Jump to content
Annons

PA Monitorer


CharlesS

Recommended Posts

Hej!

Undrar om det är någon som kan rekommendera några PA-monitorer, skulle behöva uppgradera till mitt band. Vi är fem personer, spelar jazz/pop/fusion. Vi har hittills kört på två st Laney CP10, men har ständigt problem med brum, som dessutom smittar sig ut i PA:t. Vi konstaterade senast att "det var det sista giget de här monitorerna gjorde med detta band". Plus att det bara är obalanserad tele in i dem, vilket gör att det alltid blir en kass koppling, eftersom det är XLR från multikabeln/mixern. En annan fråga är om vi ska köra aktiva monitorer eller med separat förstärkare.

Kravlista: XLR, kanske "ground lift", lättroddade (inga monster). Prisklass under 10'000 för två st, helst billigare. Gärna såpass bra ljud att man kan köra gitarr genom POD och slippa gitarrförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Undrar om det är någon som kan rekommendera några PA-monitorer, skulle behöva uppgradera till mitt band. Vi är fem personer, spelar jazz/pop/fusion. Vi har hittills kört på två st Laney CP10, men har ständigt problem med brum, som dessutom smittar sig ut i PA:t. Vi konstaterade senast att "det var det sista giget de här monitorerna gjorde med detta band". Plus att det bara är obalanserad tele in i dem, vilket gör att det alltid blir en kass koppling, eftersom det är XLR från multikabeln/mixern. En annan fråga är om vi ska köra aktiva monitorer eller med separat förstärkare.

Kravlista: XLR, kanske "ground lift", lättroddade (inga monster). Prisklass under 10'000 för två st, helst billigare. Gärna såpass bra ljud att man kan köra gitarr genom POD och slippa gitarrförstärkare.

Ni har inte testat att köra med balanserad tele in på dom då och se om det är att ni kör obalanserat som ställer till det?

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har inte testat att köra med balanserad tele in på dom då och se om det är att ni kör obalanserat som ställer till det?

Jo, har för mig att det t.o.m. blev sämre med balanserade sladdar, tror inte CP10:rnas ingång är balanserad. Ibland slipper man brummet när man kör medhörningen igenom vårt EQ, ibland försvinner det om man lyfter jorden med silvertejp...men man vet aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Electro-Voice 1502 kan man hitta beggade. Man måste ha slutsteg till dom men det är bra tryck i dom. Skulle rekommendera slutsteg på 2X1500W 8 ohm där varje stegkanal driver en monitor. Så om du ska köra 4 monitorer så behöver du 2 steg. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Undrar om det är någon som kan rekommendera några PA-monitorer, skulle behöva uppgradera till mitt band. Vi är fem personer, spelar jazz/pop/fusion. Vi har hittills kört på två st Laney CP10, men har ständigt problem med brum, som dessutom smittar sig ut i PA:t. Vi konstaterade senast att "det var det sista giget de här monitorerna gjorde med detta band". Plus att det bara är obalanserad tele in i dem, vilket gör att det alltid blir en kass koppling, eftersom det är XLR från multikabeln/mixern. En annan fråga är om vi ska köra aktiva monitorer eller med separat förstärkare.

Kravlista: XLR, kanske "ground lift", lättroddade (inga monster). Prisklass under 10'000 för två st, helst billigare. Gärna såpass bra ljud att man kan köra gitarr genom POD och slippa gitarrförstärkare.

Kan rekomendera denna monitor http://www.thomann.de/se/db_technologies_opera_405_live.htm

Låter förbaskat bra för den pengen, jag 4 st :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en tanke ..

Egentligen är det väl rätt dumt med aktiva golvmonitorer. De har massa nackdelar jämfört med passiva. Enda fördelen är väl att racket ihop med mixern blir mindre. Annars kräver de dubbla kablar, är mer ömtåliga och tål inte öl lika bra.

För övrigt rekommenderar jag begagnat, just nu är det massa PA ute på vendolin.se och blocket.se, köparna har väl slut på pengar. Prismässigt jämför jag alltid med thomann.de, pålitlig och bra service och hyfsade priser som man kan ta som utgångspunkt för att pruta hemma.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

FÖr det första, ursäkta min slarviga läsning... 😲

Gunnars förslag var verkligen inte dumt annars. Har alltid tänkt att aktiva monitorer är bättre än passiva, mindre grejor att hålla reda på liksom. Men det blir sannerligen mycket sladdar!!

Annars, om det nu ändå blir aktiva lådor. Alto har en som är ganska nätt i formaten, men med hyfsad kraft som heter Alto MS 12MA. Även deras PS-högtalare (finns i flera olika storlekar) är ok.

Har provat någon av Mackies mindre modeller, den funkade bra ihop med prylar typ Pod. Men även den billigaste blir väl aningen utanför eran budget.

In-ear-monitorer är inget alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan rekomendera denna monitor http://www.thomann.de/se/db_technologies_opera_405_live.htm

Låter förbaskat bra för den pengen, jag 4 st 😲

Lite stor som monitor kanske.

Är inte större än andra aktiva monitorer för PA-bruk med 15"basar..

Sen skall ju ljudet vara av hifi-karaktär om han vill lira med poddar som han skrev..

Inte direkt ballt med nasalt innestängt ljud ur monitorerna 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. det verkar som om ni brukar ha problem med jordlooppar...

å frågan e om inte de problemen lär kvarstå med passiva lådor..

dimmrat ljus på samma grupp e fö en styggelse åsså...

värt att prova innan ni gör av med pengar e väl att koppla en passiv linebox baklänges å knäppa i jordlyften där... (nu tänker jag iofs lite högt så att säga)

eller en sån där trafomoj som ser ut att vara byggd i en fotoburk eller motsv.

kan tillägga att jag gigar tämligen ofta med en aktiv 12-tums laneymonitor med mitt storband å jag kan inte dra mig till minnes att vi haft annat problem med den än att den har lagt av en gång under sju år å fick servas.... aldrig brum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, ska försöka svara på allt:

RCF: Ser bra ut, ska kolla upp närmare.

Birans förslag: 15 tum, 20kgs pjäser är vad jag kallar monster.

In ear: Då vi är fem pers behöver vi en mixer med 5 aux-bussar då? Sen tycker vi att det är lite väl "dansbandsslickt", plus att det är svårt att spela blåsinstrument med saker i öronen.

Vi kör JBL EON 15 tummare som utljud nu, som vi är mkt nöjda med. Har spanat in 10 tums varianten av den, någon som kan tycka till?

Kollar förståss begagnat marknaden, vill gärna ha ljud i 10000 kronors klassen utan att betala för det 😆 . Alternativen brukar ju som vanligt vara att köpa nåt nytt Alto/Behringer/JJLabs...

Jordbrum kanske är värt en egen tråd, men utveckla gärna mattiasd (länka till en fotoburk?). Vore kanon att ha lite mediciner mot jordbrum i rockärmen. Vi brukar vara noggranna och koppla in allt i samma uttag och så. Vi hade inga problem med Laneymonitorerna innan vi började köra med multikabel, och vi har inga problem med EON:erna som vi kopplat på samma sätt som monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Jordbrum kanske är värt en egen tråd, men utveckla gärna mattiasd (länka till en fotoburk?). Vore kanon att ha lite mediciner mot jordbrum i rockärmen. Vi brukar vara noggranna och koppla in allt i samma uttag och så. Vi hade inga problem med Laneymonitorerna innan vi började köra med multikabel, och vi har inga problem med EON:erna som vi kopplat på samma sätt som monitorerna.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6311.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

lane (oregistrerad)
Hej!

Undrar om det är någon som kan rekommendera några PA-monitorer, skulle behöva uppgradera till mitt band. Vi är fem personer, spelar jazz/pop/fusion. Vi har hittills kört på två st Laney CP10, men har ständigt problem med brum, som dessutom smittar sig ut i PA:t. Vi konstaterade senast att "det var det sista giget de här monitorerna gjorde med detta band". Plus att det bara är obalanserad tele in i dem, vilket gör att det alltid blir en kass koppling, eftersom det är XLR från multikabeln/mixern. En annan fråga är om vi ska köra aktiva monitorer eller med separat förstärkare.

Kravlista: XLR, kanske "ground lift", lättroddade (inga monster). Prisklass under 10'000 för två st, helst billigare. Gärna såpass bra ljud att man kan köra gitarr genom POD och slippa gitarrförstärkare.

Ni har inte testat att köra med balanserad tele in på dom då och se om det är att ni kör obalanserat som ställer till det?

/H.

Jaja men jag har en hel del olika lådor aktiva som passiva Från 10 tum till 15 tum

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte nödvändigtvis ha en aux till varje in-ear. In-ear är ju bara istället för monitor. Har man bara två monitor-slingor i vanliga fall (fast med flera monitorer på varje slinga) så kan ni göra samma sak med in-ear-burkar. Sen är det ju en smaksak om man gillar det eller inte, själv tycker jag det känns friare utan. Men det är onekligen smidigt, speciellt vad gäller transport och roddning!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Dagens

Såg precis detta och faktum är att jag har 4st Electro-Voice 1502 samt 2st LAB1000 SS steg som inte används för jag har sagt upp replokalen.

Monitorerna är stora och ganska fula :-) Stegen är tunga MEN man kan lungt säga att det hela låter bra... grymt bra faktiskt

Om någon är intresserad så kan jag maila bilder. Har lite annat smått och gott som inte används längre (tyvärr)

Sakerna finns i Malmö

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej!

Bandet jag spelar i har använt 3 st HK D.A.R.T och vi har alla spelat med POD:ar.

Högtalarna är aktiva och låter skitbra minst sagt.

Vi har också använt 2 st aktiva Laney CP12 och de låter vassa och odefinierat. Men de är relativt billiga...

Nu har vi dock gått över till In-ear monitor system och säljer av högtalarna.

3 st HK D.A.R.T inkl ett hemmabyggt transport case för alla tre säljer vi för 15.000:- Har troligtvis en köpare på gång som ska fundera över helgen. Laney-prylarna rök direkt...

Vad jag egentligen vill ha sagt är att dessa scenmonitorer är hur bra som helst och hittar ni sådana kommer ni inte att bli besvikna... Det gäller bara att hitta dom begagnade, för musikbörsen tar nästa 10.000 :- för en...

Skulle jag köpa scenmonitorer igen skulle jag välja HK före Laney 100 ggr av 100.

Lycka till

Peter

Redigerat av peddap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara några billigare.

De billigare fungerar bra och är ett utmärkt alternativ om man vill upptäcka om IEM är något man gillar eller inte.

Jag gillar skarpt att man kan köra stereo och panorera sin egen mix. Speciellt när man är två gitarrister och man körsjunger.

Kommer nog aldrig att återvända till scenmonitorer igen. Något säger mig att det är bättre att slippa suset i öronen dagen efter spelning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...