Jump to content
Annons

Professionell dist?


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Har funderat lite på hur dom riktigt stora artisterna gör när dom spelar in sina skivor.. använder dom bara disten från förstärkarna, eller har dom massa effekter/pluggar eller vad man nu använder? eller har dom guitar-rig kanske? Är det i huvudsak effekterna/pluggarna som ger ljuden eller hur duktiga producenterna är? Någon som har koll på detta? ☺️ (En artist som jag gillar och som jag tycker har riktigt go dist i låtarna är Daughtry..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte spelat in, eller med någon av de största så jag kan nog bara ge dig svar på hur jag gör. Personligen anser jag inte att Guitar rig, POD eller amlitude låter bra. Nu kommer många hoppa på mig, men om man jämför dessa mot att micka upp en förstärkare så är skillnaden påtaglig. De flesta pluggar och line 6 produkter lider av ett problem runt 5khz i mina öron. Och just det frekvensområdet vill jag ofta ha kvar i gitarren, så därför har jag valt att micka upp istället. Om jag sedan skulle behöva en liten fillgitarr i bakgrunden eller något som inte framgår så tydligt i mixen så kan guitar rig eller annat simulerat alternativ vara smidigare än att dra fram mikrofon och förstärkare igen.

I mixen så är det lite olika hur jag gör beroende på grundljudet. Om det är distad gitarr så brukar jag inte lägga någon kompression på själva kanalen då dist i sig genererar en kompression. Däremot kan jag skicka alla gitarrerna till en AUX för att lägga en gemensam kompressor på alltihopa. Väldigt olika från ljud till ljud helt enkelt.

Sedan brukar jag köra med EQ och delay och panorering på gitarrerna, jag väljer hellre delay än reverb i detta sammanhang i många av fallen då jag tycker att reverbet ger en kall efterklang och tar bort lite av tydligheten i anslaget, vilket delayet inte gör på samma sätt. Det är nog de generella sakerna iaf. Sedan är det alltid olika beroende på låt, övrig instrumentering och grundljud.

Det sista jag vill dela med mig av i ämnet är detta:

Bestäm dig innan inspelning hur du vill att gitarren skall låta, hitta detta grundljud som ligger så nära som möjligt. Lyssna sedan på grundljudet vid mix och planera dina signalvägar och pluggar du vill och kommer använda. På detta sätt blir det oftast mer strukturerat och så går du inte lika många omvägar för att nå ljudet du eftersträvar.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det är lite lustigt detta att man eftersträvar ren dist. Dist i sig innebär ju faktiskt orent ljud. Men eftersträva ändå ren dist - däri ligger hemligheten. En slags samlad dist alltså, som inte spretar för mycket.

Hur gör man då det? Genom att lyssna och spela in med de prylar som ger detta. Equaliser kan vara behjälplig vid inspelningen. Att inte sätta mikrofonen för nära högtalaren så att även miken distar (även om det kanske inte syns på mätarna/visarna i inspelningsprogrammet) - det ska den nämligen INTE göra. Inspelningsprogrammets mätare ska också ligga nära vad som är tillåtet digitalt, men inte över. Förutom equaliser kommer jag också att tänka på en försiktig kompressor.

Jag skulle satsa på en fristående dyr analog distpedal. Då behöver du inte heller spela så högt att du överstyr din egen förstärkare - hoppas att den i överstyrt läge distorsionsmässigt låter så som du vill ha den, och inte behöver du störa grannarna heller.

T.Rex Mudhoney är den bästa allroundpedalen som jag kommer att tänka på för tillfället. 1600 SEK.

Det kan också finnas gitarr-plug ins som låter förträffligt. Jag är dock inte hemma på det området, men underskatta inte sådana tips heller. Plug ins kan dessutom vara gratis.

☺️

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte spelat in, eller med någon av de största så jag kan nog bara ge dig svar på hur jag gör. Personligen anser jag inte att Guitar rig, POD eller amlitude låter bra. Nu kommer många hoppa på mig, men om man jämför dessa mot att micka upp en förstärkare så är skillnaden påtaglig. De flesta pluggar och line 6 produkter lider av ett problem runt 5khz i mina öron. Och just det frekvensområdet vill jag ofta ha kvar i gitarren, så därför har jag valt att micka upp istället. Om jag sedan skulle behöva en liten fillgitarr i bakgrunden eller något som inte framgår så tydligt i mixen så kan guitar rig eller annat simulerat alternativ vara smidigare än att dra fram mikrofon och förstärkare igen.

I mixen så är det lite olika hur jag gör beroende på grundljudet. Om det är distad gitarr så brukar jag inte lägga någon kompression på själva kanalen då dist i sig genererar en kompression. Däremot kan jag skicka alla gitarrerna till en AUX för att lägga en gemensam kompressor på alltihopa. Väldigt olika från ljud till ljud helt enkelt.

Sedan brukar jag köra med EQ och delay och panorering på gitarrerna, jag väljer hellre delay än reverb i detta sammanhang i många av fallen då jag tycker att reverbet ger en kall efterklang och tar bort lite av tydligheten i anslaget, vilket delayet inte gör på samma sätt. Det är nog de generella sakerna iaf. Sedan är det alltid olika beroende på låt, övrig instrumentering och grundljud.

Det sista jag vill dela med mig av i ämnet är detta:

Bestäm dig innan inspelning hur du vill att gitarren skall låta, hitta detta grundljud som ligger så nära som möjligt. Lyssna sedan på grundljudet vid mix och planera dina signalvägar och pluggar du vill och kommer använda. På detta sätt blir det oftast mer strukturerat och så går du inte lika många omvägar för att nå ljudet du eftersträvar.

MVH

Anders

Okej najs tackar för det svaret =) Jag och min kompis som lirar gitarr har köpt bra grejer, som vi tycker låter bra. Det är det "bästa" som vi har hittat på marknaden nästan.. vi kör med fender deluxe reverb/fender twin reverb, och fender telecaster/gibson les paul o båda använder T-rex mudhoney som distpedal. Det ger ett bra ljud, men om man lyssnar på t ex. Daughtry - Over you, så tycker jag inte att vårat distljud är i närheten av hans.. skulle vi kunna få typ likadant ljud som Daughtry, eller måste man åka till en superstudio i USA för att få det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hej!

Har funderat lite på hur dom riktigt stora artisterna gör när dom spelar in sina skivor.. använder dom bara disten från förstärkarna, eller har dom massa effekter/pluggar eller vad man nu använder? eller har dom guitar-rig kanske? Är det i huvudsak effekterna/pluggarna som ger ljuden eller hur duktiga producenterna är? Någon som har koll på detta? ☺️ (En artist som jag gillar och som jag tycker har riktigt go dist i låtarna är Daughtry..)

Riktiga grejjer regerar. Jag tycker de flesta simuleringar saknar attacken som man får med en riktig stärkare/distpedal.

Det beror väl säkert också på vilka omvandlare och DI man använder ihop med pluggarna/programmet, men inte bara.

Självklart är det hur duktiga producenterna är som är grejjen. Om man sitter med tusen pluggar och är nybörjare på inspelning och halvtaskig på att spela gitarr så kommer det bli rätt svårt att få ett proffsigt ljud.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Riktiga levande stärkare med riktiga levande gittarister.

För att få fett ljud har man två gitarister spelandes samtidigt samma riff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktiga levande stärkare med riktiga levande gittarister.

För att få fett ljud har man två gitarister spelandes samtidigt samma riff.

Aah sant. Men den största skillnaden tycker jag ligger i när man spelar typ kvinter "dämpat".. om man kollar på dom stora artisterna så låter de oftast mycket mjukare o rundare, med när man spelar in själv så blir det mer hårt o kantigt liksom.. hur kommer de sig?

Men nån här som har erfarenhet från studioinspelning och kan svara på frågan:

Hur många gångar brukar man dubba en distad gitarr? när vi spelade in våra låtar så våran studiotekniker att man bör dubba 2 gånger endast.. för annars blir det för "grötigt". Men jag har hört andra som har gjort fler gånger..

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Men nån här som har erfarenhet från studioinspelning och kan svara på frågan:

Hur många gångar brukar man dubba en distad gitarr? när vi spelade in våra låtar så våran studiotekniker att man bör dubba 2 gånger endast.. för annars blir det för "grötigt". Men jag har hört andra som har gjort fler gånger..

Allting är ju beroende på låten. Det finns inget man ska och inte ska.

2 dubbar är ju bra att börja med, sen kan man lägga en i mitten om det känns tomt.

Den i mitten kan ha annat ljud, tex mindre diskant, för att inte störa virvel, sång och andra saker som eventuellt ligger i mitten.

Man kan även köra fler dubbar. En i mitten och två par utpanorerade med en aning olika ljud.

Det blir inte alltid fetare ju mer man smackar på, hemligheten är att veta exakt vad som behövs och det lär man sig först när man har gjort ett antal låtar med olika behov... (och då menar jag typ inte fyra stycken 😉)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vågar nog påstå att minst 98% av ljudet sitter i gitarristen fingrar. En duktig gitarrist brukar låta bra, oavsett vilka grejor han/hon spelar på. Och det spelar i slutändan ganska liten roll om man använder riktiga och uppmickade förstärkare eller någon simuleringsprodukt. Det ska erkännas att jag själv generellt tycker att det känns något bättre att spela in med en riktig gitarrförstärkare som mickas upp. Däremot när jag hör slutprodukten (en skiva) så kan jag inte påstå att det ställen där vi använt uppmickade stärkare låter bättre än där vi använt någon simuleringsprodukt. Och så är det nog för de flesta.

Dessutom ska jag tillägga att det definitivt är lättare att få bra ljud med simuleringsprodukter. Kör man t ex NI Guitar Combos och väljer preseten "Queen lead" (eller vad den nu heter?) så får man ett solo-ljud som ligger oerhört nära Brian Mays. Om man jämför den arbetsinsatsen (för att inte tala om investeringen i realkapital) med att köpa på sig alla utrustning som krävs för att göra det "på riktigt" så är det sällan värt skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Den riktigt goa disten kommer från rörslutsteg som överstyrs. Vilket är ett problem för oss vanliga dödliga.

Vi kan inte dra på max. Men typiskt så har man högtalare och mic i ett eget slutet rum så står man utanför och spelar. Typiskt misstag är att dra på med disteffekter tidigt i kedjan. Finns boxar som är dämpade med ett

gitarrhögtalarelement och svanhalsar för mikrofoner för att åstakomma samma effekt. Sedan finns det andra

varianter där man har elektronik som ska dämpa effekten från en överstyrd stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amplitube, Guitar Rig etc kan vara praktiskt för att göra enstaka pålägg, fylla ut på nåt ställe där det blev lite tomt etc. Om jag jämför en demo jag gjort hemma med Amplitube med den senare inspelade versionen med riktiga stärkare så märks skillnaden tydligt.

Sen är det klart, personligan vill jag ofta ha ett visst gitarrljud som jag kör jämt på en inspelning(metalskada) - vill man ha många olika möjligheter så visst, då kan pluggar fylla sin funktion om man inte vill köpa på sig ett berg av stärkare.

Om man inte har möjligheten att kräma på volym för att få det goa, "äkta" distljudet, köp en Powersoak. Har ingen själv, men det är alltså en grej du sätter mellan stärkaren och högtalaren som omvandlar mycket av ut-kraften från stärkaren till värme rätt och slätt. Det innebär att du kan köra stärkaren på max - och således få ut all dist du vill - sedan köra via DI eller micka upp högtalare i den ljudnivå du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det riktigt feta ljudet får du genom att dubba fler lite mindre distade gitarrer och låta övertonerna göra jobbet.

Säg att du tar tonen A, den svänger i typ 440hz, övertonerna i 880hz, osv osv ... om du drar ner gainen, och dubbar typ 4ggr på varje gitarr, då får du ändå uppfattningen om att det låter distat, fast du får den där feta väggen.

Jag har fått hur feta gitarrväggar som helst på detta sätt. Den stärk jag tk låter bäst i studio är Pevey Classic 50w combo. Och en bra gitarr, och framför allt en bra gitarrist.

Denna teknik används väldigt mkt av just band som vill ha mustiga gitarrväggar såsom tex Nickelback m.fl.

testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett vanligt nybörjarmisstag är att dra på för mycket dist. Bättre att köra lite mindre än man tror är lagom, byta upp en tjocklek i strängväg och ett "stadigt anslag", för att sedan jobba med kompressorer i mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det där med plugg eller riktig stärkare debatteras ju en del säger glöm pluggarna kör på stärkare en del säger om du bara visste hur mycket plugg som används i Pro produktioner. Personligen så tror jag att en inspelning med riktiga stärkare låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det där med plugg eller riktig stärkare debatteras ju en del säger glöm pluggarna kör på stärkare en del säger om du bara visste hur mycket plugg som används i Pro produktioner. Personligen så tror jag att en inspelning med riktiga stärkare låter bäst.

Låter bäst, låter bäst. Beror väl på hur bra man är på att mixa. Om någon talade om att låten du nyss lyssnade på använde plugg, skulle du då tänkt på det? Test har ju gjorts där man använt både riktiga stärkare och plugg och många har gissat fel. Sen är det så att många, likt mig, bor i lägenheter och inte kan sitta och kräma på en stärkare. Fan jag hör när grannen pissar. Skulle jag vräka på stärkare skulle jag snart vara ute. Tycker mjukvara är ett mycket bra alternativ. Vad hade varit bättre, att vara utan och sitta där och tycka inget kan ersätta en riktig stärkare? Tycker det är för mycket svartvita åsikter i frågan om stärkare vs plugg. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det jag säger det är det jag tror men det är precis så som du säger för när folk får frågan så har dom ofta inte koll på om det är på "riktigt" eller Plugg. Men som sagt en del säger att dom hör det direkt, typ man jämför plugg med en flock med feta Marshallstärkare och ett sånt ljud kan man aldrig simulera säger dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggar är bra alternativ till fysiska grejer.

Någon tipsade ovan om att dubba med lite dist, förmodligen det bästa tipset i tråden.

Att dubba med mycket dist blir mycket riktigt grötigt, och att ha mycket dist men inte dubba blir tunt.

Detta gäller i synnerhet när man använder pluggar.

Ett annat tips är att testa Entombed-stilen: kör signalen genom olika distar och mixa till en lagom blandning.

Lirar du analogt så kan en reamp-box komma väl till pass här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...