Hellecaster Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 Hejsan jag behöver lite hjĂ€lp med tankar kring det hĂ€r med reverb i en ljudbild. Jag har problem med att min mix inte blir riktigt "ren". Den kĂ€nns rörig och Ă€ven om jag visserligen spelar rörigt sĂ„ tror jag att reverben spelar en roll. Jag brukar aldrig anvĂ€nda mer Ă€n tre reverbkaraktĂ€rer och jag Ă€nvĂ€nder lite mer pĂ„ de ljudkĂ€llor som jag vill flytta bak i ljudbilden men hur ska jag tĂ€nka runt stereo eller mono reverb? Om jag har fyra ljudkĂ€llor som Ă€r i mono och anvĂ€nder samma reverb genom "send" ska jag dĂ„ har ett stereo reverb eller ett mono? Om jag ska ha mono reverb ska jag dĂ„ panorera reverbet? och ska det skulpteras med EQ som vilket ljud som helst? HjĂ€lp! đ
Claes Holmerup Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 Eftersom man brukar anvÀnda reverb för att skapa kÀnslan av ett rum, sÄ har man dem normalt i stereo, som send-effekt.
drloop (oregistrerad) Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 Hur lÄter mixen utan reverb? Mono eller stereo Àr en smaksak. Oftast anvÀnder man stereoreverb. Att behandla reverb med EQ etc pÄ olika sÀtt gör jag jÀmt.
Hellecaster Postat 21 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 21 juli 2008 (redigerat) Hur lĂ„ter mixen utan reverb? Den lĂ„ter lite rörig Ă€ven dĂ„ men inte lika mycket. Normalt skulle jag inte anvĂ€nda sĂ„ mycket reverb men just den hĂ€r lĂ„ten ska lĂ„ta "svĂ€vande" och det kĂ€ndes som att reverb var ett sĂ€tt att nĂ„ dit. HĂ€r Ă€r en lĂ€nk för den som orkar lyssna. Visan Ărnen Det jag vill fĂ„ fram Ă€r en sĂ„n dĂ€r rumsklang som egentligen inte hörs man som gör att man upplever mycket rum i mixen. Redigerat 21 juli 2008 av Hellecaster
Claes Holmerup Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 Nu kan jag inte lyssna hÀr - men ett sÀtt att fÄ ett öppet och luftigt ljud, Àr att ha mycket "early reflections" och lite av reverbsvanen - och annars kan det ge en liknande effekt med delay. Det Àr inte alltid som reverbet Àr det bÀsta lösningen för ett luftigt ljud.
Elof (oregistrerad) Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 Reverb har oftast inget att göra lÄngt ner i basen, sÄ EQa dina reverb. Det kan ocksÄ hjÀlpa att ta fram nÄgon frekvens lite extra i reverben dÀr det inte finns sÄ mycket annat i mixen, sÄ du slipper skicka sÄ mycket, men att det ÀndÄ kan kÀnnas "blött". Monoreverb Àr mycket anvÀndbart eftersom det inte grötar lika mycket och tar upp sÄ stor plats, om du skickar till ett monoreverb kan du med fördel pröva att panorera det till en annan sida Àn den torra signalen. Tre olika stereoreverb som inte Àr EQade olika kan lÀtt bli grötigt.
Hellecaster Postat 21 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 21 juli 2008 Aha! Tack för svaren nu blev jag lite klokare. DĂ„ börjar jag med att sĂ€tta hi-pass filter pĂ„ reverben och sen prova med dom i mono samt skulpera och panorera dem lite. Ni Ă€r schyssta som svarar sĂ„ snabbt sĂ„ hĂ€r mitt pĂ„ en mĂ„ndagsförmiddag. đ /Magnus
Hellecaster Postat 21 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 21 juli 2008 Tre olika stereoreverb som inte Ă€r EQade olika kan lĂ€tt bli grötigt. Aha dĂ„ kanske man ska tĂ€nka sig att anvĂ€nda ett huvud reverb i stereo som mĂ„nga instrument delar och mono pĂ„ dom som ska sticka ut lite som solo intrument? har precis hittat ett reverb som imiterar olika studio klanger och har mĂ€rkt att ljuden blir nĂ„got fetare om dom har en studioklang i grunden innan jag addar vanligt reverb men det kanske ocksĂ„ bidrar till den nĂ„got diffusa reverb ljudbilden? Knepigt med reverb tycker jag. đ
DieHard (oregistrerad) Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 Tre olika stereoreverb som inte Ă€r EQade olika kan lĂ€tt bli grötigt. Aha dĂ„ kanske man ska tĂ€nka sig att anvĂ€nda ett huvud reverb i stereo som mĂ„nga instrument delar och mono pĂ„ dom som ska sticka ut lite som solo intrument? har precis hittat ett reverb som imiterar olika studio klanger och har mĂ€rkt att ljuden blir nĂ„got fetare om dom har en studioklang i grunden innan jag addar vanligt reverb men det kanske ocksĂ„ bidrar till den nĂ„got diffusa reverb ljudbilden? Knepigt med reverb tycker jag. đ Ja du reverb Ă€r knepiga innan man kommer underfund med dem. Vet sjĂ€lv hur grötiga mina mixar lĂ€t förr. đ Och sen Ă€r ett gammalt knep om man exempelvis vill fĂ„ till ett lite fetare sĂ„ngljud sĂ„ kan man slĂ€nga pĂ„ ett delay pĂ„ reverbet.
joachime Postat 21 juli 2008 Postat 21 juli 2008 Jag har problem med att min mix inte blir riktigt "ren". Den kÀnns rörig och Àven om jag visserligen spelar rörigt sÄ tror jag att reverben spelar en roll. Se till att mixen Àr stabil innan du lÀgger pÄ reverb. AnvÀnd inte för lÄng decay/utklingning pÄ reverben.
Hellecaster Postat 22 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 22 juli 2008 Se till att mixen Ă€r stabil innan du lĂ€gger pĂ„ reverb. AnvĂ€nd inte för lĂ„ng decay/utklingning pĂ„ reverben. Definiera "stabil"? tĂ€nker du pĂ„ panoering och sĂ„nt eller bara pĂ„ det jag kallade för rörig? Ăr det bĂ€st att ha en fördröjning innan reverben börjar pĂ„ tex leadsĂ„ng eller Ă€r det bĂ€ttre att sĂ€tta kapa "svansarna" helt med en "gate"? Jag vill ju ha ett stor rum men jag vill inte att reverben hörs om du förstĂ„r vad jag menar. Amerikanska producenter brukar vara fenomenala pĂ„ det dĂ€r med att fĂ„ till ett stort rum utan att man egentligen hör sjĂ€lva reverben. LjudkĂ€llorna ska ju lĂ„ta som om dom Ă€r utan reverb men det ska vara en öppen och stor klang. Lyssna pĂ„ exemplet jag lade ut för att höra ungefĂ€r vad jag Ă€r ute efter. Visan som jag försöker spela in
drloop (oregistrerad) Postat 22 juli 2008 Postat 22 juli 2008 Se till att mixen Ă€r stabil innan du lĂ€gger pĂ„ reverb. AnvĂ€nd inte för lĂ„ng decay/utklingning pĂ„ reverben. Definiera "stabil"? tĂ€nker du pĂ„ panoering och sĂ„nt eller bara pĂ„ det jag kallade för rörig? Ăr det bĂ€st att ha en fördröjning innan reverben börjar pĂ„ tex leadsĂ„ng eller Ă€r det bĂ€ttre att sĂ€tta kapa "svansarna" helt med en "gate"? Jag vill ju ha ett stor rum men jag vill inte att reverben hörs om du förstĂ„r vad jag menar. Amerikanska producenter brukar vara fenomenala pĂ„ det dĂ€r med att fĂ„ till ett stort rum utan att man egentligen hör sjĂ€lva reverben. LjudkĂ€llorna ska ju lĂ„ta som om dom Ă€r utan reverb men det ska vara en öppen och stor klang. Lyssna pĂ„ exemplet jag lade ut för att höra ungefĂ€r vad jag Ă€r ute efter. Visan som jag försöker spela in Ăr det du som gjort den? Grundljudet Ă€r bra tycker jag. DĂ€remot Ă€r det otajt, lĂ„ter som trummorna Ă€r otajt spelade.
Hellecaster Postat 22 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 22 juli 2008 Japp det Ă€r jag som spelat in den och jag vet att trummorna Ă€r lite otajta pĂ„ nĂ„gra stĂ€llen. Killen som spelar dom gjorde det helt pĂ„ inpuls utan att nĂ„gonsin ha hört lĂ„ten innan. Jag har varit för "lat" för att fixa till den Ă€n. Jag fasnade pĂ„ reverb delen. Felet som jag tycker med mitt grundljud Ă€r just att man hör att det Ă€r en massa reverb. Om jag lyssnar pĂ„ proffsinspelningar som hör man aldrig sjĂ€lva reverb effekten. Skumt hur dom gör. đ /Magnus
Biran Postat 22 juli 2008 Postat 22 juli 2008 (redigerat) Jag ser pĂ„ bandet ur ett publikt perspektiv nĂ€r jag effektlĂ€gger, fastĂ€n jag oftast Ă€r vĂ€ldigt restrektiv till reverb sĂ„ kan det funka i smĂ„ doser.. Korta reverber typ reflection eller small room i flankerna (monoreverb) och lĂ€ngre inĂ„t mitten (stereoreverb).. Grundregel jag har Ă€r, ju tĂ€tare musik, ju mindre reverb sĂ„, denna lĂ„ten kanske skulle funka med ett reverb insertad pĂ„ mastern för att mjuka upp ljudbilden totalt, finns sĂ€kert de som pĂ„stĂ„r att det lĂ„ter som dansband, men det Ă€r ett alternativ đ Redigerat 22 juli 2008 av Biran
Hellecaster Postat 22 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 22 juli 2008 Hmm? reverb pĂ„ mastern har ju lĂ€nge kĂ€nnts som ett "big no no" men som du sĂ€ger sĂ„ om man bortser frĂ„n dansbandsvarningen med ett sĂ„nt förfarande sĂ„ kan det kanske i "glesare" musik funka utan att bli en "dansbandsmatta". Jag kanske mĂ„ste dĂ€mpa dom djupaste bastonerna ifall dom suger upp förmycket reverb dĂ„ kanske som kagge och djupbas men som sagt vĂ€rt att testa helt klart. Ă du har ju helt rĂ€tt i att man kan helt enkelt se det som en livesituation, ett band i ett rum. Jag fĂ„r kila ivĂ€g till studion Ă„ testa. đ Tack för alla tips allihop! ni Ă€r guld vĂ€rda som alltid stĂ€ller upp med rĂ„d. đ
Lundin Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 Reverb pÄ mastern gÄr ju att ta till om mixen ligger bra men kÀnns lite för fastsmetad pÄ högtalarkonen.. personligen Àr det nÄgot jag undviker i 99% av fallen dÄ det bara kÀnns som jag slarvat i mixen.. Ett tankesÀtt jag sjÀlv börjat anvÀnda mer och mer och som kÀnns bra Àr att anvÀnda flera olika reverb och försöka ( sÄ lÄngt det gÄr ) att inte skicka "krockat" frekvensmaterial till samma reverb, sedan brukar jag panorera rummen lite olika, vissa reverb minskar jag rummets bredd pÄ andra ligger Àver hela ytan, andra enbart i mono m.m m.m delay pÄ reverb Àr rÀtt anvÀndbart om man vill göra exempelvis en super-pre-delay-effekt... anything goes men det Àr uteslutande grundmaterialet som styr. NÄgot annat som hjÀlper Àr att ta av sig "sÄhÀrkandetintelÄta-mössan" och bara ta in hur det kÀnns.. svÄrt, men vÀldigt effektivt. Lycka till
Biran Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 Reverb pĂ„ mastern gĂ„r ju att ta till om mixen ligger bra men kĂ€nns lite för fastsmetad pĂ„ högtalarkonen.. personligen Ă€r det nĂ„got jag undviker i 99% av fallen dĂ„ det bara kĂ€nns som jag slarvat i mixen.. Ett tankesĂ€tt jag sjĂ€lv börjat anvĂ€nda mer och mer och som kĂ€nns bra Ă€r att anvĂ€nda flera olika reverb och försöka ( sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„r ) att inte skicka "krockat" frekvensmaterial till samma reverb, sedan brukar jag panorera rummen lite olika, vissa reverb minskar jag rummets bredd pĂ„ andra ligger Ă€ver hela ytan, andra enbart i mono m.m m.m delay pĂ„ reverb Ă€r rĂ€tt anvĂ€ndbart om man vill göra exempelvis en super-pre-delay-effekt... anything goes men det Ă€r uteslutande grundmaterialet som styr. NĂ„got annat som hjĂ€lper Ă€r att ta av sig "sĂ„hĂ€rkandetintelĂ„ta-mössan" och bara ta in hur det kĂ€nns.. svĂ„rt, men vĂ€ldigt effektivt. Lycka till Det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt att lĂ€gga reverb pĂ„ mastern i 1 fall av 1000 đ Tanken frĂ„n min sida var lite djupare Ă€n sĂ„ att, man mĂ„ste vara öppensinnad och prova nya ideer, Ă€ven om det kanske strider mot sunt förnuft..
Lundin Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 Reverb pĂ„ mastern gĂ„r ju att ta till om mixen ligger bra men kĂ€nns lite för fastsmetad pĂ„ högtalarkonen.. personligen Ă€r det nĂ„got jag undviker i 99% av fallen dĂ„ det bara kĂ€nns som jag slarvat i mixen.. Ett tankesĂ€tt jag sjĂ€lv börjat anvĂ€nda mer och mer och som kĂ€nns bra Ă€r att anvĂ€nda flera olika reverb och försöka ( sĂ„ lĂ„ngt det gĂ„r ) att inte skicka "krockat" frekvensmaterial till samma reverb, sedan brukar jag panorera rummen lite olika, vissa reverb minskar jag rummets bredd pĂ„ andra ligger Ă€ver hela ytan, andra enbart i mono m.m m.m delay pĂ„ reverb Ă€r rĂ€tt anvĂ€ndbart om man vill göra exempelvis en super-pre-delay-effekt... anything goes men det Ă€r uteslutande grundmaterialet som styr. NĂ„got annat som hjĂ€lper Ă€r att ta av sig "sĂ„hĂ€rkandetintelĂ„ta-mössan" och bara ta in hur det kĂ€nns.. svĂ„rt, men vĂ€ldigt effektivt. Lycka till Det gĂ„r alldeles utmĂ€rkt att lĂ€gga reverb pĂ„ mastern i 1 fall av 1000 đ Tanken frĂ„n min sida var lite djupare Ă€n sĂ„ att, man mĂ„ste vara öppensinnad och prova nya ideer, Ă€ven om det kanske strider mot sunt förnuft.. Hmmm.. var det inte det jag skrev dĂ„? NĂ„got annat som hjĂ€lper Ă€r att ta av sig "sĂ„hĂ€rkandetintelĂ„ta-mössan" och bara ta in hur det kĂ€nns.. svĂ„rt, men vĂ€ldigt effektivt."
mixtur Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 Hur lĂ„ter mixen utan reverb? Den lĂ„ter lite rörig Ă€ven dĂ„ men inte lika mycket. Normalt skulle jag inte anvĂ€nda sĂ„ mycket reverb men just den hĂ€r lĂ„ten ska lĂ„ta "svĂ€vande" och det kĂ€ndes som att reverb var ett sĂ€tt att nĂ„ dit. HĂ€r Ă€r en lĂ€nk för den som orkar lyssna. Visan Ărnen Det jag vill fĂ„ fram Ă€r en sĂ„n dĂ€r rumsklang som egentligen inte hörs man som gör att man upplever mycket rum i mixen. Prova att anvĂ€nda ett delay istĂ€llet, det blir ofta mindre kladdigt. Sedan kan man ha mer tidiga reflektioner och korta ner de lĂ„nga studsarna om man bara vill ha lite rumsskĂ€nsla. Brova att skĂ€ra lite i botten pĂ„ reverbkanalen ocksĂ„.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.