Jump to content
Annons

ska köpa småmembransmickar


maart (oregistrerad)

Recommended Posts

maart (oregistrerad)

hej

jag tänker skaffa ett stereopar småmembranskondensatormickar (världens längsta ord..?) och har några frågor inför köpet. Ska i första hand ha dem till flygel, trumöverhäng och kanske rumsuppmickning

Ibland ser man att det står "matchat par". Vad betyder det? Är det värt att betala något extra för?

Har varit inne på Claes testsida och är imponerad av Line Audio Designs CM3:or, speciellt på akustisk gitarr. Är det någon som har något annat att rekommendera? Har inte tänkt något pristak utan jag skulle vilja ha förslag på prisvärda mickar i den lägre prisklassen.

Har även kollat lite på Oktavas mickar (mest MK 012) och sett att det finns massa olika karaktärer med samma modellbeteckningar och läst om olika kapslar och sånt... Någon som kan förklara hur det funkar och om det är nått att satsa på?

tacksam för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hej

jag tänker skaffa ett stereopar småmembranskondensatormickar (världens längsta ord..?) och har några frågor inför köpet. Ska i första hand ha dem till flygel, trumöverhäng och kanske rumsuppmickning

Ibland ser man att det står "matchat par". Vad betyder det? Är det värt att betala något extra för?

Det beror lite på.

Ibland är det stor skillnad mellan individuella micar - och då är det bra med ett mathat par, eftersom man då vet att de är uppmätta till att vara väldigt lika varandra både i nivå och i frekvensgången. I vissa fall är det däremot så liten skillnad mellan individer, att en ändring av vinkeln med någon grad, kommer att göra mycket större skillnad mellan höger och vänster, än vad det hade skiljt mellan två slumpvis utvalda micar. I vissa fall betalar man inget extra eller bara en symbolisk summa för att få matchade par.

Har varit inne på Claes testsida och är imponerad av Line Audio Designs CM3:or, speciellt på akustisk gitarr. Är det någon som har något annat att rekommendera? Har inte tänkt något pristak utan jag skulle vilja ha förslag på prisvärda mickar i den lägre prisklassen.

CM3:orna är kul, bl a för att de byggs av en tvättäkta entusiast i skånska Rinkaby. De kan lätt upplevas som "tråkiga" eftersom de är raka i frekvensgången, men vill man ha ett så ärligt ljud som möjligt, så är de ett väldigt prisvärt val.

Har även kollat lite på Oktavas mickar (mest MK 012) och sett att det finns massa olika karaktärer med samma modellbeteckningar och läst om olika kapslar och sånt... Någon som kan förklara hur det funkar och om det är nått att satsa på?

MK012 säljs oftast som matchade par och då finns det MSP2 (innehåller enbart cardioidkapslar), MSP4 (cardioider och omni) och MSP6 (cardioider, omni och hypercardioider). Kapslarna är då enkelt utbytbara genom att man skruvar av "huvudet" och skruvar på ett annat. MK012 är absolut värda att satsa på (säger jag som säljer sådana... ☺️ ). Jag vet att många gillar dem till akustisk gitarr - och de används också i så skiljda sammanhang som till körinspelningar, stråkkvartett, trumöverhäng och mycket annat.

Lite förklaringar om upptagningskarakteristikerna:

Cardioid

Omni

Hypercardioid

En som jag också vet har uppskattats mycket till bl a flygel, är sE Electronics sE3 (som nyligen har ersatts av sE4, som har samma ljud, men som man dessutom kan köpa till fler kapslar som man kan byta till), så den kan också vara värd att fundera på.

Link to comment
Dela på andra sajter

012:orna är jag väldigt spänd på nu...lugnt sagt(!), men en annan favorit jag jobbat mycket med & kan rekomendera till bla sånt, är AKG CK1, eller som dom heter nu, C451B.

Kan klassas som kallare mickar, så man får inte nån svulstig & lågsvettig fethet ur dom. Vad man däremot får är brilljanta ljud som funkar mycket bra till det mesta av metall & som lägger sig väldigt snyggt i de flesta mix-tillfällen!

Att kombinera en sån med nåt fetare till stålsträngat var en upplevelse vill jag lova, överhäng till trumset var oh my gawd, för att inte tala om hur fina dom var till hihat :-)

Visserligen inte musik på samma sätt, men har spelat in plenty med ljudeffekter, rumsklanger & lite ambiancer för film jag använder på närmast daglig basis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Matchat par:

Lite elakt kan man säga att för de riktigt bra mickarna behövs det inte. Exempel kan vara DPA., Schoeps eller Neumann som kan fås matchade. Skillnaderna är dock så små mellan individer att matchningen inte gör någon större skillnad. Toleransen i tillverkningen är så hög så att man ofta kan ta vilka två mickar som helst. Men här är det skickliga ingenjörer som vet vad de håller på med och som har utrustning och erfarenhet nog att välja de två kapslar (eller fler) som låter så lika som möjligt.

Lika elakt kan man säga att för dåliga mickar spelar det ofta ingen roll. Matchning för dessa tillverkare är att ta vilka två mickar som helst som har serienummer efter varandra. Troligen varken lyssnar eller mäter man. Vaktmästaren tar helt enkelt två stycken och kallar dem matchade. Dåliga mickar har ofta stora skillnader mellan individerna så det borde kunna göra skillnad. Å andra sidan åldras mickarna nog så olika så att efter nåt år skiljer de sig åt ändå. Men, det finns en poäng med att matcha såna här mickar, de har troligen samma komponenter. För att göra de riktigt billiga mickarna köper man billigast möjliga komponenter på marknaden. Sen gör man ett gäng mickar och säljer dem. Å sen köper man billigast möjliga komponenter till nästa serie, troligen inte exakt samma.

Nästa fråga är om det spelar nån roll när man spelar in. Det är väl klart att om man hyrt in London Sympony orchestra för 100000 kronor i timmen så chansar man ju inte. Då blir det ju matchat. Men jag har spelat in symfoniorkestrar med en kula och en rundtagande och fått det att fungera också (pga strulande grejer, inte för att jag ville)..

Slutsatsen för min del är att jag inte bryr mig om att matcha mickarna. Ditt val.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Tack så mycket för snabba och väldigt bra och utförliga svar! Ska fundera vidare, just nu lutar det starkt åt CM3:orna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...