Jump to content
Annons

Installera Linux på en ca 4 år gammal laptop


JJRockford

Recommended Posts

Har fått en något äldre laptop över här hemma (HP, 1.6 Ghz, 512 MB Ram, 60 GB HD). Tänkte ha den som någon slags HTPC mest egentligen. Såg att Xbox Media Center finns i version för Linux, och tänkte att jag skulle göra det så, mest för att lära mig Linux lite. Funderar även på att installera Ardour och Rosegarden, även det i studiesyfte. Men hur funkar det med drivrutiner till datorn egentligen? Hittar in skivorna jag fick med, men jag har ju svårt att tänka mig att dom innehåll Linux-drivrutiner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Lättast är naturligvis att prova. Och i linux världen är det väldigt lätt. Du laddar hem en live CD och kollar att all hårdvara verkar lira. Jag rekomenderar knoppix för hårdvarutester.

Dvs du bootar från en CD utan att behöva göra något i installationsväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter inte som en "äldre" laptop för mig... Men som sagt testa med en live-CD frörst.. Kan inte tro att du kommer att stöta på några större problem inte.. Men räkna inte med att du kommer att hitta drivisar för det inbyggda 56K modemet.. Fast det lär du nog inte behöva.. 😉

Har fått en något äldre laptop över här hemma (HP, 1.6 Ghz, 512 MB Ram, 60 GB HD).
Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått en något äldre laptop över här hemma (HP, 1.6 Ghz, 512 MB Ram, 60 GB HD). Tänkte ha den som någon slags HTPC mest egentligen. Såg att Xbox Media Center finns i version för Linux, och tänkte att jag skulle göra det så, mest för att lära mig Linux lite. Funderar även på att installera Ardour och Rosegarden, även det i studiesyfte. Men hur funkar det med drivrutiner till datorn egentligen? Hittar in skivorna jag fick med, men jag har ju svårt att tänka mig att dom innehåll Linux-drivrutiner...

Normalt så följer inte drivrutiner med från tillverkaren av hårdvara. Det är för att linux-kernel innehåller de drivrutiner som finns på marknaden, med några få undantag. Att kolla med en Live-CD är vettigt. Personligen kör jag inte Ardour eller andra musikprogram på min laptop för jag orkar inte boota om till rt-patchad kernel. Sen tycker jag att en laptop är en rätt medioker maskin att köra på. En sak man skall ha klart för sig är att SM-bussen är ett elände vilket OS man än kör på sin laptop-PC. Vill man ha låg latency så kan en hel del maskiner med knasig SM-buss ställa till det rätt mycket. Speciellt äldre maskiner. Jag hade en Acer ett tag och den gjorde underhåll på bussen var 30 sekund. Inte kul när man försöker göra en vettig inspelning med låg latency. Men testa ändå. Din maskin kanske är ritktigt bra.

PS. Visste inte att Xbox Media Center fanns för Linux. Det är läge att kolla in. Såg ju kul ut på youtube.

, Jack Jonsons bästa låt också. 😉 DS.

/bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde ju totalt bort att en del musikdistributioner har live-cd:s eller live-dvd:s. Studio64 tex. http://64studio.com/. Det är den här du skall ha

http://www.mirrorservice.org/sites/64studi...ve_2.0_i386.iso

Eller Jacklab. http://jacklab.net/jacklaborg/english/

Kolla på högersidan. Där finns LIVE-DVD

/bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt så följer inte drivrutiner med från tillverkaren av hårdvara. Det är för att linux-kernel innehåller de drivrutiner som finns på marknaden, med några få undantag. Att kolla med en Live-CD är vettigt. Personligen kör jag inte Ardour eller andra musikprogram på min laptop för jag orkar inte boota om till rt-patchad kernel. Sen tycker jag att en laptop är en rätt medioker maskin att köra på. En sak man skall ha klart för sig är att SM-bussen är ett elände vilket OS man än kör på sin laptop-PC. Vill man ha låg latency så kan en hel del maskiner med knasig SM-buss ställa till det rätt mycket. Speciellt äldre maskiner. Jag hade en Acer ett tag och den gjorde underhåll på bussen var 30 sekund. Inte kul när man försöker göra en vettig inspelning med låg latency. Men testa ändå. Din maskin kanske är ritktigt bra.

PS. Visste inte att Xbox Media Center fanns för Linux. Det är läge att kolla in. Såg ju kul ut på youtube.

, Jack Jonsons bästa låt också. 😉 DS.

/bengan

Så stor skillnad är det inte på rt-patchad eller inte att det inte skulle gå att använda. Och varför inte köra rt och låta adaptern sitta i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så stor skillnad är det inte på rt-patchad eller inte att det inte skulle gå att använda. Och varför inte köra rt och låta adaptern sitta i.

Visst kan man testa. Dave Philips (Linux Journal) tex. kör alltid med Studio64 även när han pysslar andra saker än musik. För min egen del har jag inte tid att hänga med i patch-racet. Jag kör Opensuse 11, på min laptop, och Opensuse har ingen rt-kernel i sin distro. Ubuntu är ju i så fall ett vettigt alternativ då de har rt-kernel i sitt repository.

Beroende på vad man gör så är det dock rätt stor skillnad på spinlock och rtmutex i kernel. Så skulle man ha en annan realtidskrävande uppgift för kernel så kan det bli jobbigt. Man skall helt enkelt veta vad man gör, än så länge. Ett exempel på när det är direkt dåligt med rt-patchad kernel är när man exempelvis bränner en CD/DVD och samtidigt går nått som använder RT igång. Då rinner bufferten för bränningen ut rätt fort.

/bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Här är någonting som om det känns som om jag inte greppat om Linux, det här med olika kärnor till samma version. Någon som orkar förklara?

Jag antar att det finns färdiga exe / iso-filer som bara är att ladda ner och köra, ungefär som när man installerar Windows? Men om man vill ha datorn till att flyta ännu bättre, i a f om det råkar vara till musikbruk, ska man alltså "boota om till rt-patchad kernel". Vad innebär det i praktiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Här är någonting som om det känns som om jag inte greppat om Linux, det här med olika kärnor till samma version. Någon som orkar förklara?

Jag antar att det finns färdiga exe / iso-filer som bara är att ladda ner och köra, ungefär som när man installerar Windows? Men om man vill ha datorn till att flyta ännu bättre, i a f om det råkar vara till musikbruk, ska man alltså "boota om till rt-patchad kernel". Vad innebär det i praktiken?

Förklara vad? En kärna ett program. Detta program är speciellt, det bestämer över all hårdvara. Det är ett ganska komplext program som kan en massa olika saker. Man kan konfigurera på väldigt många olika sätt. En del är parameterar som kan ändras lite när man vill. Andra är fundamentala och är av så stor betydelse att man behöver optimera om hela systemet, detta görs

med en omkompilering. Tex så kommer dist:ar oftast med en generel kärna som fungerar med många liknande arkitekturer. Tex x86 som finns i massor av olika versioner. Vill man sedan

få ut max så får man tala om vilken processor som är målet. Eller om man vill optimera för latency eller kanske storlek. Det är samma kodbas, men kan vara väldigt olika system. Det är

skillnad på ett beräkningskluster med 20000 processorer och en mobiltelefon....

Link to comment
Dela på andra sajter

..ska man alltså "boota om till rt-patchad kernel". Vad innebär det i praktiken?

När du startar upp datorn och det står nått om GRUB. Om det kommer upp valbara aternativ då och en timer räknar ner. Välj det med tillägget -rt.

Edit: Jag antar att man kan ha flera olika kärnor installerat och att du väljer vilken du vill botta upp med. Samtidigt som GNU grejera runt om är de samma för distributionen.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Här är någonting som om det känns som om jag inte greppat om Linux, det här med olika kärnor till samma version. Någon som orkar förklara?

Jag antar att det finns färdiga exe / iso-filer som bara är att ladda ner och köra, ungefär som när man installerar Windows? Men om man vill ha datorn till att flyta ännu bättre, i a f om det råkar vara till musikbruk, ska man alltså "boota om till rt-patchad kernel". Vad innebär det i praktiken?

Vad en kernel är förklarades tidigare bra, men var kanske inte riktigt ett fullt svar på frågan, here it commes: Lite grejjen med de olika kernlarna till samma operativsystem är väl att varje kärna är optimerad för olika system. om jag tex sitter på min stationära dator utan firewire portar är det rätt onödigt att integrera firewire stöd i min kärna - det resulterar i en segare dator, så man kan kompilera (instalera/göra typ...) en egen kärna som bara innehåller stöd för det man har i sin dator, allt ifrån nätverkskort till pcmcia stöd finns att ställa in. Sedan finns det också lite roliga patchar om man är geek eller har odd hårdvara. standarden heter vanilla source och resten som finns att ladda ner är utbyggnader kan man säga.

Anledningen till att de flesta linuxdistar levereras med flera är att de ska kunna köras på såväl en 64bitars amd med 4gig ram som en ppc från 1998. Ifall du vill ha en väloptimerad kernel får du göra en egen, bra guider finns på http://bbs.linux.se/forum/index.php . ifall du tycker det verkar krångligt och svårt så kör med en som fungerar, så länge allting fungerar med någotsånär önskvärt resultat så är det inget fel att använda den - förutom att den stjäl lite onödigt mycket prestanda.

Möjligheten att optimera sin kärna är det som gör liunx så unikt och gör mig så kär i det! Det är dumt att inte ta vara på det!

Bytheway, om det är extremt snabba och slicka system folk vill åt när de kör linux så kan jag rekommendera disten Gentoo (betyder simmar fort - vilket den gör) tar timmar att installera program efterssom den kompilerar allt ifrån grunden och inte använder sig utav binärer (direkt körbara filer, färdig kompilerade, tex windows .exe), men ojojoj vad programmen går sen!!! dessutom blir man bra på operativsystemet linux då det kräver en hel del utav användaren. www.gentoo.org - om Mikal själv får välja.

Vad beträffar drivrutiner så brukar det mesta finnas att få tag på på ett mer eller mindre lätt sätt, det man ska vara fundersam till är typ extrema lågbudgetmärken (mitt moderkort från albatron var stört omöjligt att få igång både integrerat nätverkskort och ljudkort på).

Tyvär är det en hel del krux med ljudkort av alternativ typ. (typ studiokort, vilket är det som är viktigast att få att fungera unigefär) När tillverkarna vägrar ge linuxvärlden kod att porta till linux och inte själva tar intitativet finns det inte så mycket opensourcecommunityn kan göra åt saken. googla lite och kolla, det brukar svara på ifall det fungerar - har någon fått igång det så är det inte omöjligt!

Redigerat av Mige89
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...