Jump to content
Annons

Bästa vst plugg EQ för vass och varm super diskant.


TripMan

Recommended Posts

Bästa vst plugg EQ för vass och varm super diskant.

Har letat lite och undrar var man kan hitta en bra sådan som ger det där extra.

Tänkte lata mig och lägga den på master tracken har ni något bra förslag på frekvens område där det ger värme och vass diskant är det välkommet med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Värme och vass diskant"? Vad betyder det?

Vass diskant brukar man vilja undvika, och det som många kallar värme uppstår ofta när vass digitaldiskant elimineras.

Om du söker en distplugg för mastering vill jag tipsa om PSP Vintage Warmer, exciters har jag ingen koll på längre, känns som en grej från förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Värme och vass diskant"? Vad betyder det?

Vass diskant brukar man vilja undvika, och det som många kallar värme uppstår ofta när vass digitaldiskant elimineras.

Om du söker en distplugg för mastering vill jag tipsa om PSP Vintage Warmer, exciters har jag ingen koll på längre, känns som en grej från förr.

En sak psp vintage warmer är vadå ? Limiter Compressor EQ ?

om man kör den kan man lägga en till limter eller compressor på master spåret om man mastrar typ crysonik limiter med ? eller blir det kaka på kaka ?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Värme och vass diskant"? Vad betyder det?

Vass diskant brukar man vilja undvika, och det som många kallar värme uppstår ofta när vass digitaldiskant elimineras.

Om du söker en distplugg för mastering vill jag tipsa om PSP Vintage Warmer, exciters har jag ingen koll på längre, känns som en grej från förr.

En sak psp vintage warmer är vadå ? Limiter Compressor EQ ?

Vintage Warmer 🙂

Jag tycker visserligen att den funkar bättre på enskilda spår, än på hela stereomixen, men det är en mycket trevlig plugg. PSP har andra mycket användbara och dessutom billiga pluggar, som t ex MasterQ, Neon och deras delay.

Dyrare, men j-t bra eq och kompressor finns hos Sonalksis. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

"Värme och vass diskant"? Vad betyder det?

Vass diskant brukar man vilja undvika, och det som många kallar värme uppstår ofta när vass digitaldiskant elimineras.

Om du söker en distplugg för mastering vill jag tipsa om PSP Vintage Warmer, exciters har jag ingen koll på längre, känns som en grej från förr.

En sak psp vintage warmer är vadå ? Limiter Compressor EQ ?

Vintage Warmer 🙂

Jag tycker visserligen att den funkar bättre på enskilda spår, än på hela stereomixen, men det är en mycket trevlig plugg. PSP har andra mycket användbara och dessutom billiga pluggar, som t ex MasterQ, Neon och deras delay.

Dyrare, men j-t bra eq och kompressor finns hos Sonalksis. 😛

Jag tycker Sonlakis kompressor kanske ger lite mer tryck men för övrigt tycker jag psp v w är lite bättre att ge värme.

Link to comment
Dela på andra sajter

UAD-1... Bästa pluggarna!

Det finns en plugg som är helt magisk och det är charachter från noveltech. Tyvärr finns den för närvarande bara för powercore, men ryktet går att en native version är på G.

Det är som att ha en magisk knapp i studion - vrid lite på reglaget och allt låter bra.

Vad den gör är att lyfta fram det som låter bra i ett ljud, hur den vet det har jag ingen aning om men de har en lång förklaring på sin hemsida. Det låter sjukt bra i alla fall - värt att köpa powercore bara för den. Påminner lite om BBE om du testat det, men inte lika diskantigt.

Pluggen funkar på det mesta, allt ifrån trummor till sång.

Det blir lite som att lägga på EQ/Kompressor/exciter men utan att det låter processat, bara "producerat".

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
UAD-1... Bästa pluggarna!

Det finns en plugg som är helt magisk och det är charachter från noveltech. Tyvärr finns den för närvarande bara för powercore, men ryktet går att en native version är på G.

Det är som att ha en magisk knapp i studion - vrid lite på reglaget och allt låter bra.

Vad den gör är att lyfta fram det som låter bra i ett ljud, hur den vet det har jag ingen aning om men de har en lång förklaring på sin hemsida. Det låter sjukt bra i alla fall - värt att köpa powercore bara för den. Påminner lite om BBE om du testat det, men inte lika diskantigt.

Pluggen funkar på det mesta, allt ifrån trummor till sång.

Det blir lite som att lägga på EQ/Kompressor/exciter men utan att det låter processat, bara "producerat".

Låter högintressant men är rädd för att om den släpps som native så kommer den att kosta skjortan och garanterat krävas ilok 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att tänka mig att DU hör nån som helst skillnad på EQ's när du använder uttryck som "värme och vass diskant".

Spelar lixom ingen roll om du har en ferrari om du inte lärt dig att köra Volvon först. Testa först att lära dig använda dom pluggar du har i ditt program, förvänta dig inte att nån plugg gör underverk för dig. du måste veta exakt vad din mix behöver, rent frekvensmässigt och balansmässigt. Det är viktigare än att ha fetaste grejorna.

JAG kan dock rekomendera TRITONE DIGITAL's pluggar. Angeltone och Colortone, helt jävla magiska EQ's.

Link to comment
Dela på andra sajter

UAD-1... Bästa pluggarna!

Det finns en plugg som är helt magisk och det är charachter från noveltech. Tyvärr finns den för närvarande bara för powercore, men ryktet går att en native version är på G.

Det är som att ha en magisk knapp i studion - vrid lite på reglaget och allt låter bra.

Vad den gör är att lyfta fram det som låter bra i ett ljud, hur den vet det har jag ingen aning om men de har en lång förklaring på sin hemsida. Det låter sjukt bra i alla fall - värt att köpa powercore bara för den. Påminner lite om BBE om du testat det, men inte lika diskantigt.

Pluggen funkar på det mesta, allt ifrån trummor till sång.

Det blir lite som att lägga på EQ/Kompressor/exciter men utan att det låter processat, bara "producerat".

BBEs "Sonic maximiser" imponerade föga på mig då när det begav sig. Har å andra sidan aldrig varit speciellt förtjust i enhancers överhuvudtaget…

Link to comment
Dela på andra sajter

Har svårt att tänka mig att DU hör nån som helst skillnad på EQ's när du använder uttryck som "värme och vass diskant".

Spelar lixom ingen roll om du har en ferrari om du inte lärt dig att köra Volvon först. Testa först att lära dig använda dom pluggar du har i ditt program, förvänta dig inte att nån plugg gör underverk för dig. du måste veta exakt vad din mix behöver, rent frekvensmässigt och balansmässigt. Det är viktigare än att ha fetaste grejorna.

JAG kan dock rekomendera TRITONE DIGITAL's pluggar. Angeltone och Colortone, helt jävla magiska EQ's.

Veckans drygputte.

Det är ju lätt att leka expert när ingen kan kolla vad man egentligen går för.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att skapa lite ytterligare förrvirring så har verkligen KeyToSounds EQs verkligen imponerat på mig. Dynamic EQ är tex uppbygd på samma sätt som en multibands kompressor. Dom andra EQarna har inbygd frekvensanalysator. Hur låter dom. Ja i mina dock inte gyllene öron tycker jag mycket väl att dom kan mäta sig med Sonnox och Waves fast för ett betydligt lägre pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

UAD-1... Bästa pluggarna!

Det finns en plugg som är helt magisk och det är charachter från noveltech. Tyvärr finns den för närvarande bara för powercore, men ryktet går att en native version är på G.

Det är som att ha en magisk knapp i studion - vrid lite på reglaget och allt låter bra.

Vad den gör är att lyfta fram det som låter bra i ett ljud, hur den vet det har jag ingen aning om men de har en lång förklaring på sin hemsida. Det låter sjukt bra i alla fall - värt att köpa powercore bara för den. Påminner lite om BBE om du testat det, men inte lika diskantigt.

Pluggen funkar på det mesta, allt ifrån trummor till sång.

Det blir lite som att lägga på EQ/Kompressor/exciter men utan att det låter processat, bara "producerat".

BBEs "Sonic maximiser" imponerade föga på mig då när det begav sig. Har å andra sidan aldrig varit speciellt förtjust i enhancers överhuvudtaget…

Det funkar ju inte på allt. Character fungerar inte alls på samma sätt om BBE och resultatet blir inte heller detsamma. Men det är den där "wow" grejen som infinner sig när man startar upp den, och så har många reagerat över BBE också (i alla fall i min studio). Själv använder jag inte BBE för det blir lite för mycket lyft i toppen, även om det kan fungera bra i vissa sammanhang.

Hur som helst, har ni möjlighet att testa character så testa - jag blev förvånad över hur bra det fungerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
För att skapa lite ytterligare förrvirring så har verkligen KeyToSounds EQs verkligen imponerat på mig. Dynamic EQ är tex uppbygd på samma sätt som en multibands kompressor. Dom andra EQarna har inbygd frekvensanalysator. Hur låter dom. Ja i mina dock inte gyllene öron tycker jag mycket väl att dom kan mäta sig med Sonnox och Waves fast för ett betydligt lägre pris.

Har testat dem och själv och de är bra men kan mäta sig med Sonnox? Nja det var lite att ta i. Så bra är dem inte i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snnox EQ tycker den låter helt ok reverb wave arts MasterVerb 5 limiter crysonic Spectra'Phy ok psp vintagewarmer så långt är min plugg sammling klar.

En bra stereo delay saknas tycker om den i logic kör inte mac nu tyvär.

Vet ni någon liknade stereo delay som i logic tycker om den ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...