Jump to content
Annons

Risker för stöld av laptopen?


Guud (oregistrerad)

Recommended Posts

Guud (oregistrerad)

God morgon!

Jag kommer med ganska hög sannolikhet att införskaffa en ny musikdator snart, och den kommer att gå på cirka 20 000 svenska dollars. Jag kommer dock inte uteslutande ha den till att leka metallhårding, utan jag kommer även att använda den i skolan, och som tidsfördriv på resor etc...

Så frågan lyder, är det verkligen värt att betala så mycket för rörlighet, när de elaka skurkarna med relativ lätthet kan göra dig väldigt ledsen i ögat? Vågar man ha med sin dator på en resa till Spanien, eller bör man helst kedja fast den i något tungt och radioaktivt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade man tänkt på skurkar hela tiden så hade man aldrig köpt något. Det finns alltid risk att någon ska sno något om man inte är försiktig eller om man är helt enkelt för mesig.

Du får tänka lite positivt och vara försiktig. Dra inte fram din datorn var som helst. Spela inte tuff/cool och sitt på skumma ställe eller kanske på offentliga ställe med mycket folk med din lapotop. Om du är extra rädd så kan du ha din laptop med laptopväskan i någon annan vanlig väska så att ingen kan se att du har en laptop.

Men sen har du försäkring också ifall något skulle hända. Så kör på.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, för att dra ner priset lite så skulle jag föreslå att du checkar begagnatmarknaden. Det finnns många som säljer nästan oanvända datorer till typ halv priset av en ny eller är det just en speciell super monster-modell som du ska köpa?

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Guud (oregistrerad)
Hade man tänkt på skurkar hela tiden så hade man aldrig köpt något.

Sant. Jag kommer nog inte att springa omkring och vifta med den, men lite försiktig måste man ju vara! Tack för tipsen.

för att dra ner priset lite så skulle jag föreslå att du checkar begagnatmarknaden. Det finnns många som säljer nästan oanvända datorer till typ halv priset av en ny eller är det just en speciell super monster-modell som du ska köpa?

Har lite halvtaskiga erfarenheter av svenska begagnatsidor, men man vet ju aldrig. Är det någon särskild sida du syftar på?

Jag tänkte plocka ihop en på www.zeptoexperten.se, så att jag får datorn ungefär som jag vill, då jag inte är någon höjdare på att skruva med sådant på egen hand 😆

Förresten, någo har koll på laptops, som kan svara på ifall man betalar mycket för märket om man beställer från Zetpoexperten?

Redigerat av Guud
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nej det är ingen tyvärr ingen speciell svensk sida som jag kan rekommendera eftersom jag bor Norge, men personligen har jag bara positiva erfarenheter av att köpa begagnat, men det kanske är annorlunda här i Norge:o)

20000 låter ganska mycket för en laptop i dessa tider. Vad är det för speciellt med den maskinen du ska köpa som gör att den är så dyr? Köp en sån här av mig vettja, he, he, splittny, jag kör en precis likadan som jag har till musik. Tablets passar PERFEKT till musik, enligt mig, lååångt billigare än 20000:-.. då har du råd till några kalla öl så här i sommarvärmen 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Guud (oregistrerad)
Skaffa även en extern hårddisk

Det är en jättebra idé, men sen är det ju även tråkigt att bli av med själva datorn. Jag kommer att köpa stöldförsäkring, men gillar inte precis att hålla på med sånt. Jag tycker att det är så "trassligt" med försäkringar, och ser hellre till att inte bli av med datorn över huvud taget.

funderar på att skaffa detta "skydd"

Om många börjar använda det så kanske tjuvarna lär sig att kringgå det. Men det är ju billigt, så varför inte! 😑

Vad är det för speciellt med den

Den har:

Processor: Core 2 Duo T9500 (2,60 GHz)

Hårddisk: 200GB 7200rpm 8 MB

RAM-minne: 4GB (2x2048) DDR2 PC5300 - 667MHZ

Grafikkort: nVidia Geforce 8600M GT 512MB grafikkort (okej, onödigt, men det verkar inte som om det går att välja något annat)

Två års försäkring (med stöldförsäkring)

+ diverse andra småsaker

Köp en sån här av mig vettja

Nej tack, no offense, men den verkar lite seg, och såna där finesser (skärm vikbar åt alla håll i hela världen + fingeravtrycksläsare etc...) kommer jag nog inte ha någon större nytta av, samtidigt som de bidrar en del till priset. De pengarna kan man ju iställer lägga på diverse kylda drycker 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

He, he, no offense taken. Jag har uppgraderat den till 3 Gbyte Ram (400:-) så den är INTE seg.. Jag är helt enig i att fingeravtrycksavläsare är lite onödigt, den använder inte jag heller, men tro mig att du skulle ha nytta av att det är en tablet då allt man gör går 3 gånger fortare.. och det säger jag inte för att du ska köpa av mig, det är enklare för att mig att sälja här i Norge så det är lugnt, he, he, men ett hett tips är att testa en tablet om du får chansen, allt går sjukt mycket fortare 😠

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa även en extern hårddisk

Det är en jättebra idé, men sen är det ju även tråkigt att bli av med själva datorn. Jag kommer att köpa stöldförsäkring, men gillar inte precis att hålla på med sånt. Jag tycker att det är så "trassligt" med försäkringar, och ser hellre till att inte bli av med datorn över huvud taget.

funderar på att skaffa detta "skydd"

Om många börjar använda det så kanske tjuvarna lär sig att kringgå det. Men det är ju billigt, så varför inte! 😠

Vad är det för speciellt med den

Den har:

Processor: Core 2 Duo T9500 (2,60 GHz)

Hårddisk: 200GB 7200rpm 8 MB

RAM-minne: 4GB (2x2048) DDR2 PC5300 - 667MHZ

Grafikkort: nVidia Geforce 8600M GT 512MB grafikkort (okej, onödigt, men det verkar inte som om det går att välja något annat)

Två års försäkring (med stöldförsäkring)

+ diverse andra småsaker

Köp en sån här av mig vettja

Nej tack, no offense, men den verkar lite seg, och såna där finesser (skärm vikbar åt alla håll i hela världen + fingeravtrycksläsare etc...) kommer jag nog inte ha någon större nytta av, samtidigt som de bidrar en del till priset. De pengarna kan man ju iställer lägga på diverse kylda drycker 😛

En vän till mig blev knivmördad pga att han bar med sig sin laptop, så personligen tar jag aldrig med mig min när jag åker kollektivt eller motsvarande.. Är väldigt tacksam för kamerorna på spårvagnarna i Gbg för övrigt, som var till stor hjälp i rättegången mot de skyldiga.. De som har anledning att ställa sig mot dessa "integritetshämmande" attiraljer bör tänka sig någon nära stående i en liknande situation.

Kontentan: Bär aldrig med dig riktigt stöldbegärliga saker.. Du vet aldrig hur desperata de människor du stöter på faktiskt är

Link to comment
Dela på andra sajter

Guud (oregistrerad)
En vän till mig blev knivmördad pga att han bar med sig sin laptop, så personligen tar jag aldrig med mig min när jag åker kollektivt eller motsvarande.. Är väldigt tacksam för kamerorna på spårvagnarna i Gbg för övrigt, som var till stor hjälp i rättegången mot de skyldiga.. De som har anledning att ställa sig mot dessa "integritetshämmande" attiraljer bör tänka sig någon nära stående i en liknande situation.

Kontentan: Bär aldrig med dig riktigt stöldbegärliga saker.. Du vet aldrig hur desperata de människor du stöter på faktiskt är

Fy fan vad tråkigt 🙂 Måste kännas skit!

Samtidigt så kan jag tyvärr inte hjälpa den där "sånt där händer aldrig mig-känslan". Tror inte att jag riktigt kommer att begripa riskerna fullt ut innan något liknande händer mig själv.

allt man gör går 3 gånger fortare

🙂 Sakta i backarna nu, varför då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guud (oregistrerad)
För att man bara pekar på skärmen med pennan hela tiden istället för att hålla på och fippla med musen eller sån laptop-spak. När du testar en tablet och vant dig till det så förstår du 😏

Okej, låter skumt 🙂 , men man vänjer sig nog!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guud (oregistrerad)
ryggsäck

Låter inte alls dumt, du!

Ta en koll på prisjakt.nu för att se konkurrensläget. 20000 kr känns ju lite dyrt, helt klart.

Har faktiskt tänkt om lite nu, och kollat runt där en del! Dyrt är det, och jag vill gärna köpa från en fysisk butik, så att man har någon att skälla på face to face när allt går åt skogen,

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...