Jump to content
Annons

Click Recordas!?


Gween

Recommended Posts

Hej allihopa!

Jag har precis byggt ihop min egna lilla studio med hjälp utab ett Audiophile 2496 kort, Rode mic och ett JJ/LABS AS602A mixer bord, och använder mig utav Cubase SX som program.

Nu har jag stött på ett litet problem som är sjukt jobbigt! När jag ska spela in gitarren tex, och vill använda mig utav "click" funktionen så spelas även "clicket" in. Provat fram och tillbaka med olika inställningar men har ej lyckats!

Tacksam för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det lär vara problem med inställningen i ljudkortets mixer. Kolla så du inte har någon inställning som heter "what you hear" eller liknande ikryssat..

Nu har jag inte detta ljudkortet så jag vet inte exakt hur det ser ut, men det låter som en mixerinställning.

Sök på "what you hear" i forumet så hittar du säkert

/Stefan

Redigerat av Mossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Läst och trixat fram och tillbaka nu 🙂 , hehe och det har självfallet inte hänt mycket sen jag post den här tidigare idag...

Har fortfarande problemet att ALLT som utspelarsig i datorn ger utslag i mitt Cubase, vilket gör att jag inte KAN jobba med det, eftersom allt spelas upp om o om igen i alla olika "tracks" jag lägger.

Har ej hittat någon knapp som har gjort någon skillnad och jag har även varit inne vid sndvol32 och provat lite olika små inställningar, men ej lyckats.

Om någon har lust att hjälp mig igenom med detta, så skickar jag en demo det första jag gör när allt är klart till dig! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju också vara att du har kopplat på ett olämpligt sätt i mixern, så att det är därför du spelar in allt...

Hur har du kopplat, så kan man kanske se om något verkar vara fel där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska förklara så bra jag kan!

jag har 4 utgångar ifrån mitt ljudkort (audiophile 2496) som är kopplat till ett JJ/LABS A5602A MIXERBORD. 2 av dem går in i L/R MAIN OUT, de andra 2 i STEREO LINE IN 3/4, sedan har jag micken vid MIC BAL IN och hörlurarna i ROOM/PHONES.

Sedan kommer vi till windows-ljud inställningar,Dessa är de olika alternativen:

M-Audio Delta AP 1/2

M-Audio Delta AP AP Multi

M-Audio Delta AP S/PDIF

M-Audio Delta AP Mon.Mixer

Exakt vilka inställningar på ljudkortet som jag ska ha är jag ej säker på, men just nu är det dessa:

Patchbay/Router: H/W out 1/2=WavOut 1/2

Alla tipps är välkomnande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tar alltså ljudet från Main out på mixern till ljudkortets ingångar? I så fall spelar du in allt som hörs.

Om du ska spela in något ensamt, så brukar t ex en Aux-tappning eller Effect Send vara lämpligt. Då gör du så, att du kopplar in micen på valfri micingång på mixern - och i stället för att koppla kablarna som nu sitter på Main out, till ett par ingångar på ljudkortet, så kopplar du en av dem till mixerns Aux eller Effect send (vad som nu finns på just den mixern...). Sedan skruvar du upp mic-kanalens tappning och om det finns, även tappningens huvudvolym - så får du in enbart micens ljud till ljudkortet. Main out (eller om det finns: Control Room out) kopplar du till dina monitorer och hör då allting i dem.

Många mixrar går det också att tappa signalen från Insert-pluggen, om du sätter in en Telekontakt till hälften i Inserten, så brukar de fungera som en "Direct out" - men för att undvika risk för glapp, så finns det färdiga kablar att köpa - eller sp kan man löda ihop en snabbt själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa innan, jag har ingen kunskap när det kommer till detta överhuvudtaget. Men jag lär mig varje dag, tack för hjälpen!

Nu så har jag inte samma problem, den spelar inte in allt som händer. Fått micen att funka på det sättet att jag hör mig själv och att det ger utslag på mixer bordet, men dock inte i ljudkortet/datorn.

De två kablarna som kom ifrån MIDI utgången på ljudkortet, de behöver jag alltså inte koppla in överhuvudtaget?

Nu sitter de 2 kablarna som kommer ifrån ljudkoretet(audio) i , EFF SEND samt STEREO LINE IN 3/4, sedan har jag kopplat in högtalarna direkt till MAIN OUT.

Tack så mycket för hjälpen återigen! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tar alltså ljudet från Main out på mixern till ljudkortets ingångar? I så fall spelar du in allt som hörs.

Om du ska spela in något ensamt, så brukar t ex en Aux-tappning eller Effect Send vara lämpligt.

nu förvånar du mig claes

Mastersektion med kontroller för Tape, Effect Return och Monitor samt separata volymkontroller för Room och Main.samt omkopplare Main Out och Tape.

det finns funktioner som hanterar detta

http://www.jamshop.se/mixerbord/

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki som det ser ut nu då, ge gärna era INPUTS 🙂

Mic>MIXER bord

MIXER bord> Ljukort Där MIDI kablarna ifrån ljudkoret går till EFF SEND samt MON OUT, sedan har jag AUDIO kablarna som går till STEREO LINE IN 5/6 för ljud, sist men inte minst har jag kopplat högtalarna direkt till MAIN OUT.

Som det är nu så fungerar det bra, frågan är väll mer om det går att optimera! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki som det ser ut nu då, ge gärna era INPUTS 🙂

Mic>MIXER bord

MIXER bord> Ljukort Där MIDI kablarna ifrån ljudkoret går till EFF SEND samt MON OUT, sedan har jag AUDIO kablarna som går till STEREO LINE IN 5/6 för ljud, sist men inte minst har jag kopplat högtalarna direkt till MAIN OUT.

Som det är nu så fungerar det bra, frågan är väll mer om det går att optimera! 🙂

vad gör midi kablarna i sammanhanget?

vet du ens vad midikablar är å vad dom är till för?

usb-midi-cable.jpg

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Oki som det ser ut nu då, ge gärna era INPUTS 🙂

Mic>MIXER bord

MIXER bord> Ljukort Där MIDI kablarna ifrån ljudkoret går till EFF SEND samt MON OUT, sedan har jag AUDIO kablarna som går till STEREO LINE IN 5/6 för ljud, sist men inte minst har jag kopplat högtalarna direkt till MAIN OUT.

Som det är nu så fungerar det bra, frågan är väll mer om det går att optimera! 🙂

vad gör midi kablarna i sammanhanget?

vet du ens vad midikablar är å vad dom är till för?

usb-midi-cable.jpg

OPS! då är det jag som läst fel på ljudkortet, då har jag 4st AUDIO kablar då

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...