Jump to content
Annons

Hårda grejor... igen


gol

Recommended Posts

Hallo! ... alla musikfreaks!

Jag har två frågor...

1. Jag älskar trance/techno och skulle gärna vilja syssla med det själv.

Jag har spanat in reason och cubase, men jag har ingen koll på vilken utrustning som man kan "hotta" upp sin musik med. Jag frågade om ljudkort för ett tag sedan här på forumet och fick tipset: Audiophile 24/26 m.fl. (Jag använder nu förutom mjukvaran bara ett midiklaviatur). Nu undrar jag vad man mer kan införskaffa. Finns det några bra prylar? (inte mjukvara) som tillför en nivå till i ljudet... och som inte kostar allt för många tusenlappar.

2. Om jag någon gång i framtiden skulle få för mig att spela in gitarr eller använda en mic, vad krävs det då? Vilka grejor måste jag då komplettera med (till tipsen från fråga ett) för att det ska låta bra? Jag har sett att det snackas en del om preamps och sånt, men jag har absolut ingen koll på sånna grejor!

Alla svar är bra svar! ... Tackar på förhand..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja, till trance och techno finns det väl en sak man ska köpa: Nämligen synthar!

Men du kommer ju definitivt billigare undan med mjukvarusynthar än hårdvara...

För att kunna spela in med mick och gitarr behöver du ju som sagt en preamp eftersom signalen på micken är för svag. Alternativt, ifall du tror att du kommer spela in fler instrument på samma gång i framtiden, skulle det kanske löna sig att investera i en mixer.

Förslag på såna grejer? Har själv ingen aning vad man ska köpa...letar själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du känner för och har råd med hårdvaru syntar, kolla in dessa.

* Roland JP8000 klav / JP8080 (Rack) Dagens trance synt, även om jag tycker att den låter ganska tråkigt.´Du hör den i MÅNGA trancelåtar, så den är ganska populär. (Riktpris på Vintage Synth är $1200) Värt att nämna är att synten SUPERWAVEP8 gör ett försök att simulera denna synt-och gör det så vitt jag har hört väldigt bra. Den är gratis! Kolla HÄR för att få mer info och ladda ner. (käkar ganska friskt med processor om man spelar ackord etc dock, samt är vst, som inte funkar i REASON)

* Yamaha DX7 (Riktpriset på Vintage Synth är $450. En mycket klassisk synt, men mycket svår att programmera. Finns som mjukvara från Native Instruments i form av FM7. (Vst, och funkar inte i Reason)

* Kanske en Virus synt - Gamla röda racket gick att få tag i för låga priser om man hadetur. Ca 6000-7000kr på musikcentralen i växjö. Verkar vara sålt nu. Annars är de mycket dyra.

* micro Korg - Kostar ca 4500kr och gör trevliga tranceljud (inte endast, så om du endast skall ha den till trance, kanske du skall göra en ordentlig lyssning. Äger själv en, men använder den mest till 80'tals synthpop.)

-------

EDIT: Det finns säkert billigare trance hårdvarusyntar, men dessa är de jag känner till.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...