Jump to content
Annons

Hur gör man en sån här sub-bas.


linuskarlsson

Recommended Posts

Jag har hållt på ett tag nu att testa alla möjliga kombinationer av vågformer och effekter men får aldrig fram DETTA resultat.

Det är alltså bas-ljudet som slår samtidigt som kicken som jag är ute efter.

Någon som har någon aning om hur man skulle kunna få till detta ljudet? Det skulle uppskattas.

Tack på förhand!

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har hållt på ett tag nu att testa alla möjliga kombinationer av vågformer och effekter men får aldrig fram DETTA resultat.

Det är alltså bas-ljudet som slår samtidigt som kicken som jag är ute efter.

Någon som har någon aning om hur man skulle kunna få till detta ljudet? Det skulle uppskattas.

Tack på förhand!

Testa att skära hårt i botten på kicken och se till att basen har kort attack.

En lite mer klurig lösning är att köra en multibandskompressor med sidechain som får kickens botten att ducka för basen.

Hur högt du ska skära i kicken får du helt enkelt lyssna dig fram till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hållt på ett tag nu att testa alla möjliga kombinationer av vågformer och effekter men får aldrig fram DETTA resultat.

Det är alltså bas-ljudet som slår samtidigt som kicken som jag är ute efter.

Någon som har någon aning om hur man skulle kunna få till detta ljudet? Det skulle uppskattas.

Tack på förhand!

Testa att skära hårt i botten på kicken och se till att basen har kort attack.

En lite mer klurig lösning är att köra en multibandskompressor med sidechain som får kickens botten att ducka för basen.

Hur högt du ska skära i kicken får du helt enkelt lyssna dig fram till.

Okej 😏 Tack, ska testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kunde inte jag skruva upp volymen ordentligt och om det ligger under 40 HZ så har mina monitorer svårt att lyfta fram det. Men iaf, om du vill ha en sub-ton till din kick så kanske detta kan hjälpa. Det är att du sidechainar en gate från kicken. Innan gate så lägger du en signal generator som du ställer in på önskad frekvens, och voila, så har du en tydlig sub till kicken 😉

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

använd en renare vågform ex. sinus. då kan du få den riktigt feta djupbasen.

låter bastrumman klippas av högre i frekvens än basen. dubbar är alltid viktiga.. en middig, en toppig som skriker lite granna och en djupbas är de dubbar du behöver för att få en fet jädra bas som trycker på ordentligt..

använd gärna också en kort bastrumma(or) som tillåter mycket utrymme för subben..

komprimera bas och bastrumma separat från mixen, så att det sitter limmat och tryck inte upp för mycket bas. när det väl spelas live eller med stora baslådor så kommer det att dunka så utav helvete ändå!!

som riktlinje när det gäller bass inom dansmusik så brukar jag mixa basen så det ltåer bra, och sen dra ner basregistret en 2-3dB..

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig låter det som om det skulle vara en sågtandsvågform som är distad och filtrerad

Lägg sedan på en låg oktavig sinus vågform i botten så får du djupet i basen...

Redigerat av Trace
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag tyckte mig inte höra någon riktig sub-bas?

Under 45hz sluttade neråt väldigt mycket och 15hz låg på -30db.

Kanske skitit sig efter komprimering etc.

Tog och fixade upp den lite på en snabbsväng.

http://www.speedyshare.com/766762602.html

__

Sen om stycket låter bra är väl en annan fråga, hade problem att lyssna igenom stycket 2gånger ens, väldigt jobbigt bas-ljud i mitt tycke.

Edit: Fel länk.

Redigerat av Rocke
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en 909-kick med scream distortion-filter på (damage control, P1 och P2 på max)

+ en 909 snare också men den körs inte genom disten.

edit: Warp fungerar också riktigt bra.

Redigerat av Sonnert
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...