Jump to content
Annons

Roland XV-5080 - ladda samplingar


CharlesS

Recommended Posts

Hej!

Har fått tag på en begagnad XV-5080, som jag uppgraderat med EDO-RAM-minne, samt SCSI-CD-ROM och SmartMediakort (alla dessa saker fick man typ hitta på Tekniska Muséet, men det är en annan historia)

Vill ladda ner samplingar på modulen, t.ex. gigasampler, soundfonts m.m. Har laddat ner test/gratisversioner av programmen Chickensys Translator, AWAVE samt CDXTRACT, varav vissa säger sig kunna konvertera till AKAI-CD format, alternativt Roland.

Det hela kändes bökigt, och trots mycket googlande har jag inte hittat någon vettig information hur jag ska gå till väga. Så jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig på traven?

Enklast vore om man kunde lägga in direkt på SmartMediakortet? Lyckas jag skapa en AKAI-CD verkar jag också vara hemma, de guider jag hittat verkar kräva att man har en SCSI-hårddisk, vilket jag inte har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan,

Grattis till din 5080. Det är en maskín jag suktat efter, men när jag fick reason 4 billigare än en beggad 5080 så var i alla fall min budget klar =) Hur som helst:

Jag hade under 10 år en s760 som ju är samma samplermotor som du har i din 5080, så jag vet vilka problem du har med extern kommunikation! Jag sålde den innan jag köpte programmet translator (som du nämner) och har inte kunnat prova den lösning som translator verkar kunna ge, men i korthet (och i teorin) tror jag att det ska funka ungefär så här:

Du skapar i translator en virtuell drive på din dator. Detta blir en fil på hårddisken som representerar din roland formatterade hårddisk eller cd-skiva. Till denna kan du föra filer fram å tebax. När du är klar med tankning till driven/filen så bränner du den till en cd och kan läsa den i 5080'n via din scsi-läsare. Jag vågar inte lova att det verkligen fungerar eller att det var så här det funkade ,jag tar allt ur minnet just nu. Läs därför mera i manualer och annat som hittas på

http://www.chickensys.com/downloads/translator.php

För att bränna en cd, kolla denna länk (där finns mer info om de virtuella drajvarna som stödjer det jag tog ur minnet ovan): http://www.chickensys.com/support/software...ualdrives5.html

Det jag HAR gjort är att kopiera min scsi hårddisk till en fil (minns ej formatet) och sedan laddat denna fil i translator som virtuell drive. Därefter kunde jag tanka mina samplingar och program till ett annat samplerformat. Så jag vet att det funkar åt ena hållet. Det jag också vet är att jag fick en gnagande känsla av att jag inte skulle ha sålt s760'n eftersom jag såg en väg åt motsatt håll, dvs att tanka filer till den virtuella, vilket är det du vill...

Not: Om du kan, konvertera direkt till roland i något program eftersom konvertering akai --> roland direkt i en s760 i alla fall blir riktigt dåligt + att det tar en enorm tid.

Din musikstil blir omodern innan samplern har laddat klart ljuden...

Om du mot alla odds skulle tröttna och kastar ut 5080'n, kasta den åt mitt håll 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret, det börjar kännas som det är nära nu.

Fick krypa till korset och skaffa en fullversion av Translator. Har lyckats konvertera ett instrument till Rolandformat, och laddat över via SmartMedia. Man kan där ladda in banken (.svd filen), ladda samplingarna, och även previewa dem i filväljaren. Men det kommer inget ljud när jag väljer den patchen 🙂 . Kollar man på patchen så verkar den ok, med olika samplingar mappade etc... Ska testa vidare med andra samplingar. Vet du om det finns något ställe man kan få tag på fungerande Roland-samplingar?

Ska pröva din metod med Roland isofilen också. Har försökt bränna en AKAI-CD, samt en vanlig DOS CD-ROM, ingen gick dock att läsa i min CD-ROM-läsare med XV-5080:n. Risken är att den inte gillar brända skivor.

Jo, XV-5080:n är en trevlig pjäs, äger sen tidigare en XV-2020 som är lite tråkigare och mer begränsad. Med tanke på vad mjukvara kostar idag, och vad den kan, så är det kanske mer en kultpryl än något man använder seriöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Begagnade skivor kan köpas på ebay, det har jag gjort bla. Du kan även ladda hem en gratisgrej som jag hittade när jag googlade idag: http://jm1200.free.fr/index.php?r=7

Det finns också stora pack med samplingar till Roland (LCDX-serien) som är samlingar av de olika CD's som släpptes i s7xx formatet. Ett sådant pack brukar bestå av 2-3 st cd's och kosta mindre än vad orginalskivorna kostade per styck då det begav sig. Även om de har ett par år på nacken, så ärligt talat, hur mycket har en 909-kick eller ett rhodes ändrats sedan dess? Kolla bl.a

http://musical-instruments.pricegrabber.co.../roland/p/1724/

Att det inte låter kan jag inte hjälpa dig med, tyvärr. Det skulle som bäst bli intelligenta gissningar...

Trivia:

Satt tidigare med en s760 och en jv2080 så jag hade en 5080 kan man säga, men nu är s760'n borta. Bristen jag såg då var särskilt kommunikation med omvärlden som jag sa, samplern låter kanon, men hur får jag in ljud till den om jag inte vill samplas vartenda pip den ska spela? Translatorinköpet kom lite för sent, det var när jag hade translator som jag såg vägen TILL s760'n. Nu har jag istället portat om allt till nn-xt samplern i reason, och även om det låter ok så låter det inte riktigt lika bra som det gjorde i s760'n. Inte för att samplingen blir sämre, men loop-punkter, filterinställningar etc kommer inte riktigt fram naturligtvis. Man måste egentligen tweaka allt. Därför ville jag gärna ha en 5080, för att kunna ersätta min 2080 och få en "s760-player" i samma låda inklusive bättre effekter inklusive lagringskapacitet som är större än 600MB inklusive mer än 32mb RAM inklusive... så du ser, trots inkörningsproblemen så har du har en kanonmaskin i mitt tycke! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering: Har lyckats få igång några samplingar, genom att konvertera och sedan överföra via Smart Media kortet. Ljuden på skivan du rekommenderade fungerade. Kruxet med mina ljud var att man ska välja "performance"-läget för att spela instrumentet. Hade lite problem med vissa samplingar, och med vissa toner som var dåligt mappade (vissa lager hade inget ljud).

Min CD-ROM verkar inte vilja läsa brända skivor, varken skivan på länken, eller en bränd AKAI-CD vill spelas. Har nu fått två nya CD-ROM enheter att testa med.

Det finns också stora pack med samplingar till Roland (LCDX-serien) som är samlingar av de olika CD's som släpptes i s7xx formatet. Ett sådant pack brukar bestå av 2-3 st cd's och kosta mindre än vad orginalskivorna kostade per styck då det begav sig. Även om de har ett par år på nacken, så ärligt talat, hur mycket har en 909-kick eller ett rhodes ändrats sedan dess? Kolla bl.a

http://musical-instruments.pricegrabber.co.../roland/p/1724/

Kollade på länken, och tyckte skivorna var lika de ljud jag har på mitt SRX-Ultimate keys, som har ett "Keyboards of the 60s 70s" och bass&drums inbyggt, gissar att det är samma vågformer. Min plan är att hitta stora och fina samplingar av Rhodes, Wurlitzer, piano, och komplettera de jag har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...