Jump to content
Annons

19" Hur brett är det egentligen?


feffe (oregistrerad)

Recommended Posts

feffe (oregistrerad)

Hejsan!

Har en lustig fråga som jag egentligen borde ha svaret på redan...

Jag har en stereobänk (old school)

Som har måtten 47,5cm (innermått)

Är det en rackbredd?

Och om så är fallet hur "hög" är en rack enhet på höjden?

MVH /Feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väl yttermåtten på rackburkarna som är 19". Dvs med "öronen" som man sätter skruvarna i. Själva apparaten i sig är väl något smalare och borde gå att trycka in i din stereobänk, så kan du skruva fast "öronen" i skivan i bänken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror som bassman, det ska nog fungera. 19"-måttet är ju standard oavsett om du använder racken för musik, hi-hi, datorer eller vadsomhelst, så det verkar osannolikt att det skulle vara andra mått på din stereobänk...

EDIT: Kollade upp det här, och 19" är yttermåttet på standardracken, innermåttet är i regel 18", dvs 45,72 mm, så din bänk kommer fungera utmärkt.

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)
Tror som bassman, det ska nog fungera. 19"-måttet är ju standard oavsett om du använder racken för musik, hi-hi, datorer eller vadsomhelst, så det verkar osannolikt att det skulle vara andra mått på din stereobänk...

Okej! Fasiken så bra! Tack för alla svar! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Några bra "tum regler" att lägga på minnet,

19" apparat front eller blindpanel: längd= 482,5 m.m, höjd per HE/höjdenhet= 44,5 m.m

Innermått mellan vägarna där rackskenor skall monteras= 493 m.m (räknat med normala rackskenor som är 19-20 m.m breda där fyrkantiga hålen för korgmuttrarna sitter)

(Innermått mellan golv och tak på ett 14 HE normalhögt rackskåp= 623 m.m)

OBS! när ni kapar av rackskenor på längden, (den typen där dom fyrkantiga hålen inte sitter med samma mellanrum) var noga med att ni kapar så att hålserien börjar rätt i översta ändan, pröva med en 1 HE blindplåt så att den träffar rätt i hålen när den sätts längst upp.

Bosse

Hansén Audio

Göteborg

Redigerat av Bo Hansén
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)
Några bra "tum regler" att lägga på minnet,

19" apparat front eller blindpanel: längd= 482,5 m.m, höjd per HE/höjdenhet= 44,5 m.m

Innermått mellan vägarna där rackskenor skall monteras= 493 m.m (räknat med normala rackskenor som är 19-20 m.m breda där fyrkantiga hålen för korgmuttrarna sitter)

(Innermått mellan golv och tak på ett 14 HE normalhögt rackskåp= 623 m.m)

OBS! när ni kapar av rackskenor på längden, (den typen där dom fyrkantiga hålen inte sitter med samma mellanrum) var noga med att ni kapar så att hålserien börjar rätt i översta ändan, pröva med en 1 HE blindplåt så att den träffar rätt i hålen när den sätts längst upp.

Bosse

Hansén Audio

Göteborg

Tack! de där måtten kommer in i den "viktia studio info.txt" filen 🙂

=)

/Feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 månader senare...
skold79 (oregistrerad)

Standard djup på rack i allmänhet är väl runt 45-50cm de längsta enheterna är runt 60cm typ om man har en 19" chassi till datorn /Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
  • 6 månader senare...

Ska bygga eget rackskåp.

Vill få in min vanliga förstärkare med måtten B-44cm. H-11cm. D-37cm.

Jag har sett att man kan köpa en låda man skruvar in i racket, där man kan ställa saker (tex min försärkare).

Vart köper jag dessa? Det borde få platts.

Måste köpa separata rackskenor också men vart?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ibland har man tur! Jag behövde ett rackskåp och hade något i stil med en sånt där standardglasskåp som man placerar stereon i på höjden ni vet. Men de flesta ligger ju staxt under en rackenhets bredd och funkar således inte.

Men jag gick till en secondhandbutik här stan och voila - direkt hittade jag ett stereoskåp där hela rackenheten går in, inklusive fästbyglarna. Snygga glasdörrar också som skyddar det hela. Bara att skruva upp rackskenor på sidorna och montera in effekterna. Hög var den också, så nu kan jag ha hela härligthetn med förstärkare, cdväxlare, kasettdäck och har ändå plats för 6 rackenheter till förutom de två jag redan monterat.

Samuel

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste köpa separata rackskenor också men vart?

Clas Ohlson har rackskenor i olackad aluminium. Ligger på 100 cm och kostar 89 kr. Skruvfästen och skruv för montering av effekterna köpes separat och finns också på Clas Ohlson. Enklet att kapa i lämpliga längder och lacka om till svart och borra så många fästhål man behöver för montering i hyllan.

Här är en länk till artikeln:

http://www.clasohlson.se/shop/store/main.a...M#q269223A57+PM

Samuel

Redigerat av Sampel
Link to comment
Dela på andra sajter

Måste köpa separata rackskenor också men vart?

Clas Ohlson har rackskenor i olackad aluminium. Ligger på 100 cm och kostar 89 kr. Skruvfästen och skruv för montering av effekterna köpes separat och finns också på Clas Ohlson. Enklet att kapa i lämpliga längder och lacka om till svart och borra så många fästhål man behöver för montering i hyllan.

Här är en länk till artikeln:

http://www.clasohlson.se/shop/store/main.a...M#q269223A57+PM

Samuel

jag köpte dessa förra veckan o bygger om mitt rack just nu, elle rkanske in JUST nu, men i byggstadiet är jag iaf.. 😄

kommer ta mina gamla o bygga ett flyttbart rack!!!

bilder lovar jag fixa.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

sitter nu och skissar på ett sötrre och snyggare rack!!

det kommer vara 80cm högt(cirka) och 100cm brett(cirka igen!!) och kommer ha två avdelade rack innuti!! återkommer med skisser om ngra timmar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

sitter nu och skissar på ett sötrre och snyggare rack!!

det kommer vara 80cm högt(cirka) och 100cm brett(cirka igen!!) och kommer ha två avdelade rack innuti!! återkommer med skisser om ngra timmar!!!

Coolt. Vi får väl se bilder sen när det är klart va?

...Din lilla rackare där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sitter nu och skissar på ett sötrre och snyggare rack!!

det kommer vara 80cm högt(cirka) och 100cm brett(cirka igen!!) och kommer ha två avdelade rack innuti!! återkommer med skisser om ngra timmar!!!

Coolt. Vi får väl se bilder sen när det är klart va?

...Din lilla rackare där 😏

höhö självklart..!

rackarns vad du kom på mig.. im addicted to racks!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

nu har mitt bygge vart relativt färdigt cirka en vecka, och jag tänkte att ni aswell kunde få åtminstoinde se racket..

ska se vart det är bara.. 😛

Lite specar..

100cm brett

60 djupt

106 cm högt (med hjul)

2x18HE högt innuti

såja.. nu ska vi se vilken ordning bilderna kommer i..

här är en bild när jag har kapat upp allt och satt på hjulen, samt borrat för pluggarna, satt i sidostyckena samt satt det mot diskbänken..!! 😎

http://farm1.static.flickr.com/128/3597791...4e2300b.jpg?v=0

sitter här o ritar.. hehe.. näe, men jag sitter o ritar ut på ett ungefär var sidostycken ska sitta.. har vi detta laget inte limmat ngt än!!

http://farm1.static.flickr.com/147/3597791...729d9c3.jpg?v=0

o så spolar vi framåt lite snabbt.. 😄

här har jag limmat ihop allt samt sitter och passar rackskenorna. hur ska de sitta.. !? 😎

har även passat mittstycket, och mätt ut var det ska sitta... och ja, jag arbetar i köket.. 😮 även miin fruga, så därför står en symaskin där med.. 😉

http://farm1.static.flickr.com/159/3597791...685c366.jpg?v=0

här sitter nästan allt ihopsatt förutom överstycket.. man anar att det kommer bli stort..

http://farm1.static.flickr.com/147/3597791...3e3ea64.jpg?v=0

det färdiga racket, samt kissen.. kissen e liten, o racket är inte så sjukligt stort som det ser ut.. men 100 högt e lagom..

har nu fyllt cirka ½ racket..

kommer påfyllnad senare.. skönt att

http://farm1.static.flickr.com/131/3597791...3342bf7.jpg?v=0

http://farm1.static.flickr.com/129/3597791...88c2d73.jpg?v=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ju råbra ut. Cleant och stabilt.

man tackar..

den är stabil och väldigt rejäl.. det går långt ovanför min midja.. 🙂

har använt M6, skruvar och muttrar från classe o. 25pack för 16 spänn om jag inte minns fel..

6kantiga huvuden och rostfritt stål!!

materialet jag har använt:en gammal rumsavdelare jag köpt av en polare för länge sen.. finns material kvar, så jag kanske bygger en käpphäst åt mig själv senare..!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

En liten fråga

Ska bygga ett eget rackskåp jag också. Såg på JB:s hemsida att de hade rackskenor både bak och fram i skåpet. Behöver man ha nått som håller i baksidan av racket eller räcker det med två rackskenor fram och fyra skruvar som den hänger på. Tänker främst på min digi002r som är det tyngsta jag har. Antar att Clas ohlssons rackskenor är okej då jag såg att ovan använde sig av dessa. Ge mig gärna alla tips ni kan och vilka fällor jag ska passa mig för 😛

Tack på förhand

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga

Ska bygga ett eget rackskåp jag också. Såg på JB:s hemsida att de hade rackskenor både bak och fram i skåpet. Behöver man ha nått som håller i baksidan av racket eller räcker det med två rackskenor fram och fyra skruvar som den hänger på. Tänker främst på min digi002r som är det tyngsta jag har. Antar att Clas ohlssons rackskenor är okej då jag såg att ovan använde sig av dessa. Ge mig gärna alla tips ni kan och vilka fällor jag ska passa mig för 😛

Tack på förhand

MVH

Anders

fyra skruvar håller mer än vad man kan tro.. 🙂

du klarar dig med det!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

fyra skruvar håller mer än vad man kan tro.. 😄

du klarar dig med det!!!

Fyra skruvar blir det då 😄

Tack för svar!!

MVH

Anders

bra det.. 😄

lycka till o posta bilder sen!

Link to comment
Dela på andra sajter

fyra skruvar håller mer än vad man kan tro.. 😄

du klarar dig med det!!!

Fyra skruvar blir det då 😄

Tack för svar!!

MVH

Anders

bra det.. 😄

lycka till o posta bilder sen!

Klart jag postar bilder när det är klart:)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...