Jump to content
Annons

Electro House studio (hemma studio)


Recommended Posts

Hallohj, jag e sugen på att göra proffisgt house electro musik här hemma vad kan ni tipsa om att behöva?.

jag har testat fl studio men jag tycker att det för enkelt och mixningen i det är trist att fixa och man blir störande trött och knappa på tangetbordet.

Jag funderar att ta mig in med Cubase 4 essentail och en mick å massa samplingar gratis och eget samplat.

Och vstis också behövs så klart.

Vad tycker ni house har alltid funnits i mitt hjärta jag bara hoppar till det.

cyaaaaaaaa.

ofc house 4 life

Redigerat av electrovarberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På vilket sätt var mixningen i FL trist, var det nåt du ville göra men som FL på något sätt satte stopp för?

Precis som i FL är du tvungen att "knappa på tangetbordet" i andra DAW-program så länge du inte skaffar klaviatur/kontroller, och bådadera fungerar även i FL. Om du redan lagt ut pengar på FL kanske det vore skäl att lära sig innan du köper ett till. 😆

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
På vilket sätt var mixningen i FL trist, var det nåt du ville göra men som FL på något sätt satte stopp för?

Precis som i FL är du tvungen att "knappa på tangetbordet" i andra DAW-program så länge du inte skaffar klaviatur/kontroller, och bådadera fungerar även i FL. Om du redan lagt ut pengar på FL kanske det vore skäl att lära sig innan du köper ett till. 🤪

jag menar interface, jag kan inte arbeta med andra, jag kan inte ha Vanliga synthizers dåligt mixning.

jag har kört fl studio i två år men i Dance basshunter genren dock det är bara klicka några knappar sedan är det klart och det deppar mig.

Jag skall kunna arbeta tex låt säga eric prydz i framtiden man sitter ju på en mac också macbook pro.

Men ljudkortet inbakat.

btw jag har en m-audio oxygen 61

Det är så svårt att välja plugins.

Redigerat av electrovarberg
Link to comment
Dela på andra sajter

jag menar interface, jag kan inte arbeta med andra, jag kan inte ha Vanliga synthizers dåligt mixning.

Kan du förklara vad du menar med detta???

man sitter ju på en mac också macbook pro...

btw jag har en m-audio oxygen 61

Det spelar ingen roll hur mycket hård- eller mjukvara man har så länge man inte behärskar dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du förklara vad du menar med detta???

Ja, Jag menar på fl studio kan inte hantera rätt med hårdvarusynthar tex en yamaha rm1x som jag har hemma etc

den recordar inte ibland när man vill etc.

Men då är det väl bättre att försöka ta reda på vad som är fel och fixa det, än att byta program? Jag föreslår att du pratar med FL Studios support. De kan säkert hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte programmet som gör musiken. Det är fantasin.

Att det går snabbt att göra musik i FL tycker jag inte är något problem. Får man ner sina idéer snabbt från tanke till nåt konkret är det ju bara bra. Då kan man använda den tiden man vunnit till att snygga till något annat.

Det enda jag tycker är dåligt i FL är egentligen att det inte verkar gå att göra automations på parametrar i plugins som inte hör till FL, samt att man har begränsade renderingsalternativ.

Ditt problem med att synka med extern utrustning kanske fixat sig i FL8? Testat det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen betydelse vad du har för program , Om du ska jobba med Eric Prydz är det mer dina skills som musiker/låtskrivare som räknas och inte vilket program du sitter i. Prydz och flera andra skulle säkerlige kunna sätta sig i Cubase , Logic , Reason , FL Studio , Pro Tools m.m m.m och göra en lika bra låt som i det program dom vanlitvis använder.Det kanske skulle ta längre tid men det skulle funka.

Att ha inställningen att ett program ska göra dina låtar bättre är INTE rätt riktning att gå.

Men om du nu ska byta program skulle jag föreslå Logic då Prydz , Axwell och en massa andra producenter och studion sitter på just det programmet , Framför allt i europa.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Men om du nu ska byta program skulle jag föreslå Logic då Prydz , Axwell och en massa andra producenter och studion sitter på just det programmet , Framför allt i europa.

detta jag menar, eftersom det finns inbakade vsti och au pluggar som man kan inte få till windows oftast som e suvuräna.

Då får jag spara till det 😄.

Men tips och pluggar dåra.

och ett ljudkort tack som har lååg lancenty !!

billigt skall det vara och bra!

Redigerat av electrovarberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ableton Live är det många som rekommenderar just till elektroniskt, dance, techno. Ska tydligen vara rena dynamiten för kreativiteten. Jag har testat det men gränssnittet och arbetssättet gillade jag inte. Det som var bra är att det gick rätt fort att lära sig det.

Logic är också ett riktigt kompetent program, som jag själv nyligen börjat med. Däremot kan du inte snåla på allt. Ett kort med riktigt låg latency och superbilligt?

Det hänger mycket på din burk också. Du nämner att du kör Macbook Pro, då är det externt kort som gäller.

Echo Audiofire serien kan du kolla, EMU USB serien, Terratec serien(jag kör Phase X24FW, stabilt!).

VSTi pluggar finns självklart till Windows, det är pluggar skapade för Mac program(ex AU) som inte finns till detta OS. Program ex. Logic och Digital Performer.

Tänk på att försöka vara lite mer tydlig när du frågar efter saker. Undvik gärna att skriva som du pratar. Det blir bara svårt att förstå. Inget illa menat 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att försöka vara lite mer tydlig när du frågar efter saker. Undvik gärna att skriva som du pratar. Det blir bara svårt att förstå. Inget illa menat 😄

jag e ganska trött nu och känner mig febrig så jag håller på att somna nu när jag skriver.

Jag fick albeton live med m-audio 24/46 ljudkortet men tappat bort licsenen. 😄.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som väl är att jag beställer logic express 8a inom några dagar och köper där efter samplingar och vstis jag är ägare av nexus men jag har inget behov av det nu, Jag kommer lära mig mycket inom logic känner jag. Det kommmer bli skönt och ta med sig logic på resor och producera jag skall i väg om några veckor och kommer då producera en låt som kommer heta RoadWay 😉 för det är 3timmars bilresa och jag kommer ta bilder med macen 🙁

Jag köper logic studio pro i jul antaligen.

vad tror ni att albino kan gå på som billigast?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Det är inte programmet som gör musiken. Det är fantasin.

Att det går snabbt att göra musik i FL tycker jag inte är något problem. Får man ner sina idéer snabbt från tanke till nåt konkret är det ju bara bra. Då kan man använda den tiden man vunnit till att snygga till något annat.

Det enda jag tycker är dåligt i FL är egentligen att det inte verkar gå att göra automations på parametrar i plugins som inte hör till FL...

Fel,fel,fel...

Man kan göra automationer även till plugs som inte "hör" till FL.

Välj plugg>Knorra på valfri ratt>Klicka öppe till vänster i pluggfönstret>Last used parameter(något sådant)>Create Automationclip>Lägg i playlist!

Man kan i princip automatisera alla parametrar i FL oavsett vilket instrument eller Fx. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallohj, jag e sugen på att göra proffisgt house electro musik här hemma vad kan ni tipsa om att behöva?.

Du behöver:

Tålamod

Övning

Tålamod

Övning

.

Att välja program är inte heller så lätt, du får prova o känna dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Men som väl är att jag beställer logic express 8a inom några dagar och köper där efter samplingar och vstis jag är ägare av nexus men jag har inget behov av det nu, Jag kommer lära mig mycket inom logic känner jag. Det kommmer bli skönt och ta med sig logic på resor och producera jag skall i väg om några veckor och kommer då producera en låt som kommer heta RoadWay 😛 för det är 3timmars bilresa och jag kommer ta bilder med macen ☺️

Jag köper logic studio pro i jul antaligen.

vad tror ni att albino kan gå på som billigast?

hahahahahaha, killen är ju helt sanslös. Haha, han känner att han kommer lära sig mycket inom logic, och logic är speciellt bra att ha med sig på bilresor för det gör prydz och han gör bra musik. Jag skall göra en hit som skall heta RoadWay om 5 minuter påväg till innebandy träningen.

och jag skall "spara" ihop till albino :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...