Jump to content
Annons

Studio pågång


Hagli

Recommended Posts

Tjena har en liten idé med min kusin, eftersom vi båda rappar så tänkte vi göra ett eget studio.....

vet inte vad det är som behövs men tex mixerbord, nå feta hötalare, dator ( har en gammal men duger just nu), mic behövs ju : )hehe

Vi ska hyra en lokal elr ja mera sakt att det kommer bli vår lilla studio men jag har lite idéer kring det att vi inte vet det som behövs för att spela in låtar och redigera om dem : vilka program?

Om ni kan tipsa mig/oss vad vi borde ha tex vilka mixerbord, högtalare och program... allt som behövs 🙂:

Vi har inte den fetaste budgeten just nu men det kommer senare...😱Ö

Så tipsa oss vad vi behöver.....😄

Tack i förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tps (oregistrerad)
Tjena har en liten idé med min kusin, eftersom vi båda rappar så tänkte vi göra ett eget studio.....

vet inte vad det är som behövs men tex mixerbord, nå feta hötalare, dator ( har en gammal men duger just nu), mic behövs ju : )hehe

Vi ska hyra en lokal elr ja mera sakt att det kommer bli vår lilla studio men jag har lite idéer kring det att vi inte vet det som behövs för att spela in låtar och redigera om dem : vilka program?

Om ni kan tipsa mig/oss vad vi borde ha tex vilka mixerbord, högtalare och program... allt som behövs 🙂:

Vi har inte den fetaste budgeten just nu men det kommer senare...😱Ö

Så tipsa oss vad vi behöver.....😄

Tack i förhand

Hej!

Program:

Jag skulle tips dig om att skaffa cubase och ex reason, just för att det är rapp vi snackar om.

Cubase har en bra midi-kontroll och funkar bra ihop med reason.

Håller själv inte på med sån musik men vad jag har fattat så ska det vara en bra lösning.

Högtalare:

Använder själv ett par aktiva Behringer truth, som jag(trotts märket) tycker e grymt bra

och prisvärda.

http://www.thomann.de/se/behringer_b2030a_...ktivmonitor.htm

Mixerbord:

Är ingenting du behöver skaffa i första taget.

När det gäller rapp så behöver du väl bara ett beat(som du gör i datorn) och en mic att spela in din

sång med...?

Så ett firewire ljud kort med 2 kanaler typ, bode funka tycker jag.

t.ex: http://www.thomann.de/se/presonus_inspire.htm

Mic:

Något i den här stilen kanske:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc450popkiller.htm

Billigt och nog helt okej... Har inte testat den själv men...

Och sen om budgeten inte är så stor så tipsar jag även om att köpa ifrån Tyskland.

Billiga och snabba leveranser.

www.thomann.de

Hoppas man varit till någon hjälp.

MVH//Björn

Redigerat av tps
Link to comment
Dela på andra sajter

Aa förfan det där var till mycket stor hjälp och från den där sidan kommer vi köpa en del för att det verkar billigt......:rolleyes:

Jag åter kommer ifall det är några mer problem/frågor

Tackar Ha Det Bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är nog att läsa på lite på ämnet innan ni börjar handla prylar! Läs på hur man gör, vad man kan behöva etc. Att spela in och redigera är en hel vetenskap och det är viktigt att man tar sig tid att lära sig grunderna samt att man köper rätt startprylar!

Kom fram till hur mycket pengar ni kan satsa i det hela så kan ni få grymmt mycket bra tips i denna tråd. Allt ni behöver för att spela in sång/rap är:

Dator -> Ljudkort -> Pre-Amp (exempelvis ett mixerbord med inbyggd Pre-Amp) -> Mikrofon -> Programvara (typ Cubase eller Abelton Live).

Men för att göra Hip-Hop i allmänhet så bör ni skaffa er något samplingsbibliotek ocskå.

Det första ni bör göra är att se över eran dator. En hyffsad dator behövs absolut. Kör in MAC eller PC?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dator -> Ljudkort -> Pre-Amp (exempelvis ett mixerbord med inbyggd Pre-Amp) -> Mikrofon -> Programvara (typ Cubase eller Abelton Live).

Bättre att satsa på en preamp än ett mixerbord. Man får bättre ljud för pengarna. Mixerbordet är bara överflödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle dock rekommendera att inte köpa ett mixerbord med inbyggda preamps då kvaliteten per definition blir sämre för priset. Ett externt ljudkort med inbyggda micpreamps är då att rekommendera om man vill tänka ljudkvalitet för pengarna. Exempel på det är: Presonus Firebox, Focusrite Saffire LE etc...

vilken mixer jämför du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall du vill uppnå samma ljudkvalitet i en mixer (med inbyggda preamps) som med ett ljudkort, kommer du att behöva gå högre i pris, och eftersom behovet av en mixer inte finns i deras fall så förefaller det sig därför onödigt att lägga de extra pengarna som krävs för att nå samma resultat.

inkl din tankebana beg utrustning?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Viktigt om ni ska göra beats är också en midiklaviatur samt ett ljudkort som har midi ingångar!

Eller ett USB klaviatur, då behöver man inte separata midi in/ut på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog det så lång tid att gå igenom Blocket och Vendolin? 😎
ursäkta?
Dock tror jag fortfarande inte det väger upp och i enlighet med postarens behov lämpar sig nog ett externt ljudkort med inbyggda preamps bättre.

mycket möjligt

det jag vänder mig emot i såna här uttalanden är att dom är utan urskiljning

allt dras över samma kamm - "ljudkort med interna preamps är ett bättre val än en mixer"

är tex preampsen i http://www.mackie.com/products/onyx1220/ sämre än dom i ljudkorten du tipsar om?

finns det andra aspekter som kan vara bra att väga in än just kvalitetsprisvärdhet per två preamps?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är du varmt välkommen att hjälpa postaren att köpa rätt produkter för sina behov.

till skillnad från dig är jag inte helt säker på att jag känner till alla hans behov

men för somliga går det fort att bli expert

enklare produktioner med fokus på kreativitet hellre än kvalitet på ljud etc
Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Tog det så lång tid att gå igenom Blocket och Vendolin? 🙂
ursäkta?
Dock tror jag fortfarande inte det väger upp och i enlighet med postarens behov lämpar sig nog ett externt ljudkort med inbyggda preamps bättre.

mycket möjligt

det jag vänder mig emot i såna här uttalanden är att dom är utan urskiljning

allt dras över samma kamm - "ljudkort med interna preamps är ett bättre val än en mixer"

är tex preampsen i http://www.mackie.com/products/onyx1220/ sämre än dom i ljudkorten du tipsar om?

finns det andra aspekter som kan vara bra att väga in än just kvalitetsprisvärdhet per två preamps?

Det var just därför jag använde mig av termen per definition.

Givetvis finns det alltid undantag, Demonproducenten.

Detta är (som dina övriga kommentarer i tråden) inte särskilt konstruktivt för postaren så jag ser ingen anledning till någon fortsättning.

Om du känner ett vidare behov av att posta meningslösa kommentarer utan värdefullt innehåll så kan jag referera till flera andra trådar på forumet. Annars är du varmt välkommen att hjälpa postaren att köpa rätt produkter för sina behov.

MvH

Viktor

Det var en konstig användning av begreppet "per definition" 😎

För övrigt tycker jag att Reason + Cubase (som nån föreslog) låter jävligt overkill för en nybörjare. Hellre Cubase med en blandning av gratis- och betalsynthar isåfall. Eller ännu hellre Logic 8 om man redan har en hyfsad Mac. Mycket grejer för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med novembernatt...... Som verkar vara mest kunnig på just denna sakerna och hjälpa mig...😎 men JAg och min kusse ska spela in låtar bara inga världs hit så om någon har hittat några saker som kan användas mest vid rap och inte bara står där för att synas så.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fäst er inte för mycket vid det materiella. Jag tycker inte att det verkar som om ni är tillräckligt insatta för att börja handla massa grejer som massa "experter" på internet säger. Dessutom skiljer sig studioarbetet mycket från person till person, vissa vill ha midi-klaviatur, andra vill inte. Vissa vill köra med hörlurar och monitorer andra klarar sig med bara det ena. Hoppas du förstår, det skiljer sig väldigt mycket och om du inte har arbetet tillräckligt mycket för att veta vad du behöver tycker jag du skall vänta med att köpa något överhuvudtaget. Så här tycker jag dock att du skall gå vidare.

1. Tanka ner demos och gratis verisioner och försök lära dig så mycket du kan. De flesta programmen fungerar snarlikt och därför är all info i alla program bra att kunna. Här kan du även lära dig göra beats , melodier osv. Detta är en fas du måste gå igenom så varför inte göra det INNAN du köpt något vilket även kommer hjälpa dig köpa rätt grejer.

2. När du känner att du kan tillräckligt mycket om programmen och om dina producerings vanor så kan du tänka på vad ni vill köpa. Antagligen är en Mic eran första prio då ni gör rap. Alltså mic+ljudkort samt möjligen midiklaviatur. Detta kan ju lösas på massa olika sätt men fortfarande, vad vill ni göra med er musik? Hur seriösa är ni? Kan ni tänka er att producera i hörlurar osv osv. Det finns tex ljudkort+midiklaviatur för 4000+ mic.

Fortfarande bara för att ni inte köper massa grejer nu direkt så behöver eran producering inte stanna upp, det finns oändligt med gratis-program, demos och användbara saker. Ni kan dessutom fortsätta skriva texter medans ni lär er. DVS det går inte lättare bara för att man har en massa prylar.

*HOST* audionews.ru *HOST*

Link to comment
Dela på andra sajter

caddylac (oregistrerad)

Den mest prisvärda micen för tusenlappen är i enligt mig ADK A51e. Kostar runt en tusenlapp, grymt mycket mic för pengarna. Jag rappar själv och har testat många olika mikrofoner som kostar runt 1000 kronor och då var det den som fungerade bäst för mig och min musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

*HOST* audionews.ru *HOST*

*HOST* Forumregel #3:

..diskussioner om hur man ska bära sig åt för att använda piratkopierat material, uppmaningar till kopiering av upphovsrättsligt skyddat material, eller information som bryter mot gällande lagstiftning tolereras inte.

Inte uppskattat här men bra tips fr övrigt.

Mvh

Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...