Jump to content
Annons

Programmera gitarr och bas


Pestbarn

Recommended Posts

Jag undrar om det finns något program i vilket man kan programmera gitarriff, -solon etc, och om något motsvarande finns för basgitarr. Jag har hört talas om Steinberg Virtual Guitarist och Virtual Bassist, men om jag förstått det rätt måste man även ha Cubase SX till de två?

Jag har letat efter ett program som fungerar lite som Arobas Guitar Pro, det vill säga att man skriver i noter som sedan spelas upp som ljud. Jag skulle kunna använda Guitar Pro, problemet är bara att RSE-ljuden (realistic sound engine) är rätt värdelösa. Jag använder Acoustica Beatcraft till att programmera trummor, och när jag mixar ihop ljuden hör man vilken dålig kvalitet det är på Guitar Pro-ljuden.

Finns det något sådant program, som ger bättre resultat?

Guitar Pro

scr-principal.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag undrar om det finns något program i vilket man kan programmera gitarriff, -solon etc, och om något motsvarande finns för basgitarr. Jag har hört talas om Steinberg Virtual Guitarist och Virtual Bassist, men om jag förstått det rätt måste man även ha Cubase SX till de två?

Jag har letat efter ett program som fungerar lite som Arobas Guitar Pro, det vill säga att man skriver i noter som sedan spelas upp som ljud. Jag skulle kunna använda Guitar Pro, problemet är bara att RSE-ljuden (realistic sound engine) är rätt värdelösa. Jag använder Acoustica Beatcraft till att programmera trummor, och när jag mixar ihop ljuden hör man vilken dålig kvalitet det är på Guitar Pro-ljuden.

Finns det något sådant program, som ger bättre resultat?

För att använda Virtual Guitarist så måste du inte ha Cubase utan det funkar bra med vilket annat sequencerprogram som helst. Ett annat program som gör gitarrljud som du kan kolla efter är Realstrat, sen så finns det ju alltid Slayer 2 som bla finns i Fl Studio.

Redigerat av Flebbo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog så att det är enormt svårt att skapa ett realistiskt solo/komp med midi eftersom det finns så många olika spelsätt på en gitarr. Om du har ett enormt samplingsbibliotek med alla varianter slides,bends vibrato etc etc går det säkert med mycket pyssel men inte direkt från noter. Det som kan funka är mer allmänt strummande.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

För att använda Virtual Guitarist så måste du inte ha Cubase utan det funkar bra med vilket annat sequencerprogram som helst. Ett annat program som gör gitarrljud som du kan kolla efter är Realstrat, sen så finns det ju alltid Slayer 2 som bla finns i Fl Studio.

Okej, skulle Virtual Guitarist fungera till NCH MixPad Audio Mixer? Jag har nyligen börjat med sånt här, och vet inte riktigt vad skillnaden är mellan t.ex. ett audio mixer-program och ett sequencerprogram. Jag såg nånstans att Virtual Guitarist skulle funka till Fruity Loops dock.

En fråga om Realstrat, jag hittade hemsidan, men det verkar som att man måste använda ett midi-keyboard till det. Har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog så att det är enormt svårt att skapa ett realistiskt solo/komp med midi eftersom det finns så många olika spelsätt på en gitarr. Om du har ett enormt samplingsbibliotek med alla varianter slides,bends vibrato etc etc går det säkert med mycket pyssel men inte direkt från noter. Det som kan funka är mer allmänt strummande.

Åke

Just det klarar Guitar Pro ganska bra faktiskt, i alla fall de slides, bends, staccatos, tremolo pickings, trioler och vibratos jag testat. Men ljudkvaliteten är desto sämre och tyvärr orealistisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att använda Virtual Guitarist så måste du inte ha Cubase utan det funkar bra med vilket annat sequencerprogram som helst. Ett annat program som gör gitarrljud som du kan kolla efter är Realstrat, sen så finns det ju alltid Slayer 2 som bla finns i Fl Studio.

Okej, skulle Virtual Guitarist fungera till NCH MixPad Audio Mixer? Jag har nyligen börjat med sånt här, och vet inte riktigt vad skillnaden är mellan t.ex. ett audio mixer-program och ett sequencerprogram. Jag såg nånstans att Virtual Guitarist skulle funka till Fruity Loops dock.

En fråga om Realstrat, jag hittade hemsidan, men det verkar som att man måste använda ett midi-keyboard till det. Har jag fel?

Det finns ju en del sequencerprogram att välja på. Du har ju: Cubase,Reaper,FL Studio,Ableton Live, Sonar mfl.....

Du MÅSTE ju inte ha ett midi-keyboard men det underlättar ju en hel del samt är roligare. Du kan ju alltid rita in noterna, tex i pianorollen i fl studio.

Redigerat av Flebbo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en del sequencerprogram att välja på. Du har ju: Cubase,Reaper,FL Studio,Ableton Live, Sonar mfl.....

Du MÅSTE ju inte ha ett midi-keyboard men det underlättar ju en hel del samt är roligare. Du kan ju alltid rita in noterna, tex i pianorollen i fl studio.

Jag förstår. Jag har testat Cubase SX förut, och jag kan inte säga att jag förstod någonting av det. FL Studio verkar minst lika krångligt, men å andra sidan verkar Slayer 2 ganska bra som jag förstår det. Det kanske kan vara värt att testa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en del sequencerprogram att välja på. Du har ju: Cubase,Reaper,FL Studio,Ableton Live, Sonar mfl.....

Du MÅSTE ju inte ha ett midi-keyboard men det underlättar ju en hel del samt är roligare. Du kan ju alltid rita in noterna, tex i pianorollen i fl studio.

Jag förstår. Jag har testat Cubase SX förut, och jag kan inte säga att jag förstod någonting av det. FL Studio verkar minst lika krångligt, men å andra sidan verkar Slayer 2 ganska bra som jag förstår det. Det kanske kan vara värt att testa?

Allting är krångligt innan man kan det ;-)

Det är bara att försöka så gott det går. Fl studio kan vara ett bra program att börja lära sig. Om du inte vill hosta upp massa pengar på en gång så har du ju alltid Reaper du kan utvärdera med full funktionalitet. Sen finns det en enkel gratisvariant av MU.LAB här http://www.mutools.com/

Redigerat av Flebbo
Link to comment
Dela på andra sajter

Allting är krångligt innan man kan det ;-)

Det är bara att försöka så gott det går. Fl studio kan vara ett bra program att börja lära sig. Om du inte vill hosta upp massa pengar på en gång så har du ju alltid Reaper du kan utvärdera med full funktionalitet. Sen finns det en enkel gratisvariant av MU.LAB här http://www.mutools.com/

Frågan är då om Virtual Guitarist fungerar till MU.LAB eller Reaper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allting är krångligt innan man kan det ;-)

Det är bara att försöka så gott det går. Fl studio kan vara ett bra program att börja lära sig. Om du inte vill hosta upp massa pengar på en gång så har du ju alltid Reaper du kan utvärdera med full funktionalitet. Sen finns det en enkel gratisvariant av MU.LAB här http://www.mutools.com/

Frågan är då om Virtual Guitarist fungerar till MU.LAB eller Reaper?

I Reaper så vet jag definitivt att det funkar.....

Borde fungera bra i MU.LAB med men eftersom jag inte provat det där själv så vågar jag inte svära på det.....men det borde funka.

Redigerat av Flebbo
Link to comment
Dela på andra sajter

I Reaper så vet jag definitivt att det funkar.....

Borde fungera bra i MU.LAB med men eftersom jag inte provat det där själv så vågar jag inte svära på det.....men det borde funka.

Tack, jag ska testa det så snart jag kan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om det finns något program i vilket man kan programmera gitarriff, -solon etc, och om något motsvarande finns för basgitarr. Jag har hört talas om Steinberg Virtual Guitarist och Virtual Bassist, men om jag förstått det rätt måste man även ha Cubase SX till de två?

Jag har letat efter ett program som fungerar lite som Arobas Guitar Pro, det vill säga att man skriver i noter som sedan spelas upp som ljud. Jag skulle kunna använda Guitar Pro, problemet är bara att RSE-ljuden (realistic sound engine) är rätt värdelösa. Jag använder Acoustica Beatcraft till att programmera trummor, och när jag mixar ihop ljuden hör man vilken dålig kvalitet det är på Guitar Pro-ljuden.

Finns det något sådant program, som ger bättre resultat?

Guitar Pro

scr-principal.gif

jag gjorde ett Yngwie malmsteen gitarrsolo en gång med en vanlig sågtands oscillator med en jävla massa dist på, o ingen av mina gitarrspelande kompisar märkte skillnad, de finns hur många sätt som helst för dej att gå tillväga med det här, men det bästa vore om du spelde in det med en riktig gitarr ifall det är riktig gitarr du vill ha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår väl vad du frågar efter..men jag måste ändå fråga dig 🙂 ..spelar du gitarr?

Jag spelar inte gitarr, men jag skriver mycket musik. Varför undrar du? 😄

Vet inte själv..ha ha. Jodå, undrade bara vad du hade för utgångspunkt så blir det lättare för folk att svara dig. Du verkade inte vara polare med keyboard så..

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssna bara på den här låten jag gjort http://www.youtube.com/watch?v=QR02lk3KUlw

en kompis va säker på att det var en riktig gitarr inspelning! men det är ju bara en synth med massa dist

Det låter inte som en riktig gitarr!

Om du är duktig på nåt annat instrument så kan du väl byta tjänster med en gitarrist (eller slå er ihop till ett produktionsteam)?

Och kan du inte spela keyboard heller så kanske du skall fundera på att byta hobby 🙂 ??

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssna bara på den här låten jag gjort http://www.youtube.com/watch?v=QR02lk3KUlw

en kompis va säker på att det var en riktig gitarr inspelning! men det är ju bara en synth med massa dist

Det låter inte som en riktig gitarr!

Om du är duktig på nåt annat instrument så kan du väl byta tjänster med en gitarrist (eller slå er ihop till ett produktionsteam)?

Och kan du inte spela keyboard heller så kanske du skall fundera på att byta hobby 😆 ??

man behöver inte kunna spela keyboard för att göra musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med. Finns inget enkelt samband mellan instrumentala färdigheter och förmåga att göra musik/skriva ned musik.

De flesta kompositörer är inga virtuoser och omvänt får många bra musiker hjärnsläpp om dom ska skriva ned nåt på noter/göra egen musik.

Kanske långsökt dock att inte alls kunna spela något instrument och ändå klara sig obehindrat som musikskapare

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi då återgår till frågan som skapade denna diskussion, kan jag spela nåt instrument? Ja, jag är främst sångare men också trummis, dock har jag aldrig lyckats lära mig spela gitarr. Jag kan improvisera på piano, men det går oftast inte särskilt bra. Kan jag skriva musik? Visst, jag har precis börjat och har hittills komponerat ihop 4-5 låtar i ett lite alternativt death metal-stuk. Noter har jag lätt för, eftersom jag läst noter på nästintill daglig basis i grundskolan.

Som någon frågade tidigare, varför jag inte lånar in en gitarrist. Jag har (som jag kanske nämnde tidigare?) ett tvåmannaprojekt tillsammans med en kille som spelar både bas och gitarr, och han är mycket duktig på vardera. Problemet jag har är dock inspelningsutrustningen - jag har varken ett ljudkort som man kan koppla in gitarren till, och inte heller har jag en alltför snabb dator. Och föga förvånande har jag inte heller tillgång till någon studio eller någon med sådan utrustning. Därmed ställde jag min ursprungliga fråga.

I dagsläget komponerar vi vår musik och ska försöka släppa den med så bra kvalitet som möjligt på internet, och därefter när en del material är släppt ska vi leta fler bandmedlemmar och försöka få ihop ett "riktigt" band. Därför ser vi till att den musik vi skriver är av sådan art att vi kommer klara av att framföra låtarna vid ett liveframträdande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, testa det mannen. Du kanske inte är ute efter att det ska låta autentisk gitarr och då kanske du jobbar bäst med virtual guitarist eller nåt.

Jag har nu testat Reaper med Slayer 2, och det är fantastiskt roligt eftersom jag fått så pass bra resultat. Det är precis vad jag letade efter!

Han bäde sjunger och spelar trummor, båda är väl instrument?

Jo båda är instrument MEN det är väl inte HONOM vi pratar om nu?

Well... Det är ju min tråd, inte sant?

Om man inte har körkort (eller erfarenhet av att köra) så kan man ALDRIG förstå tjusningen!

Om man inte kan spela något instrument över huvudtaget så blir man inte långlivad som kompositör!!

Om Du eller Ni inte förstår det så är det era problem!

Jag behärskar flera instrument och har inga som helst problem och ni som inte behärskar instrument har problem (frågeställaren i denna tråd vill ju ha ett program som skall spela åt honom)...

Synd om er 🥰

Jag kan tycka att det är mycket trevligt att åka sportbil, även fast jag inte har körkort. Jag må kanske inte förstå hur roligt det är att köra, men det kan ju lik förbannat vara kul att åka med.

Dessutom vill jag inte att programmet ska "spela åt mig", jag vill att programmet ska spela upp den musik jag har skrivit. Mycket svårare än så är det inte. Dessutom, tror du verkligen att alla kompositörer behärskar alla instrument? Tror du att till exempel Beethoven kunde spela samtliga instrument han haft med i sina verk? Han må ha varit en duktig kompositör, men jag tvivlar starkt på att han kunde spela alla instrumenten själv. Han visste dock hur han skulle skriva musiken för att få fram det bästa av alla instrumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag förstår inte, om killen undrar efter bas och gitarr program, spelar det väl ingen roll om han så är blind o döv...antingen ger man honom ett tipps eller så skiter man i det..

Kom frän krogen nu ...läs nedan 🙂 Bethoven var ju döv i slutet

Redigerat av jossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men nåt!!

Jag är ledsen MEN jag inte förstå varför man "håller" på med musik om man inte kan spela musik??????

Vem har sagt att jag inte kan spela musik? Jag har ju sagt att jag spelar trummor, och det kan jag lova är ett riktigt instrument. Och varför ska jag byta hobby för att du säger det åt mig? Jag tycker om att göra musik, jag tycker om att spela trummor och jag tycker om att sjunga, det borde väl ändå räcka? Dessutom förstår jag inte varför du fortsätter skriva offtopic-inlägg när jag klart och tydligt sagt att jag hittat det jag letade efter. Du får gärna skapa en egen tråd som handlar om det ämne du tog upp, men det var inte det den här tråden var till för.

Jag har hittat det jag letade efter, så det räcker nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nåja, jag hade i alla fall tänkt att dela med mig av det jag lyckats genomföra med dessa saker jag fått tips om i tråden (Reaper och Slayer 2). Låten är rätt kort, och har ingen text ännu, men jag själv tycker att den låter riktigt bra med tanke på hur låten skapades (från Guitar Pro, via Acoustica Beatcraft för trummorna vidare till Reaper).

Här är den i alla fall (låten ska få ett vettigare namn när texten är färdig): Dead Bunny - Chill

Redigerat av Pestbarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja, jag hade i alla fall tänkt att dela med mig av det jag lyckats genomföra med dessa saker jag fått tips om i tråden (Reaper och Slayer 2). Låten är rätt kort, och har ingen text ännu, men jag själv tycker att den låter riktigt bra med tanke på hur låten skapades (från Guitar Pro, via Acoustica Beatcraft för trummorna vidare till Reaper).

Här är den i alla fall (låten ska få ett vettigare namn när texten är färdig): Dead Bunny - Chill

OK Nu har jag blivit påhoppad för mina åsikter den senaste tiden.. men. men..

Tycker basen låter som en bas, hihaten är alldeles för "trummaskinsstel", gitarren låter absolut inte som någon "riktig" gitarr och du ville väl att instrumenten skulle låta realistiska eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...