Jump to content
Annons

Jag vill få cymbaler i fokus.


Recommended Posts

Jag har spelat in tre låtar med endast trumset nu men jag har ett problem. Vi har lyckats få bra ljud på kaggen, virveln m.m. men virveln får ett så konstigt ljud när vi höjer upp overheaden. Problemet är att vi måste höja den för att få cymbalerna att låta men hur gör vi för att "få bort" virveln i overheaden och få cymbalerna att stå ut mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ett par micar till cymbalerna vid inspelning?

Så sant, men det finns lite knep att ta till om skadan redan är skedd. Ett tips är att du skickar hela OH kanalerna till ett stereospår. På detta spår lägger du nu en Hi pass vid ca 1,5 KHZ. Komprimera, och blanda med OH mickarna. Detta kan hjälpa, testa och se.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par micar till cymbalerna vid inspelning?

Så sant, men det finns lite knep att ta till om skadan redan är skedd. Ett tips är att du skickar hela OH kanalerna till ett stereospår. På detta spår lägger du nu en Hi pass vid ca 1,5 KHZ. Komprimera, och blanda med OH mickarna. Detta kan hjälpa, testa och se.

MVH

Anders

Jag är en extrem nybörjare på detta så jag behöver lite extra hjälp.

Jag kan börja med att säga att jag använder Logic.

Sedan hur skickar jag OH kanalen till ett stereo spår?

Vart hittar jag hipass? Hittar inte bland pluggarna.

Hur bör jag komprimera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par micar till cymbalerna vid inspelning?

Så sant, men det finns lite knep att ta till om skadan redan är skedd. Ett tips är att du skickar hela OH kanalerna till ett stereospår. På detta spår lägger du nu en Hi pass vid ca 1,5 KHZ. Komprimera, och blanda med OH mickarna. Detta kan hjälpa, testa och se.

MVH

Anders

Kolla också så att virveln i fas med OH-mickarna, annars måste du vända fas.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par micar till cymbalerna vid inspelning?

Så sant, men det finns lite knep att ta till om skadan redan är skedd. Ett tips är att du skickar hela OH kanalerna till ett stereospår. På detta spår lägger du nu en Hi pass vid ca 1,5 KHZ. Komprimera, och blanda med OH mickarna. Detta kan hjälpa, testa och se.

MVH

Anders

Kolla också så att virveln i fas med OH-mickarna, annars måste du vända fas.

/Dex.

Hur fas vänder jag då? Och hur ser jag om de är i fas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett par micar till cymbalerna vid inspelning?

Så sant, men det finns lite knep att ta till om skadan redan är skedd. Ett tips är att du skickar hela OH kanalerna till ett stereospår. På detta spår lägger du nu en Hi pass vid ca 1,5 KHZ. Komprimera, och blanda med OH mickarna. Detta kan hjälpa, testa och se.

MVH

Anders

Jag är en extrem nybörjare på detta så jag behöver lite extra hjälp.

Jag kan börja med att säga att jag använder Logic.

Sedan hur skickar jag OH kanalen till ett stereo spår?

Vart hittar jag hipass? Hittar inte bland pluggarna.

Hur bör jag komprimera?

Hejsan

Logic kan jag inte så jag vet inte rent praktiskt hur du gör, men det hittar du säkert i manualen, eller om någon Logicanvändare här på forumet hjälper dig.

Men iaf, det du vill göra ä att skicka dina OH-kanaler via send till ett AUX eller BUS -spår beroende på vad det heter i Logic. Skicka dessa före regel då vi inte vill att kompressorn börjar jobba annorlunda om du ändrar i reglarna senare i mixen. Hi-pass finns i din EQ eller som ett 1 bands filter. Hur komprimeringen bör göras är grymt svårt att säga då det skiljer sig från gång till gång. Men det du vill ha är en briljans i diskanten och ett fokus på just cymbalens klang. Fasvändningen har jag i min EQ, vart det är i Logic vet jag inte. Men det ser ut som en rund ring med ett streck snett igenom. man kan även fasvända själva audiofilen och då brukar det heta invert, men personligen föredrar jag inte det då jag vill ha mitt orginalspår som det är (om jag inte ska skicka vidare till någon annan som skulle bli glad om jag redan fixat faserna direkt på filen) Hur du kollar om det är i fas kan göras på tre sätt vad jag brukar använda och vet om.

1. Sololyssna virveln och OH kanalerna. Dra ner reglarna till botten på OH kanalerna. Dra sakta upp dem och lyssna på virveln om ljudet försämras, t.ex att botten försvinner osv. Då har du troligtvis ett fasfel.

2. Gör samma sak fast med reglarna redan uppe och fasvänd virveln och se om det blir bättre. Lyssna vilket du tycker låter bäst.

3. Det finns pluggar som man kan kolla fasen mellan två spår i. Vet inte vad Logic har men mitt heter Phasescope och följde med Pro Tools.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat in tre låtar med endast trumset nu men jag har ett problem. Vi har lyckats få bra ljud på kaggen, virveln m.m. men virveln får ett så konstigt ljud när vi höjer upp overheaden. Problemet är att vi måste höja den för att få cymbalerna att låta men hur gör vi för att "få bort" virveln i overheaden och få cymbalerna att stå ut mer?

Jag gissar att du har fasfel mellan virvel- och överhängsmickarna. Prova att lägga en gain-plug (följer med logic) på överhänget eller virvelmicken och fasvänd för att e om det löser problemet. Om inte det funkar kan du zooma in spåren och flytta virvelspåret lite senare eller överhänget lite tidigare så at virvelslagen inträffar ungefär samtidigt tidsmässigt. Se upp så att det inte ger effekt på bastrumman eller andra mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som det sägs i tråden. Highpassa, fasvänd. Men prova oxå om inte en transient designer på virveln om det hjälper. Men se upp att det inte sticker iväg. På så sätt tar virveln överhand. Det blir en större smäll och det kanske tar ut överhänget lite. Alternativ till en transient designer är att ta en enveloper och öka attacken extremt och dyk på decayen. KAN funka med en kompressor. Prova, det kanske funkar om du har tur!

Så här låter en transient designer:

http://www.eiosis.com/

http://websrvr82il.audiovideoweb.com/ca25w...SPL_TD_Demo.wmv

Edit: fel länk!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör som det sägs i tråden. Highpassa, fasvänd. Men prova oxå om inte en transient designer på virveln om det hjälper. Men se upp att det inte sticker iväg. På så sätt tar virveln överhand. Det blir en större smäll och det kanske tar ut överhänget lite. Alternativ till en transient designer är att ta en enveloper och öka attacken extremt och dyk på decayen.

Jag är också impad över Eiosis version av Transient Designer!

Men den inbyggda i Logic (Enveloper) och Cubase (Envelope Shaper) duger gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som alla andra sagt, fasvänd överhänget så brukar det lösa sig. Gör det inte det, högpassfiltrera överhänget så att att botten i virveln försvinner från överhänget. Ett annat alternativ är att tidsförskjuta spåren så att virveln och överhänget hamnar i fas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...