Jump to content
Annons

Hemmastudio: Inhandling av Firewirekort Rme, Digi002


SoloNo1

Recommended Posts

Hej på er alla!

Nu har jag börjat köpa in lite grejor.

Köpte mig ett Par Genelec 8040A idag: 12 500:- (Normalpris för ett halvår gamla eller?)

Förslag:

Nu kommer problemet där jag inte riktigt vet vad jag ska välja, eftersom jag är van vid Nuendo, och aldrig kört Pro-Tools så undrar jag vilket ljudkort jag ska välja.

Digidesign 002 är jag väldigt sugen på, men vad jag förstått så funkar inte reglar och dylikt till annat än Logic (Mac) eller PRo-Tools?

RME Fireface 400?

Tänker köra trumplugg Sp2. (Där sparar jag in rätt många kanaler)

Funderar på en Neumann TLM 103

sE Electronics Reflexion Filter

Hoppas ni kan hjälpa mig lite på traven, kanske gör jag något galet när jag ej behöver så många ingångar.

Har en Keyboard (Korg Triton) 2st Tele samt Midi.

Gitarr

Bas

Sång

Beställde även en dator idag PC (Se nedan) (Texas kretsar)

________________

XPS 1730 Extreme

Smoke Grey

Intel® Core™ 2 Duo Extreme X9000(2.8GHz@3.4GHz/800Mhz FSB/6M L2 Cache)

Genuine Windows Vista® Home Premium Edition SP1

17 inch UltraSharp TrueLife Wide-screen WUXGA

4GB Shared Dual Channel DDR2 SDRAM at 667MHz

(2x250GB) 7200RPM Free Fall Sensor

CD / DVD Burner (DVD+/-RW Drive)

NVIDIA® SLI™ Dual GeForce® 8800M GTX with 1GB GDDR3 Memory

Intel® PRO/Wireless 4965a/g/n Mini Card

Built-in Bluetooth capability (2.0 EDR)

9-cell Primary Battery and 9-cell additional Lithium Ion Battery

Integrated Sound Blaster Audigy HD Software Edition

(Tro mig, jag vet att Mac är en given maskin för studio bruk)

Denna dator skall även under nätverk kunna spela upp Hd-Material och vara lite framtidsäker på alla plan.

Därför gjorde jag detta val av dator! och den låter inte som ett jetplan.

Sen kräver ju en del pluggar idag väldigt mkt kraft dessutom.

Tacksam för svar / Ångest

Redigerat av SoloNo1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det första jag tänkte på va om det är så smart att ta en digi002:a om du är van vid ett annat DAW. Kör själv digi002 rack och är hur nöjd som helst, så det är ett riktigt bra kort. Men samtidigt kan jag ju tänka mig att det finns vissa fördelar och nackdelar med att byta DAW. Nackdelen är ju att du måste lära dig allt igen i princip. Fördelen kan vara att det är roligt med miljöombyte. Hursomhelst så har jag inte testat det andra kortet du skrev så det vet jag inget om, men jag är som sagt hur nöjd som helst med min digi002:a.

MVH

Anders

EDIT: om du kan tänka dig köpa begangnat så kanske detta paket vore något istället för digi002. Hittade detta när jag sökte på blocket.

http://www.blocket.se/vi/16706422.htm?ca=18_s

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Blir nog en Digidesign 002.

Gilbert: Vad jag har läst mig till så använder väl dell bara Texas kretsar för sina Fw?

Men det ska bli intressant då det är många komponenter som ska samköras och se hur det går.

Ageia går ju alltid att inaktivera om det skulle vara några problem, Sli går väl också?

Men du har ju rätt i att detta kan bli en flopp, jag hoppas inte det iallfall, ska skriva när jag testat allt ihop.

Är Liquid mix något att satsa på tror ni?

/Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Blir nog en Digidesign 002.

Gilbert: Vad jag har läst mig till så använder väl dell bara Texas kretsar för sina Fw?

Men det ska bli intressant då det är många komponenter som ska samköras och se hur det går.

Ageia går ju alltid att inaktivera om det skulle vara några problem, Sli går väl också?

Men du har ju rätt i att detta kan bli en flopp, jag hoppas inte det iallfall, ska skriva när jag testat allt ihop.

Är Liquid mix något att satsa på tror ni?

/Tommie

Gå in på digidesigns hemsida och kolla upp kompatibla chipset, firewirekrets, och allt annat och kolla det mot din dator så har du iaf gjort allt du kan innan köpet.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Du funderar på en Neumann TLM 103:a också. Har en sådan själv, men för det priset skulle jag nog satsa på ett par-tre mickar

istället, med lite olika karaktärer. TLM:en är grymmebra iofs, men det finns jättebra mickar för en tredjedel (fjärdedel) av priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har man inte en bandmik kan det vara en bra investering. Dom låter på ett speciellt vis och kan vara användbara på många grejer.

Kräver sin man och preamp oftast. Men är helt annorlunda än andra mickar.

En bandmick på en gitarrförstärkare kan ge helt nya sound och idéer. Micka trummor med en enda bandmick är coolt som bare den med.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har bestämt mig för ett Fireface400 då det är exakt samma preamps och mindre portar än storebrorn 800.

Hittade ett Expresskort nu med Texas kretsar.

Det har stöd för 1394b samt tydligen 1port för 1394a,

Produkt:

ExitData FireLINK 800 PC Card 800.

/Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle noga kolla upp vilka ljudkort som rullar överhuvudtaget med din dator då jag ser att det är ett nVidia GeForce 8800M GT SLI, Vista, Ageia PhysX processor, PM965 Express-chipset och okänt FW-chipset;

http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php...8944869b0c481f1

Har du provat något FW-kort med denna burk?

Förstår nu att du är ganska påläst inom detta, läste själv en 50sidor igår angående Dell. 965 chipset samt att Fw Ricoh som inte verkar vara speciellt bra inom denna branchen av pro kort.

Verkar finnas lösningar, kan ju vara så att det trådlösa nätverket har stört en del, nu har ju dom ersatt det äldre med den nya N, och lite andra uppdateringar som jag hoppas inte kommer störa. ajj ajj, och datorn som redan är på g.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag införskaffat mig en:

:Genelec 8040A

:FOCUSRITE SAFFIRE PRO 10 I/O

:Focusrite Liquid Mix: <-- Kommer jag att köra på den inbyggda Firewire enheten eftersom denna tar pretty mkt bandbredd.

:Belkin Firewire ExpressCard: <--- Ska funka perfekt till Dell, även fast det är Ricoh.

:Guitar Rig 3

:DFH Superior 2.0 "Givet köp" Helt sjukt bra ljud.

:AKG 271S "Klassisk"

Väntas att köpas:

TLM 103: <-- Riktigt bra mic för både sång och gitarr tydligen!

Vad tror ni om detta änsålänge?

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller mikrofonen, så kan du kolla hur den låter jämfört med andra alternativ, om du hämtar diverse smakprov från min testsite. 🙂

Personligen är jag inte så glad för TLM103, men det är ju en smaksak... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...