålla "i hundratals år". Taiko Yuden var visst först med att göra såna cdr.

🙂

//debatt

Audio-CD loggan är avsedd för audio-CD och innehåller inga garantier för mediats kvalitet, utan säger bara att skivan är spelbar i vanliga audiospelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Loggan är inte kvalitets-/hållbarhetsgaranti. Den garanterar att skivan kan spelas i en audio-cdspelare.

Det kan den inte, enligt SR Grammofonarkivet. Inte när vi kommer in på det elfte året iaf.

😉

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...