Jump to content
Annons

ventilation i studion


base128 (oregistrerad)

Recommended Posts

base128 (oregistrerad)

Hej igen!

Har kollat en del trådar men hittar inte mycket om ventilation för en medel

proffsig musikstudio. Jag tänkte bygga om min hemmastudio och kommer väl

fram till ämnet angående ventilation. Vet att det kan bli dyrt men undrar vad

måste man tänka särskilt mycket för att bygga upp ventilation inom en studio.

Jag hade tänkt installera en sk frånluft fläkt med rör på ett sätt så att fläkten

finns utanför studion (och därmed buller) samt ett annat hål så att det finns en

ingång för luften. Räcker det? Borde jag göra något mer?

tack en gång till... 🙂

/Mel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)
Hej igen!

Har kollat en del trådar men hittar inte mycket om ventilation för en medel

proffsig musikstudio. Jag tänkte bygga om min hemmastudio och kommer väl

fram till ämnet angående ventilation. Vet att det kan bli dyrt men undrar vad

måste man tänka särskilt mycket för att bygga upp ventilation inom en studio.

Jag hade tänkt installera en sk frånluft fläkt med rör på ett sätt så att fläkten

finns utanför studion (och därmed buller) samt ett annat hål så att det finns en

ingång för luften. Räcker det? Borde jag göra något mer?

tack en gång till... 🙂

/Mel

Riktvärden för vanliga bostäder talar om ca 10 liter/sekund för torra utrymmen. 15 liter/sekund för våtutrymmen utan öppningsbara fönster.

För sovrum anges volymen per sovande. Kommer inte ihåg vilken...

Med tanke på att en studio kanske är trång och du jobbar hårt, samt att datorer etc genererar värme, så kanske du skall gå på det högre alternativet.

Jag tipsar om frånluft och tilluft i studion - annars skall du ha en dörrspringa eller överluftsdon som läcker ljud. På luftkanalerna skall du använda ljuddämpare - dels för att minska fläktljus samt att minska överhörning mellan rum. Att du har fläkten utanför spelar ingen roll (OK lite) - vibrationer och fläktljud transporteras via kanalerna - oavsett från- eller tilluft.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

base128 (oregistrerad)

Trots att jag hittar ett otal alternativ fläktar som man installerar med galler och

rör tycker jag att jag måste missa något... det snackas att ventilation i studion

är alltid dyr men de här fläkterna plus tillbehör är inte alls det,

så vad missar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det dyra är att anlita en ventilationskonsult som kan komma och titta på grejerna. Men det är verkligen inte hjärnkirurgi. Allt som allt tror jag att ventilationen till mitt kontrollrum gick på 5-6000:-, och då är den verkligen tyst och dämpar mycket effektivt ljud från den bakgård där jag tar luften. Jag har gjort ett frånluftsystem, där det alltså bara är en fläkt som suger ut luften, och sedan en tilluftskanal som fungerar passivt, dvs luften sugs in pga det undertryck som frånluftsfläkten ger upphov till.

Hälsningar

/Henrik

Redigerat av Vogel
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Hmmm. Dyrt = ljudlöst.

Frågan är ju vad du vill göra.

Vill du "bara" flytta luft från ett rum til ett annat, så finns det säkert en hel del fläktar att använda.

Det som blir dyrt är när du skall bygga ett helt nytt luftsystem med värmeåtervinning. Skall det dessutom vara ljudlöst, så blir det dyrare.

Tänk på att fläkten surrar och att luft som rör sig fort låter. Dessutom kan ljud utifrån fortplanta sig i ventilationskanalerna.

Därför: Stora kanaler - stor diameter - mycket luft - god ventilation - låg hastighet - tyst

Smala kanaler - liten diameter - mycket luft - god ventilation - hög hastighet - oljud

PS. Jag stänger in PC:n i ett skåp som är väl madrasserat och ansluter skåpet till ventilationen. In kommer luften via ett skumgummi/galler. PC:n kyls och rummet vädras.

//nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

base128 (oregistrerad)

Vogel,

Det är precis som jag hade tänkt göra men var lite osäker. Om det fungerar för

dej så ska väl bygga upp likadant. Tack för ditt inlägg!

PS: var köpte du prylarna? 😳

Captain Nemo,

Var fick du tag på skumgummi/gallern du nämner? Tack på förhand!

/Mel

Redigerat av base128
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Skumgummit - emballage till varuprover - typ vågig skumgummi.

Galler - vilket ventilationsgaller som helst.

Hemmabygge m a o

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Det dyra är att anlita en ventilationskonsult som kan komma och titta på grejerna. Men det är verkligen inte hjärnkirurgi. Allt som allt tror jag att ventilationen till mitt kontrollrum gick på 5-6000:-, och då är den verkligen tyst och dämpar mycket effektivt ljud från den bakgård där jag tar luften. Jag har gjort ett frånluftsystem, där det alltså bara är en fläkt som suger ut luften, och sedan en tilluftskanal som fungerar passivt, dvs luften sugs in pga det undertryck som frånluftsfläkten ger upphov till.

Hälsningar

/Henrik

Letade upp den här gamla tråden igen när det nu är aktuellt för mig att fixa ny ventilation.

Använder du samma frånluftsfläkt till både kontrollrum och inspelningsrum? Är ljuddämparna så bra att det funkar eller måste man ha separata system till de olika rummen med var sin fläkt för att slippa läck mellan rummen?

/ Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

base128 (oregistrerad)
Det dyra är att anlita en ventilationskonsult som kan komma och titta på grejerna. Men det är verkligen inte hjärnkirurgi. Allt som allt tror jag att ventilationen till mitt kontrollrum gick på 5-6000:-, och då är den verkligen tyst och dämpar mycket effektivt ljud från den bakgård där jag tar luften. Jag har gjort ett frånluftsystem, där det alltså bara är en fläkt som suger ut luften, och sedan en tilluftskanal som fungerar passivt, dvs luften sugs in pga det undertryck som frånluftsfläkten ger upphov till.

Hälsningar

/Henrik

Letade upp den här gamla tråden igen när det nu är aktuellt för mig att fixa ny ventilation.

Använder du samma frånluftsfläkt till både kontrollrum och inspelningsrum? Är ljuddämparna så bra att det funkar eller måste man ha separata system till de olika rummen med var sin fläkt för att slippa läck mellan rummen?

/ Olof

Tyvärr hag jag inte hunnit installera slangarna än, men jag har köpt dem. De

verkar va väl isolerade så jag tror inte att det kommer att bullra in i inspelningsrummet. Jag köpte oxå en varvtalsreglage så att fläkten går på lägsta varv.

Du kan väl höra av dig om ett par veckor, jag uppskattar att jag hinner installera då... mmm

/Melvin

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, råkade snubbla över den här tråden. Av en ren händelse så jobbar jag som vvs-konsult. Därmed borde jag kunna svara på denna frågan. Normalt så ska man ha 7 l/s och pers. + 0,35 l/s och m2. Hur många förväntas vistas därinne samtidigt? Om det är 2 personer så blir det 14 l/s. Är sedan rummet exempelvis 10 m2 så blir det 3,5 l/s. 14 + 3,5=17,5l/s alltså sätter du 20 l/s. Detta gäller friskluft. Du kan ha till- och frånluft, tilluft med överluftsdon eller frånluft med uteluftsgaller. I det sistnämnda fallet får du vara försiktig med var du tar in luften så du inte får en massa kalluft på dig. dessutom ska du kontrollera så att den befintliga värmeinstallationen klarar av att värma upp 20 l/s iskall luft samtidigt som den kan värma rummet som vanligt. Den utetemperatur man dimensionerar för varierar beroende på var du bor. Ex: din dimensionerande utetemp är -20 grader och du vill hålla +20 grader i rummet. Då är skillnaden 40 grader. Då behöver radiatorn ha ca 1000 W extra kapacitet utöver vad ditt rum kräver för att hålla varmt. När det gäller ljudet så får man göra en beräkning där man tittar på vad fläkten alstrar, egendämpning i kanaler och don och sedan välja rätt ljuddämpare för det aktuella fallet. Men det kan va lite knivvligt om man säger så. Hoppas detta gjorde det hela lite klarare 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

base128 (oregistrerad)

Tack Poppen för dina vettiga komentarer. Jag håller på att installera en frånluft kanal med fläkt, 125mm samt tyristor. Tillluften tar från utsidan genom en ljudämpat kanal och en jalusi med backspjäll. Hoppas det inte bullrar för mycket med de här ljuddämpade kanalerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 17 år senare...
Andae (oregistrerad)
On 2005-04-12 at 17:06 sa Poppen:

Hm, råkade snubbla över den här tråden. Av en ren händelse så jobbar jag som vvs-konsult. Därmed borde jag kunna svara på denna frågan. Normalt så ska man ha 7 l/s och pers. + 0,35 l/s och m2. Hur många förväntas vistas därinne samtidigt? Om det är 2 personer så blir det 14 l/s. Är sedan rummet exempelvis 10 m2 så blir det 3,5 l/s. 14 + 3,5=17,5l/s alltså sätter du 20 l/s. Detta gäller friskluft. Du kan ha till- och frånluft, tilluft med överluftsdon eller frånluft med uteluftsgaller. I det sistnämnda fallet får du vara försiktig med var du tar in luften så du inte får en massa kalluft på dig. dessutom ska du kontrollera så att den befintliga värmeinstallationen klarar av att värma upp 20 l/s iskall luft samtidigt som den kan värma rummet som vanligt. Den utetemperatur man dimensionerar för varierar beroende på var du bor. Ex: din dimensionerande utetemp är -20 grader och du vill hålla +20 grader i rummet. Då är skillnaden 40 grader. Då behöver radiatorn ha ca 1000 W extra kapacitet utöver vad ditt rum kräver för att hålla varmt. När det gäller ljudet så får man göra en beräkning där man tittar på vad fläkten alstrar, egendämpning i kanaler och don och sedan välja rätt ljuddämpare för det aktuella fallet. Men det kan va lite knivvligt om man säger så. Hoppas detta gjorde det hela lite klarare 😆

Ser att detta är ett gammalt inlägg, hoppas du kanske kan svara ändå?

Jag behöver dämpa ljud som kommer in i ett rum, främst via självdraget under dörren. Det gäller mestadels oljud som kommer ifrån kök som ligger precis mittemot denna dörr. Och även dämpning av ljud från dörrar som öppnas en hel del med absolut noll dämning vid stängning (väldigt hög spridning). Har kollat på både ljuddämpande dörr och dämpande gardiner, men då dörren kostar lite drygt 5k och det inte är särskilt smidigt med att flytta en tung gardin varje gång dörren ska öppnas, så funderar jag på om detta kan lösas till viss del genom att enbart ha tätningslist runt dörren. Problemet som då uppstår är att tilluften är enbart självdrag på någon cm under dörren, samt en ventil ovanför fönstret på motsatt sida.

Enligt en bygghandel så är det mest optimala att montera en frisklufts ventil för tilluften, tror inte det är möjligt dock då den isåfall skulle vara monterad på samma vägg som från luften... . Men jag antar att den passiva ventilationen fungerar genom att varm luft stiger och kall luft sjunker och därmed cirkulerar på egen hand?. Jag har letat lite, och verkar finnas en typ av passiv ventilationslucka som har inbyggd ljuddämpning, och därför borde kunna monteras vid sidan av dörren, i liknande höjd som dörrens glipa i botten. Skulle detta kunna göras enbart genom att borra hål för monteringen? Och vad kan det kosta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du skulle få fler svar om du postade en ny och beskriva dina funderingar där. Istället för att väcka en såhär gammal tråd igen. Många läser nog orginalposten och tänker kring det för att sedan se att det inte alls är samma fråga du själv är ute efter. Kan leda till att folk inte svarar då allt de tänkte svara måste tänkas om igen. Men nu svarade jag ju det, så då kan jag försöka svara på ditt frågeställande med. 

Bor du i egen villa eller måste du först kolla med en hyresvärd vad du faktiskt får göra i form av ventilationsförändringar själv? 

Hur länge måste du spela in åt gången? Kanske kan du bara täppa till under dörren medans du spelar in om det inte handlar om flera timmar i taget. Beroende på hur stort rummet är så kanske du kan täta till under dörren när du spelar in, för att sedan öppna och vädra lite då och då. Ofta så är det ju ändå bra att ta en paus och även vila öronen för att undvika framtida skador på dem. 

Vad är det för typ av ljud du vill dämpa? Mycket av ljuden som kommer från köket kan jag misstänka är stomljud som plockas upp och får resonans i dörren. Många innerdörrar har denna egenskap. Testa att dämpa dörren med filtar eller annat för att se om det hjälper. 

Går det att få dit en genomströmningsventil i innerväggen så kan du kanske bygga en liten fyrkantig luftkanal och ljudfälla i ett. Då bygger man bara en fyrkantig kanal med väggar som går omlott i 90graders vinkar, från höger respektive vänster sida av kanalen, så att det skapas en sicksackmönster inne i kanalen. Dessa väggar bör gå lite mer än halvvägs emot den väggen de inte når helt. Då får ljudet som vill tränga sig in dels jobba sig motströms mot luftflödet och så får det en massa hörn att absorberas eller studsa emot för att tappa energi och tystas. Man skulle ju till och med kunna använda en ventil med fläkt om fällan funkar bra nog. Går att variera antalet väggar i trumman för att variera luftflöde samt grad av ljuddämpning med. 

Tror att det blir svårt att hitta en bra ljudisolerande ventil till en vägg som är så pass tunn som en innervägg är. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...