Jump to content
Annons

Hur spelar man shaker?


Diwic

Recommended Posts

Annons

Du får tänka att du är sen i rörelsen mot dig så att säga. Om åttondelarna hamnar bort ifrån dig så får du lugna dig lite med rörelsen mot dig om du förstår vad jag menar. Håll kvar shakern så länge du vågar på åttondelen. 😉

Tamburin är det lite enklare att förklara rent grafiskt: Håll tamburinen lodrätt och spela sextondelar. Sen vinklar du tamburinen suggesivt utan att ändra rörelsen och tadaaaa!! 16-dels skyffel.

Går ju inte att vinkla en shaker på det sättet, men har du en tamburin så prova så kanske du får feeling för hur slipstenen skall dras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håll upp shakern med fingrarna och tänk på att hålla så du får jämnvikt. Rör armen i en båge uppåt och från dig, och sen så gör du en liten knyck sista biten ifrån dig, där vill du ha markeringen i beatet.

Edit: Aha sextondelsshuffle, mycket av tekniken sitter i handlederna så försök att ha avslappnade handleder!

Redigerat av Torre
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Nja...

Om det gäller en shaker i eggz-stil som ju är dom vanligast förekommande, så finns det två tekniker;

STRAIGHT - som innebär att man skakar på jämna slag med betoning på trean. Alltså sextondelar med shufflebeat känsla.

SANDBAG - som precis som det låter innebär att man låter kornen i shakern snurra ett varv i kroppen på tvåan = åttondelar.

Shaker är ju utformad för att betona just åtton- & sextondelar & ge det perkussiva i låtar som saknar ryggrad.

Hoppas det hjälpte någe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! 😄

Jag tror jag har kommit på ett trix, men det var inget av det ni föreslog 😉

Om man skakar uppåt och neråt så blir det mer shuffle, och om man skakar bort från sig och mot sig så blir det mer rakt. I det första fallet får man nämligen lite hjälp av gravitationen, som gör att det går snabbare ner än upp. Tror jag. Det låter så.

Och knyck på trean? Inte vid sextondelsshuffle väl? Där ska man väl klämma till lite extra på tvåan och fyran? 🙁 Så en takt blir "sha-ka-ta-ka-TA-ka-ta-ka, sha-ka-ta-ka-TA-ka-ta-ka"?

// David - amatörskakare

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...