Jump to content
Annons

Ny gitarrförstärkare


Tranback

Recommended Posts

Hej jag var nyligen i London och för dom så varit där vet att stället kryllar av musikafärer så självklart har jag vart inne i varenda en och provat Gitarr stärkare jag har provat Mesa/Boogie F-50 antagligen bästa som finns men kostar en halv förmögenhet jag har också testat 2 marshall stärkare en JCM rör stärkare och en AVT valvestate transistor stärkare vilken stärkare rekomenderar ni?

EDIT: tydliggjorde rubrik /olsberg

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förstår att du avskräcktes av priset. 😆 Är det enbart en top eller combon du är ute efter? Toppen kan du nog hitta begagnat för under 5000 spänn i.a.f. -- om du nu redan har ett kabinett. Här har du lite reviews, på den f.ö.

Som alternativ så vette fan... jag tyckte den (combon) var alldeles för "ljus" och "brusig" i disten, däremot så var den rena kanalen bland det bästa jag spelat genom... så med det sagt så är det väl en Fender Twin som gäller ifall du vill ha en ren kanal att spela genom (halvdyra, men inte i samma prisklass som F-50:n) -- Fendern har även en rätt fet dist som du borde provspela åtminstone.

Om det var disten du gillade så vet jag inte riktigt vad man kan tänka sig... 😆 Du får väl ge dig ut på turné igen och kolla om du hittar någon dist som du blir nöjd med; jag har hört mycket gott om Mesas Lonestar, vilken du borde få tag på för typ halva priset av en F-50. Lonestaren skall vara rejält divers i det ljud man kan få ut ur den, samt ha en riktigt bra ren kanal.

Även Mesas Mark-serie är rätt versatil... kolla hur du gillar III C+ och IV.

Kan tyvärr inte så mycket om andra märken, så här tar det stopp; och det är hursomhelst svårt att föreslå något... vad man gillar är så personligt och små, små skillnader i frekvensen på disten, hur mycket buzz den avger och i vilket frekvensfång, eller mängden diskant/bas som avges kan få två personer att ge extremt olika omdömen av en förstärkare; själv gillar jag Dual Rectifiern bäst -- i.a.f. just idag. 😛

Som osiris säger så gör även Line6 riktigt bra och prisvärda grejor - du borde definitvt kolla in deras urval. Mitt förslag är alltså att du ger dig ut och testspelar ännu fler riggar -- och se även till att hålla koll på begagnatmarknaden.

Kolla även runt på nätet efter reviews, snacka med andra gitarrister. Det är lätt att snöa in på nåt annars som kanske inte alls är bra i längden.

EDIT: PS - Jag har ingen superkoll på priserna på vad jag föreslagit som substitut... så vad jag skriver kanske inte stämmer; men man får ju ofta vad man betalar för... så... som farbror Barbro sa: Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet; i.a.f. inte efter att du bestämt dig för vad det innebär för dig personligen... det hela är rätt subjektivt i slutändan.

Redigerat av Xipe
Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska jag nog dra mig ur diskussionen egentligen... Själv gillar jag generellt sett brittiska förstärkare bättre än amerikanska. Brittiska förstärkare tycker jag ofta har ett betydligt råare ljud, medans amerikanska som t ex de Mesa Boogie jag testat, egentligen låter väldigt bra, men samtidigt känns lite för snälla och polerade.

Men generellt: Sysslar du mycket med inspelning och vill ha tillgång till många olika typer av ljud så finns det ju en uppsjö av bra digitala förstärkare. Skulle definitivt säga att de flesta digitalt modulerande förstärkare som t ex Line6 enklare modeller som Spider låter betydligt bättre än "vanliga" förstärkare i samma prisklass från Marshall, Randall, Peavey och vad det nu kan vara. Yamaha, Rocktron och Vox har också budget-varianter å sina dyrare förstärkare som låter bra. Kolla även in Behringer, även om det kanske inte blir något ljud i Mesa Boogie-klass (mild underdrift) så har dom ruggigt prisvärda förstärkare, som t ex denna: http://www.behringer.com/LX112/index.cfm?lang=ENG

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla i Peavey classic. Finns i fyra olika modeller, alla är hel rör. Combo på 30w med en 10 (tror jag) en 2x12 med 50 w en 4x10 på jag tror 60w samt en topp på ?w. De är inte jätte dyra och låter grymt bra till det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska jag nog dra mig ur diskussionen egentligen... Själv gillar jag generellt sett brittiska förstärkare bättre än amerikanska. Brittiska förstärkare tycker jag ofta har ett betydligt råare ljud, medans amerikanska som t ex de Mesa Boogie jag testat, egentligen låter väldigt bra, men samtidigt känns lite för snälla och polerade.

Men generellt: Sysslar du mycket med inspelning och vill ha tillgång till många olika typer av ljud så finns det ju en uppsjö av bra digitala förstärkare. Skulle definitivt säga att de flesta digitalt modulerande förstärkare som t ex Line6 enklare modeller som Spider låter betydligt bättre än "vanliga" förstärkare i samma prisklass från Marshall, Randall, Peavey och vad det nu kan vara. Yamaha, Rocktron och Vox har också budget-varianter å sina dyrare förstärkare som låter bra. Kolla även in Behringer, även om det kanske inte blir något ljud i Mesa Boogie-klass (mild underdrift) så har dom ruggigt prisvärda förstärkare, som t ex denna: http://www.behringer.com/LX112/index.cfm?lang=ENG

men jag ska ju inte bara ha till inspelning jag ska ju ha till live-spelningar och till rep-lokalen också

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis skaffat en Line6 FlextoneIII.

Har spelat med olika stärkare genom åren och körde länge marshall valvestate, men FlextoneIII fungerar perfekt för mig. Massor av programplatser(motsvarar kanaler), och massor av enastående simuleringar av cabinetter och förstärkare.

Modellen finns i olika utföranden gällande uteffekt, stereo etc. men jag kan rekomendera den till vem som helst.

Du får lös en beg. FlextoneIII för runt 5000:-(billigaste modellen), och enligt mig är det oerhört välinvesterade pengar, inte minst med tanke på att de tidigare låg på upp mot 10 000:-. Att Line6 sedan erbjuder uppdateringar till mjukvaran i förstärkaren är ju inte heller fel direkt..!

Som någon sa så finns det ju inte några genvägar till det perfekta ljudet. Det handlar inte bara om förstärkaren, utan om hur du själv spelar. Men när det gäller förstärkardelen så har jag inte hittat några brister ljudmässigt i FlextoneIII.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in en Engl Savage 120...

Använde den på vår förra platta, behövs ingen distpedal till den elakingen!

Finns en hel uppjsö av bra förstärkare, och de flesta har ljuklipp på sina hemsidor..

Lyssna på internet och välj sedan efter eget öra...

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag ska ju inte bara ha till inspelning jag ska ju ha till live-spelningar och till rep-lokalen också

*********

Jag har visserligen inte provat förstärkaren ifråga, men om det inte är dom svagaste 2*60W i solsystemet så bör det nog räcka till för både rep och live. Framför allt live är ju oftast inga problem, antingen mickar man ju upp förstärkaren, eller lajnar den direkt (har ju inbyggd högtalarsimulering). Line6-förstärkaren någon föreslog är också bra, även om min personliga favorit bland digital-förstärkare är Vox Valvetronix, dom låter oerhört bra.

Håller med om Engl-förstärkarna, dom låter extremt bra, men är ju inte jättebilliga... När jag köpte min Vox så valde jag mellan den och en Engl Ritchie Blackmore Signature, men Voxen vann på prisvärdheten. Fick fram ljud som var alldeles tillräckligt bra, samt att man slapp investera i ytterligare högtalarlåda (har en JCM900-låda, men provade med en Peavey 5150, som lät mycket bättre) och effekter.

Brojd, vad spelar du i för band?

Link to comment
Dela på andra sajter

Av ren princip skall du undvika allt vad Behringer heter. Det är billigt skräp och inte det minsta prisvärt. Dessutom tycker jag att Line 6 (i synnerhet Pod av alla modeller) låter plast. Man kan simulera hur mycket som helst men bra kommer det aldrig låta.

Skall du stå mycket i replokalen så köp en ordentlig Marshallstack. Om du däremot tänker sitta mer hemma vid datorn så har jag ett tips som jag själv kör med. En gammal gitarrprocessor som heter ART SGX 2000 Express. Du kan hitta den begagnad för någon dryg 1000-lapp. Köp ett mindre steg (t.ex. Marshall 4040) och en eller två 12" Så har du en ruskigt välljudande leksak för ca 3-4 tusen. Spelar flera divisioner över Line-6 trots att den har 10 år på nacken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt handlar givetvis mycket om tycke och smak. Finns ju många, på alla nivåer som är helnöjda med produkter från både Line6 och Behringer. Dessutom får man tänka på att många av de där digitala prylarna kräver att man verkligen lägger ner tid på att programmera ljuden för att få det att låta bra, fabriksprogrammen låter ju ofta rent horribelt.

Annars så är det ett väldigt bra tips att kolla på begagnat-marknaden efter gamla digitala värstingar, eftersom dom ofta går för rena skojpriserna, som t ex Art-preamparna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt handlar givetvis mycket om tycke och smak. Finns ju många, på alla nivåer som är helnöjda med produkter från både Line6 och Behringer. Dessutom får man tänka på att många av de där digitala prylarna kräver att man verkligen lägger ner tid på att programmera ljuden för att få det att låta bra, fabriksprogrammen låter ju ofta rent horribelt.

Annars så är det ett väldigt bra tips att kolla på begagnat-marknaden efter gamla digitala värstingar, eftersom dom ofta går för rena skojpriserna, som t ex Art-preamparna.

jag vill nog inte ha en digital stärkare, jag tittade på musik börsen och insåg att marshall stärkaren jag testade i london(kostade där £700 alltså c:a 9000kr) kostar i sverige nästan 11500kr en jäkla skillnad och det var en väldigt bra stärkare i mitt tycke

Redigerat av +MusTafA+
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att lyssna på förstärkare med öronen och inte med ögonen... Finns mycket fördomar om digitalförstärkare, främst från rörpuritaner som verkar tro att förstärkare automatiskt blir bättre bara för att ljudet formas på helt analog väg. Det kan väl för all del hända att det stämmer ibland, men det finns ju många digitala förstärkare som låter mer rör än förstärkare som på pappret är äkta helrörs förstärkare. Whatever. Är ju ingen digitalförstärkarlobbyist... Men som sagt, det skadar inte att prova och använda öronen. När jag köpte ny förstärkare senast blev det som sagt en Vox Valvetronix AD120VT. Hade haft en Folkessonmoddad Marshall-topp innan (3-kanals-version) som lät bra ibland, men som var ganska opålitlig. Provade först en massa helrörsförstärkare från bl a Engl och Marshall. Så tyckte försäljaren i en affär att jag skulle prova Voxen också. Marshall-ljuden (Var en JCM2000 DSL100 jag provade, med matchande 4*12-låda) gick att kopiera såpass väl att jag inte hörde någon skillnad, efter lite skruvande. Som jag skrev tidigare var en Engl-modell egentligen aningen vassare i ljudet, men det var hårfint, varför jag gick på Voxen istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina öron så låter min Fender Super Reverb -76

med en Ibanez Tube Screamer TS-9 (808 chippet) oslagbart med en Tele.

super_reverb_sf_69f.jpg

Men det beror ju på vad man är ute efter för ljud.

// Johan

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...