Jump to content
Annons

Om ni var tvungna att klara er med endast 1 hårdvaru synth!


Pesek

Recommended Posts

Jag har funderat på detta mycket. Vilken hårdvaru synth som verkligen har förmågan att klara av alla genrer av musik, som klarar att skruva fram alla typer av ljud. Mäktiga pads, naturtrogna strings, feta coola lead ljud, tighta trummor, snares, hihats. Ja you name it.

Den totala synth synthen. I de flestas fall tror jag att man oftast måste välja en synth då de har en tendens till att kosta rätt mycket.

En feting är ju Access Virus som jag drömmer om varje kväll. Den verkar vara den optimala kompisen för elektronisk musik och hiphop. Kanske finns det något bättre?

Låt höra vad ni drömmer om och varför, eller så kanske ni redan sitter med den ultimata hjälpredan i studion 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kurzweil K2000 (eller senare modeller).

Den har "VAST", som påstås kunna emulera alla andra syntesformer. Den har dessutom ett stort inbyggt ljudbibliotek i ROM - och så kan man ladda in samplingar och sampla själv. Flexibelt är bara förnamnet. 🙂

Personligen använder jag den knappt längre (annat än som klaviatur...), eftersom jag kör allt som VSTi numera. De enorma ljudbibliotek som finns i VSTi-form, är vida överlägsna i ljudkvalitet jämfört med alla hårdvarusamplers - och jag använder mest "riktiga" instrumentljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kurzweil K2000 (eller senare modeller).

Den har "VAST", som påstås kunna emulera alla andra syntesformer. Den har dessutom ett stort inbyggt ljudbibliotek i ROM - och så kan man ladda in samplingar och sampla själv. Flexibelt är bara förnamnet. 🙂

Personligen använder jag den knappt längre (annat än som klaviatur...), eftersom jag kör allt som VSTi numera. De enorma ljudbibliotek som finns i VSTi-form, är vida överlägsna i ljudkvalitet jämfört med alla hårdvarusamplers - och jag använder mest "riktiga" instrumentljud.

Jo;

http://www.smproaudio.com/index.php?option...=view&id=73

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så otroligt svårt att bara välja en synt ... För mig personligne så skulle valet stå mellan Yamaha CS-80 och Moog Modular. Två helt olika syntar med helt olika finesser. Skulle jag tvingas att välja mellan dem så tror jag nog att det är dagsformen som avgör. Just idag skulle jag nog valt en gammal stor-Moog ... tror jag! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm... Var precis på väg att ändra mig till att välja ett stooort schysst modulärsystem. 😊

EDIT:

Fast en av de roliga grejerna med synthar är ju att det finns så många olika att välja på, och att vad de kan göra skiljer sig så mycket åt. Så jag väljer klart hellre 5 st olika synthar för 30,000kr än 1 st übersynth för samma summa.

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad sägs om Korg Oasys - den fixar ju det mesta men kostar en slant.

När jag läste topic'en så tänkte jag instinktivt på Oasys. Så mycket pengar som den går på borde den vara en höjdare. Men eftersom jag är Korg-användare själv så vet jag hur mycket krångel deras OS har.

Skulle jag få välja idag så skulle det bli (1) Kurzweil K2600 (2) Nord Lead 2X (3) Korg Pa800/Pa2X

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
en korg ms20.. den är fan bäst!

Svårt att skapa alla ljud som trådskaparen vill ha med en MS-20. Pads blir lite knepigt. Många spår i din DAW för att få till det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

en korg ms20.. den är fan bäst!

Svårt att skapa alla ljud som trådskaparen vill ha med en MS-20. Pads blir lite knepigt. Många spår i din DAW för att få till det 🙂

jag har inte nämnt något om svårighetsgraden.. 😛

jag tycker den funkar till allt.. feta kickar, schyssta pads (monofonisk då..) blytunga lead och dundrande basar..

visserligen får man jobba ganska mycket med olika spår för att få det polyfoniskt, men det är ju bara skoj.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha DX7 mark1! Äckligare elpianon och mysigare leads får man leta långt efter... Dessutom kan man använda den som mangel eller slägga till lite vad som helst. Funkar säkert bra som opraktiskt stor skyddsväst också p.g.a att den är typ byggd i pansarplåt.

Man blir dessutom lite kär i neonfärgade knappar mot en bajsbrun grund. Ah ljuva 80-tal 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är totalt ointresserad smöråbröd-ljud, så skulle jag välja antingen en Waldorf Q+ eller en Dave Smith Instruments PolyEvolver. Synthljud att dö för! 😄

Smörobröd-ljud. Ett uttryck jag sätt lite här o där men har inte riktigt förstått vilka ljud man syftar på. Någon som vill berätta? 😛

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är totalt ointresserad smöråbröd-ljud, så skulle jag välja antingen en Waldorf Q+ eller en Dave Smith Instruments PolyEvolver. Synthljud att dö för! 😛

Smörobröd-ljud. Ett uttryck jag sätt lite här o där men har inte riktigt förstått vilka ljud man syftar på. Någon som vill berätta? 🙂

Mvh

Memphis

en synth som klarar av typ allt.. både smör o bröd dvs. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är totalt ointresserad smöråbröd-ljud, så skulle jag välja antingen en Waldorf Q+ eller en Dave Smith Instruments PolyEvolver. Synthljud att dö för! 😄

Smörobröd-ljud. Ett uttryck jag sätt lite här o där men har inte riktigt förstått vilka ljud man syftar på. Någon som vill berätta? 😛

Mvh

Memphis

Smörobröd-ljud: Flertalet färdiga ljud i en synth, tänk t.ex en standard GM-uppsättning i en yamaha-synt. Motsatsen är t.ex en moog eller liknande där du bygger upp ditt syntljud från scratch.

Link to comment
Dela på andra sajter

en synth som klarar av typ allt.. både smör o bröd dvs. 😛
Smörobröd-ljud: Flertalet färdiga ljud i en synth, tänk t.ex en standard GM-uppsättning i en yamaha-synt. Motsatsen är t.ex en moog eller liknande där du bygger upp ditt syntljud från scratch.

Oki, thanks killar. 🙂

Jag skulle välja mitt 88-tangenters midiklaviatur med vägda tangenter fast med en V-box fullproppad med VSt-intrument och pluggar. 😄

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...