Jump to content
Annons

Använda cello som kontrabas


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Någon som "spelat kontrabas" på en cello? Har ni fått till det?

Jag fick tipset att antingen stämma ned strängarna så att det låter mörkare eller att använda equalisern - vilket är vettigast?

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Spontant låter det som en dålig idé...

Inmixat i en låt är det väl ganska svårt för alla som inte är orkesterledare att höra skillnad på en cello som spelar lågt eller en kontrabas som spelar högt?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Spontant låter det som en dålig idé...

Inmixat i en låt är det väl ganska svårt för alla som inte är orkesterledare att höra skillnad på en cello som spelar lågt eller en kontrabas som spelar högt?

Är det inte som att spela elbas på en spansk gitarr? Jag vet en som stämmer ned strängarna såpass på sin spanska gitarr att de ligger väldigt löst på gitarrhalsen - det låter sedan inte särskilt mycket spansk gitarr. Men han använder även kompressor och equalisering.

Detta med cello som kontrabas var bara en tanke, då jag har en låt där det "måste" vara kontrabas.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har digitalt oktaverat ner Altfiol ner mot cello-registret och det har fungerat hyffsat. Ljudet blev bra, men det svåra var att få till intoneringen när man spelade. Minsta felintonering när man spelade resulterade i en sjujäkla falsk ton i inspelningen... Lät ibland förjäkligt...!

/Henning

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan (oregistrerad)

När du har spelat in cellon som kontrabas så skulle du kunna processa cello-filen i programmet Melodyne Cre 8 eller Melodyne Studio Edition om du har tillgång till det. När du har processat den färdigt så kan du pitcha ned hela ljudfilen en oktav i melodyne och exportera tillbaks filen till ditt inspelningsprogram.

Du kan ju även jobba med melodyne i realtid tillsammans med ditt inspelningsprogram förutsatt att inspelsningsprogrammet ifråga stödjer rewire eller melodynebridge.

Du kan förvisso använda dig av de befintliga pitch-funktionerna i ditt inspelningsprogram men är ej att föredra då de oftast kan låta Kalle Anka (en oktav upp) eller som en bakfull elefant som nyligen har fräst ur sin snabel (en oktav ned)

Mvh

Jan

Redigerat av Jan
Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant så låter det som en ordentligt dumt idé.

All tid som går åt att stämma om, redigera, prova inställningar på pluggar kunde du spara genom att spela in med en kontrabas direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

från början så var chellon tänkt som en oktav till kontrabasen (eller tvärt om) så så långsökt blir det nog inte.. Men jag tror inte på iden att stämma om chellon, den har en ganska fin mörk klang i det mörka registret hur som helst..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Någon som "spelat kontrabas" på en cello? Har ni fått till det?

Jag fick tipset att antingen stämma ned strängarna så att det låter mörkare eller att använda equalisern - vilket är vettigast?

😛

:musik

Du kan ju inte "stämma" cellon med eq:n så det räcker ju inte att bara använda den om du vill ha en ton som klingar lägre. Däremot kan du ju ändra karaktären i ljudet med den. Jag tycker att man kan få rätt basiga toner i en cello utan att stämma om den, så testa det först.

Men du kanske vill ha supermörka mullrande toner? Isåfall måste du nog skaffa dig en kontra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...