Jump to content
Annons

aronlamm

Medlem
  • Antal inlägg

    11
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. He he! Jag misstänkte att det kunde vara så...därför jag frågade innan jag prövade! 😄 Tack för svaren och tipset om DI-boxen.
  2. Kan man använda den extra högtalarutgången från en vox AC15CC för att lajna ut ljudet från förstärkaren rakt in i ett ljudkort...? Eller blir det knas?
  3. Vet inte om det här är rätt avdelning, men kanske att rätt personer hänger här ändå! 🙂 Jag har en väldigt specialiserad grej jag försöker göra, nämligen frilägga en mycket volymsvag bakgrundsröst från en utomhusinspelning...det är mest brus och muller, men även en del transienter av kvistar som bryts och liknande..och så en svag människoröst som nynnar i bakgrunden. Jag har experimenterat med alla de pluggar jag har för att försöka EQa och komprimera fram den, till och med lekt lite med fasvändning, men det blir inte bra nog med "vanliga" filter. Jag hade för länge sen en plugg som tog "noiseprint" för att brustvätta inspelningar...tror att det kanske skulle kunna funka här. Det är nästan på ren CSI-nivå det här! 😄 Men det skulle vara coolt om jag lyckades. Nån som har några tips på pluggar? Gratis eller betalpluggar, mac eller pc spelar ingen roll. Eller nån som har några tips på tekniker man kan använda för att få fram en människoröst som ligger inbäddad i brus och muller?
  4. Hej hopp! Jag söker en dynamisk sångmikrofon för livebruk som har en sådan karakteristik att den i mesta möjliga mån bara tar upp ljud rakt framifrån och en sådan (brist på) känslighet att den tar in så lite läck som möjligt, dvs att i mesta möjliga mån bara sången går in i den. Anledningen är att sångerskan i mitt projekt/band kommer använda ableton live för att loopa sin sång. Det kan bli upp till fyra eller fem loopar samtidigt, ibland ganska ensamliggande, så om det läcker in för mycket scenljud i den kommer det ackumuleras och störa ljudbilden. Såhär låter vi inspelade om nån är intresserad: (Proddat, spelat och mixat av mig...) http://www.myspace.com/fieldsofgrain1 Om nån dessutom har några tips på andra strategier för att isolera sångmicken mot scenljud, så dela gärna med er av det med! mvh Aron
  5. Jag går inte på krogen! 😄 Men röret kostade ju knappt nåt så det är värt att testa. Som den är nu går den inte att använda seriöst. Däremot har jag använt själva mullret den avger i en låt! 🙁
  6. Tackar tackar! mkt utförligt. Jag har skaffat ett 12AX7, så vi får se hur det går när jag stoppat in det....fortsättning kanske följer! 😮
  7. Tack så mycket för alla svar! Jag tror dock inte att jag pallar att försöka reklamera den...det var den för billig för! Jag hade dessutom andra rabatter på den så den var råbillig för mig. 😛 Ska dock pröva att stoppa i ett nytt rör, vem vet, det kanske blir bra. Jag inser att jag troligen haft på den alldeles för mycket när jag inte använt den, men om den ska hålla i 25 år borde den sannerligen inte lagt av såhär snabbt....
  8. Jo, jag la allt märke till det! 😄 Men jag känner folk som kan löda. Det lär väl gå ändå va...? Nån som vet vad det är för rör och var man får tag på ett nytt eller ett likvärdigt?
  9. Jag sitter på den billiga men för mina behov helt ok rörmicken tsm mt 47. Nu, efter typ två års användande, har den börjat mullra, ungefär som om den stod ute i blåsten. Jag misstänker att detta innebär att det är dax att byta ut röret? Eller är det troliga re nåt annat fel? Den ser inte skadad ut invändigt och fungerar bra förutom mullret. Kan nån komma med goda råd där, beträffande var man kan skaffa ett nytt rör, om det är nåt man måste tänka på när man sätter i ett nytt osv. Jag kan inte ens hitta nån hemsida på tillverkaren...så ingen hjälp där! Blir det för dyrt får jag väl ta det som ett tillfälle att uppgradera mig till en flottare mick istället Tacksam för hjälp!
×
×
  • Skapa ny...