Jump to content
Annons

Bra gratis-kompressor?

Recommended Posts

Stillborn (oregistrerad)
Postat

Finns det nÄgon som kan tipsa om en "bra" gratis-plugg. (Kompressor)

KÀnner att jag saknar en kompressor som jag mÄr bra med. Och visst, köpa en lÄter som en bra idé. Men de medlen finns inte för tillfÀllet sÄ... tips?

Annons
Stillborn (oregistrerad)
Postat

KÀnner att jag saknar en kompressor som jag mÄr bra med. Och visst, köpa en lÄter som en bra idé. Men de medlen finns inte för tillfÀllet sÄ... tips?

Prova Blockfish vetja...

http://www.digitalfishphones.com/main.php?...2&subItem=5

Tack för tipset. Den verkar vara ganska lÀttanvÀnd. Ska försöka fÄ lite mer tid till att testa den ordentligt.

Det Àr mest för att feta till baskagge ordentligt som jag behöver en kompressor, hittills verkar den rÀtt bra för det ÀndamÄlet.

//Eric

Postat

kjaerhus Àr bra grejjer, och de har nÄgra gratisalternativ, bla. limiter, kompressor och grafisk eq som alla lÄter bra..

Stillborn (oregistrerad)
Postat

Har hittills bara hunnit testa igenom Blockfish nÄgorlunda grundligt.

Fick till en baskagge med bÄde flÀsk och ost sÄ den bÄde gillas och rekommenderas!

Ska se över de andra sÄ fort tillfÀlle ges.

Tackar för alla svar hittills...

//Eric

Stillborn (oregistrerad)
Postat

Hunnit kika över alla nu, och för mig Àr det Blockfish som kÀnns bÀst. Stora möjligheter och ett tight ljud.

Förvisso lagt mest tid pÄ den, fÄr vÀl kika mer pÄ resten frammöver.

Postat

Jag brukar anvÀnda en kompressorn frÄn serien Antress Modern plugins. Har dock inte lyckats hitta var man laddar ner dem, sidan som man fÄr upp nÀr man söker verkar inte finnas kvar.

Postat

c3 multibandcompressor, slÄr det mesta som Àr gratis enligt min uppfattning

Postat

Solid State Logic har LMC-1 som Àr gratis att ladda ner om man registererar sig. Inte sÄ mÄnga reglage, vÀldigt lÀttanvÀnd.

LMC-1 download

/F

Postat

Om du inte Ă€r sĂ„dĂ€r kompromisslöst kĂ„t pĂ„ GUI (som avgörande faktor) sĂ„ kan jag inte annat Ă€n att Ă„ det varmaste rekommendera Cockos prylar. Sanslöst gratis — sanslöst "bra".

Postat
Om du inte Ă€r sĂ„dĂ€r kompromisslöst kĂ„t pĂ„ GUI (som avgörande faktor) sĂ„ kan jag inte annat Ă€n att Ă„ det varmaste rekommendera Cockos prylar. Sanslöst gratis — sanslöst "bra".

Jag testade kompressorerna och FIR-eq'n i Cubase 4. De lÀt okej, men vÀldigt omstÀndligt anvÀndargrÀnssnitt. Det tog helt enkelt lÄng tid att komma dit jag ville.

Postat
Jag testade kompressorerna och FIR-eq'n i Cubase 4. De lÀt okej, men vÀldigt omstÀndligt anvÀndargrÀnssnitt. Det tog helt enkelt lÄng tid att komma dit jag ville.

Om du med "omstÀndligt anvÀndargrÀnssnitt" menar för mÄnga parametrar pÄ en och samma yta, sÄ kan jag förstÄ...

Postat

Om du med "omstÀndligt anvÀndargrÀnssnitt" menar för mÄnga parametrar pÄ en och samma yta, sÄ kan jag förstÄ...

Nej, jag menar parametrar som inte kÀnns kalibrerade. Det lÀgsta och/eller högsta vÀrdet Àr lÄngt utanför det anvÀndningsbara omrÄdet, vilket gör att grovjobbat om man vill klicka och dra.

Vill man istÀllet skriva in sina vÀrden uppdateras vÀrdet för varje siffra man skriver in. RÀtt irriterande om man t ex vill Àndra frekvensvÀrdet frÄn 1200 till 1250 Hz. Första tangentnedslaget Àr 1, vilket Àr ogiltigt eftersom pluggen inte arbetar med sÄ lÄga frekvenser. Vad jag minns stÀller den sig dÄ pÄ det lÀgsta vÀrdet som gÄr (20 Hz eller liknande). Har man redan innan rört gain för bandet förÀndras ljudbilden nu drastiskt. NÀsta siffra ger vÀrdet 12, vilket resulterar i samma sak. Tredje ger 125. Nu flyttar sig bandet till 125 Hz. Bandet hamnar rÀtt först pÄ fjÀrde siffran och dÄ har man liksom glömt bort hur det lÀt nÀr den stod pÄ 1200 Hz.

Sedan irriterar jag mig pÄ fliksystemet i t ex multibandskompressorn. Ganska mÄnga musrörelser och ett klick extra för att Àndra attack pÄ et band och direkt efter attacken för ett annat.

OmstÀndligt helt enkelt.

Postat
Vill man istÀllet skriva in sina vÀrden uppdateras vÀrdet för varje siffra man skriver in. RÀtt irriterande om man t ex vill Àndra frekvensvÀrdet frÄn 1200 till 1250 Hz.

Aah, OK! Det dÀr har jag faktiskt aldrig tÀnkt pÄ (det Àr sÀllan jag dels anvÀnder multibandskompressorn, dels "skriver in" mina vÀrden, oavsett plugg). NÄgot som definitivt tÄl att nÀmnas pÄ Reapers support-forum.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.