Jump to content
Annons

Extern preamp till Mbox


evilrocker

Recommended Posts

Tänkte investera i en Portico 5016 och en Rme adi-2 och koppla ihop till min mbox.

Jag har för mig att utsignalen från sådana preamps oftast är för hög för mbox? Rätt/fel?

Så därav kan man ju i så fall köra rme adi-2 och köra den på LO sen ut spdif in i mboxen?

Detta borde väl funka eller är jag ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att det låter lite krångligt men många vill ju ha egna omvandlare.

Preampen är grym och fungerar säkert hur bra som helst analogt. Det jag inte förstår är varför Mbox som ju har egna omvandlare ska förvränga en spdif-signal om man har en extern omvandlare.

Hursomhelst är jag ingen expert på detta. Skulle föreslå att du skickar ett PM till claes på detta forum då han vad jag förstår kör stenhårt på den digitala kedjan. Han använder dock ett RME-kort som är gjort just för att hantera externa omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spdif-signalen ska väl inte Mboxen röra...?? Den går väll rätt in, så om jag kör spdif rakt in så kör man

bypass helt och hållet på de interna ad-omvandlarna i mboxen.

Ok får kolla med Claes eller så om han ser denna tråden. 🙂

Jag tycker att det låter lite krångligt men många vill ju ha egna omvandlare.

Preampen är grym och fungerar säkert hur bra som helst analogt. Det jag inte förstår är varför Mbox som ju har egna omvandlare ska förvränga en spdif-signal om man har en extern omvandlare.

Hursomhelst är jag ingen expert på detta. Skulle föreslå att du skickar ett PM till claes på detta forum då han vad jag förstår kör stenhårt på den digitala kedjan. Han använder dock ett RME-kort som är gjort just för att hantera externa omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle börja med att köpa endast preamp om jag vore i dina skor då det troligtvis kommer att göra störst skillnad i kvalité. Sen är M-Boxens AD-omvandlare så klart inte det bästa och som nästa steg så kan du även köpa en AD-omvandlare av bättre klass (t ex RME). Se för guds skull till att köra preampen in i linje-ingången på M-Boxen och inte genom "mic-in" då detta kommer att degradera din fina linjesignal från Neve-preampen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Spdif-signalen ska väl inte Mboxen röra...?? Den går väll rätt in, så om jag kör spdif rakt in så kör man

bypass helt och hållet på de interna ad-omvandlarna i mboxen.

Därför trodde jag att det inte spelade någon roll hur Mbox hanterar utsignaler.

Edit: Jag är inne på Gilberts linje, köp preamp först. Kanske kan omvandlaren vänta en stund.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo fast då är vi tillbaka på frågan om utsignalen från Porticon är för het (hög) för Mboxen. Har hört

att folk som köpt api 500-serien haft det problemet. Och då får man slänga på Shure inline pads för

att komma runt problemet... eller? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Spdif-signalen ska väl inte Mboxen röra...?? Den går väll rätt in, så om jag kör spdif rakt in så kör man

bypass helt och hållet på de interna ad-omvandlarna i mboxen.

Ok får kolla med Claes eller så om han ser denna tråden. 😲

Jag tycker att det låter lite krångligt men många vill ju ha egna omvandlare.

Preampen är grym och fungerar säkert hur bra som helst analogt. Det jag inte förstår är varför Mbox som ju har egna omvandlare ska förvränga en spdif-signal om man har en extern omvandlare.

Hursomhelst är jag ingen expert på detta. Skulle föreslå att du skickar ett PM till claes på detta forum då han vad jag förstår kör stenhårt på den digitala kedjan. Han använder dock ett RME-kort som är gjort just för att hantera externa omvandlare.

Om du har en S/Pdif-signal, så är det en ren överföring av data som inte påverkas av någonting alls på vägen. Har du ingen överstyrning i preampen (eller snarare in till A/D-omvandlaren), så får du ingen överstyrning på inspelningen heller eftersom det inte händer något mer med signalen på vägen in till hårddisken. Det är en av de saker som gör livet så enkelt när man kör digitalt; det blir i princip bara ett ställe att kolla ingångsnivåer på. 😆

EDIT: Ska kanske beskriva lite hur jag kör, så att det blir enkelt att förstå...

True Systems P-Solo -> Benchmark ADC1 -> S/Pdif-ingången på RME HDSP9652 (Gain ställs i preampen - och sedan finns det ingångs-nivåjustering på Benchmarken om det skulle behövas, så där finns inga risker).

Har också följande möjlighet: Aphex 207D -> RME ADI-8DS -> Lightpipe-ingång på RME HDSP9652 (Gain ställs i preampen, men ADI-8DS har ingen nivåjustering, förutom Lo Gain, +4dB och -10dB, så där får man se till att matcha på lämpligt sätt).

...eller RME ADI-96 Pro -> S/Pdif in på RME HDSP9652 (Gain i preampen, som också innehåller omvandlare och därför är kalibrerad så att man inte behöver tänka).

Skulle också kunna köra med P-Solo in på ADI-8DS eller Aphex in på ADC1 - och anpassa inställning av nivåer efter det.

Funderar själv på att komplettera med en Portico, men har inte bestämt mig riktigt ännu...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo fast då är vi tillbaka på frågan om utsignalen från Porticon är för het (hög) för Mboxen. Har hört

att folk som köpt api 500-serien haft det problemet. Och då får man slänga på Shure inline pads för

att komma runt problemet... eller? 😆

Finns det inte Pad i Mboxen - eller Pad:en kanske ger för liten sänkning...?

Externa Pads fixar i så fall problemet om det skulle bli för mycket för lineingången, så det är egentligen bara att tuta och köra. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det finns pad på Mboxen men har hört att den inte räcker till. Och min tanke var ju precis så som du har

gjort att med en bra preamp så vill man ju ha bra omvandlare också. Läste i ett annat forum om att man

inte kunde få zero latency när man körde spdif också, måste kika lite det också. Man kunde tydligen splitta

signalen och köra in det analogt på Mboxen på ytterligare en kanal.

Tack för alla råd! 😲

Jo fast då är vi tillbaka på frågan om utsignalen från Porticon är för het (hög) för Mboxen. Har hört

att folk som köpt api 500-serien haft det problemet. Och då får man slänga på Shure inline pads för

att komma runt problemet... eller? 😆

Finns det inte Pad i Mboxen - eller Pad:en kanske ger för liten sänkning...?

Externa Pads fixar i så fall problemet om det skulle bli för mycket för lineingången, så det är egentligen bara att tuta och köra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...