Jump to content
Annons

Studio/Datorbordsbygge


Becker

Recommended Posts

GokvÀll! TÀnkte dela med mig av mitt nystartade byggprojekt.

HÀromdagen sÄ insÄg jag att vi förmodligen kommer bo kvar i den hÀr trÄngbodda lÀgenheten en eller ett par Är till och dÀrför mÄste min dator/muskinördshörna lösas. Lösningen som jag har idag funkar verkligen inte. Jag har kikat runt lite efter olika lösningar men har inte hittat nÄgot som fallit mig i smaken och framförallt inte hittat nÄgot som fÄr plats i en redan trÄng lÀgenhet. Beslöt mig dÀrför för att helt enkelt bygga mig ett bord efter mina egna krav och förutsÀttningar.

1.jpg

Axlarna blir rejĂ€lt möra nĂ€r man sitter hĂ€r en lĂ€ngre tid 😄

NÀr jag ÀndÄ tÀnkt bygga ett eget bord frÄn grunden sÄ funderade jag över vad jag mer kunde tÀnka mig att behöva för en stimulerande arbetsplats och den listan visade sig bli lÀngre Àn jag först trodde. 1, KabelhÀrvan som bildats under mitt nuvarande bord mÄste bort, en lösning som jag kom fram till Àr att montera skarvdosorna pÄ undersidan av bordet och sedan fixa upphÀngningar för kablaget. 2, NÄgon form av förvaring i form av lÄdor Àr ett mÄste sÄ en hurts frÄn IKEA löser det problemet. 3, HÄrddiskar, router och andra lösa prylar ska bort frÄn bordet, en liten hylla under bordet löser det problemet. 4, Monitorerna Àr för lÄgt placerade sÄ det ska fixas nu nÀr jag ÀndÄ hÄller pÄ. 5, Jag saknar ett rackskÄp, inte för att jag har nÄgra delar som krÀver rakmontering men samtidigt sÄ har undvikit detta pga platsbristen sÄ ett rackskÄp fÄr det helt enkelt bli.

Efter att ha skissat upp en ritning sÄ bar det av till Bauhaus för inköp av material. BestÀmde mig för att anvÀnda en obehandlad ekbÀnkskiva som byggmaterial. LÀmnade fram ritningen till personalen och bad om att fÄ bitarna tillsÄgade till en kostnad av 25:- per snitt. VÀrt varenda krona tycker jag.

2.jpg

Arbetsledarna inspekterar... 😛

3.jpg

Skivorna fÀrdigoljade. JÀkla tur med vÀdret idag!

4.jpg

Racket under byggnation. Riktig arbetsbĂ€nk vore inte helt fel men balkongen funkar den oxĂ„. 🙂

5.jpg

Racket fĂ€rdigbyggt, Ă„terstĂ„r att montera dit rackskenor och grenuttag. 12 enheter hög blev den om jag rĂ€knat rĂ€tt 😛 Klaviaturen har Ă€ntligen fĂ„tt sig en alldeles egen plats oxĂ„, hur skönt som helst. Sambon monterade ihop hurtsen, Ă€ntligen fĂ„r jag bort alla papper och cdskivor och annat skrĂ€p som bara tar plats pĂ„ mitt nuvarande arbetsbord.

Om allt gÄr som det ska imorgon sÄ ska arbetsbordet skruvas ihop. Grenuttagen ska monteras och hÄrddiskhyllan ska skruvas dit. Den jobbiga delen Àr att jag mÄste till jobbet för att sÄga till lite delar som jag upptÀckt att jag behöver, bland annat den del dÀr grenuttagen ska sitta.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Stiligt! Dock tycker jag lite synd nÀr klaviaturet mÄste ligga pÄ sidan, har sjÀlv det! Oftast fastnar man(iaf jag) vid burken istÀllet för att blippa med synthar, man glömmer bort klavvet helt enkelt!

Men mycket stiligt! vill ha sĂ„n trĂ€ i golvet i mitt rum 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En frÄga: var köper man rackskenor och skruvar?

Clas Ohlsson sÀljer skenor, 1m 95:- om jag minns rÀtt. Hann aldrig dit idag och kommer tyvÀrr inte hinna förrÀns tidigast söndag. I vilket fall sÄ har arbetet gÄtt framÄt idag. Har varit pÄ jobbet och lÄnat bandsÄgen. Fick ihop ett helt pussel men insÄg nÀr jag kom hem att resultatet inte skulle bli vad jag tÀnkt mig sÄ jag skippade vissa idéer som jag hade och körde pÄ det jag visste skulle bli bra.

8.jpg

SĂ„ hĂ€r sĂ„g det ut klockan 18 idag. Monitorhyllorna har skruvats ihop och bordet har fĂ„tt ben. Är speciellt nöjd med placeringen av ljudkortet 😛 syns under den vĂ€nstra monitorn. Under kvĂ€llen sĂ„ har jag justerat racket/klaviaturbordet sĂ„ den stĂ„r i samma höjd som skrivbordet. Rackskenorna saknas Ă€n dock. Om man tittar pĂ„ vĂ€nstra underdelen av skrivbordet sĂ„ syns en hylla. Det Ă€r numera det nya hemmet för mina usb & firewirehĂ„rddiskar. Baksidan av det bygget sitter det ett grenuttag dĂ€r all el ska kopplas in.

Jag har en hel del jobb kvar, all kabeldragning mĂ„ste göras vilket Ă€r skittrĂ„kigt men samtidigt sĂ„ Ă€r det lika bra att göra det ordentligt, hatar kabelhögar pĂ„ golvet. FĂ„r se nĂ€r jag hinner fixa det sista bara. Midsommarfirande nu i helgen sen Ă„ker jag pĂ„ solsemester pĂ„ Tisdag sĂ„ risken Ă€r vĂ€l att det blir stĂ„ende nĂ„gon vecka. Lovar att Ă„terkomma med nya fina bilder sĂ„ fort bygget Ă€r klart 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ser riktigt fint ut. Bra val av trĂ€slag dessutom, det dĂ€r Ă€r vĂ€ldigt stilrent och stil som inte dör ut. Ska bli kul att se slutresultatet. Återkom gĂ€rna med totalpris för hela kalaset och hur du har löst vissa saker som tex kbaeldragning och liknande.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ser nice ut. Du har möjligtvis inte funderat pÄ att ha keyboarden pÄ bord fast framför dig, under det stora bordet, lite insjkutet under? SÄ att du ÀndÄ kommer Ät knapparna pÄ den. Risken finns ju iofs att det blir för lÄgt och knÀna tar i. Jag tÀnker nÀmligen bygga ett eget bord efter sommaren och tÀnker mig en sÄdan lösning.

Vad kostar materialet? IngÄr katterna? :rolleyes:

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ser nice ut. Du har möjligtvis inte funderat pÄ att ha keyboarden pÄ bord fast framför dig, under det stora bordet, lite insjkutet under? SÄ att du ÀndÄ kommer Ät knapparna pÄ den. Risken finns ju iofs att det blir för lÄgt och knÀna tar i. Jag tÀnker nÀmligen bygga ett eget bord efter sommaren och tÀnker mig en sÄdan lösning.

Vad kostar materialet? IngÄr katterna? :rolleyes:

Mvh

Memphis

FrĂ„n första början hade jag tĂ€nkt att ha keyboarden under bordsskivan men insĂ„g rĂ€tt snabbt att det blir pĂ„ tok för lite plats för benen. Alternativet var att höja upp bordsskivan men eftersom jag inte Ă€r nĂ„gon basketspelare sĂ„ skulle det innebĂ€ra en konstig arbetsposition för mig. Jag har inte rĂ€knat ihop vad det kostat totalt Ă€n men uppskattningsvis sĂ„ ligger jag runt 2200:-. Skivorna kostade 595:- styck och jag köpte 2 sen har jag handlat lite bordsben, hurts, skruv, vinkeljĂ€rn, olja, trĂ€lim och lite annat. Grenuttag har jag sedan tidigare men funderar pĂ„ att köpa ett nytt, i vilket fall sĂ„ ska det monteras ett i rackskĂ„pet oxĂ„ sĂ„ lĂ€r vĂ€l bli illa tvungen. Skulle tro att slutpriset för bordet kommer hamna nĂ„nstans mellan 2500-2800:-. Kan rĂ€kna ihop exakt sen nĂ€r jag Ă€r fĂ€rdig 😄

Körde pÄ Ànnu ett lager olja igÄr innan sÀngen. Har köpt en vaxliknande trÀolja som ger en behaglig yta som nÀstan kÀnns vaxad. Gör det mycket enkelt att hÄlla rent och dessutom undviker man att fÄ fula mÀrken efter vattenglas och kaffekoppar. Har anvÀnt en likadan olja i köket under en lÀngre tid och bordet dÀr ser fortfarande ut att vara nytt sÄ förhoppningsvis blir det lika bra hÀr. TÀnkte jag skulle kasta pÄ ett lager till i eftermiddag.

Oh just ja. Arbetsledarna fĂ„r man hyra in och dom ingĂ„r inte i priset đŸ€Ș

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...