Jump to content
Annons

Koppla mixer till Cubase.


grottman

Recommended Posts

Har sett att det finns mixerbord som man kan koppla ihop med Cubase. D.v.s när man ändrar en volymregel på mixen skjuter sig också volymregeln i programvaran och tvärt om. Vet inte vad jag ska söka efter för att titta på olika. Hur många kanaler de har och vilka prislägen etc. Finns det för 8 eller kanske 16 kanaler?

Undrar också om det går att få en sådant mixerbord att synka med Cubase? Med det menar jag att om man öppnar ett Cubase-projekt så ställer alla reglarna automatiskt om sig enligt de värden som är på kanalerna i Cubase på just det projektet. (hmm blev kanske rörigt beskrivet.) Hoppas ni förstår vad jag menar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, det finns en del DAW-controllers att välja mellan.

Som Vallin sa så är Behringer BCF2000 ett utav dom billigare valen. Det verkar vara en bra controller som dens ägare är nöjd med, dock säger många att reglarna låter ganska mycket men inget som man tänker på efter ett tag.

Om du kan tänka dig att lägga lite mer pengar på en controller så har du några att välja mellan:

Ovan är bara ett urval av alla controllers som finns.

Jag kan rekommendera att du surfar runt lite på Thomann för att titta på andra controllers. Sen kan du alltid kolla på Blocket och Vendolin för att se om det finns några begagnade controllers för ett bra pris!

- CG

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer bcf2000 är en billig model som du kan kolla upp.

NOT: det är en s.k. control surface, inte en mixer.

Precis en sån jag menade.

Hittade ett UTube klipp där en kille demonstrerade lite.

Finns det fler som folk vill rekommendera?

Just denna modell kändes föråldrad. Hade väntat mig något snyggt med digital display och andra flashigheter... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja, det finns en del DAW-controllers att välja mellan.

Som Vallin sa så är Behringer BCF2000 ett utav dom billigare valen. Det verkar vara en bra controller som dens ägare är nöjd med, dock säger många att reglarna låter ganska mycket men inget som man tänker på efter ett tag.

Om du kan tänka dig att lägga lite mer pengar på en controller så har du några att välja mellan:

Ovan är bara ett urval av alla controllers som finns.

Jag kan rekommendera att du surfar runt lite på Thomann för att titta på andra controllers. Sen kan du alltid kolla på Blocket och Vendolin för att se om det finns några begagnade controllers för ett bra pris!

- CG

Oj medans jag postade kom ett till svar. Härligt.... Mer att titta på...

Dock är detta kanske var lite för dyrt just nu.

2000-3000 kr kan vara rimligt.

Redigerat av grottman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antog det.

Då kan jag bara rekommendera att du surfar runt på Thomann, Blocket och Vendolin för att hitta den controlen som passar dig.

Om du är ute efter splitter nya saker i den prisklassen så kan jag som alla andra rekommendera Behringer BCF2000, som du förövrigt också kan expandera i ett senare stadie när du känner att du har mer pengar och vill ha fler kanaler. Du kan koppla in flera BCF2000 till din dator och på det viset få tillgång till flera kanaler.

- CG

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tittade närmare på Behringer bcf2000 såg jag att det verkar inte som om den har Play, Stop och Rec-knappar.

Finns det någon som kan komma med förslag på en sådan?

Själv hittade jag http://www.thomann.de/se/miditech_mtb_command.htm men vet inte om den fungerar som jag beskrev i första posten.

det har den visst... antingen programerar man den själv... eller så kör man den i emuleringsläge för att få motoriseringen att funka...

men det e ju en generell midikontroller... å en generell midikontroller med föruppmärkta knappar e ju inte så generell.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tittade närmare på Behringer bcf2000 såg jag att det verkar inte som om den har Play, Stop och Rec-knappar.

Finns det någon som kan komma med förslag på en sådan?

Själv hittade jag http://www.thomann.de/se/miditech_mtb_command.htm men vet inte om den fungerar som jag beskrev i första posten.

det har den visst... antingen programerar man den själv... eller så kör man den i emuleringsläge för att få motoriseringen att funka...

men det e ju en generell midikontroller... å en generell midikontroller med föruppmärkta knappar e ju inte så generell.. 😕

Aha, då förstår jag.

Jag skall läsa på lite mer om denna då. Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
vad är skillnaden mellan en digital mixer och en control surface då?

bara att man inte kan spela in med en surface eller?

Det är inte så "bara", det... 😉

Annars är det rätt. En kontrollyta styr mixern i Cubase och hanterar alltså inget ljud själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
vad är skillnaden mellan en digital mixer och en control surface då?

bara att man inte kan spela in med en surface eller?

En control surface kan du inte skicka nån signal genom. Den kan bara styra funktioner i DAW via midi eller USB-Midi. En digital mixer har in- och utgångar för analogt ljud men via AD/DA så processas ljudet digitalt i bordet för att sedan skickas ut analogt. Jag har ett Yamaha DM1000 som jag använder jag tillsammans med Nuendo. I det bordet finns 2st remotelayers som man kan välja vilken typ av remotestyrning man vill använda. Det finns färdigt i bordet för att styra tex Protools, Cubase osv. Nuendo använder samma gränssnitt som Cubase. Då DM1000 är ett 48ch mixerbord så har jag 2st slotar som hanterar 32ch in och 32ch ut optisk ADAT som jag via 2st interna RME-kort hanterar i Nuendo. Bordet har även 16 mikpreampar. En control surface har inga mikpreampar då det inte kan hantera audio. Hoppas du blev lite klokare. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

vad är skillnaden mellan en digital mixer och en control surface då?

bara att man inte kan spela in med en surface eller?

En control surface kan du inte skicka nån signal genom. Den kan bara styra funktioner i DAW via midi eller USB-Midi. En digital mixer har in- och utgångar för analogt ljud men via AD/DA så processas ljudet digitalt i bordet för att sedan skickas ut analogt. Jag har ett Yamaha DM1000 som jag använder jag tillsammans med Nuendo. I det bordet finns 2st remotelayers som man kan välja vilken typ av remotestyrning man vill använda. Det finns färdigt i bordet för att styra tex Protools, Cubase osv. Nuendo använder samma gränssnitt som Cubase. Då DM1000 är ett 48ch mixerbord så har jag 2st slotar som hanterar 32ch in och 32ch ut optisk ADAT som jag via 2st interna RME-kort hanterar i Nuendo. Bordet har även 16 mikpreampar. En control surface har inga mikpreampar då det inte kan hantera audio. Hoppas du blev lite klokare. 😆

jag blev väldigt mycket klokare och väldigt sugen på att införskaffa en digital mixer till min studio 😆 :lol:

EDIT

haha tyckte det var roligt när det slog mig att "Analogfreak" använder digitalutrustning 🙂

Redigerat av Royalbe
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...