Jump to content
Annons

Das Bandt - Words


Betyg  

7 röster

  1. 1. Betyg

    • 1
      1
    • 2
      1
    • 3
      0
    • 4
      4
    • 5
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: Words

ARTIST/GRUPP: Das Bandt

GENRE: Expressiv, experimentell rock

LÅTLÄNGD: 4:59

KOMPOSITÖR: Markus Forsberg

PRODUCENT: Wainwright/Forsberg

EV. MEDVERKANDE: Markus Forsberg, Ian Wainwright, Jonas Elvander

INSPELNINGSÅR:2004

FORMAT: MP3 (MusicMatch)

STORLEK: 4.8 MB

STATUS: Färdig

LÅTLÄNK: Words.mp3

Här är ett av de första spåren vi har lyckats att få ut från våra inspelningar för vår kommande skiva. Vi är väldigt nyfikna på vad ni kan tänkas ha att säga om mixen medans det fortfarande finns möjlighet att mixa om det hela..

Hoppas att ni kan lägga någon kommentar, uppskattar det verkligen

/Markus Forsberg

Das Bandt

www.dasbandt.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

Det första som slår en är en salig blandning av Mars Volta goes Gentle Giant men sången suger hårt i mitt tycke, låter som han håller på att skita på sig samtidigt som han dricker T-röd med valium och uppåt-tjack samtidigt

Helt enkelt skit alltså det hade potential de första 5 sekunderna och runt 4:15 och ut däremellan blev det bara en massa gallamattias.

Korken på för detta!!!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
nja... det där var ju inte en ovanlig kommentar direkt. man får väl som vanligt trösta sig med att det inte är alla som tycker om något annorlunda..

Varför inte utveckla sången en aning (ganska mycket) och göra den spännande istället för som nu å bara kräkas, musiken är ju inte helt ointressant men det är för rörigt, visst experimentiell rock i all ära men när det bara är konstigt så är det ju ur mitt tycke inte så roligt, man ska ju kunna känna att man vill lyssna på det igen och det vill man med både Mars Volta och Gentle Giant, man kan ju lägga till en hel radda med experimentiella band genom tiderna som faktiskt har varit både musikaliska och konstiga på en gång men då också intressanta, Lyssna på Emerson Lake and Palmer, Yes, Genesis, ovannämnda samt hur mycket som helst som kom ut bl a på 60-70 talet och därtill en massa som gjorts även på senare tid.

Lycka till nu och se det som en utmaning att göra konst som är intressant.

Schkålll!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, utvecklas är ju aldrig fel, men ändå, det här är ett uttryckssätt som ej enbart är konstigt utan som faktiskt en ansenlig skara uppskattar (i alla fall inom Uppsala, och ni vet ju kanske hur de är här)... och jag är mycket förtjust i alla nämnda band (förutom Mars Volta kanske.. men det är inte progressiv rock i den mer klassiska andan som känns rätt att spela riktigt så... nåja, ett lagom rörigt inlägg..

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Vet inte riktigt vad man skall säga om låten. Fräckt på något vis.

Vad gäller mixen hör jag knappt bastrumman Lite otydligt ljud i virveltrumman också. . Mycket mellanregister på puikorna gör att det dönar lite vid vissa av fillsen. Jag skulle mixa om trummorna och arbeta med att få lite mer tydlighet och lite mer djup i ljuden. Bitvis blir det väl mycket diskant på gitarrerna

Skulle låta det ringa ut lite mer i slutet också¨. Det känns som om det dör lite väl tidigt.

I övrigt låter det bra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det, har inget vidare öra själv för trummor, litar på att trummisen faktiskt vet vad han gör 😆

Men du har nog rätt vad gäller både bastrummor, och pukorna, det var meningen att de skulle höras tydligt, men kanske skulle skära ned på mellanregistret som du sade..

Virveltrumman vet jag dock inte riktigt vad vi ska göra med, den är mickad över och under med sm57:or... några tips? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som om sakerna bråkar ganska mycket i mitten. Skär bort lite så att grejerna får mer plats. Testa spela in gitarr två gånger och panorera ut helt höger och vänster för att få lite luftigare och bredare ljud. panorera-mera

Har lyssnat mycket på erat. Sitter och väntar på att den här skivan blir klar och att ni dyker upp och spelar i stockholm nån gång. Bra grejer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen...! ví håller på att mixa om det hela nu men utrustningen har en ¨viss förmåga att krascha så det tar lite tid.. 😛

Vad gäller stockholm.. inte det lättaste att charma några artistbokare till att bli intresserade, vi jobbar på det dock..

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt intressant komposition. Gillar mycket. Framförandet är bara sådär, tycker jag. Framförallt sången låter som en skitnödig groda, men det kanske är del av konceptet. Sen är det lite tunt överlag, bra och många gånger grym känsla mellan instrumenten, men för mycket garage för att passa den här typen som borde ha större, pampigare ljud.

Men tummen upp för konst-rock!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bättre! Men skulle fortfarande gå att lyfta fram saker mer. Mer diskanter som de andra säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att ni gjort en crossover av Can och James Brown! 🙂

Ljudmässigt känns det som att allting ligger och slåss om samma frekvenser i låga mellanregistret. Är det inspelat i replokal? Jag får den känslan iaf, samma muggiga rumsklang. Om ni kan lyfta bort (eq'a) lite muggighet på varje spår (men behåll värmen!) så kanske det hela blir mer mixbart.

Jag gissar att, eftersom ni har mixat om låten ett antal gånger, ni har eq'at en del redan. Pröva att börja från scratch, nollställ all eq och lyssna på sammanhanget. Det kanske leder er in på nya spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre igen!

Måste våga göra lite mer drastiska förändringar med EQ och så. Lyft upp diskanter på virvel och gitarrer speciellt.

Vad har ni för referenslyssning?

tillägg: riktigt bra musik här! 😉 gillar som fan!

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...