Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Under de Är jag jobbat pÄ att bli bÀttre pÄ mixning sÄ har jag mÀrkt att inlÀrningen nÀstan handlar mer om att fÄ bort en massa villfarelser Àn att lÀra sig avancerade processer..

sÄ.. sÄhÀr tror jag att det Àr, kan det stÀmma?

--

NÀr ljud kommer in i en kompressor analyseras signalnivÄn; om signalnivÄn Àr under tröskelvÀrdet (threshold) komprimeras det inte alls, Àr nivÄn högre Àn vÀrdet sÄ rullar maskineriet igÄng.

Efter ett tidsintervall som bestÀms av attacktiden (attack) sÄ komprimeras signalen enligt ett förinstÀllt förhÄllande (ratio). (exempel: om ration Àr 2:1 sÄ kommer en insignal pÄ 2dB sÀnkas till 1dB, en signal pÄ 4dB sÀnks till 2dB, osv)

NÀr signalnivÄn (in) sjunkit under tröskelvÀrdet, sÄ börjar kompressorn rÀkna pÄ slÀpptiden (release), och nÀr denna Àr utlöpt sÄ slutar kompressorn jobba (dvs slutar komprimera).

Efter detta passerar signalen en gainkontroll (make up gain) som jobbar hela tiden, Àven om signalen inte komprimerats.

--

detta innebÀr t.ex att:

*om man har lÄng attacktid sÄ fÄr man skarpare transienter, kortare attacktid ger ett mer "dÀmpat" sound

*om man har kort releasetid fÄr man lÀngre utklingningstid pÄ exempelvis en ton, dÄ kompressorn sannolikt bara dÀmpar attacken och sedan slÀpper upp utklingningsljudet som Àven Àr förstÀrkt av "make up gain"-ratten. Om man har en lÄng releasetid klingar alltsÄ en ton ut fortare. (lite motsÀgelsefullt, dÄ release i t.ex en synt-envelope gör att tonen klingar lÀngre ju högre vÀrdet Àr..)

--

Jag Àr vÀldigt tacksam för alla korrigeringar och kommentarer, allt för att komma ett steg nÀrmre upplysning!

Annons
Postat (redigerat)
Efter ett tidsintervall som bestÀms av attacktiden (attack) sÄ komprimeras signalen enligt ett förinstÀllt förhÄllande (ratio). (exempel: om ration Àr 2:1 sÄ kommer en insignal pÄ 2dB sÀnkas till 1dB, en signal pÄ 4dB sÀnks till 2dB, osv)

i stort helt rÀtt

eller det Àr helt rÀtt om du har ditt tröskelvÀrde stÀllt pÄ 0dB

hursomhelst

lÄt sÀga att vi stÀller tröskelvÀrdet (threshold) vid -6dB istÀllet, ratio pÄ 2:1

det betyder att ljudet som passerar tröskelvÀrdet kommer att tryckas ihop till bara halva ökningen ovanför tröskelvÀrdet

alltsÄ, om du kör in -4dB sÄ kommer det tryckas ner till -5dB

kör du in -2dB kommer det tryckas ner till -4

kör du in 0dB trycks det ner till -3

kör du in -6dB eller lÀgre hÀnder ingen skillnad

en insignal som i ditt exempel pÄ +2dB kommer dÄ inte landa pÄ +1dB utan pÄ -2dB

vÀrdet pÄ dB:na Àr alltsÄ beroende pÄ var du sÀtter tröskeln lika fullt som vilken ratio du anvÀnder

man kunde tolka det du skrev som att 2:1 betyder halverad nivÄ, nÀr det egentligen Àr halverad ökning över ett visst vÀrde

Redigerat av Demonproducenten
Postat

Som ett tillÀgg kan nÀmnas att kompressorn inte nödvÀndigtvis börjar jobba exakt vid tröskelvÀrdet. Med en kompressor som har ett mjukt knÀ sÄ börjar den jobba redan tidigare men med lÀgre ratio. Detta ger en mjukare och mer transparent kompression.

Postat

i stort helt rÀtt

eller det Àr helt rÀtt om du har ditt tröskelvÀrde stÀllt pÄ 0dB

hursomhelst

lÄt sÀga att vi stÀller tröskelvÀrdet (threshold) vid -6dB istÀllet, ratio pÄ 2:1

det betyder att ljudet som passerar tröskelvÀrdet kommer att tryckas ihop till bara halva ökningen ovanför tröskelvÀrdet

alltsÄ, om du kör in -4dB sÄ kommer det tryckas ner till -5dB

kör du in -2dB kommer det tryckas ner till -4

kör du in 0dB trycks det ner till -3

kör du in -6dB eller lÀgre hÀnder ingen skillnad

en insignal som i ditt exempel pÄ +2dB kommer dÄ inte landa pÄ +1dB utan pÄ -2dB

vÀrdet pÄ dB:na Àr alltsÄ beroende pÄ var du sÀtter tröskeln lika fullt som vilken ratio du anvÀnder

man kunde tolka det du skrev som att 2:1 betyder halverad nivÄ, nÀr det egentligen Àr halverad ökning över ett visst vÀrde

..precis, det vore vĂ€l dumt att ha threshold pĂ„ 0db, dĂ„ skulle det ju i princip dista hela tiden.. anledningen att jag drog upp siffrorna var mest för att peka pĂ„ principen, förstĂ„r att det verkar lite skumt..🙂

Postat
Hej!

Under de Är jag jobbat pÄ att bli bÀttre pÄ mixning sÄ har jag mÀrkt att inlÀrningen nÀstan handlar mer om att fÄ bort en massa villfarelser Àn att lÀra sig avancerade processer..

Ett av det hÀr Ärets absolut bÀsta statements!!!

Postat
..precis, det vore vĂ€l dumt att ha threshold pĂ„ 0db, dĂ„ skulle det ju i princip dista hela tiden.. anledningen att jag drog upp siffrorna var mest för att peka pĂ„ principen, förstĂ„r att det verkar lite skumt..🙂

njae

analogt kan du mycket vĂ€l ha den pĂ„ 0dB 🙂

jag antog du fattade rÀtt men uttryckte dig lite begrÀnsat bara

Postat
..precis, det vore vĂ€l dumt att ha threshold pĂ„ 0db, dĂ„ skulle det ju i princip dista hela tiden.. anledningen att jag drog upp siffrorna var mest för att peka pĂ„ principen, förstĂ„r att det verkar lite skumt..😛

njae

analogt kan du mycket vĂ€l ha den pĂ„ 0dB 😆

jag antog du fattade rÀtt men uttryckte dig lite begrÀnsat bara

hehe.. nu kÀnner jag mig plötsligt insnöad pÄ DAW's..

men ÀndÄ, om jag frÄn min (externa och analoga) kompressor skickar in en signal i ljudkortets preamp som ligger över nollan, sÄ lÀr det vÀl börja dista?

Fast det kanske inte var det du menade, poĂ€ngen kanske Ă€r att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (Ă€r "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man sĂ€ger ett fast vĂ€rde?), Ă€ven om det Ă€r önskvĂ€rt att signalen som lĂ€mnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..😆)?

PÄ tal om nollor och dB, Àr det nÄgon som har ett bra sÀtt att sammanfatta hur man rÀknar dB, nÀr man slutar rÀkna i negativa tal och börjar rÀkna i positiva storheter, osv? Eller Àr det sÄ att man verkligen mÄste nörda in sig pÄ det omrÄdet om man vill förstÄ det?

Postat
men ÀndÄ, om jag frÄn min (externa och analoga) kompressor skickar in en signal i ljudkortets preamp som ligger över nollan, sÄ lÀr det vÀl börja dista?

Fast det kanske inte var det du menade, poĂ€ngen kanske Ă€r att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (Ă€r "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man sĂ€ger ett fast vĂ€rde?), Ă€ven om det Ă€r önskvĂ€rt att signalen som lĂ€mnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..😉)?

PÄ tal om nollor och dB, Àr det nÄgon som har ett bra sÀtt att sammanfatta hur man rÀknar dB, nÀr man slutar rÀkna i negativa tal och börjar rÀkna i positiva storheter, osv? Eller Àr det sÄ att man verkligen mÄste nörda in sig pÄ det omrÄdet om man vill förstÄ det?

ja om du skickar ut en signal frÄn din analoga kompressor in i ljudkortet som Àr över noll Ä systemet Àr kalibrerat sÄ alla nivÄer Àr rÀtt till varann sÄ kommer det dista

men tröskelvÀrdet vi pratade om innan reagerar ju mot input i kompressorn Ä den klarar en hel del mer Àn 0

nörda lite: http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel#Voltage

det dÀr med olika skalor Àr inte det enklaste med tanke pÄ att det finns flera inom branschen - dBv, dBu, dBFS, dBetc

Elof (oregistrerad)
Postat

Fast det kanske inte var det du menade, poĂ€ngen kanske Ă€r att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (Ă€r "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man sĂ€ger ett fast vĂ€rde?), Ă€ven om det Ă€r önskvĂ€rt att signalen som lĂ€mnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..😉)?

Det kommer inte dista (eller ligga över nollan) i omvandlaren om du skickar en signal frÄn en analog enhet som visar 0dB pÄ en VU eller peakmÀtare i enheten. DÄ kommer det antagligen ligga runt -15. Men det distar ju inte vid nollan i den analoga vÀrlden heller, sÄ du kan skicka mer in i omvandlaren.

Postat

Det kommer inte dista (eller ligga över nollan) i omvandlaren om du skickar en signal frÄn en analog enhet som visar 0dB pÄ en VU eller peakmÀtare i enheten. DÄ kommer det antagligen ligga runt -15. Men det distar ju inte vid nollan i den analoga vÀrlden heller, sÄ du kan skicka mer in i omvandlaren.

coolt.. ska kolla in demonproducentens lĂ€nk nĂ„n gĂ„ng nĂ€r jag Ă€r pigg, kĂ€nns som om jag vill lĂ€ra mig det dĂ€r men att det kanske krĂ€vs en del forskande..😉

det du nÀmner om att en signal som ligger pÄ nollan i en analog enhet inte ska dista ingÄngen i ett interface Àr inte helt sant vill jag pÄstÄ, dÄ jag upplevt just det problemet.. nÀr jag spelar en signal via min eureka-preamp, dÀr VU'n visar att signalen ligger pÄ behörigt avstÄnd frÄn nollan, direkt in i mitt edirol fa106 distar det nÀmligen mÀrkbart, Àven fast jag har jag har gainen pÄ ljudkortet pÄ minsta möjliga instÀllningen.. kan det vara sÄ att jag borde köra utljudet frÄn presonusen genom en av lineingÄngarna pÄ baksidan istÀllet? nÄn som har en aning..?

tack för alla bra svar förresten, kÀnner mig redan liite mer upplyst!

Postat
det du nÀmner om att en signal som ligger pÄ nollan i en analog enhet inte ska dista ingÄngen i ett interface Àr inte helt sant vill jag pÄstÄ

det vill jag ocksÄ pÄstÄ

dÀremot kan man fÄ den verkan om man har olika nivÄer pÄ olika apparater

+4 Ä -10 Àr tvÄ olika standarder - men ocksÄ tvÄ olika skalor för att göra det Ànnu krÄngligare

mÄnga enheter kan man stÀlla om till det som passar bÀst beroende pÄ vad man kopplar in Ä ut

• 2 veckor senare...
Postat
Hej!

nja, ett ganska dĂ„ligt statement dĂ„ det förutsĂ€tter att man har en massa villfarelser att ta hand om nĂ€r man kommer till mixningen. Vilket man givetvis inte bör ha för dĂ„ ska man ju mixa.... đŸ˜Č

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fast det kanske inte var det du menade, poĂ€ngen kanske Ă€r att en kompressor kan jobba med signaler som ligger över "nollan" (Ă€r "nollan" eller "digitalnollan" eller vad man sĂ€ger ett fast vĂ€rde?), Ă€ven om det Ă€r önskvĂ€rt att signalen som lĂ€mnar kompressorn ligger under nollan (om man inte gillar dist dvs..🙂)?

coolt.. ska kolla in demonproducentens lĂ€nk nĂ„n gĂ„ng nĂ€r jag Ă€r pigg, kĂ€nns som om jag vill lĂ€ra mig det dĂ€r men att det kanske krĂ€vs en del forskande..😄

det du nÀmner om att en signal som ligger pÄ nollan i en analog enhet inte ska dista ingÄngen i ett interface Àr inte helt sant vill jag pÄstÄ, dÄ jag upplevt just det problemet.. nÀr jag spelar en signal via min eureka-preamp, dÀr VU'n visar att signalen ligger pÄ behörigt avstÄnd frÄn nollan, direkt in i mitt edirol fa106 distar det nÀmligen mÀrkbart, Àven fast jag har jag har gainen pÄ ljudkortet pÄ minsta möjliga instÀllningen.. kan det vara sÄ att jag borde köra utljudet frÄn presonusen genom en av lineingÄngarna pÄ baksidan istÀllet? nÄn som har en aning..?

tack för alla bra svar förresten, kÀnner mig redan liite mer upplyst!

Du kör alltsĂ„ en preamp in i en preamp? (utan pad?) Det kan ju ha att göra med det 😄

Annars Àr kanske presonusens mÀtare felkalibrerad, eller sÄ har de varit sÄ smarta att de anpassat mÀtningen sÄ att det ska klaffa med DAWinspelning.

Kan nÄgon som har riktig koll pÄ detta bekrÀfta?

Analoga nollan (0dBU?) brukar ligga runt -15 dbFS.

Om man skickar ut en signal ur en omvandlare som Àr precis vid nollan, in i en analog burk dÀr man gainar sÄ att det kommer upp precis till nollan (i burken) och skickar tillbaka igen. DÄ fÄr man inte samma nivÄ tillbaka.

Det finns headroom över nollan i analoga vÀrlden, men inte i den digitala...

Finner detta intressant.

Redigerat av Elof
Postat

LÀrorik trÄd! Skulle nÄgon/nÄgra kanske vilja dela med sig med lite "typiska" kompressorinstÀllningar för olika instrument/olika genrer? T ex sÄng, akustisk gitarr, klaviatur osv.

Postat

Den digitala vÀrlden brukar placera 0VU (+4 dBu) pÄ -18 dBFS (finns Àven -12 och -14) för att man ska ha headroom motsvarande det i analoga system. Kör du mÀtarna i en analog preamp pÄ 0 VU bör du alltsÄ fÄ in -18 dB FS för att du inte ska slÄ i taket nÀr signalen hoppar över 0 VU.

Elof (oregistrerad)
Postat
Den digitala vÀrlden brukar placera 0VU (+4 dBu) pÄ -18 dBFS (finns Àven -12 och -14) för att man ska ha headroom motsvarande det i analoga system. Kör du mÀtarna i en analog preamp pÄ 0 VU bör du alltsÄ fÄ in -18 dB FS för att du inte ska slÄ i taket nÀr signalen hoppar över 0 VU.

Det var precis det hÀr jag menade, fast hade fel vÀrden. Tack för rÀttelsen.

Sedan Àr vÀl olika omvandlare kalibrerade olika, sÄ man hamnar pÄ olika vÀrden för analoga nollan?

Vissa gÄr Àven att kalibrera om.

Postat
Det finns headroom över nollan i analoga vÀrlden, men inte i den digitala...

Finner detta intressant.

Beror pÄ att i den digitala vÀlrden sÄ kan du aldrig fÄ ett vÀrde som överstiger ettor pÄ alla bitar.

Lite mer tydligt: Om du skulle ha en fyrabitars bus sÄ kan vÀrdet pÄ denna aldrig bli högre Àn "1111" (TÀnk strömbrytare till lampor; de kan antingen vara tÀnda eller slÀckta, men inte "extra tÀnda")

För det digitala kan ni kolla ett gammalt inlÀgg jag gjorde hÀr (lÄngt ned).

Postat
Hej!

nja, ett ganska dĂ„ligt statement dĂ„ det förutsĂ€tter att man har en massa villfarelser att ta hand om nĂ€r man kommer till mixningen. Vilket man givetvis inte bör ha för dĂ„ ska man ju mixa.... 😑

förstÄr du ens vad psg menade?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.