Jump to content
Annons

Tips på studiolurar under 1500?


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Slutna lurar är bra då man vill undvika läckage från lurarna till micken (t ex ett klicktrack) men inte det bästa valet då man ska mixa.

EDIT: Stava...

Jag vet mycket väl fördelen med slutna lurar... men att slutna skulle vara en nackdel till att mixa har jag inte heeelt förstått men de flesta säger ju så, men ni är inte helt överens?

Alltså, jag kan tänka mig varför öppna är bättre till mixning, men en del av er säger ju att det är bullshit nästan.

En del? Det är väl hittills bara en person i tråden som har sagt att sådant som är allmänt känt bland studiofolk, är bullshit...?

De flesta är alltså helt överens. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några hyffsade lurar sen tidigare? Öppna - stängda?

Vad gör du för musik?

Om man gör/lyssnar på lite mer kraftfull musik så är det alltid trevligare med slutna,

dock uppskattar jag alltid själv om jag har tillgång till ett par slutna och ett par öppna.

Väldigt trevligt i mitt tycke att byta fram och tillbaka när man lyssnar/spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Har du några hyffsade lurar sen tidigare? Öppna - stängda?

Vad gör du för musik?

Om man gör/lyssnar på lite mer kraftfull musik så är det alltid trevligare med slutna,

dock uppskattar jag alltid själv om jag har tillgång till ett par slutna och ett par öppna.

Väldigt trevligt i mitt tycke att byta fram och tillbaka när man lyssnar/spelar in.

Nej, jag har inga vidare bra lurar. Det är ett par Koss, öppna.

Jag sysslar i huvudsak med rock/metal, ibland lite åt popiga hållet.

Jag vill ju ha ett par lurar som är väldigt neutrala/transparenta i ljudet, som samtidigt är allmänt sköna.

Link to comment
Dela på andra sajter

köpte ett par sennheiser 212 pro för 600:- på musikbörsen i västerås och jag tycker de låter riktigt bra av det jag hunnit testa hittils.

basen hörs tydligt.

Hörlur Sennheiser HD 212 PRO (Art: 113608)

Mycket bra studiolur. Rak frekvens med lite bashöjning. Enkelt utbytbar kabel och dynor. Perfekt för skolor och mässor där man ofta sliter av hörlurskabeln. Sluten hörlur 32 OHM, 3 meter utbytbar kabel och dynor. Sennheiser har marknadens bredaste program av hörlurar, allt från in-ear modeller till referenshörlurar för studio och hem. Alla Sennheiser hörlurar har ett detaljerat ljud och sitter skönt för långa lyssningspass. Dessutom finns det reservdelar till dina hörlurar. Kablar, dynor, byglar, kapslar, you name it, allt går att byta ut på de flesta modeller från 500 kronor och uppåt. Ingen annan tillverkare kan visa upp ett liknande reservdelsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

köpte ett par sennheiser 212 pro för 600:- på musikbörsen i västerås och jag tycker de låter riktigt bra av det jag hunnit testa hittils.

basen hörs tydligt.

Hörlur Sennheiser HD 212 PRO (Art: 113608)

Mycket bra studiolur. Rak frekvens med lite bashöjning. Enkelt utbytbar kabel och dynor. Perfekt för skolor och mässor där man ofta sliter av hörlurskabeln. Sluten hörlur 32 OHM, 3 meter utbytbar kabel och dynor. Sennheiser har marknadens bredaste program av hörlurar, allt från in-ear modeller till referenshörlurar för studio och hem. Alla Sennheiser hörlurar har ett detaljerat ljud och sitter skönt för långa lyssningspass. Dessutom finns det reservdelar till dina hörlurar. Kablar, dynor, byglar, kapslar, you name it, allt går att byta ut på de flesta modeller från 500 kronor och uppåt. Ingen annan tillverkare kan visa upp ett liknande reservdelsprogram.

Dessa lurar skulle jag dock inte jämföra med de lite dyrare lurar som diskuteras i tråden. Skulle i nödfall ta med mig HD 212 PRO till stranden... om det gick att sänka basen på mp3-spelaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ge dig en reflektion på 4 typer av hörlurar om du inte redan köpt några:

Jag har K240, DT-250, DT-770 och AKG 601.

AKG 601: En helt makalös hörlur att mixa i, som referens till monitorer ska tilläggas, Väldigt neutral och transparent lur som är mycket exakt i rumsledderna X -Y och Z.. man hör vart ljudet är nånstans.

Skön att mixa i under långa pass, stort utrymme för öronen, har lätt tryck över öronen.

Ett råd: Lyssna på dessa innan du köper något annat.. visserligen ligger de en uns över 2 papp.. men de är värda varenda spänn

DT770: Min förra favvolur ( nedbrottad och lätt förnedrad av 601:an ) återger bas på ett annat sätt då den är sluten, men ger ändå ett ganska neutral återgivning av ljudet, på bredden.

Upplever däremot, i jämförelse med 601:an, att ljudbilden inte är lika lätt att lokalisera i djupled.

Skön att mixa i under långa pass, stort utrymme för öronen med hyffsat lätt tryck.

DT-250: Återger trummor och bas väldigt bra, men stereobredd och djup är totalt värdelöst att mixa i denna lur

( lyssnar däremot gärna på fet Heavy Metal i denna lur )

Ganska jobbiga att ha på huvet efter en stund då de har "smala" urtag för öronen

K240: tja, jag har inte så mycket att säga om dessa mer än att de är aningen svåra att tolka tillsammans med de monitorer jag använder.

Sköna att ha på huvet vill jag minnas.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inga vidare bra lurar. Det är ett par Koss, öppna.

Jag sysslar i huvudsak med rock/metal, ibland lite åt popiga hållet.

Jag vill ju ha ett par lurar som är väldigt neutrala/transparenta i ljudet, som samtidigt är allmänt sköna.

Vågar jag ge en chansning på UR40?

Hade dessa för ett par år sen, var ju knappast mästerljud i dem men dög gjorde dom helt klart.

Jag skulle då tipsa dig om Sennheisers slutna HD280 Pro alternativt deras öppna HD595. - 950kr / 1230kr med frakt taget från prisjakt/pricerunner idag.

DT 250 är inte direkt neutrala, gå in och kika på headphone.com - där har dom frekvens-tester på alla dessa 3 lurar samt en sjuhelvetes massa andra.

(Vilken recension som helst kan aldrig beskriva ljudet som en frekvens-kurva gör.)

Någonting som jag också vågar kläcka ur mig, INGA slutna lurar är riktigt sköna att sitta och lyssna på flera timmar i sträck.

Med komfort in mind så måste man antingen byta till ett par andra lurar eller ta en paus, efter hur länge beror på hörlurarna såklart, din tolerans samt ditt huvuds/öron-form.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Beyerdynamic DT770 pro. Lyssna på dem innan du köper, jag har verkligen fastnat för dem och tycker man hör allt.

Alla jag spelat in uppskattar dem som monitorlurar och jag har mixat hela skivor i dem.

Det gäller att hitta ett par lurar som matchar ens hörsel och ljudideal, det kan vara svårt.

Håller med där jag. Köpte ett par såna igår. Kanon nöjd!!

O LYSSNA på fler innan du köper.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
creel (oregistrerad)

Just nu lutar det starkt åt AKG K601 faktiskt.

Ska bara hitta nånstans att prova dem... i Västerås eller Stockholm.

Jag läste i denna tråd...

http://www.head-fi.org/forums/f4/wheres-ak...545/index1.html

...att den saknar lite bas? 601:an alltså. Är 701:an värd de extra pengarna? Typ 600 kr mer.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Ni som äger AKG k601, vad ser ni för nackdelar?

Nån sa att den passade bäst till "mjuk musik" för den hade ett mjukt ljud, den var mest lämpad till jazz och klassisk musik... är det bullshit eller ligger det lite i det?

Jag håller mest på med rock och genrer däromkring, typ pop och metal.

Men jag trodde att en BRA referenslur (som är transparent) funkade till allt?

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som äger AKG k601, vad ser ni för nackdelar?

Nån sa att den passade bäst till "mjuk musik" för den hade ett mjukt ljud, den var mest lämpad till jazz och klassisk musik... är det bullshit eller ligger det lite i det?

Jag håller mest på med rock och genrer däromkring, typ pop och metal.

Men jag trodde att en BRA referenslur (som är transparent) funkade till allt?

Om en lur "passar bäst till" någon speciell musik, så är det inte en bra lur. Så enkelt är det. Precis likadant som med monitorer. Om någon börjar prata om att en viss monitor passar bäst till en viss sorts musik, så är det dags att dra öronen åt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ni som äger AKG k601, vad ser ni för nackdelar?

Nån sa att den passade bäst till "mjuk musik" för den hade ett mjukt ljud, den var mest lämpad till jazz och klassisk musik... är det bullshit eller ligger det lite i det?

Jag håller mest på med rock och genrer däromkring, typ pop och metal.

Men jag trodde att en BRA referenslur (som är transparent) funkade till allt?

Om en lur "passar bäst till" någon speciell musik, så är det inte en bra lur. Så enkelt är det. Precis likadant som med monitorer. Om någon börjar prata om att en viss monitor passar bäst till en viss sorts musik, så är det dags att dra öronen åt sig.

Mmm ok, då var min teori rätt alltså. Och då hoppas jag att det var skitsnack att AKG K601 bara funkade till "mjuk musik", eftersom jag hört att 601 ska vara riktigt bra och neutral/transparent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som äger AKG k601, vad ser ni för nackdelar?

Nån sa att den passade bäst till "mjuk musik" för den hade ett mjukt ljud, den var mest lämpad till jazz och klassisk musik... är det bullshit eller ligger det lite i det?

Jag håller mest på med rock och genrer däromkring, typ pop och metal.

Men jag trodde att en BRA referenslur (som är transparent) funkade till allt?

Snickesnack säger jag (jag äger ett par). Det jag däremot kan säga är att de passar bättre till musik som är bra inspelad, mixad och mastrad, för om den inte är det så hör man det direkt i dessa lurar. Det var därför jag köpte dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ni som äger AKG k601, vad ser ni för nackdelar?

Nån sa att den passade bäst till "mjuk musik" för den hade ett mjukt ljud, den var mest lämpad till jazz och klassisk musik... är det bullshit eller ligger det lite i det?

Jag håller mest på med rock och genrer däromkring, typ pop och metal.

Men jag trodde att en BRA referenslur (som är transparent) funkade till allt?

Snickesnack säger jag (jag äger ett par). Det jag däremot kan säga är att de passar bättre till musik som är bra inspelad, mixad och mastrad, för om den inte är det så hör man det direkt i dessa lurar. Det var därför jag köpte dem...

Snickesnack? Skitsnack?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som äger AKG k601, vad ser ni för nackdelar?

Nån sa att den passade bäst till "mjuk musik" för den hade ett mjukt ljud, den var mest lämpad till jazz och klassisk musik... är det bullshit eller ligger det lite i det?

Jag håller mest på med rock och genrer däromkring, typ pop och metal.

Men jag trodde att en BRA referenslur (som är transparent) funkade till allt?

Om en lur "passar bäst till" någon speciell musik, så är det inte en bra lur. Så enkelt är det. Precis likadant som med monitorer. Om någon börjar prata om att en viss monitor passar bäst till en viss sorts musik, så är det dags att dra öronen åt sig.

Mmm ok, då var min teori rätt alltså. Och då hoppas jag att det var skitsnack att AKG K601 bara funkade till "mjuk musik", eftersom jag hört att 601 ska vara riktigt bra och neutral/transparent.

Man ska kanske också nämna att uttrycket "referens" missbrukas ganska friskt både i forum, tidningar och på marknadsföringsavdelningar - och ofta antyder att en produkt är bättre än allt annat - men benämningen "referens" innebär egentligen bara att det är något som är vanligt förekommande, så att man vet hur det "ska" låta i referenslurarna/referensmonitorerna. Exempelvis så räknas de hemska Yamaha NS-10 och före dem, Auratone, som "referensmonitorer". De låter apa, men finns i massor av studios, så att det blir lättare att jobba tillfälligt i en obekant akustisk miljö om man känner till dem och alltså kan switcha till dem ibland för att ha denna referens.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Behövs det hörlursförstärkare till AKG K601? Om man har ett vanligt sunkigt ljudkort.

Med ett sunkigt ljudkort behövs det nog hörlursförstärkare till alla hörlurar, om det ska låta ok... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Behövs det hörlursförstärkare till AKG K601? Om man har ett vanligt sunkigt ljudkort.

Med ett sunkigt ljudkort behövs det nog hörlursförstärkare till alla hörlurar, om det ska låta ok... 😕

Tänkte mest på om det behövs för att få tillräcklig volym?

Jag som tänkte beställa K601 ikväll... kanske ska köpa hörlursförstärkare på en gång?

Bör man köpa ett ljudkort med inbyggd förstärkare i eller enbart hörlursstärkare? Om man har ett halvsunkigt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska göra musik så bör du köpa ett ljudkort annars kan det räcka med en hörlursförstärkare. Tänk på att K601 är lite trögare att driva än vanliga lurar så jag kan varmt rekommendera ljudkort eller hörlursförstärkare från Presonus som kan driva vad som helst då de kan leverera mycket effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Om du ska göra musik så bör du köpa ett ljudkort annars kan det räcka med en hörlursförstärkare. Tänk på att K601 är lite trögare att driva än vanliga lurar så jag kan varmt rekommendera ljudkort eller hörlursförstärkare från Presonus som kan driva vad som helst då de kan leverera mycket effekt.

Göra musik? Vad menar du med det? Jag ska jobba med musik på datorn, mixa osv, men jag ska inte spela in något på denna dator. Jag kommer enbart mixa och efterarbeta.

Hursomhelst så är ett par K601 beställda 😛

Så jag måste köpa ljudkort med hörlurspreamp snart.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...