Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan jag behöver lite hjÀlp med tankar kring det hÀr med reverb i en ljudbild.

Jag har problem med att min mix inte blir riktigt "ren". Den kÀnns rörig och Àven om jag visserligen spelar rörigt sÄ tror jag att reverben spelar en roll.

Jag brukar aldrig anvÀnda mer Àn tre reverbkaraktÀrer och jag ÀnvÀnder lite mer pÄ de ljudkÀllor som jag vill flytta bak i ljudbilden men hur ska jag tÀnka runt stereo eller mono reverb?

Om jag har fyra ljudkÀllor som Àr i mono och anvÀnder samma reverb genom "send" ska jag dÄ har ett stereo reverb eller ett mono?

Om jag ska ha mono reverb ska jag dÄ panorera reverbet? och ska det skulpteras med EQ som vilket ljud som helst?

HjĂ€lp! 😛

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Hur lÄter mixen utan reverb?

Mono eller stereo Àr en smaksak.

Oftast anvÀnder man stereoreverb.

Att behandla reverb med EQ etc pÄ olika sÀtt gör jag jÀmt.

Postat (redigerat)
  Citat

Den lÄter lite rörig Àven dÄ men inte lika mycket. Normalt skulle jag inte anvÀnda sÄ mycket reverb men just den hÀr lÄten ska lÄta "svÀvande" och det kÀndes som att reverb var ett sÀtt att nÄ dit.

HÀr Àr en lÀnk för den som orkar lyssna.

Visan Örnen

Det jag vill fÄ fram Àr en sÄn dÀr rumsklang som egentligen inte hörs man som gör att man upplever mycket rum i mixen.

Redigerat av Hellecaster
Postat

Nu kan jag inte lyssna hÀr - men ett sÀtt att fÄ ett öppet och luftigt ljud, Àr att ha mycket "early reflections" och lite av reverbsvanen - och annars kan det ge en liknande effekt med delay. Det Àr inte alltid som reverbet Àr det bÀsta lösningen för ett luftigt ljud.

Elof (oregistrerad)
Postat

Reverb har oftast inget att göra lÄngt ner i basen, sÄ EQa dina reverb. Det kan ocksÄ hjÀlpa att ta fram nÄgon frekvens lite extra i reverben dÀr det inte finns sÄ mycket annat i mixen, sÄ du slipper skicka sÄ mycket, men att det ÀndÄ kan kÀnnas "blött". Monoreverb Àr mycket anvÀndbart eftersom det inte grötar lika mycket och tar upp sÄ stor plats, om du skickar till ett monoreverb kan du med fördel pröva att panorera det till en annan sida Àn den torra signalen.

Tre olika stereoreverb som inte Àr EQade olika kan lÀtt bli grötigt.

Postat

Aha! Tack för svaren nu blev jag lite klokare. DÄ börjar jag med att sÀtta hi-pass filter pÄ reverben och sen prova med dom i mono samt skulpera och panorera dem lite.

Ni Ă€r schyssta som svarar sĂ„ snabbt sĂ„ hĂ€r mitt pĂ„ en mĂ„ndagsförmiddag. 😛

/Magnus

Postat
  Citat

Aha dÄ kanske man ska tÀnka sig att anvÀnda ett huvud reverb i stereo som mÄnga instrument delar och mono pÄ dom som ska sticka ut lite som solo intrument?

har precis hittat ett reverb som imiterar olika studio klanger och har mÀrkt att ljuden blir nÄgot fetare om dom har en studioklang i grunden innan jag addar vanligt reverb men det kanske ocksÄ bidrar till den nÄgot diffusa reverb ljudbilden?

Knepigt med reverb tycker jag. 🙂

DieHard (oregistrerad)
Postat
  Hellecaster sa:
  Citat

Aha dÄ kanske man ska tÀnka sig att anvÀnda ett huvud reverb i stereo som mÄnga instrument delar och mono pÄ dom som ska sticka ut lite som solo intrument?

har precis hittat ett reverb som imiterar olika studio klanger och har mÀrkt att ljuden blir nÄgot fetare om dom har en studioklang i grunden innan jag addar vanligt reverb men det kanske ocksÄ bidrar till den nÄgot diffusa reverb ljudbilden?

Knepigt med reverb tycker jag. 🙂

Ja du reverb Ă€r knepiga innan man kommer underfund med dem. Vet sjĂ€lv hur grötiga mina mixar lĂ€t förr. 😉 Och sen Ă€r ett gammalt knep om man exempelvis vill fĂ„ till ett lite fetare sĂ„ngljud sĂ„ kan man slĂ€nga pĂ„ ett delay pĂ„ reverbet.

Postat
  Hellecaster sa:
Jag har problem med att min mix inte blir riktigt "ren". Den kÀnns rörig och Àven om jag visserligen spelar rörigt sÄ tror jag att reverben spelar en roll.

Se till att mixen Àr stabil innan du lÀgger pÄ reverb. AnvÀnd inte för lÄng decay/utklingning pÄ reverben.

Postat
  Citat
Se till att mixen Àr stabil innan du lÀgger pÄ reverb. AnvÀnd inte för lÄng decay/utklingning pÄ reverben.

Definiera "stabil"? tĂ€nker du pĂ„ panoering och sĂ„nt eller bara pĂ„ det jag kallade för rörig? Är det bĂ€st att ha en fördröjning innan reverben börjar pĂ„ tex leadsĂ„ng eller Ă€r det bĂ€ttre att sĂ€tta kapa "svansarna" helt med en "gate"?

Jag vill ju ha ett stor rum men jag vill inte att reverben hörs om du förstÄr vad jag menar.

Amerikanska producenter brukar vara fenomenala pÄ det dÀr med att fÄ till ett stort rum utan att man egentligen hör sjÀlva reverben.

LjudkÀllorna ska ju lÄta som om dom Àr utan reverb men det ska vara en öppen och stor klang.

Lyssna pÄ exemplet jag lade ut för att höra ungefÀr vad jag Àr ute efter. Visan som jag försöker spela in

drloop (oregistrerad)
Postat
  Hellecaster sa:
  Citat

Definiera "stabil"? tĂ€nker du pĂ„ panoering och sĂ„nt eller bara pĂ„ det jag kallade för rörig? Är det bĂ€st att ha en fördröjning innan reverben börjar pĂ„ tex leadsĂ„ng eller Ă€r det bĂ€ttre att sĂ€tta kapa "svansarna" helt med en "gate"?

Jag vill ju ha ett stor rum men jag vill inte att reverben hörs om du förstÄr vad jag menar.

Amerikanska producenter brukar vara fenomenala pÄ det dÀr med att fÄ till ett stort rum utan att man egentligen hör sjÀlva reverben.

LjudkÀllorna ska ju lÄta som om dom Àr utan reverb men det ska vara en öppen och stor klang.

Lyssna pÄ exemplet jag lade ut för att höra ungefÀr vad jag Àr ute efter. Visan som jag försöker spela in

Är det du som gjort den?

Grundljudet Àr bra tycker jag.

DÀremot Àr det otajt, lÄter som trummorna Àr otajt spelade.

Postat

Japp det Àr jag som spelat in den och jag vet att trummorna Àr lite otajta pÄ nÄgra stÀllen. Killen som spelar dom gjorde det helt pÄ inpuls utan att nÄgonsin ha hört lÄten innan. Jag har varit för "lat" för att fixa till den Àn. Jag fasnade pÄ reverb delen.

Felet som jag tycker med mitt grundljud Ă€r just att man hör att det Ă€r en massa reverb. Om jag lyssnar pĂ„ proffsinspelningar som hör man aldrig sjĂ€lva reverb effekten. Skumt hur dom gör. 🙂

/Magnus

Postat (redigerat)

Jag ser pÄ bandet ur ett publikt perspektiv nÀr jag effektlÀgger,

fastÀn jag oftast Àr vÀldigt restrektiv till reverb sÄ kan det funka i smÄ doser..

Korta reverber typ reflection eller small room i flankerna (monoreverb) och lÀngre inÄt mitten (stereoreverb)..

Grundregel jag har Àr, ju tÀtare musik, ju mindre reverb sÄ,

denna lÄten kanske skulle funka med ett reverb insertad pÄ mastern för att mjuka upp ljudbilden totalt,

finns sĂ€kert de som pĂ„stĂ„r att det lĂ„ter som dansband, men det Ă€r ett alternativ 🙂

Redigerat av Biran
Postat

Hmm? reverb pÄ mastern har ju lÀnge kÀnnts som ett "big no no" men som du sÀger sÄ om man bortser frÄn dansbandsvarningen med ett sÄnt förfarande sÄ kan det kanske i "glesare" musik funka utan att bli en "dansbandsmatta".

Jag kanske mÄste dÀmpa dom djupaste bastonerna ifall dom suger upp förmycket reverb dÄ kanske som kagge och djupbas men som sagt vÀrt att testa helt klart.

Å du har ju helt rĂ€tt i att man kan helt enkelt se det som en livesituation, ett band i ett rum.

Jag fĂ„r kila ivĂ€g till studion Ă„ testa. 🙂

Tack för alla tips allihop! ni Ă€r guld vĂ€rda som alltid stĂ€ller upp med rĂ„d. 🙂

Postat

Reverb pÄ mastern gÄr ju att ta till om mixen ligger bra men kÀnns lite för fastsmetad pÄ högtalarkonen.. personligen Àr det nÄgot jag undviker i 99% av fallen dÄ det bara kÀnns som jag slarvat i mixen..

Ett tankesÀtt jag sjÀlv börjat anvÀnda mer och mer och som kÀnns bra Àr att anvÀnda flera olika reverb och försöka ( sÄ lÄngt det gÄr ) att inte skicka "krockat" frekvensmaterial till samma reverb, sedan brukar jag panorera rummen lite olika, vissa reverb minskar jag rummets bredd pÄ andra ligger Àver hela ytan, andra enbart i mono m.m m.m delay pÄ reverb Àr rÀtt anvÀndbart om man vill göra exempelvis en super-pre-delay-effekt... anything goes men det Àr uteslutande grundmaterialet som styr.

NÄgot annat som hjÀlper Àr att ta av sig "sÄhÀrkandetintelÄta-mössan" och bara ta in hur det kÀnns.. svÄrt, men vÀldigt effektivt.

Lycka till

Postat
  Lundin sa:
Reverb pÄ mastern gÄr ju att ta till om mixen ligger bra men kÀnns lite för fastsmetad pÄ högtalarkonen.. personligen Àr det nÄgot jag undviker i 99% av fallen dÄ det bara kÀnns som jag slarvat i mixen..

Ett tankesÀtt jag sjÀlv börjat anvÀnda mer och mer och som kÀnns bra Àr att anvÀnda flera olika reverb och försöka ( sÄ lÄngt det gÄr ) att inte skicka "krockat" frekvensmaterial till samma reverb, sedan brukar jag panorera rummen lite olika, vissa reverb minskar jag rummets bredd pÄ andra ligger Àver hela ytan, andra enbart i mono m.m m.m delay pÄ reverb Àr rÀtt anvÀndbart om man vill göra exempelvis en super-pre-delay-effekt... anything goes men det Àr uteslutande grundmaterialet som styr.

NÄgot annat som hjÀlper Àr att ta av sig "sÄhÀrkandetintelÄta-mössan" och bara ta in hur det kÀnns.. svÄrt, men vÀldigt effektivt.

Lycka till

Det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt att lĂ€gga reverb pĂ„ mastern i 1 fall av 1000 😎

Tanken frÄn min sida var lite djupare Àn sÄ att,

man mÄste vara öppensinnad och prova nya ideer, Àven om det kanske strider mot sunt förnuft..

Postat
  Biran sa:
  Lundin sa:

Lycka till

Det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt att lĂ€gga reverb pĂ„ mastern i 1 fall av 1000 🙁

Tanken frÄn min sida var lite djupare Àn sÄ att,

man mÄste vara öppensinnad och prova nya ideer, Àven om det kanske strider mot sunt förnuft..

Hmmm.. var det inte det jag skrev dÄ?

Citat
NÄgot annat som hjÀlper Àr att ta av sig "sÄhÀrkandetintelÄta-mössan" och bara ta in hur det kÀnns.. svÄrt, men vÀldigt effektivt."
Postat
  Hellecaster sa:
  Citat

Den lÄter lite rörig Àven dÄ men inte lika mycket. Normalt skulle jag inte anvÀnda sÄ mycket reverb men just den hÀr lÄten ska lÄta "svÀvande" och det kÀndes som att reverb var ett sÀtt att nÄ dit.

HÀr Àr en lÀnk för den som orkar lyssna.

Visan Örnen

Det jag vill fÄ fram Àr en sÄn dÀr rumsklang som egentligen inte hörs man som gör att man upplever mycket rum i mixen.

Prova att anvÀnda ett delay istÀllet, det blir ofta mindre kladdigt. Sedan kan man ha mer tidiga reflektioner och korta ner de lÄnga studsarna om man bara vill ha lite rumsskÀnsla. Brova att skÀra lite i botten pÄ reverbkanalen ocksÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.