Jump to content
Annons

Nytt rör till TSM MT47


aronlamm

Recommended Posts

Jag sitter på den billiga men för mina behov helt ok rörmicken tsm mt 47. Nu, efter typ två års användande, har den börjat mullra, ungefär som om den stod ute i blåsten. Jag misstänker att detta innebär att det är dax att byta ut röret?

Eller är det troliga re nåt annat fel? Den ser inte skadad ut invändigt och fungerar bra förutom mullret.

Kan nån komma med goda råd där, beträffande var man kan skaffa ett nytt rör, om det är nåt man måste tänka på när man sätter i ett nytt osv. Jag kan inte ens hitta nån hemsida på tillverkaren...så ingen hjälp där!

Blir det för dyrt får jag väl ta det som ett tillfälle att uppgradera mig till en flottare mick istället

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Jag sitter på den billiga men för mina behov helt ok rörmicken tsm mt 47. Nu, efter typ två års användande, har den börjat mullra, ungefär som om den stod ute i blåsten. Jag misstänker att detta innebär att det är dax att byta ut röret?

Eller är det troliga re nåt annat fel? Den ser inte skadad ut invändigt och fungerar bra förutom mullret.

Kan nån komma med goda råd där, beträffande var man kan skaffa ett nytt rör, om det är nåt man måste tänka på när man sätter i ett nytt osv. Jag kan inte ens hitta nån hemsida på tillverkaren...så ingen hjälp där!

Blir det för dyrt får jag väl ta det som ett tillfälle att uppgradera mig till en flottare mick istället

Tacksam för hjälp!

Röret sitter fastlött i kortet på den micen. Det blir lite tjorv att byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jo, jag la allt märke till det! 😄

Men jag känner folk som kan löda. Det lär väl gå ändå va...?

Nån som vet vad det är för rör och var man får tag på ett nytt eller ett likvärdigt?

12AX7

Link to comment
Dela på andra sajter

Märklig mojäng dock som går sönder efter två år. Rör i en mick skall hålla i 25 år, ingen belastning på dem.

Jag skulle prova att gå tillbaka till butiken och klaga. Enligt konsumentlagarna har man tre år på sig att klaga på grejer. Allra helst om ni kan hitta några stycken som har samma problem (här fanns ju två) så är det rätt tydligt att grejen inte var gjord att användas någon längre tid. Och då är det ju ett fel på varan från början, vilket betyder att du har rätt till reparation eller ny vara som konsument.

Läs på lite hos konsumentverket eller hitta om din kommun har en konsumentvägledare som kan hjälpa, hitta fler som har samma problem (= lättare att bevisa att det var strul från början, inte du som gjort fel) och kontakta butiken som sålt grejerna.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också 2 men ännu inga problem. Följer ändå den här tråden med intresse - det finns ju en framtid!

Att rören är lödda fast bör inte vara något hinder för byte. Det kan ju finnas goda skäl till att inte sockla rören om det är svaga signaler annars går det ju att montera sockel om man ändå ska byta rör. I åtminstånde en av mina sitter det ett 12AT7. De där rören är ju helt kompatibla men ger olika gain så det är frågan vad som är att föredra?

Det känns som att det här redan är mycket mick för slantarna men det vore intressant med lite "tweaks" och ombyggnader! 😛 Val av rör, kvaliteten på kondingar, dioder och motstånd, hur pass bra och stabil är drivningen är ju några frågor som brukar vara aktuella i rörsammanhang. Har sett några exempel på mekaniska/akustiska modifikationer av andra mickar på nätet. Någon som känner till någon lyckad ombyggnad av TSM47?

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla svar!

Jag tror dock inte att jag pallar att försöka reklamera den...det var den för billig för! Jag hade dessutom andra rabatter på den så den var råbillig för mig. 😛

Ska dock pröva att stoppa i ett nytt rör, vem vet, det kanske blir bra.

Jag inser att jag troligen haft på den alldeles för mycket när jag inte använt den, men om den ska hålla i 25 år borde den sannerligen inte lagt av såhär snabbt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

TC1:an som jag ska sälja har en sockel som röret sitter i. Man bara drar ut röret... skitenkelt. 😛

PS... Jag har en MT47 utan kapsel med nätagg. Elektroniken i övrigt inkl röret ska det inte vara nåt fel på. Är du intresserad av den? DS

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag frågade om rörbyte på den här micken för några år sedan (jag har oxå två). Det här är svaret jag fick av Bo Hansén som bygger mickar (har varit omskriven i Studio för nåt år sedan eller kanske två).

Visst kan det vara en bra idé att pröva andra fabrikat av rör än det som leverereras i orginal till "Kina mickar"



Tyvärr är det få nytillverkade "småsignalsrör" som är bra idag, gämfört med många fabrikat som tillverkades under 1950/1960 talet.



Jag skulle rekomendera att du letar upp begagnade rör, eller "NOS new old stock" d.v.s. oanvändna gamla rör som någon radioaffär kanske fortfarande har kvar i verkstadens lager.


TSM MT47 som du talar om, lär ha ett 12AX7 (7025) rör, och som på Europeiska heter ECC83, och är ett exakt samma rör.


12AX7:an är inte det lämpligaste röret för en kondensatormikrofon (varför, går jag inte in på här och just nu, det skulle bli allt för tekniskt) men kan fungera hyffsat i alla fall.
Många andra Kina tillverkare använder 12AT7/ECC81 som är mer lämpligt i sammanhanget, eller 6072 (liknar 12AY7) som gör ett mycket bättre jobb, men är dyrare och svårare att få tag på. (6072 orginaltillverkades av General Electric, och används i en del AKG mickar)


Du kan dessvärre inta bara byta till dessa rör då kopplingen är gjord för 12AX7, visserligen kommer det att bli ljud, men med svagare utnivå samt att rörets "arbetspunkt" kommer att hamna fel, med resultat att överstyrningsmarginaler och andra prestanda kommer att försämras.



Bra Europeiska fabrikat som du kan söka efter är:
Telefunken, Philips, Siemens, Valvo, Mullard, Brimar.

Och bra amerikanska fabrikat är: RCA, GE/Genaral Electric, Sylvania, Raython



Nytillverkade fabrikat som gör bra 12AX7 typer är:
JJ-Electronic (Slovakia) som gör en mycket bra variant som heter ECC803S
Sovtek har en billigare variant och heter 12AX7LPS, som jag tror kan fungera bra, har använt detta rör i andra konstruktioner med bra resultat.



Bästa sättet är givetvis att prova så många ECC83/12AX7:or du kommer över, och ta det som låter bäst, brusar minst och framför allt inte skramlar, puttrar eller sprakar av sig själv.



Lycka till
--Bosse 


Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh. fast å andra sidan.. Micken kostar ju inte mer än 2 billiga kvällar på krogen.. Kan du inte stå över 2 sånna kvällar och köpa en ny mic??? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att låta dum...

Är du säker på att det är just röret, hade samma problem med en mick från typ början av 90-talet. Bytte kapsel, så var problemet löst. Äger oxå en sån MT-47, bytte till ett NOS GE 7025, vart inte så stor skillnad, minns dock att det var bökigt att byta. Röret gav pytte pytte lite mer distortion, är iaf vad jag tror. Kanske bara nått jag inbillar mej, lr vill att jag ska höra.

Chris

Redigerat av ChrisJones
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...