Jump to content
Annons

!Stereoeffekt!


Bluemoon

Recommended Posts

I need help. Om jag vill få stereo effekt på exempelvis ett pianoljud i Fl, jag vill att det skall låta lika (melodislinga) men att det skall bli stereoeffekt. Hur sjutton gör jag? Måste jag lära mig instrumentet så jag kan spela in dubbar istället... eller finns det en lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Finns en effekt som heter fruity stereo enchanter som löser det 😉

jasså, så det är så enkelt att jag lägger på den bara.... Var finner jag denna i effekt? Har kollat runt lite men finner inget.

I channel settings ( http://www.flstudio.com/htmlhelp/html/chansettings.htm ) för ditt ljud tilldelar du det ett spår i mixern. Sedan öppnar du mixern (F9) väljer det mixerspår du lade ditt ljud i. Sedan klickar du på den lilla nedåtpilen framför 1ans FX slot. I den rullisten under select ska du ha en lista över dina plugins, däribland Fruity Stereo Enhancer. Sedan är det bara att välja den och ratta på ☺️

Här har du mer info om mixern om det behövs: http://www.flstudio.com/htmlhelp/html/effe...rackswindow.htm 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Darteis (oregistrerad)

Är det inte smidigare att bara öka "stereo separation" på kanelen in mixern? Eller är du ute efter att få ett mer "pianolikt" ljud från en inspelning i mono? Isåfall är det bästa alternativet att använda EQUO, välja "pan" och sedan dra bandkurvan efter önskad panorering efter frekvens, mycket smidigare än så blir det nog inte! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

det jag vill få är samma ljud (som finns i FL) i vänster OCH höger kanal, men inte i mono som de är i nu. Det som är är ju att ljuden är exakt lika (inte unika som när man exempelvis fixar pan med sångkörer). Jag vill alltså inte panorera ljudet åt vänster eller åt höger för det vet jag såklart hur man gör. Utan få Uuuut ljudet så att säga. Men min fundering är ju som sagt om det går... Om jag t.ex. förskjuter dessa lite så blir det ju fasfel eftersom de är exakt lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp Pianoslingar här som en Midifil så kan säkert någon dra in den i sitt program och Bounca ut en stereofil till dig med bättre Piano än det som finns i FL .

Tex Bosendorfer , Clinton Uprigt , Yamaha C7 eller vad det nu är för Piano ljud du är ute efter.I och med att dom är inspelade i stereo få du ett mer realistikt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

när man fipplar med stereoseparation i mixern så upplever jag ingen skillnad. Förstår ej hur man ska kunna få tex en trumma utpan. i både vänster och höger när det är exakt samma ljud?? Men det borde ju gå att fixa pan. i FL, så dåligt program är det ju inte. Jag vill inte byta ut mina instrument. Låtarna är redan klara och skall låta som de gör, men att jag vill få ut vissa ljud i vänster och höger.

Någon som har lyckats bra med detta. Vi ju heller inte att ljuden skall låta mesigare än de gör nu, vilket dom gör om man lägger in vissa effekter som skall fixa stereo. Låter inte bra helt enkelt.

Men hur är det man gör, är det bara egna inspelningar man kan få ut i vänster höger på samma gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på basshunter som jag vet arbetar i FL. Han har lyckats med den effekt jag vill uppnå...ut i stereo. Ljuden är dessutom fortfarande fylliga. Så det är ju fullt möjligt med andra ord. Är det någon som kan beskriva lite detaljerat hur jag skall gå till väga?

Link to comment
Dela på andra sajter

när man fipplar med stereoseparation i mixern så upplever jag ingen skillnad. Förstår ej hur man ska kunna få tex en trumma utpan. i både vänster och höger när det är exakt samma ljud?? Men det borde ju gå att fixa pan. i FL, så dåligt program är det ju inte. Jag vill inte byta ut mina instrument. Låtarna är redan klara och skall låta som de gör, men att jag vill få ut vissa ljud i vänster och höger.

Någon som har lyckats bra med detta. Vi ju heller inte att ljuden skall låta mesigare än de gör nu, vilket dom gör om man lägger in vissa effekter som skall fixa stereo. Låter inte bra helt enkelt.

Men hur är det man gör, är det bara egna inspelningar man kan få ut i vänster höger på samma gång?

stereo enchanter funkar, men kanske hörs tydligare på andra ljud än trummor, sen så beror det ju på hur dina högtalare är placerade, eller om du har mono hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag lyssnat på basshunter som jag vet arbetar i FL. Han har lyckats med den effekt jag vill uppnå...ut i stereo. Ljuden är dessutom fortfarande fylliga. Så det är ju fullt möjligt med andra ord. Är det någon som kan beskriva lite detaljerat hur jag skall gå till väga?

Vill du ha ett fylligare ljud så lägg på lite delay, reverb, compressor och equalizer.

Link to comment
Dela på andra sajter

så det är enbart den" som är ett alternativ för att bredda ljudspåren. ..har redan arbetat mycket med eq, reverb, deley, compressor. Lagt på massa dubbar m.m. Har även mastrat hos ett proffs. Men vill pitcha låtarna ytterligare genom att bredda vissa saker precis som man breddar körer m.m. Lyssnar man på de flesta populärlåtar idag så är mycket som ligger utpanorerat. Det är det jag vill höra i mina stereolurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg upp Pianoslingar här som en Midifil så kan säkert någon dra in den i sitt program och Bounca ut en stereofil till dig med bättre Piano än det som finns i FL .

Tex Bosendorfer , Clinton Uprigt , Yamaha C7 eller vad det nu är för Piano ljud du är ute efter.I och med att dom är inspelade i stereo få du ett mer realistikt ljud.

Mycket bra förslag, men är folket här så snälla att dom skulle åta sig att göra en sådan sak? Blir glad av bara tanken jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

nu har jag några ytterligare frågor kring det här. många beskriver att det bara är att köra genom stereo enchancer och sen är man i hamn. nu då till det lite kluriga. För att kunna köra ljudet i en sådan plug in måste då ljudet inte vara stereo content för att lyckas utan fasfel. Om jag kör enchancer plugin på ett ljud med enbart en "mono sourse" så kommer det väl i vilket fall som hellst bli problem när man lyssnar genom mono. Om jag ska börja trixa med olika eq, olika reverb så uppstår ju även då samma problem. Men det borde ju finnas något sätt att gå runt detta problem eftersom andra tydligen har lyckats.

Finns det något alternativ? ..vill ju ha just dessa ljud jag har.

jo tänkte på det.. borde ju finnas någon stereopluggin därute som INTE är delaybaserad (som fl stereo enchancer verkar vara- måste vara därför problem upp står??) Någon som provat en bra?

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag några ytterligare frågor kring det här. många beskriver att det bara är att köra genom stereo enchancer och sen är man i hamn. nu då till det lite kluriga. För att kunna köra ljudet i en sådan plug in måste då ljudet inte vara stereo content för att lyckas utan fasfel. Om jag kör enchancer plugin på ett ljud med enbart en "mono sourse" så kommer det väl i vilket fall som hellst bli problem när man lyssnar genom mono. Om jag ska börja trixa med olika eq, olika reverb så uppstår ju även då samma problem. Men det borde ju finnas något sätt att gå runt detta problem eftersom andra tydligen har lyckats.

Jag har hursom problem med detta. Finns det något alternativ? ..vill ju ha just dessa ljud jag har.

Om dina ljud är mono så kan du ju testa att spara ner 2 filer som wav på hårddisken, den ena som det bara låter i höger och den andra i vänster och sedan mixa dom två tillsammans och se om det ger något resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
nu har jag några ytterligare frågor kring det här. många beskriver att det bara är att köra genom stereo enchancer och sen är man i hamn. nu då till det lite kluriga. För att kunna köra ljudet i en sådan plug in måste då ljudet inte vara stereo content för att lyckas utan fasfel. Om jag kör enchancer plugin på ett ljud med enbart en "mono sourse" så kommer det väl i vilket fall som hellst bli problem när man lyssnar genom mono. Om jag ska börja trixa med olika eq, olika reverb så uppstår ju även då samma problem. Men det borde ju finnas något sätt att gå runt detta problem eftersom andra tydligen har lyckats.

Jag har hursom problem med detta. Finns det något alternativ? ..vill ju ha just dessa ljud jag har.

Om dina ljud är mono så kan du ju testa att spara ner 2 filer som wav på hårddisken, den ena som det bara låter i höger och den andra i vänster och sedan mixa dom två tillsammans och se om det ger något resultat.

ska prova det förslaget.. har hittat lite mer intressant på nätet. ska prova, får se om något ger bra resultat.

Tack för all hjälp än så länge!

Redigerat av sandraML
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
nu har jag några ytterligare frågor kring det här. många beskriver att det bara är att köra genom stereo enchancer och sen är man i hamn. nu då till det lite kluriga. För att kunna köra ljudet i en sådan plug in måste då ljudet inte vara stereo content för att lyckas utan fasfel. Om jag kör enchancer plugin på ett ljud med enbart en "mono sourse" så kommer det väl i vilket fall som hellst bli problem när man lyssnar genom mono. Om jag ska börja trixa med olika eq, olika reverb så uppstår ju även då samma problem. Men det borde ju finnas något sätt att gå runt detta problem eftersom andra tydligen har lyckats.

Jag har hursom problem med detta. Finns det något alternativ? ..vill ju ha just dessa ljud jag har.

Om dina ljud är mono så kan du ju testa att spara ner 2 filer som wav på hårddisken, den ena som det bara låter i höger och den andra i vänster och sedan mixa dom två tillsammans och se om det ger något resultat.

Är det samma synt som spelar identisk slinga så blir resultatet mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
nu har jag några ytterligare frågor kring det här. många beskriver att det bara är att köra genom stereo enchancer och sen är man i hamn. nu då till det lite kluriga. För att kunna köra ljudet i en sådan plug in måste då ljudet inte vara stereo content för att lyckas utan fasfel. Om jag kör enchancer plugin på ett ljud med enbart en "mono sourse" så kommer det väl i vilket fall som hellst bli problem när man lyssnar genom mono. Om jag ska börja trixa med olika eq, olika reverb så uppstår ju även då samma problem. Men det borde ju finnas något sätt att gå runt detta problem eftersom andra tydligen har lyckats.

Jag har hursom problem med detta. Finns det något alternativ? ..vill ju ha just dessa ljud jag har.

Om dina ljud är mono så kan du ju testa att spara ner 2 filer som wav på hårddisken, den ena som det bara låter i höger och den andra i vänster och sedan mixa dom två tillsammans och se om det ger något resultat.

ska prova det förslaget.. har hittat lite mer intressant på nätet. ska prova, får se om något ger bra resultat.

Tack för all hjälp än så länge!

Har du provat med Chorus?

Har du provat med ett kort reverb?

Har du provat att ha två olika pianoljud som spelar samma sak och panorera ut dessa?

Ofta balanserar man mixen med monoljud som man panorerar, allt ligger inte som stereokanaler bara för att det låter brett.

Och som sagt förslaget som base10 kommer med blir mono...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat med Chorus?

Har du provat med ett kort reverb?

Har du provat att ha två olika pianoljud som spelar samma sak och panorera ut dessa?

Ofta balanserar man mixen med monoljud som man panorerar, allt ligger inte som stereokanaler bara för att det låter brett.

Och som sagt förslaget som base10 kommer med blir mono...

känns som det enda sättet är att finna två unika ljud av samma... men det ljud jag har är så väldigt annorlunda. trist. men om jag lägger chorus på det ena och inte det andra så borde det kanske funka. kan ju inte bli fasfel iaf?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Är det samma synt som spelar identisk slinga så blir resultatet mono.

Allt går o lösa, men det finns alltid en hake 😄

Det blir samma sak som att kopiera ett spår och panorera dessa=mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...