Jump to content
Annons

Absolut bästa mjukvarureverbet?


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)

Vilket är det tycker ni?

Jag har provat SIR2, Waves IR-1 och Altiverb. Finns det något bättre i mjukvaruväg? Jag är inte nöjd med dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

pme (oregistrerad)

CSR är kanske värt att prova. Men du får nog beskriva vad det är du saknar, eller är fel med de du har provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

CSR är helt värdelöst nästan. Många inställningsmöjligheter men ljudet i sig är inte naturligt.

Det känns nästan som man borde köpa UAD 140, DET låter mycket bättre än Altiverb t ex.

Vad det är jag saknar? Jag tycker det bara inte låter tillräckligt naturligt, det låter konstgjort. Försöker få till reverb på en virvel och ju mer naturligt reverbet låter desto bättre smälter det in i mixen. Det spelar ingen roll hur du eq:ar, hur lång tail, hur stort rummet är, osv osv - det måste låta bra och naturligt från början.

Jag säger inte att Altiverb låter dåligt, men det låter inte så bra som jag vill. Altiverb är dock det reverb jag lyckats bäst med, får nästan till det nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vilket är det tycker ni?

Jag har provat SIR2, Waves IR-1 och Altiverb. Finns det något bättre i mjukvaruväg? Jag är inte nöjd med dessa.

Om du inte är nöjd med nån av dess reverb så vet du inte hur man använder dem. Punkt slut! Den dåliga mekanikern skyller på verktygen.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Vilket är det tycker ni?

Jag har provat SIR2, Waves IR-1 och Altiverb. Finns det något bättre i mjukvaruväg? Jag är inte nöjd med dessa.

Om du inte är nöjd med nån av dess reverb så vet du inte hur man använder dem. Punkt slut! Den dåliga mekanikern skyller på verktygen.

Om du säger så så har du dåliga öron som inte kan sklija på ett svindyrt reverb och ett halvbra reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag håller nog med föregående talare att får man inte till det med ovan nämnda reverb så tror jag man aldrig får det.

Själv kör jag mindre fancy SIR1 med Lexicon 480 med flera impulser. Tycker det låter hur bra som helst. Och gratis är det.

Ser att du inte får virveln att smälta in i mixen, kanske är det inte reverbet som gör det. Du kanske skall försöka jobba med ett fejkat rumsreverb på hela kitet?

Är nog rädd att du får jobba lite på hantverket. Kanske försöker du åstakomma nåt som inte funkar. Beskriv vad du gör och vill uppnå.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du säger så så har du dåliga öron som inte kan sklija på ett svindyrt reverb och ett halvbra reverb.

Och det kan du ?. ☺️

Altiverb har du nog hört på över 100 eller mer låtar dom senaste åren så den verkar ju rätt bra.( Om du lyssnar på musik vill säga ).

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Till virvel är det ibland helt rätt med ett skitdåligt reverb. Logics A-verb är i princip värdelöst på nästan allt, låter digital plåtburk helt enkelt. Men till virvel kan det faktiskt fungera skitbra ibland.

Håller med föregående talare i övrigt, lyckas du inte med de reverb du testat är det förmodligen något annat som är fel än pluggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om det är detta, men om du har en väldigt dämpad virvel så kan det låta lustigt när du lägger på ett reverb för att försöka få det att "smälta" in i mixen. Kanske ha lite mer sjung i virveln är mitt tips att testa iaf om det inte redan är det.

EDIT: lite OT, men ändå hänvisad till ditt problem

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Till virvel är det ibland helt rätt med ett skitdåligt reverb. Logics A-verb är i princip värdelöst på nästan allt, låter digital plåtburk helt enkelt. Men till virvel kan det faktiskt fungera skitbra ibland.

Håller med föregående talare i övrigt, lyckas du inte med de reverb du testat är det förmodligen något annat som är fel än pluggarna.

Instämmer med föregående citerad talare.

Ibland smäller det bättre med lite gammal hederligt 80tals-reverb.

Tex Yamaha SPX90 reverbet låter illa till mycket men jädrar vad den blåser på när det gäller trummor.

Det finns en gratisplugg som låter lit som de gamla digitalreverben. Den kanske du skall prova. Jag skall försöka hitta den åt dig. Tror jag har den själv någonstans....

Återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nu vet jag inte om det är detta, men om du har en väldigt dämpad virvel så kan det låta lustigt när du lägger på ett reverb för att försöka få det att "smälta" in i mixen. Kanske ha lite mer sjung i virveln är mitt tips att testa iaf om det inte redan är det.

EDIT: lite OT, men ändå hänvisad till ditt problem

Kanske en EQ efter reverbet och ta bort höga frekvenser samt stöande dylika. Tycker det är lättare att göra med min vanliga EQ som jag använder till det mesta än de som finns i reverben. Man vet hur EQn fäster då liksom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om det är detta, men om du har en väldigt dämpad virvel så kan det låta lustigt när du lägger på ett reverb för att försöka få det att "smälta" in i mixen. Kanske ha lite mer sjung i virveln är mitt tips att testa iaf om det inte redan är det.

EDIT: lite OT, men ändå hänvisad till ditt problem

Kanske en EQ efter reverbet och ta bort höga frekvenser samt stöande dylika. Tycker det är lättare att göra med min vanliga EQ som jag använder till det mesta än de som finns i reverben. Man vet hur EQn fäster då liksom...

Absolut, jag lägger nästan alltid på EQ efter reverb för att få det att passa in lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Desutom blir det lite olika effekt om tex har ett hårt komprimerat trumset och sedan skickar en send till reverbet och detta inte komprimeras ihop med resten av setet. Då kan virveln sticka ut rejält om man har otur. Prova lägga reverbet som insert på virveln och komprimera hela paketet. Alterntativt ta med reverb effektreturen i trumgruppen och komprimera.

Lurigt dock, kompressorn påverkar utklingningen av reverbet så man får mecka reverbet på virveln efter varje kompressor förändring om man har otur.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare sagts så har du räknat upp ett antal mycket bra reverb men är inte nöjd ändå.. Många av reverben kräver dock sin man (elller kvinna) för att få ut bästa ur dom i förhållande till det material man mixar.. Jag har själv 2 favoriter då det gäller reverb.. Det ena är förståss Sir2 men ett mycket bra reverb som bara funkar i Mac och dessutom i Logic är Spacedesigner http://www.apple.com/logicstudio/effects/#space

Ps. Lyssna på ljudexemplet "undergrund club"

ds.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

CSR är helt värdelöst nästan. Många inställningsmöjligheter men ljudet i sig är inte naturligt.

Det känns nästan som man borde köpa UAD 140, DET låter mycket bättre än Altiverb t ex.

Vad det är jag saknar? Jag tycker det bara inte låter tillräckligt naturligt, det låter konstgjort. Försöker få till reverb på en virvel och ju mer naturligt reverbet låter desto bättre smälter det in i mixen. Det spelar ingen roll hur du eq:ar, hur lång tail, hur stort rummet är, osv osv - det måste låta bra och naturligt från början.

Jag säger inte att Altiverb låter dåligt, men det låter inte så bra som jag vill. Altiverb är dock det reverb jag lyckats bäst med, får nästan till det nu.

Något som är väldans viktigt för hur ett reverb låter på en virvel är predelayen..

Lek lite med tider runt 40-75ms och jobba med eq'n för att få reverbet att låta luftigt..

Själv använder jag mej oftast av 2 olika reverber samtidigt - ett kort och ett längre..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Jag var lite bored, så det vart en halv uppsats :rolleyes:

Jag måste ha provat allt på marknaden 50 gånger. De enda som finns kvar i min lista och har överlevt år av kompromisslösa krav, som bara levererar och inte kräver en massa skruvande, som låter varmt och naturligt: Waves Trueverb, Steinbergs Roomworks (bra på trummor) och Wizooverb - samt i viss mån Spinaudio Roomverb M2 och Waves IR1 - det sista på grund av sitt utmärkta 1 gb ljudbibliotek.

Altiverb tycker jag är bäst till postproduktion, video, film, radioteater och dylikt. Det är troligen det mest realistiska rumsreverb som finns idag, men rumsklangerna är så framträdande och färgande att det inte är i första hand användbart bara för att skapa lite neutral rymd. Att förmå Altiverb att spotta ur sig en ofärgad svans av precis det ljud man skickade igenom det, de tar tid det. Altiverb bär med sig en stor övertro, men genomför man noggranna side-by-side blindtest med andra impulsreverb så hör man att Altiverb inte står sig så starkt i konkurrensen som den allmänna oponionen predikar. De flesta gör inte såna tester, utan skaffar sig Altiverb baserat på mer hörsägen än testning, och eftersom det faktiskt är ett bra rumsklangsreverb så tycker sig folk få bekräftelse för övertron.

Ibland de övriga andra impulsreverben - t.ex. Voxengo Pristine Space, SIR, Elevayta Space Boy m.fl. - de är neutrala och färgar inte impulsen. Så här kommer det ner till impulserna du använder dig av, och det lönar det sig att vara kritisk utav helsike, för skillnaden mellan privat inspelade impulser och skickligt infångade impulser är som dag och natt - som skillnaden mellan ett skitreverb och ett kanonreverb. Se till att impulsen är inspelad i samma upplösning som din seq använder sig av, och låt bli att ändra något vad beträffar EQ, utklingning etc. Undantagen är Wizooverb och Waves IR1: Wizooverbs impulse funktion färgar ljudet en del, men inte alltid på ett dåligt sätt och wizoo är dessutom väldigt primitivt på impulssidan. Waves IR1 kan däremot ändra vad farao som helst i impulserna. Man kan t.o.m. redigera fram egna impulsreverb ifrån inspelningar med hjälp av IR1. Men det stödjer bara 24 bit upplösning, och har dessutom ett statiskt delay på 11 ms. Det bör man ha i åtanke för att undvika fasmässig förklening av ljudet. Waves IR1s 1 gb impulsbibliotek är enligt min mening betydligt mer användbart för musik än altiverbs.

CSR låter smörigt, fett och lite volvo 240. Man hör reverbet ganska tydligt, och att få till ett naturligt diskantfall är nästan omöjligt. Magix Variverb ligger åt samma håll, fast inte fullt lika mycket - det är varmare. Sen finns det ett gäng reverb som enligt min mening låter ganska plåtigt och ligger efter tiden. Främst Princeton Digital och Lexicon pantheon. Små fascinerande reverb med unika egenskaper är Anwida Spazio - som är väldigt mysigt och varmt - och Smartelectronix Ambience. Inte de bästa allround men ändå charmiga.

Det finns en rad reverb som inte är så bra på att förmedla definition och djup speciellt bra. De låter mer som en lång mjölig svans av ljud där definitionen av avstånd inte längre inte finns med. Sonic flavour R66 är ett sånt reverb, likaså det lite "abstrakta" ArtAcoustic Reverb, Kjaerhus Classic Reverb, silverspikes reverb, och Wavearts masterverb. Sonic Timeworks ReverbX är förvisso lite så med, men är ändå det bästa dedikerade platereverbet jag provat. Plåtreverb ska vara lite så. Bra för evighetsreverb på röster.

Breverb och Sonnox Reverb håller, men inte mer. De är i regel ganska hårda och kalla och liksom många av de övriga reverben kräver de tid och skruvande för att de ska komma i närheten till vad du vill ha ut.

Fundera vad du behöver för något. Du kanske mest gör sånt som inte mår bra av ett kristallklart rum eller en varm diffus känsla eller sånt. Sonnox Oxford Reverb t.ex., låter oftast väldigt bra på orkester inspelningar men suger gammal hästballe på t.ex. elgitarr och rock. Rätt verktyg för rätt jobb.

EDIT: det kanske lät lite avigt på vissa ställen här. Men min avsikt var inte att klanka ner på vissa reverb. Det var mera ett sätt att beskriva mitt intryck av dem, och vad de i så fall kan vara bra till. SPX90 t.ex. låter ju plåt och volvo240 så det skriker om det, vilket kan vara användbart till vissa saker och mindre bra till andra.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jag var lite bored, så det vart en halv uppsats 🙂

Jag måste ha provat allt på marknaden 50 gånger. De enda som finns kvar i min lista och har överlevt år av kompromisslösa krav, som bara levererar och inte kräver en massa skruvande, som låter varmt och naturligt: Waves Trueverb, Steinbergs Roomworks (bra på trummor) och Wizooverb - samt i viss mån Spinaudio Roomverb M2 och Waves IR1 - det sista på grund av sitt utmärkta 1 gb ljudbibliotek.

Altiverb tycker jag är bäst till postproduktion, video, film, radioteater och dylikt. Det är troligen det mest realistiska rumsreverb som finns idag, men rumsklangerna är så framträdande och färgande att det inte är i första hand användbart bara för att skapa lite neutral rymd. Att förmå Altiverb att spotta ur sig en ofärgad svans av precis det ljud man skickade igenom det, de tar tid det. Altiverb bär med sig en stor övertro, men genomför man noggranna side-by-side blindtest med andra impulsreverb så hör man att Altiverb inte står sig så starkt i konkurrensen som den allmänna oponionen predikar. De flesta gör inte såna tester, utan skaffar sig Altiverb baserat på mer hörsägen än testning, och eftersom det faktiskt är ett bra rumsklangsreverb så tycker sig folk få bekräftelse för övertron.

Ibland de övriga andra impulsreverben - t.ex. Voxengo Pristine Space, SIR, Elevayta Space Boy m.fl. - de är neutrala och färgar inte impulsen. Så här kommer det ner till impulserna du använder dig av, och det lönar det sig att vara kritisk utav helsike, för skillnaden mellan privat inspelade impulser och skickligt infångade impulser är som dag och natt - som skillnaden mellan ett skitreverb och ett kanonreverb. Se till att impulsen är inspelad i samma upplösning som din seq använder sig av, och låt bli att ändra något vad beträffar EQ, utklingning etc. Undantagen är Wizooverb och Waves IR1: Wizooverbs impulse funktion färgar ljudet en del, men inte alltid på ett dåligt sätt och wizoo är dessutom väldigt primitivt på impulssidan. Waves IR1 kan däremot ändra vad farao som helst i impulserna. Man kan t.o.m. redigera fram egna impulsreverb ifrån inspelningar med hjälp av IR1. Men det stödjer bara 24 bit upplösning, och har dessutom ett statiskt delay på 11 ms. Det bör man ha i åtanke för att undvika fasmässig förklening av ljudet. Waves IR1s 1 gb impulsbibliotek är enligt min mening betydligt mer användbart för musik än altiverbs.

CSR låter smörigt, fett och lite volvo 240. Man hör reverbet ganska tydligt, och att få till ett naturligt diskantfall är nästan omöjligt. Magix Variverb ligger åt samma håll, fast inte fullt lika mycket - det är varmare. Sen finns det ett gäng reverb som enligt min mening låter ganska plåtigt och ligger efter tiden. Främst Princeton Digital och Lexicon pantheon. Små fascinerande reverb med unika egenskaper är Anwida Spazio - som är väldigt mysigt och varmt - och Smartelectronix Ambience. Inte de bästa allround men ändå charmiga.

Det finns en rad reverb som inte är så bra på att förmedla definition och djup speciellt bra. De låter mer som en lång mjölig svans av ljud där definitionen av avstånd inte längre inte finns med. Sonic flavour R66 är ett sånt reverb, likaså det lite "abstrakta" ArtAcoustic Reverb, Kjaerhus Classic Reverb, silverspikes reverb, och Wavearts masterverb. Sonic Timeworks ReverbX är förvisso lite så med, men är ändå det bästa dedikerade platereverbet jag provat. Plåtreverb ska vara lite så. Bra för evighetsreverb på röster.

Breverb och Sonnox Reverb håller, men inte mer. De är i regel ganska hårda och kalla och liksom många av de övriga reverben kräver de tid och skruvande för att de ska komma i närheten till vad du vill ha ut.

Fundera vad du behöver för något. Du kanske mest gör sånt som inte mår bra av ett kristallklart rum eller en varm diffus känsla eller sånt. Sonnox Oxford Reverb t.ex., låter oftast väldigt bra på orkester inspelningar men suger gammal hästballe på t.ex. elgitarr och rock. Rätt verktyg för rätt jobb.

Tack som fan för ett långt och bra svar! Jag gillar långa och utförliga svar, det känns som att personen ifråga tänker till lite när han skriver. Annars är det ofta spontana oneliners "gör si och så", "då kan du inte ratta ordentligt" som inte hjälper ett skit. Nä, såna här svar gillar jag.

Jag håller också med dig i det mesta, av de jag testat då. Det verkar som många på det här forumet är så okritiska och tror allt handlar om rattande, det går ju aldrig få ett billigt mjukvarureverb att låta lika bra som ett riktigt bra reverb. Med bra reverb behöver man knappt ratta nåt, det ska inte behövas, ett reverb är ju bara något som ska skapa rymdklang och det ska låta så naturligt som möjligt (om man nu inte håller på med nån speciell musik med annat syfte). Ett naturligt, bra, reverb behöver knappt eq:as. Det enda man ska pilla med (tycker jag) är kompressor och möjligtvis expander.

Iallafall... det är virvelreverb jag håller på med och det var därför jag startade denna tråd. Jag hade svårt att få till det med de reverb jag provat. Jag har dock lärt mig lite mer nu och något jag saknade var en bra och korrekt inställd kompressor samt gate/expander. MEN, det låter fortfarande inte riktigt så naturligt och snyggt som jag vill ha det. Det är Altiverb jag kör med nu, och jag håller med dig. Det är bra rumsklang, det låter naturligt, men det passar ändå inte i musiken, inte så jättebra iallafall.

Anledningen till att jag dissat SIR2 är för att de rum som finns med låter inte bra till mitt fall, antingen är de för små eller så är de för stora. "ladda ner nya impulser då" säger folk, men vart fan då? Jag har laddat ner massvis med impulser men samtliga låter skit jämfört med SIR2:s egna, det är ju som natt och dag som du säger. 🙂

Det virvelljud jag är ute efter är detta:

http://hem.passagen.se/krakas/bravirvel.mp3 (efter halva när det är ett metalband som kommer in, deras reverb är totalt jävla perfekt i mixen, hörs tydligt i slutet)

Jag har kommit fram till att det är ett ganska stort rum med rak frekvenskurva (mycket attack i alla register), det låter väldigt naturligt och har nog kort svans (även om de har lagt på expander såklart).

EDIT: Efter att du talade så bra om Waves Trueverb så var jag tvungen att testa det. Jag gjorde det precis. Jag blev, väldigt, negativt överraskad! Jag förstår inte hur du kan tycka det låter bra, det låter lika hemskt som CSR och alla andra fulreverb.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som fan för ett långt och bra svar! Jag gillar långa och utförliga svar, det känns som att personen ifråga tänker till lite när han skriver. Annars är det ofta spontana oneliners "gör si och så", "då kan du inte ratta ordentligt" som inte hjälper ett skit. Nä, såna här svar gillar jag.

Jag håller också med dig i det mesta, av de jag testat då. Det verkar som många på det här forumet är så okritiska och tror allt handlar om rattande, det går ju aldrig få ett billigt mjukvarureverb att låta lika bra som ett riktigt bra reverb. Med bra reverb behöver man knappt ratta nåt, det ska inte behövas, ett reverb är ju bara något som ska skapa rymdklang och det ska låta så naturligt som möjligt (om man nu inte håller på med nån speciell musik med annat syfte). Ett naturligt, bra, reverb behöver knappt eq:as. Det enda man ska pilla med (tycker jag) är kompressor och möjligtvis expander.

[...]

EDIT: Efter att du talade så bra om Waves Trueverb så var jag tvungen att testa det. Jag gjorde det precis. Jag blev, väldigt, negativt överraskad! Jag förstår inte hur du kan tycka det låter bra, det låter lika hemskt som CSR och alla andra fulreverb.

Du har en del poänger. Det går inte att ratta vilket reverb som helst till att låta som vilket annat reverb som helst. Och visst är det skönt när man träffar så rätt att man knappt behöver ratta något för att få det att passa in.

Å andra sidan, vad som passar in är en smakfråga.

Ett problem med din frågeställning är att du antar att alla har samma smak som dig. Det finns inget universellt "bästa mjukvarureverb", därav de många vaga och generella svaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack som fan för ett långt och bra svar! Jag gillar långa och utförliga svar, det känns som att personen ifråga tänker till lite när han skriver. Annars är det ofta spontana oneliners "gör si och så", "då kan du inte ratta ordentligt" som inte hjälper ett skit. Nä, såna här svar gillar jag.

Jag håller också med dig i det mesta, av de jag testat då. Det verkar som många på det här forumet är så okritiska och tror allt handlar om rattande, det går ju aldrig få ett billigt mjukvarureverb att låta lika bra som ett riktigt bra reverb. Med bra reverb behöver man knappt ratta nåt, det ska inte behövas, ett reverb är ju bara något som ska skapa rymdklang och det ska låta så naturligt som möjligt (om man nu inte håller på med nån speciell musik med annat syfte). Ett naturligt, bra, reverb behöver knappt eq:as. Det enda man ska pilla med (tycker jag) är kompressor och möjligtvis expander.

[...]

EDIT: Efter att du talade så bra om Waves Trueverb så var jag tvungen att testa det. Jag gjorde det precis. Jag blev, väldigt, negativt överraskad! Jag förstår inte hur du kan tycka det låter bra, det låter lika hemskt som CSR och alla andra fulreverb.

Du har en del poänger. Det går inte att ratta vilket reverb som helst till att låta som vilket annat reverb som helst. Och visst är det skönt när man träffar så rätt att man knappt behöver ratta något för att få det att passa in.

Å andra sidan, vad som passar in är en smakfråga.

Ett problem med din frågeställning är att du antar att alla har samma smak som dig. Det finns inget universellt "bästa mjukvarureverb", därav de många vaga och generella svaren.

Universellt mjukvarureverb finns inte, nej precis helt riktigt Joachime.

Alla vet ju att Lexicon 480 är det enda reverbet du behöver någonsin.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack som fan för ett långt och bra svar! Jag gillar långa och utförliga svar, det känns som att personen ifråga tänker till lite när han skriver. Annars är det ofta spontana oneliners "gör si och så", "då kan du inte ratta ordentligt" som inte hjälper ett skit. Nä, såna här svar gillar jag.

Jag med 😛 Man frågar ju för att man inte förstår vad problemet består i, eller för att få höra andras synpunkter. Man kan ju inte alltid formulera sig klockrent när man inte vet var felet ligger.

... tror allt handlar om rattande, det går ju aldrig få ett billigt mjukvarureverb att låta lika bra som ett riktigt bra reverb. Med bra reverb behöver man knappt ratta nåt, det ska inte behövas

Jag håller nog inte med fullt, men jag förstår hur du menar. Jag tycker nog det finns en liten generell skillnad mellan hård och mjukvarureverb, men inte nödvändigtvis så att en alltid är bättre än den andra. Men ett bra reverb behöver nog justeras i vilket fall. Nog vore det en dröm om det vore 100% färdigt alltid, men jag tror det krävs att man justerar en del. Men med det menar jag att "justera" något som redan låter relativt bra och relevant. Att behöva skruva fram ett bra reverb ifrån dåliga presets, det är inte att "justera".

Iallafall... det är virvelreverb jag håller på med och det var därför jag startade denna tråd. Det är Altiverb jag kör med nu, och jag håller med dig. Det är bra rumsklang, det låter naturligt, men det passar ändå inte i musiken, inte så jättebra iallafall.

Virveltrumma, 808 handklapp, kantslag, hi-hat, vassa elgitarrer ... allt som har väldigt mycket metalliskhet i sig är lite av ett benchmark test för bra reverb. För att göra en lång utläggning kort så brukar jag hålla mig till korta, och ganska skitiga och nyanslösa reverb när det gäller virveltrumma och ljusa, korta ljud. Steinberg's Roomworks är kanon för det, tycker jag. Det låter ganska likt Yamahas SPX90 serie, vilket var nästan metalliska och värdelösa reverb och dom var därför perfekt för briljanta och smetiga svansar till trumljud 😛

Om inte mina öron sviker mig, så är det här inte live, utan programmerade trummor. Sen skrev du faktiskt "det virvelljud jag är ute efter ..", och det är skillnad. Reverbet gör inte virveln, eller vice versa. Första virveln på inspelningen har åtminstone 2 reverb. Ett kort och skitigt (det som får fräset och klippet i virveln att klinga ut längre) och sen ligger ett mörkt långt reverb på typ 1,5 s under det. Virveln måste komprimeras till tusen, för att få fram längden och tjockheten på den, så det bidrar till att du får den där tjocka efterklangen. Alternativt (eller i kombination) så har dom använt s.k. new york kompression. Virveln i den andra delen, vid 30 sekunder, är en rätt känd Roland sampling som har medföljande reverb i sig. Det är en väldigt processad virvel men behöver i stort sett detsamma som ovan.

I många rockinspelningar/mixningar så låter man trummisen spela, och bandar honom någorlunda. Sen kvantiserar man hans audiospår, och byter man ut hans trumljud mot samplingar och mixar så att det blir 80% sampling 20% riktigt trumset. Komprimerar man hårt så får man med en hel del av rumsklangen och sjunget från det riktiga trumsetet och det kan även bidra till en del av svansen man hör, och lätt förväxlar med reverb.

Anledningen till att jag dissat SIR2 är för att de rum som finns med låter inte bra till mitt fall, antingen är de för små eller så är de för stora. "ladda ner nya impulser då" säger folk, men vart fan då? Jag har laddat ner massvis med impulser men samtliga låter skit jämfört med SIR2:s egna, det är ju som natt och dag som du säger.

Ett impulsreverb är ju i princip en vocoder; det blir så bra som det ljud man blandar originalet med. Och är det en virveltrumma du vill förgylla så är nog impulsreverb inte den lättaste vägen. Folk brukar ge sig iväg till sajten Noisevault och där finns ett antal impulser. De flesta är riktigt dåliga, vissa är katastrof och ett fåtal är riktigt bra. Min rekommendation faller på Best Service Halls of Fame, samt Numerical Sounds 3 skivor med impulser. Otroligt bra. Men som sagt, impulsreverb är bra för att efterhärma, men inte för att anpassa. Anpassar du ett impulsreverb har du ju i princip förkastat den främsta fördelen. I regel tycker jag nog algoritmiska reverb är bättre. Att använda impulsreverb är mer likt preset-sökande, sökande efter den färdiga lösningen.

EDIT: Efter att du talade så bra om Waves Trueverb så var jag tvungen att testa det. Jag blev, väldigt, negativt överraskad!

Waves Trueverb funkar nog inte så bra på virveltrumma. Dess främsta egenskap är att det är helt ljudneutralt och väldigt enkelt och snabbjobbat. Det är nog det enda reverb jag stött på där man kan sätta ett instrument lååångt bak i ett rum och ändå ha noll färgning av klangen i ljudet. Motsatsen till Altiverb då. För att skapa illusionen av aningens avstånd i en mix, mellan en sångare (närmast) och en gitarr (längre bak) - vilket är vad reverb i populärmusik används till 90% av fallen - så behövs oftast bara 0,5 s rumsreflexer och nästan noll med svans, som inte ska färga ljudet klangmässigt alls. Truverb uppfyller det perfekt och klangen är tät som en bäversvans. Men en virveltrumma, som har en rak och ren svans, det är inte vad vi är vana att höra och gilla. Testa lite skitreverb på virveln.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Du har en del poänger. Det går inte att ratta vilket reverb som helst till att låta som vilket annat reverb som helst. Och visst är det skönt när man träffar så rätt att man knappt behöver ratta något för att få det att passa in.

Å andra sidan, vad som passar in är en smakfråga.

Ett problem med din frågeställning är att du antar att alla har samma smak som dig. Det finns inget universellt "bästa mjukvarureverb", därav de många vaga och generella svaren.

Det handlar inte direkt om smak, ett bra reverb är ju något som låter naturligt. Jag vill ha ett reverb som låter så naturligt som möjligt.

Nä, jag är fan inte nöjd med Altiverb och SIR2. IR har ju en jobbig latency på 11 ms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte direkt om smak, ett bra reverb är ju något som låter naturligt.

Vad menar du med naturligt. Är en virvel genom ett plåtreverb med utklingningstid på en och en halv sekund naturligt?

Nä, jag är fan inte nöjd med Altiverb och SIR2. IR har ju en jobbig latency på 11 ms.

Har du inte delaykompensation i musikprogrammet? Eller lägger du reverb på inkommande signal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om det är detta, men om du har en väldigt dämpad virvel så kan det låta lustigt när du lägger på ett reverb för att försöka få det att "smälta" in i mixen. Kanske ha lite mer sjung i virveln är mitt tips att testa iaf om det inte redan är det.

EDIT: lite OT, men ändå hänvisad till ditt problem

Kanske en EQ efter reverbet och ta bort höga frekvenser samt stöande dylika. Tycker det är lättare att göra med min vanliga EQ som jag använder till det mesta än de som finns i reverben. Man vet hur EQn fäster då liksom...

Absolut, jag lägger nästan alltid på EQ efter reverb för att få det att passa in lite bättre.

Håller med. EQ på reverb är faktiskt väldigt viktigt. Jag brukar nästan alltid få köra en hipass på rverbkanalen eftersom det tar för stor plats och liksom "flyter ut" över hela ljudbilden annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en del poänger. Det går inte att ratta vilket reverb som helst till att låta som vilket annat reverb som helst. Och visst är det skönt när man träffar så rätt att man knappt behöver ratta något för att få det att passa in.

Å andra sidan, vad som passar in är en smakfråga.

Ett problem med din frågeställning är att du antar att alla har samma smak som dig. Det finns inget universellt "bästa mjukvarureverb", därav de många vaga och generella svaren.

Det handlar inte direkt om smak, ett bra reverb är ju något som låter naturligt. Jag vill ha ett reverb som låter så naturligt som möjligt.

Nä, jag är fan inte nöjd med Altiverb och SIR2. IR har ju en jobbig latency på 11 ms.

Reverbet på virveln i ditt ljudexempel låter ju allt annat än naturlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast så är inte perfekta reverb något som finns halft om halft på burk - oavsett hur man definierar 'perfekt'.

Om man käkar en smakmässigt "perfekt" avvägd fläskfilé maträtt, tillagad av en kanon-kock, så är det ganska naturligt att man tänker att "jävlars vilket bra kött han måste ha. Förmodligen kostar väl bara hans stekpanna tusenlappar .. typ". Man tänker att förmodligen är nog köttdjuren uppfödda på perfekta förutsättningar för smakrikt kött, på nåt specialfarm för kändiskockar, och inte på nån Anderssons grisfarm med nätburar och uppfödda på det billigaste grisfodret som grossisten erbjuder. Och tittar man på priset för maträtten - 5 gånger mer än på vanlig restaurang - så tycker man sig plötsligt förstå varför det kostar så pass .. etc etc

Men musik och ljud - liksom så mycket annat i underhållningsbranschen -, och även maträtter, är en väl avvägd och snyggt förpackad illusion.

En perfekt fläskfilé är oftast inte en relativt färdig råprodukt som man bara steker upp och serverar. Och det är samma med reverb. En perfekt maträtt är ofta en väldigt väl avvägd balans av kryddning, tillredning, smaksättning, där allt avpassas efter vart annat. En nypa mer salt, smaka av, nja .. en nypa mer kapris, smaka av .. etc. En nypa salt mindre, en nypa mer peppar, aningens mer sötma i såsen, stek svamp i stekpannan och ta sen bort svampen och lägg i köttet och stek köttet i stekfettet som bär nyans av stekt svamp .. etc.

I händerna på en skicklig kock så anpassar han avsiktligen och med skicklighet alla smaknyanserna för att smälta in i varandra, gränserna raderas ut, och tillsammans bildar en helhet där matgästerna inte upplever de enskilda nyanserna som han jobbat så hårt med, utan bara känner ett intryck, en upplevelse som i sig verkar fulländad.

För mig så funkar reverb ungefär så med. Det är ganska naturligt att man tänker att "det här måste vara ett reverb av guds like", och ger sig ut för att söka rätt på ett sånt själv. Men i grunden handlar det om att locka fram det, genom många små små nyanser i ljudet som tillsammans med allt runtom det ska sammansmälta och forma en helhetlig illusion.

I mycket rockmusikinspelningar så blandas inspelade rumsklanger, missljud, sjungande pukor, med olika kompressions- och expansionstekniker, och tillsammans med ett, två eller tre olika reverbnyanser i olika grad .. i en noga avvägd och gradvis framprövad balans. Och i slutändan så hör t.o.m. ganska erfarna lyssnare bara "ett virvelreverb".

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...