Jump to content
Annons

vilken mätare ska jag lita på?


mattias

Recommended Posts

Har ett liten fråga som jag har grubblat på länge..Det är nämligen så att mitt ljudkorts (m-audio audiophile) volymmätare i control panel visar rött (alltså att det är distat) medan soundforge och reason inte gör det.

Vad ska man lita på? Ljudkortets mätare eller mjukvarans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant...

Mjukvaran ska ju mäta volymen i programmet, och eftersom inget ska förstärka volymen mellan programmet och ljudkortet så borde den ju vara samma, men...

Testa att göra en mix som distar enligt ljudkortet men inte Soundforge och kolla på den i wave editorn. Ifall den inte klipper där så kan den ju omöjligen klippa på riktigt, eller?

Kan det inte vara ljudkortet som har nån skum krets eller nåt mellan klippmätning och "ingång", eller vad det kallas, från där den digitala signalen kommer. 😆 Om du fattar vad jag menar...

Det här var mest en kanske kvalificerad gissning, ingen aning ifall jag har rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om mjukvarans mätare visar involym eller utvolym...

Du ska nog lita mest på ljudkortets mätare medan du spelar in eftersom den ju är anpassad för ljudkortet, medan andra mätare kan vara kalibrerade på annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag svaret! 😲

Efter att ha läst lite i manualen (för en gångs skull) märkte jag att det röda betydde inte att det var över 0 dB i mätaren utan att det var -6dB upp till 0. Är tydligen omöjligt att få dist vid uppspelning med kortet (står det i manualen i alla fall). Skulle kanske nämnt att jag menade utvolym förut btw 😉

Aja...tycker det är dumt att volymmätaren visar rött överhuvudtaget, eftersom dom flesta förknippar det med distortion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...