PSG Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Hej! Under de Är jag jobbat pÄ att bli bÀttre pÄ mixning sÄ har jag mÀrkt att inlÀrningen nÀstan handlar mer om att fÄ bort en massa villfarelser Àn att lÀra sig avancerade processer.. sÄ.. sÄhÀr tror jag att det Àr, kan det stÀmma? -- NÀr ljud kommer in i en kompressor analyseras signalnivÄn; om signalnivÄn Àr under tröskelvÀrdet (threshold) komprimeras det inte alls, Àr nivÄn högre Àn vÀrdet sÄ rullar maskineriet igÄng. Efter ett tidsintervall som bestÀms av attacktiden (attack) sÄ komprimeras signalen enligt ett förinstÀllt förhÄllande (ratio). (exempel: om ration Àr 2:1 sÄ kommer en insignal pÄ 2dB sÀnkas till 1dB, en signal pÄ 4dB sÀnks till 2dB, osv) NÀr signalnivÄn (in) sjunkit under tröskelvÀrdet, sÄ börjar kompressorn rÀkna pÄ slÀpptiden (release), och nÀr denna Àr utlöpt sÄ slutar kompressorn jobba (dvs slutar komprimera). Efter detta passerar signalen en gainkontroll (make up gain) som jobbar hela tiden, Àven om signalen inte komprimerats. -- detta innebÀr t.ex att: *om man har lÄng attacktid sÄ fÄr man skarpare transienter, kortare attacktid ger ett mer "dÀmpat" sound *om man har kort releasetid fÄr man lÀngre utklingningstid pÄ exempelvis en ton, dÄ kompressorn sannolikt bara dÀmpar attacken och sedan slÀpper upp utklingningsljudet som Àven Àr förstÀrkt av "make up gain"-ratten. Om man har en lÄng releasetid klingar alltsÄ en ton ut fortare. (lite motsÀgelsefullt, dÄ release i t.ex en synt-envelope gör att tonen klingar lÀngre ju högre vÀrdet Àr..) -- Jag Àr vÀldigt tacksam för alla korrigeringar och kommentarer, allt för att komma ett steg nÀrmre upplysning!
Demonproducenten Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 (redigerat) Efter ett tidsintervall som bestÀms av attacktiden (attack) sÄ komprimeras signalen enligt ett förinstÀllt förhÄllande (ratio). (exempel: om ration Àr 2:1 sÄ kommer en insignal pÄ 2dB sÀnkas till 1dB, en signal pÄ 4dB sÀnks till 2dB, osv) i stort helt rÀtt eller det Àr helt rÀtt om du har ditt tröskelvÀrde stÀllt pÄ 0dB hursomhelst lÄt sÀga att vi stÀller tröskelvÀrdet (threshold) vid -6dB istÀllet, ratio pÄ 2:1 det betyder att ljudet som passerar tröskelvÀrdet kommer att tryckas ihop till bara halva ökningen ovanför tröskelvÀrdet alltsÄ, om du kör in -4dB sÄ kommer det tryckas ner till -5dB kör du in -2dB kommer det tryckas ner till -4 kör du in 0dB trycks det ner till -3 kör du in -6dB eller lÀgre hÀnder ingen skillnad en insignal som i ditt exempel pÄ +2dB kommer dÄ inte landa pÄ +1dB utan pÄ -2dB vÀrdet pÄ dB:na Àr alltsÄ beroende pÄ var du sÀtter tröskeln lika fullt som vilken ratio du anvÀnder man kunde tolka det du skrev som att 2:1 betyder halverad nivÄ, nÀr det egentligen Àr halverad ökning över ett visst vÀrde Redigerat 7 maj 2008 av Demonproducenten
Majken Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Som ett tillÀgg kan nÀmnas att kompressorn inte nödvÀndigtvis börjar jobba exakt vid tröskelvÀrdet. Med en kompressor som har ett mjukt knÀ sÄ börjar den jobba redan tidigare men med lÀgre ratio. Detta ger en mjukare och mer transparent kompression.
PSG Postat 7 maj 2008 TrĂ„dstartare Postat 7 maj 2008 Efter ett tidsintervall som bestĂ€ms av attacktiden (attack) sĂ„ komprimeras signalen enligt ett förinstĂ€llt förhĂ„llande (ratio). (exempel: om ration Ă€r 2:1 sĂ„ kommer en insignal pĂ„ 2dB sĂ€nkas till 1dB, en signal pĂ„ 4dB sĂ€nks till 2dB, osv) i stort helt rĂ€tt eller det Ă€r helt rĂ€tt om du har ditt tröskelvĂ€rde stĂ€llt pĂ„ 0dB hursomhelst lĂ„t sĂ€ga att vi stĂ€ller tröskelvĂ€rdet (threshold) vid -6dB istĂ€llet, ratio pĂ„ 2:1 det betyder att ljudet som passerar tröskelvĂ€rdet kommer att tryckas ihop till bara halva ökningen ovanför tröskelvĂ€rdet alltsĂ„, om du kör in -4dB sĂ„ kommer det tryckas ner till -5dB kör du in -2dB kommer det tryckas ner till -4 kör du in 0dB trycks det ner till -3 kör du in -6dB eller lĂ€gre hĂ€nder ingen skillnad en insignal som i ditt exempel pĂ„ +2dB kommer dĂ„ inte landa pĂ„ +1dB utan pĂ„ -2dB vĂ€rdet pĂ„ dB:na Ă€r alltsĂ„ beroende pĂ„ var du sĂ€tter tröskeln lika fullt som vilken ratio du anvĂ€nder man kunde tolka det du skrev som att 2:1 betyder halverad nivĂ„, nĂ€r det egentligen Ă€r halverad ökning över ett visst vĂ€rde ..precis, det vore vĂ€l dumt att ha threshold pĂ„ 0db, dĂ„ skulle det ju i princip dista hela tiden.. anledningen att jag drog upp siffrorna var mest för att peka pĂ„ principen, förstĂ„r att det verkar lite skumt..đ
rally Postat 7 maj 2008 Postat 7 maj 2008 Hej! Under de Är jag jobbat pÄ att bli bÀttre pÄ mixning sÄ har jag mÀrkt att inlÀrningen nÀstan handlar mer om att fÄ bort en massa villfarelser Àn att lÀra sig avancerade processer.. Ett av det hÀr Ärets absolut bÀsta statements!!!
Demonproducenten Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 ..precis, det vore vĂ€l dumt att ha threshold pĂ„ 0db, dĂ„ skulle det ju i princip dista hela tiden.. anledningen att jag drog upp siffrorna var mest för att peka pĂ„ principen, förstĂ„r att det verkar lite skumt..đ njae analogt kan du mycket vĂ€l ha den pĂ„ 0dB đ jag antog du fattade rĂ€tt men uttryckte dig lite begrĂ€nsat bara
PSG Postat 8 maj 2008 TrĂ„dstartare Postat 8 maj 2008 ..precis, det vore vĂ€l dumt att ha threshold pĂ„ 0db, dĂ„ skulle det ju i princip dista hela tiden.. anledningen att jag drog upp siffrorna var mest för att peka pĂ„ principen, förstĂ„r att det verkar lite skumt..đ njae analogt kan du mycket vĂ€l ha den pĂ„ 0dB đ jag antog du fattade rĂ€tt men uttryckte dig lite begrĂ€nsat bara hehe.. nu kĂ€nner jag mig plötsligt insnöad pĂ„ DAW's.. men Ă€ndĂ„, om jag frĂ„n min (externa och analoga) kompressor skickar in en signal i ljudkortets preamp som ligger över nollan, sĂ„ lĂ€r det vĂ€l börja dista? Fast det kanske inte var det du menade, poĂ€ngen kanske Ă€r att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (Ă€r "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man sĂ€ger ett fast vĂ€rde?), Ă€ven om det Ă€r önskvĂ€rt att signalen som lĂ€mnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..đ)? PĂ„ tal om nollor och dB, Ă€r det nĂ„gon som har ett bra sĂ€tt att sammanfatta hur man rĂ€knar dB, nĂ€r man slutar rĂ€kna i negativa tal och börjar rĂ€kna i positiva storheter, osv? Eller Ă€r det sĂ„ att man verkligen mĂ„ste nörda in sig pĂ„ det omrĂ„det om man vill förstĂ„ det?
Demonproducenten Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 men Ă€ndĂ„, om jag frĂ„n min (externa och analoga) kompressor skickar in en signal i ljudkortets preamp som ligger över nollan, sĂ„ lĂ€r det vĂ€l börja dista? Fast det kanske inte var det du menade, poĂ€ngen kanske Ă€r att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (Ă€r "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man sĂ€ger ett fast vĂ€rde?), Ă€ven om det Ă€r önskvĂ€rt att signalen som lĂ€mnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..đ)? PĂ„ tal om nollor och dB, Ă€r det nĂ„gon som har ett bra sĂ€tt att sammanfatta hur man rĂ€knar dB, nĂ€r man slutar rĂ€kna i negativa tal och börjar rĂ€kna i positiva storheter, osv? Eller Ă€r det sĂ„ att man verkligen mĂ„ste nörda in sig pĂ„ det omrĂ„det om man vill förstĂ„ det? ja om du skickar ut en signal frĂ„n din analoga kompressor in i ljudkortet som Ă€r över noll Ă„ systemet Ă€r kalibrerat sĂ„ alla nivĂ„er Ă€r rĂ€tt till varann sĂ„ kommer det dista men tröskelvĂ€rdet vi pratade om innan reagerar ju mot input i kompressorn Ă„ den klarar en hel del mer Ă€n 0 nörda lite: http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel#Voltage det dĂ€r med olika skalor Ă€r inte det enklaste med tanke pĂ„ att det finns flera inom branschen - dBv, dBu, dBFS, dBetc
Elof (oregistrerad) Postat 8 maj 2008 Postat 8 maj 2008 men Ă€ndĂ„, om jag frĂ„n min (externa och analoga) kompressor skickar in en signal i ljudkortets preamp som ligger över nollan, sĂ„ lĂ€r det vĂ€l börja dista? Fast det kanske inte var det du menade, poĂ€ngen kanske Ă€r att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (Ă€r "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man sĂ€ger ett fast vĂ€rde?), Ă€ven om det Ă€r önskvĂ€rt att signalen som lĂ€mnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..đ)? PĂ„ tal om nollor och dB, Ă€r det nĂ„gon som har ett bra sĂ€tt att sammanfatta hur man rĂ€knar dB, nĂ€r man slutar rĂ€kna i negativa tal och börjar rĂ€kna i positiva storheter, osv? Eller Ă€r det sĂ„ att man verkligen mĂ„ste nörda in sig pĂ„ det omrĂ„det om man vill förstĂ„ det? Det kommer inte dista (eller ligga över nollan) i omvandlaren om du skickar en signal frĂ„n en analog enhet som visar 0dB pĂ„ en VU eller peakmĂ€tare i enheten. DĂ„ kommer det antagligen ligga runt -15. Men det distar ju inte vid nollan i den analoga vĂ€rlden heller, sĂ„ du kan skicka mer in i omvandlaren.
PSG Postat 8 maj 2008 TrĂ„dstartare Postat 8 maj 2008 men Ă€ndĂ„, om jag frĂ„n min (externa och analoga) kompressor skickar in en signal i ljudkortets preamp som ligger över nollan, sĂ„ lĂ€r det vĂ€l börja dista? Fast det kanske inte var det du menade, poĂ€ngen kanske Ă€r att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (Ă€r "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man sĂ€ger ett fast vĂ€rde?), Ă€ven om det Ă€r önskvĂ€rt att signalen som lĂ€mnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..đ)? PĂ„ tal om nollor och dB, Ă€r det nĂ„gon som har ett bra sĂ€tt att sammanfatta hur man rĂ€knar dB, nĂ€r man slutar rĂ€kna i negativa tal och börjar rĂ€kna i positiva storheter, osv? Eller Ă€r det sĂ„ att man verkligen mĂ„ste nörda in sig pĂ„ det omrĂ„det om man vill förstĂ„ det? Det kommer inte dista (eller ligga över nollan) i omvandlaren om du skickar en signal frĂ„n en analog enhet som visar 0dB pĂ„ en VU eller peakmĂ€tare i enheten. DĂ„ kommer det antagligen ligga runt -15. Men det distar ju inte vid nollan i den analoga vĂ€rlden heller, sĂ„ du kan skicka mer in i omvandlaren. coolt.. ska kolla in demonproducentens lĂ€nk nĂ„n gĂ„ng nĂ€r jag Ă€r pigg, kĂ€nns som om jag vill lĂ€ra mig det dĂ€r men att det kanske krĂ€vs en del forskande..đ det du nĂ€mner om att en signal som ligger pĂ„ nollan i en analog enhet inte ska dista ingĂ„ngen i ett interface Ă€r inte helt sant vill jag pĂ„stĂ„, dĂ„ jag upplevt just det problemet.. nĂ€r jag spelar en signal via min eureka-preamp, dĂ€r VU'n visar att signalen ligger pĂ„ behörigt avstĂ„nd frĂ„n nollan, direkt in i mitt edirol fa106 distar det nĂ€mligen mĂ€rkbart, Ă€ven fast jag har jag har gainen pĂ„ ljudkortet pĂ„ minsta möjliga instĂ€llningen.. kan det vara sĂ„ att jag borde köra utljudet frĂ„n presonusen genom en av lineingĂ„ngarna pĂ„ baksidan istĂ€llet? nĂ„n som har en aning..? tack för alla bra svar förresten, kĂ€nner mig redan liite mer upplyst!
Demonproducenten Postat 9 maj 2008 Postat 9 maj 2008 det du nÀmner om att en signal som ligger pÄ nollan i en analog enhet inte ska dista ingÄngen i ett interface Àr inte helt sant vill jag pÄstÄ det vill jag ocksÄ pÄstÄ dÀremot kan man fÄ den verkan om man har olika nivÄer pÄ olika apparater +4 Ä -10 Àr tvÄ olika standarder - men ocksÄ tvÄ olika skalor för att göra det Ànnu krÄngligare mÄnga enheter kan man stÀlla om till det som passar bÀst beroende pÄ vad man kopplar in Ä ut
sorq Postat 24 maj 2008 Postat 24 maj 2008 Hej! Under de Ă„r jag jobbat pĂ„ att bli bĂ€ttre pĂ„ mixning sĂ„ har jag mĂ€rkt att inlĂ€rningen nĂ€stan handlar mer om att fĂ„ bort en massa villfarelser Ă€n att lĂ€ra sig avancerade processer.. Ett av det hĂ€r Ă„rets absolut bĂ€sta statements!!! nja, ett ganska dĂ„ligt statement dĂ„ det förutsĂ€tter att man har en massa villfarelser att ta hand om nĂ€r man kommer till mixningen. Vilket man givetvis inte bör ha för dĂ„ ska man ju mixa.... đČ
Elof (oregistrerad) Postat 24 maj 2008 Postat 24 maj 2008 (redigerat) men Ă€ndĂ„, om jag frĂ„n min (externa och analoga) kompressor skickar in en signal i ljudkortets preamp som ligger över nollan, sĂ„ lĂ€r det vĂ€l börja dista? Fast det kanske inte var det du menade, poĂ€ngen kanske Ă€r att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (Ă€r "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man sĂ€ger ett fast vĂ€rde?), Ă€ven om det Ă€r önskvĂ€rt att signalen som lĂ€mnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..đ)? PĂ„ tal om nollor och dB, Ă€r det nĂ„gon som har ett bra sĂ€tt att sammanfatta hur man rĂ€knar dB, nĂ€r man slutar rĂ€kna i negativa tal och börjar rĂ€kna i positiva storheter, osv? Eller Ă€r det sĂ„ att man verkligen mĂ„ste nörda in sig pĂ„ det omrĂ„det om man vill förstĂ„ det? Det kommer inte dista (eller ligga över nollan) i omvandlaren om du skickar en signal frĂ„n en analog enhet som visar 0dB pĂ„ en VU eller peakmĂ€tare i enheten. DĂ„ kommer det antagligen ligga runt -15. Men det distar ju inte vid nollan i den analoga vĂ€rlden heller, sĂ„ du kan skicka mer in i omvandlaren. coolt.. ska kolla in demonproducentens lĂ€nk nĂ„n gĂ„ng nĂ€r jag Ă€r pigg, kĂ€nns som om jag vill lĂ€ra mig det dĂ€r men att det kanske krĂ€vs en del forskande..đ det du nĂ€mner om att en signal som ligger pĂ„ nollan i en analog enhet inte ska dista ingĂ„ngen i ett interface Ă€r inte helt sant vill jag pĂ„stĂ„, dĂ„ jag upplevt just det problemet.. nĂ€r jag spelar en signal via min eureka-preamp, dĂ€r VU'n visar att signalen ligger pĂ„ behörigt avstĂ„nd frĂ„n nollan, direkt in i mitt edirol fa106 distar det nĂ€mligen mĂ€rkbart, Ă€ven fast jag har jag har gainen pĂ„ ljudkortet pĂ„ minsta möjliga instĂ€llningen.. kan det vara sĂ„ att jag borde köra utljudet frĂ„n presonusen genom en av lineingĂ„ngarna pĂ„ baksidan istĂ€llet? nĂ„n som har en aning..? tack för alla bra svar förresten, kĂ€nner mig redan liite mer upplyst! Du kör alltsĂ„ en preamp in i en preamp? (utan pad?) Det kan ju ha att göra med det đ Annars Ă€r kanske presonusens mĂ€tare felkalibrerad, eller sĂ„ har de varit sĂ„ smarta att de anpassat mĂ€tningen sĂ„ att det ska klaffa med DAWinspelning. Kan nĂ„gon som har riktig koll pĂ„ detta bekrĂ€fta? Analoga nollan (0dBU?) brukar ligga runt -15 dbFS. Om man skickar ut en signal ur en omvandlare som Ă€r precis vid nollan, in i en analog burk dĂ€r man gainar sĂ„ att det kommer upp precis till nollan (i burken) och skickar tillbaka igen. DĂ„ fĂ„r man inte samma nivĂ„ tillbaka. Det finns headroom över nollan i analoga vĂ€rlden, men inte i den digitala... Finner detta intressant. Redigerat 24 maj 2008 av Elof
m95larek Postat 24 maj 2008 Postat 24 maj 2008 LÀrorik trÄd! Skulle nÄgon/nÄgra kanske vilja dela med sig med lite "typiska" kompressorinstÀllningar för olika instrument/olika genrer? T ex sÄng, akustisk gitarr, klaviatur osv.
JonesH Postat 25 maj 2008 Postat 25 maj 2008 Den digitala vÀrlden brukar placera 0VU (+4 dBu) pÄ -18 dBFS (finns Àven -12 och -14) för att man ska ha headroom motsvarande det i analoga system. Kör du mÀtarna i en analog preamp pÄ 0 VU bör du alltsÄ fÄ in -18 dB FS för att du inte ska slÄ i taket nÀr signalen hoppar över 0 VU.
Elof (oregistrerad) Postat 25 maj 2008 Postat 25 maj 2008 Den digitala vÀrlden brukar placera 0VU (+4 dBu) pÄ -18 dBFS (finns Àven -12 och -14) för att man ska ha headroom motsvarande det i analoga system. Kör du mÀtarna i en analog preamp pÄ 0 VU bör du alltsÄ fÄ in -18 dB FS för att du inte ska slÄ i taket nÀr signalen hoppar över 0 VU. Det var precis det hÀr jag menade, fast hade fel vÀrden. Tack för rÀttelsen. Sedan Àr vÀl olika omvandlare kalibrerade olika, sÄ man hamnar pÄ olika vÀrden för analoga nollan? Vissa gÄr Àven att kalibrera om.
mickeh Postat 25 maj 2008 Postat 25 maj 2008 Det finns headroom över nollan i analoga vÀrlden, men inte i den digitala...Finner detta intressant. Beror pÄ att i den digitala vÀlrden sÄ kan du aldrig fÄ ett vÀrde som överstiger ettor pÄ alla bitar. Lite mer tydligt: Om du skulle ha en fyrabitars bus sÄ kan vÀrdet pÄ denna aldrig bli högre Àn "1111" (TÀnk strömbrytare till lampor; de kan antingen vara tÀnda eller slÀckta, men inte "extra tÀnda") För det digitala kan ni kolla ett gammalt inlÀgg jag gjorde hÀr (lÄngt ned).
Demonproducenten Postat 26 maj 2008 Postat 26 maj 2008 Hej! Under de Ă„r jag jobbat pĂ„ att bli bĂ€ttre pĂ„ mixning sĂ„ har jag mĂ€rkt att inlĂ€rningen nĂ€stan handlar mer om att fĂ„ bort en massa villfarelser Ă€n att lĂ€ra sig avancerade processer.. Ett av det hĂ€r Ă„rets absolut bĂ€sta statements!!! nja, ett ganska dĂ„ligt statement dĂ„ det förutsĂ€tter att man har en massa villfarelser att ta hand om nĂ€r man kommer till mixningen. Vilket man givetvis inte bör ha för dĂ„ ska man ju mixa.... đ förstĂ„r du ens vad psg menade?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.