DrMusik Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Hej.Jag undrar hur man Mixar Sång som bäst ? Jag använder mig utav Cool Edit Pro.Skulle jag kuna få några Inställningar på vad som ska skäras och vad säger kallas,Kompressor,Eq o.s.v ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrMusik Postat 12 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 12 maj 2008 Hej.Jag använder Cool Edit Pro och undrar vilka frekvenser som ska skärras bort på Low,High o.s.v ? Mixningen handlar om Sång mest RnB/Pop eller vad man ska säga.När man skärr bort använder mig såfall sig av Parametric Equalizer ? Sen tänkte jag också om jag skulle kuna få lite tips och inställningar angående Compressor,Delay,Reverb eller annat för Mixningen ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Hej.Jag undrar hur man Mixar Sång som bäst ? Jag använder mig utav Cool Edit Pro.Skulle jag kuna få några Inställningar på vad som ska skäras och vad säger kallas,Kompressor,Eq o.s.v ? du frågar efter nåt som inte går att svara genrellt på egentligen - alltför mycket hänger på hur sången låter å är inspelad ju kvinna eller man? starka eller svaga konsonanter? omfång? styrka? förmåga att kontrollera sig själv? mikrofon? preamp? ideal? ett litet tips på eq kan vara att höja ett litet snäpp vid 4-6kHz för ökad tydlighet å dra ner nånstans mellan 300 - 600Hz lite grann men det kan lika gärna bli helt fel beroende på hur det låter från början vi måste höra materialet för att kunna ge ett direkt råd om just den inspelningen - den som säger annat svamlar hänger också på vilken roll i materialet sången har å vilket materialet är å låter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Hej.Jag undrar hur man Mixar Sång som bäst ? Jag använder mig utav Cool Edit Pro.Skulle jag kuna få några Inställningar på vad som ska skäras och vad säger kallas,Kompressor,Eq o.s.v ? du frågar efter nåt som inte går att svara genrellt på egentligen - alltför mycket hänger på hur sången låter å är inspelad ju kvinna eller man? starka eller svaga konsonanter? omfång? styrka? förmåga att kontrollera sig själv? mikrofon? preamp? ideal? ett litet tips på eq kan vara att höja ett litet snäpp vid 4-6kHz för ökad tydlighet å dra ner nånstans mellan 300 - 600Hz lite grann men det kan lika gärna bli helt fel beroende på hur det låter från början vi måste höra materialet för att kunna ge ett direkt råd om just den inspelningen - den som säger annat svamlar hänger också på vilken roll i materialet sången har å vilket materialet är å låter Ja det enda generella man kan säga är väl att man kan skära bort all botten under 80hz iallafall eller högre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Instämmer helt med det Demonproducenten säger. Vill bara lägga till att det ofta kan vara bra att skära bort låga frekvenser isynnerhet om man har fått med lite och för dåligt rum vid inspelning. Kanske vid 90-100 Hz men det beror också på materialet. Är det en djup bassångare eller en koloratur sopran så skär man givetvis olika högt. Det är bara att lyssna. Svep tills du hör att det saknas frekvenser som tillför mixen något där stannar du och eventuellt backar något snäpp. Allt där under är onödigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Håller med om allt som sagts, det går inte säga något direkt generellt. Men ett vanligt misstag man gör i början är att man gärna ger sången för mycket diskant, så lyssna in dig lite extra där kanske. Annars har jag inget direkt råd att ge utan att höra rösten, men även då kan det vara svårt då det är beroende av hur man ska förpacka den i resten av mixen som bidrar till valen man gör, precis som det stod innan i tråden. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bettygoesagogo Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Ett råd som jag fick av en producent för många år sedan: Mixar du din egen sång, vrid då upp sångvolymen tills du tycker den känns lite för hög. Sedan vrider upp den lite till. Självklart är det ett flummigt råd, men poängen är att man inte är van att höra sin egen röst och då tyvärr gärna låter den ligga alltför tryggt i övrig "ljudmatta". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Håller med allt som sagts redan. Det man bör också bör tänka på är att inte EQ:a sången för mycket. Det blir lätt att den då låter onaturlig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Kan även lägga till att kompressorn ofta är viktig då det gäller sång. Finns tusen sätt att jobba på. Men jag kan ialla fall tipsa om paralellkomprimering som kan vara värt att testa. Kan göras på åtminstone två sätt. Det ena är att du kopierar sångspåret och låter det första vara tämligen oprocessat. Kanske bara lite bortskurna lågfrekvenser och ett reverb. Kopian skär du väldigt högt tex. vid 600 Hz lägger på en kompressor som komprimerar stenhårt. lägg en eq till som lyfter de höga frekvenserna rejält. Du får antagligen problem med sibilanter (tex jobbiga s-ljud) dessa kan man antingen hantera med en de-esser eller som ja före drar att editera varje s-ljud separat det blir som regel inte fult så många som man först tror och går också snabbare än man tror. Blanda sedan det okomprimerade med det komprimerade spåret till balansen är bra. Sen kan man även laborera med att förskjuta spåren lite i tid om man vill. Man kan även lägga kompressor och eq som en sendeffekt och sedan styra hur våt den komprimerade signalen ska vara. Detta är naturligtvis inte enda sättet att hantera komprimering på sång ibland kan det vara värt att automatisera nivåerna så mycket som möjligt istället. Möjligheterna är oänliga men parallelkomprimering kan i alla fall vara värt att testa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Ja det enda generella man kan säga är väl att man kan skära bort all botten under 80hz iallafall eller högre. ja, helt rätt direkt när man spelar in egentligen tycker jag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrMusik Postat 12 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 12 maj 2008 Hej.Jag tänkte om någon ville kanske hjälpa mig över Msn och få till ett bra ljud.Hade varit schysst.Ni som hade kunat hjälpa mig med detta kan ta kontakt med mig här först och skriva er Msn Adress så lägger jag till er.Då jag också kan skicka över Matrailet så det blir kanske enklare och säga vad som ska göras o.s.v. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anders F Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Hej.Jag tänkte om någon ville kanske hjälpa mig över Msn och få till ett bra ljud.Hade varit schysst.Ni som hade kunat hjälpa mig med detta kan ta kontakt med mig här först och skriva er Msn Adress så lägger jag till er.Då jag också kan skicka över Matrailet så det blir kanske enklare och säga vad som ska göras o.s.v. Lägg upp det som du behöver hjälp med på www.speedyshare.com och posta länken i denna tråd så kommer nog fler kunna hjälpa dig. MVH Anders Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jejje Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 Hej.Jag använder Cool Edit Pro och undrar vilka frekvenser som ska skärras bort på Low,High o.s.v ? Mixningen handlar om Sång mest RnB/Pop eller vad man ska säga.När man skärr bort använder mig såfall sig av Parametric Equalizer ? Sen tänkte jag också om jag skulle kuna få lite tips och inställningar angående Compressor,Delay,Reverb eller annat för Mixningen ? Hmmm, är väl ruggigt svårt att generellt säga vad som ska skäras bort!? Beror väl på rösten som ska skäras i!? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrbjoorn Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 EQ: Jag lägger oftast highpass-filter, men höjer ändå lite nånstans runt 200 Hz. Brukar skära bort "ganska mycket" (brett, inta många db) mellan kanske 800-2000. Sen lägger jag till lite lyxfrekvenser på toppen. Kompressor: Ladda ner Blockfish kompressorn (gratis) och utgå ifrån presetet Close Up Vocals Delay: Ta reda på vilket tempo din låt går i. Leta upp en tabell på nätet som visar antal millisekunder du ska ha för att få ditt delay i takt med låten. Reverb: Om jag använder reverb så använder jag ganska små rum. I Cubases inbyggda reverb A så brukar jag köra på roomsize 38 ungefär, ganska kort reverbtid (kanske 0.8) och sen exprimentera med pre-delay. Testa att lägga nån väldigt diskret dist för att vässa till sången lite? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrMusik Postat 12 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 12 maj 2008 Hej.Ok.Nu har jag spelat in något.Och detta är helt Omixat.Bara lagt till AutoTune.Skriv hur ni tycker det ska/hur det ska Mixas.Och skriv gärna också vad ni tyckte om Demot.http://rapidshare.com/files/114458274/Demo.mp3.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DieHard (oregistrerad) Postat 12 maj 2008 Dela Postat 12 maj 2008 (redigerat) Hej.Jag använder Cool Edit Pro och undrar vilka frekvenser som ska skärras bort på Low,High o.s.v ? Mixningen handlar om Sång mest RnB/Pop eller vad man ska säga.När man skärr bort använder mig såfall sig av Parametric Equalizer ? Sen tänkte jag också om jag skulle kuna få lite tips och inställningar angående Compressor,Delay,Reverb eller annat för Mixningen ? Alltså såna här frågor är faktiskt meningslösa. Det finns inget enkelt svar gör si gör så. En mix är en HELHET!! Förändra något i mixen och det påverkar helheten. Allt beror på hur i övrigt låten med. Allteftersom man mixar så kan det vara så att man behöver gå tillbaka till sången/andra instrument och ändra lite allt eftersom. Det första man måste ha är en vision av hur vill jag att låten ska låta? Om du har någon referenslåt så använd den. Och om det vore så enkelt som använd den och den inställningen för pluggar så skulle alla använda dem. Allt beror på vilken musikstil, sjungs det högt, soft, agressivt etc? Ser nu att du har frågat samma sak i en annan tråd du skapat. Det är ganska så onödigt skapa en likadan tråd. Redigerat 12 maj 2008 av DieHard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrMusik Postat 12 maj 2008 Trådstartare Dela Postat 12 maj 2008 Hej.Ok.Nu har jag spelat in något.Och detta är helt Omixat.Bara lagt till AutoTune.Skriv hur ni tycker det ska/hur det ska Mixas.Och skriv gärna också vad ni tyckte om Demot. http://rapidshare.com/files/114458274/Demo.mp3.html Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 14 maj 2008 Dela Postat 14 maj 2008 Hej.Ok.Nu har jag spelat in något.Och detta är helt Omixat.Bara lagt till AutoTune.Skriv hur ni tycker det ska/hur det ska Mixas.Och skriv gärna också vad ni tyckte om Demot.http://rapidshare.com/files/114458274/Demo.mp3.html jag hatade autotunern fy fan annars tycker jag sången behöver bli lite högre å lite mer briljant konsonanterna hörs dåligt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 6 juni 2008 Dela Postat 6 juni 2008 Rent tekniskt så är väl autotunern rätt trist som effekt om det inte görs med en twist, som D-P redan sagt så ligger sången för lågt och iom detta svårt att avgöra vad som ska åtgärdas. Ska man säga något om det här läget - rent statiskt - så tyckte jag att frekvenserna inte låg sådär jättefel gentemot bakgrunden.. Men höj sången 6db och posta igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hwasser Postat 11 juni 2008 Dela Postat 11 juni 2008 Tja, nu låter ja som en total nybörjare här (vilket jag nästan är haha). Hur "klipper" man bort låga frekvenser? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.