Jump to content
Annons

Måste man ha bra ljudkort?


Staffonly

Recommended Posts

Hej hej!

Hade tänkt spela in några demolåtar med bandet,

men upptäckte att det inte gick som jag ville, eller ja, inte alls...

Så jag skulle vilja veta om man måste ha ett dyrt, fint ljudkort, eller om det räcker med det som sitter inbyggt, och hur det fungerar isådana fall. Köpte nyligen pappas nårainpå oanvända Reason 4 för 500 kr för att han inte använde det... Men har inte fattat hur det fungerar.

Eller måste man ha midi-instrument för att det ska fungera överhuvudtaget, och om man då även måste ha ett ljudkort som har midi-ingångar. Om det behövs även hur mycket det kostar...

Är tacksam för svar.

//Krille och Staff Only

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej hej!

Hade tänkt spela in några demolåtar med bandet,

men upptäckte att det inte gick som jag ville, eller ja, inte alls...

Så jag skulle vilja veta om man måste ha ett dyrt, fint ljudkort, eller om det räcker med det som sitter inbyggt, och hur det fungerar isådana fall. Köpte nyligen pappas nårainpå oanvända Reason 4 för 500 kr för att han inte använde det... Men har inte fattat hur det fungerar.

Eller måste man ha midi-instrument för att det ska fungera överhuvudtaget, och om man då även måste ha ett ljudkort som har midi-ingångar. Om det behövs även hur mycket det kostar...

Är tacksam för svar.

//Krille och Staff Only

Det är väl bara att kolla igenom "Getting started.pdf" som medföljer. Det är bara 70 sidor med mycket bilder så det är inte så farligt. ;-)

Äh funkar väl med vilket ljudkort som helst som är gjort på 2000-talet iaf.

En midi-keyboard är ju inte ett måste men det är ju absolut att föredra och mycket roligare istället för att sitta o klicka med musen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Hade tänkt spela in några demolåtar med bandet,

men upptäckte att det inte gick som jag ville, eller ja, inte alls...

Så jag skulle vilja veta om man måste ha ett dyrt, fint ljudkort, eller om det räcker med det som sitter inbyggt, och hur det fungerar isådana fall. Köpte nyligen pappas nårainpå oanvända Reason 4 för 500 kr för att han inte använde det... Men har inte fattat hur det fungerar.

Eller måste man ha midi-instrument för att det ska fungera överhuvudtaget, och om man då även måste ha ett ljudkort som har midi-ingångar. Om det behövs även hur mycket det kostar...

Är tacksam för svar.

//Krille och Staff Only

du komer inte kunna spela in i reason. då måste du ha t.ex. cubase, ableton live eller logic...alla de programmen fungerar dock bra tillsammans med reason genom rewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Hej hej!

Hade tänkt spela in några demolåtar med bandet,

men upptäckte att det inte gick som jag ville, eller ja, inte alls...

Så jag skulle vilja veta om man måste ha ett dyrt, fint ljudkort, eller om det räcker med det som sitter inbyggt, och hur det fungerar isådana fall. Köpte nyligen pappas nårainpå oanvända Reason 4 för 500 kr för att han inte använde det... Men har inte fattat hur det fungerar.

Eller måste man ha midi-instrument för att det ska fungera överhuvudtaget, och om man då även måste ha ett ljudkort som har midi-ingångar. Om det behövs även hur mycket det kostar...

Är tacksam för svar.

//Krille och Staff Only

Nej det som sitter inbyggt duger inte alls. De korten är inte gjorda för att spelar in musik med. Sen har de heller inga asio-drivrutiner som du behöver för att få så lite latens som möjligt. Om du ska använda mickar för att spela in demolåtar med bandet behöver du en preamp. Ska du spela in trummor så räcker det inte med en preamp med en eller två mickingångar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej!

Hade tänkt spela in några demolåtar med bandet,

men upptäckte att det inte gick som jag ville, eller ja, inte alls...

Så jag skulle vilja veta om man måste ha ett dyrt, fint ljudkort, eller om det räcker med det som sitter inbyggt, och hur det fungerar isådana fall. Köpte nyligen pappas nårainpå oanvända Reason 4 för 500 kr för att han inte använde det... Men har inte fattat hur det fungerar.

Eller måste man ha midi-instrument för att det ska fungera överhuvudtaget, och om man då även måste ha ett ljudkort som har midi-ingångar. Om det behövs även hur mycket det kostar...

Är tacksam för svar.

//Krille och Staff Only

Nej det som sitter inbyggt duger inte alls. De korten är inte gjorda för att spelar in musik med. Sen har de heller inga asio-drivrutiner som du behöver för att få så lite latens som möjligt. Om du ska använda mickar för att spela in demolåtar med bandet behöver du en preamp. Ska du spela in trummor så räcker det inte med en preamp med en eller två mickingångar.

Njae, Har man ett mixerbord så kan man ju skicka vidare genom det.

Speciellt om dom ska spela in "Live"

och så finns ju alltid ASIO4ALL. Men ett vettigt ljudkort är givetvis att föredra

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ska man spela in med datan ska man väl ha en mixer Tex en zoom hd8 eller hd16 (<bara exempel). Dom funkar ju som ljudkort då och då får man en massa kanaler. Förut spelade vi in med en bandare från 70-80-talet någon gång och det blev ägig kvalitet (förutom att jag inte kan mixa hehehehe). Det är väl bättre att lägga lite pengar på en digital inspelningsmaskin som någon av zoomarna och köra in till datorn istället. Det skulle jag göra om jag vore du. eller så lånar vi min farsas yamaha och spelar in med den krille :rolleyes: du ska höra kvaliten på hans demo!

//Linus från staff only...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...