wonderboy Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Jag arbetar som ljudlÀrare pÄ Medieprogrammet, Ale Gymnasium. Jag har 5 G4:or och Protools 6.4. NÀr vi för tre Är sedan köpte ny utrustning (Protools och Mac) var tvÄ killar frÄn leverantören hÀr och installerade produkterna och körde lite grundutbildning med mig. Den ena förordade att jag skulle köra "Normalize"-funktionen pÄ allt jag spelade in. Speciellt viktigt var det nÀr man dubbade gitarrer, sÄng, kör etc. Den andra killen förordade att jag inte gjorde det eftersom "det Àndrar karaktÀren pÄ ljudfilen". Han menade att man kunde se det om man tittar pÄ ljudfilen och i detta avseende fÄr jag hÄlla med honom men innebÀr det att ljudet förÀndras eller Àr det bara en grafisk bieffekt pÄ skÀrmen. Ibland tycker jag att ljudet förÀndras, ibland inte. Vad sÀger Ni?
jkn Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Ibland tycker jag att ljudet förĂ€ndras, ibland inte. Vad sĂ€ger Ni? tja Ăr lekman men tror mig ha lösningen. Min erfarenhet Ă€r att man skall anvĂ€nda normalize-funktionen sĂ„ sĂ€llan som möjligt. Max volym skall alltid efterstrĂ€vas vid sjĂ€lva inspelningen dĂ€remot. Om slutmixen enbart bestĂ„r av ett eller ett par spĂ„r kanske normaliseringen inte upplevs som sĂ„ störande, men har du ett projekt med en stor mĂ€ngd audiospĂ„r som skall mixas ned till en masterbus, kan detta vara störande. I digitalsammanhang Ă€r det nĂ€mligen sĂ„ att ad/da-omvandlarna alltid lĂ€gger till ett minimalt digitalt brus, dĂ€rför skall ingĂ„ngsvolymen alltid ligga sĂ„ nĂ€ra den digitala nollan som möjligt. LĂ„t sĂ€ga att du spelat in sexton kanaler alldeles för lĂ„gt och sedan normaliserar varje enskilt spĂ„r höjs brus och missljud och multipliceras sedan 16 gĂ„nger i masterbussen.
Lindh Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Det verkar ju lita lustigt att rekommendera att man ska normalisera allt!? Radiojournalister brukar anvÀnda normalize-funktionen rÀtt flitigt men Ä andra sidan brukar inte deras ŽsynkarŽfokusera sÀrskilt mycket pÄ dynamiska förhÄllanden. BÀttre att se över inspelningsnivÄer, instÀmmer.
Tokas Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Varför inte bara normalizera nÀr man behöver det, eller nÀr man tycker att det kÀnns lÀttare? Det finns ju inget "mÄste". =P
slaptap Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Varför inte bara normalizera nĂ€r man behöver det, eller nĂ€r man tycker att det kĂ€nns lĂ€ttare? Det finns ju inget "mĂ„ste". =P HĂ„ller med hĂ€r. Jag anvĂ€nder funktionen nĂ€r jag behöver den. Speciellt vid tillfĂ€llen dĂ„ man hĂ„ller pĂ„ med flera lĂ„tar samtidigt och vill ha samma mix/ljudbild pĂ„ samtliga. DĂ„ Ă€r det praktiskt att kunna ha samma instĂ€llning pĂ„ alla reglage och rattar. Men som sagt, det Ă€r tillfĂ€llena som avgör det. đ
Claes Holmerup Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 Det man behöver hĂ„lla i huvudet, Ă€r egentligen att normalisering ökar nivĂ„n sĂ„ att topparna kommer upp pĂ„ max och resten av musiken Ă„ker upp ihop med det - MEN ocksĂ„ att bruset samtidigt dras upp precis lika mycket och dĂ€rför riskerar Ă„ka upp pĂ„ en störande hög nivĂ„, sĂ„ man ska vara lite försiktig... Om man normaliserar alla spĂ„r för att sedan dra ner vissa av dem i mixen, sĂ„ har man ju dessutom gĂ„tt igenom en DSP-process extra, helt i onödan. AnvĂ€nd funktionen med förnuft, helt enkelt... đ Spelar man normalt in i 24-bit eller 32-bit FP upplösning, sĂ„ Ă€r det dock oftast inga problem, eftersom bruset dĂ„ hĂ„lls pĂ„ en relativt lĂ„g nivĂ„ frĂ„n början om man inte spelar in alldeles för lĂ„gt - och om man har bra omvandlare etc... Med dĂ„liga omvandlare och dĂ„liga analoga ingĂ„ngar blir problemet förstĂ„s ocksĂ„ större...
Andreas L Postat 28 oktober 2004 Postat 28 oktober 2004 [Tidigare trÄd] om samma Àmne. DÀr hittar du mina och andras synpunkter pÄ normalisering och för/nackdelar med detta.
wonderboy Postat 29 oktober 2004 TrÄdstartare Postat 29 oktober 2004 Jag tackar för engagemanget. Dock behöver jag nog förklara mig lite bÀttre. Det Àr, som nÄn av Er skrev, sÄ att Normalize fungerar sÄ att den letar upp högsta enskilda ljud (peak) och höjer den till det vÀrde man stÀllt in, t ex 98%. Det innebÀr att peaken Àr 2% frÄn 0-punkten. Den gör inget med dynamiken. Det Àr ocksÄ sÄ att den inte Àr tÀnkt för att "rÀdda" inspelningar som blivit alldeles för lÄga. Det Àr oerhört viktigt att man försöker spela in sÄ högt det gÄr. Problemet kvarstÄr dock. Titta i inzoomat lÀge riktigt noga pÄ en vald del av en ljudfil. Normalisera sedan denna del. Titta nu noga. Ser Du att, förutom att ljudvÄgen ligger högre vilket Àr naturligt, sÄ har den, grafiskt, Àndrat karaktÀr. Den ser inte lika mjuk och följsam ut. Det kan ocksÄ vara sÄ att en kurva som sÄg ut pÄ ett visst sÀtt nu har Àndrat karaktÀr. PÄverkas ocksÄ ljudet? Jag har svÄrt att avgöra det. Ibland fÄr jag en kÀnsla av att det gör det, ibland inte. Eller Àr det bara ett rent grafiskt problem pÄ skÀrmen som inte pÄverkar ljudet? Varför anvÀnda Normalize om man ÀndÄ försöker spela in sÄ högt det gÄr? Om man gör detta pÄ vart och ett av 32 spÄr sÄ gör det en vÀsentlig skillnad. Realtidspluggar jobbar Ànnu lite bÀttre för de har en, lite men ÀndÄ, högre signal att jobba med och det gÄr, i sista Ànden att fÄ ut en eller fler db frÄn mastern. Detta misstÀnker jag höra ihop med att t ex kompressorer jobbar optimalt och ljudet dÄ blir jÀmnare.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.