Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu har det blivit dax för att bygga om garaget till studio! Äntligen!!

Jag tÀnkte under byggets gÄng lÀgga upp information och bilder pÄ hur det fortlöper.

Min plan i stora drag, Àr följande:

• Tömma garaget helt
  • Skruva ner alla gips-skivor frĂ„n vĂ€ggar och tak
  • Byta ut takstolarna i "musik-rummet" mot en limtrĂ€balk
  • Bygga ett rum i rummet (live-rummet)
  • Bygga om 2 dörrar sĂ„ dom blir ljudtĂ€ta
  • Fixa till nĂ„n bra ventilation

Helgen har jag tillbringat Ät att tömma garaget. MÄnga vÀndor till Returpunkten...bra att dom har öppet lördag och söndag...

NÀr jag började rensa sÄ sÄg det ut sÄ hÀr:

mini-P4050438.JPG

...och efter mÄnga timmar sÄg det ut sÄ hÀr:

mini-P4060441.JPG

😑

I veckan som kommer hoppas jag pÄ att fÄ upp ett "bygg-tÀlt" av presenningar framför garaget för förvaring av byggmaterial, arbetsbÀnk, sÄg och sÄnt.

Jag har funderat mycket pÄ planeringen över rummen, och gjort massa olika skisser (i Google Sketchup som Àr ett vÀldigt bra och enkelt ritprogram ...och gratis). I min senaste planering har jag tÀnkt att bygga om vÀggen mellan rummen sÄ det blir som ett bursprÄk in i liverummet. SÄ hÀr:

planeringliverum2.jpg

Slut för idag.

/Andreas

Redigerat av Qbaze
Annons
  • Svar 151
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Spara det dĂ€r "dubbla giraff-lejonet" och gör rack av det, ser ut att vara ungefĂ€r samma bredd? 😑

Redigerat av Elof
Postat
  Elof sa:
Spara det dĂ€r "dubbla giraff-lejonet" och gör rack av det, ser ut att vara ungefĂ€r samma bredd? 😑

😉😄

Ska bli spÀnnande att följa utvecklingen.

MVH

Anders

Postat
  Elof sa:
  Qbaze sa:
Nu har det blivit dax för att bygga om garaget till studio! Äntligen!!

Jag tÀnkte under byggets gÄng lÀgga upp information och bilder pÄ hur det fortlöper.

Min plan i stora drag, Àr följande:

• Tömma garaget helt
  • Skruva ner alla gips-skivor frĂ„n vĂ€ggar och tak
  • Byta ut takstolarna i "musik-rummet" mot en limtrĂ€balk
  • Bygga ett rum i rummet (live-rummet)
  • Bygga om 2 dörrar sĂ„ dom blir ljudtĂ€ta
  • Fixa till nĂ„n bra ventilation

Helgen har jag tillbringat Ät att tömma garaget. MÄnga vÀndor till Returpunkten...bra att dom har öppet lördag och söndag...

NÀr jag började rensa sÄ sÄg det ut sÄ hÀr:

...och efter mÄnga timmar sÄg det ut sÄ hÀr:

😛

I veckan som kommer hoppas jag pÄ att fÄ upp ett "bygg-tÀlt" av presenningar framför garaget för förvaring av byggmaterial, arbetsbÀnk, sÄg och sÄnt.

Jag har funderat mycket pÄ planeringen över rummen, och gjort massa olika skisser (i Google Sketchup som Àr ett vÀldigt bra och enkelt ritprogram ...och gratis). I min senaste planering har jag tÀnkt att bygga om vÀggen mellan rummen sÄ det blir som ett bursprÄk in i liverummet. SÄ hÀr:

Slut för idag.

/Andreas

Spara det dĂ€r "dubbla giraff-lejonet" och gör rack av det, ser ut att vara ungefĂ€r samma bredd? 😉

Hahaha! Det mÄste du göra!

Postat

skojj skojj skojj 😛😉😎

Ă€lskar byggloggar! 🙂

Postat

Jag ska fundera pÄ giraffen ...den Àr ju ganska sliten efter mÄnga Är i barnens rum.

FĂ„r se om den kommer passa in i den nya studion. 😛

IkvÀll ska jag nog skruva ner lite gips frÄn vÀggarna och pÄ torsdag kommer byggstÀllningen till byggtÀltet.

/Andreas

Postat
  Qbaze sa:
Jag ska fundera pÄ giraffen ...den Àr ju ganska sliten efter mÄnga Är i barnens rum.

FĂ„r se om den kommer passa in i den nya studion. 😛

IkvÀll ska jag nog skruva ner lite gips frÄn vÀggarna och pÄ torsdag kommer byggstÀllningen till byggtÀltet.

/Andreas

Du skulle kunna bygga ett rack av den:P

Postat (redigerat)

I kvĂ€ll fick vi bort gips och isolering frĂ„n en av lĂ„ngvĂ€ggarna. Min dotter (12Ă„r) hjĂ€lpte till med nedmonteringen. Hon ser ocksĂ„ fram mot studion eftersom hon Ă€r vĂ€ldigt musikintresserad. Studion kommer fungera Ă€ven som replokal till kidsen nĂ€r dom vill starta band ...vilket dom redan börjat planera đŸ˜±

mini-P4080442.JPG

mini-P4080444.JPG

I ett tidigare inlÀgg ( LÀnk ) fick jag lite tips om hur jag skulle bygga om och ljudisolera vÀggarna. Jag kommer nog att sÄga ut gipsbitar och sÀtta i facken mot yttervÀggen samt tÀppa till alla springor ordentligt med nÄgon fogmassa, sedan pÄ med isolering igen. sen blir det en luftspalt och sedan en ny vÀgg med isolering och innerst mot "live-rummet" OSD+gips+dÀmplim+gips.

vagg-ritning.jpg

I morgon tÀnkte jag köpa fogmassan (typ akustikfog?) för att tÀta springorna.

Fungerar det att anvÀnda latexfog? Jag sÄg att det finns pÄ Byggmax för 9.90:- / tub .....

😎

/Andreas

Redigerat av Qbaze
Postat

av vad jag lÀrt mig sÄ skall vanlig spÄnskiva ha bÀttre isolerande egenskaper Àn osd och dessutom billigare, men jag kan juh ha fel. har Àven hört att spÄnskiva Àr det man oftast anvÀnder vid studio bygge pga dess ljud egenskaper.

men jag kan juh vara helt ute o cykla.

Postat
  Qbaze sa:
Studion kommer fungera Ă€ven som replokal till kidsen nĂ€r dom vill starta band ...vilket dom redan börjat planera đŸ˜±

Sicken Farsa!! PopulĂ€rast i kvarteret bland kidsen nu va 😎🙂

Postat
  Klumpsmurfen sa:
av vad jag lÀrt mig sÄ skall vanlig spÄnskiva ha bÀttre isolerande egenskaper Àn osd och dessutom billigare, men jag kan juh ha fel. har Àven hört att spÄnskiva Àr det man oftast anvÀnder vid studio bygge pga dess ljud egenskaper.

men jag kan juh vara helt ute o cykla.

Nix du Àr inte helt ute och cyklar. SpÄnskiva Àr lite ligger viktmÀssigt nÄgot högre Àn OSB, men jag valde OSB för att den Àr bÀttre/lÀttare att skruva saker i, Àn vad spÄnskivan Àr. (I alla fall om man skall anvÀnda det som vÀggmaterial.) DÀrför förordar jag att man sÀtter det i vÀggen istÀllet för spÄnskiva.

Men ljudmÀssigt sÄ ligger vikten pÄ kompakt spÄnskiva pÄ ca 700kg/m3 (och dÄ pratar vi inte om de billiga skivorna pÄ bygghandeln utom om möbelbyggarkvalitet), gips pÄ ca 850kg/m3 och OSB pÄ 570kg/m3 och det Àr vikten som stoppar ljud. (En vanlig byggspÄnskiva ligger pÄ ca 620kg/m3.)

Postat (redigerat)
  Gizmozis sa:
  Qbaze sa:
Studion kommer fungera Ă€ven som replokal till kidsen nĂ€r dom vill starta band ...vilket dom redan börjat planera 😉

Sicken Farsa!! PopulĂ€rast i kvarteret bland kidsen nu va 🙂 :)

🙂 Ungarna hans kommer att fĂ„ sÄÄÄ mĂ„nga helt nya kompisar. Med moped, lĂ„ngt hĂ„r och ölöppnare i bakfickan.

Edit: Hej vĂ€nta lite. LĂ„ter det inte som Lee i unga Ă„r förresten. 😎

Redigerat av Lee
Postat (redigerat)

I torsdags kom byggstÀllningen sÄ igÄr och idag har det byggts tÀlt ...det var lite meck med att fÄ upp allt och fÄ det stadigt. Det blev till slut stort och stadigt, sÄ nu nu finns det plats för byggmaterialet, arbetsbÀnk, sÄgbord och sÄnt.

🙂

mini-P4120446.JPG

mini-P4120448.JPG

Har Àven rivit ner andra lÄngvÀggens gips och isolering.

Bakom bortre kortvÀggen döljer sig kontrollrummet som redan Àr ett fÀrdigt rum som jag har haft mina musikprylar och dator mm i under nÄgra Är. Vartefter blir det hÄl för fönster och dörr....jag funderar pÄ att riva hela vÀggen och göra om den. DÄ kan jag göra kontrollrummet lite större. FÄr se...

mini-P4120447.JPG

I morgon ska jag nog riva ner allt tak och isolering och börja fundera pÄ hur man kan byta ut takstolarna mot limtrÀbalk....

😄

Redigerat av Qbaze
Postat

lookin' goood =)

Postat (redigerat)

BestÀmde mig idag för att inte skruva dit gips i facken pÄ vÀggarna. Dels blev det för mycket jobb med att sÄga ut gipsbitarna, och sÄ hade Lee skrivit i en annan trÄd att det var "overkill".

Hela den ena lĂ„ngsidan har fĂ„tt sig en omgĂ„ng med latexfog i alla springor och sen satte jag tillbaka ett lager med 90mm (2x45mm) isoleringsskivor. Jag anvĂ€nde samma isoleringsskivor som satt i vĂ€ggen innan, och jag tror att det Ă€r stenull. đŸ˜Č I veckan ska jag köpa stenulls-skivor sĂ„ dĂ„ kan jag jĂ€mföra. 😄

mini-P4130460.JPG

Och sĂ„ Ă„kte innertak och takisolering bort, sĂ„ nu kan man se hur högt det kommer bli i tak nĂ€r takstolarna byts ut mot limtrĂ€balk. Har massor av funderingar pĂ„ hur man ska fĂ„ till snedtaket sĂ„ att det inte slipper ut massa ljud den vĂ€gen. Återkommer sĂ€kert med frĂ„gor nĂ€r jag börjar nĂ€rma mig den biten. 🙂

mini-P4130466.JPG

/Andreas

Redigerat av Qbaze
Postat

Oj, va fort det gÄr... Taket bara försvann... Det ser vÀldigt bra ut...!

Ska du ha kvar vikporten annars kommer jag och hÀmtar... :rolleyes:

Postat
  Lilleman sa:
Oj, va fort det gÄr... Taket bara försvann... Det ser vÀldigt bra ut...!

Ska du ha kvar vikporten annars kommer jag och hĂ€mtar... 😛

Tjena

Ja, det gick fort att fĂ„ ner taket. 🙂

I kvÀll blev jag klar med isoleringen till andra lÄngvÀggen ....sÄ det gÄr framÄt!

Vikporten hade jag tÀnkt att sÀtta ut pÄ Blocket vartefter ...men den Àr lite sliten sÄ jag fÄr nog inte sÄ mycket för den...

Jag kan ju höra av mig till dig först 🙂 ...kanske kan byta den mot nĂ„n pryl till studion 🙂

/A

• 2 veckor senare...
Postat

Du skrev tidigare om att byta ut botten stocken i takstolarna mot limtrÀbalk...

Hur tĂ€nker du dĂ„, och varför... Är det rent visuellt du tĂ€nker, i sĂ„ fall finns det mycket snygga och ganska billiga stock liknande "byggklossar/tĂ€ckskivor" att skruva över den befintliga underdelen pĂ„ takstolen sĂ„ at den ser rustik ut... 🙂

Vi vill se mer uppdatering nu... Stilla vĂ„r hunger... 😄

Postat (redigerat)
  Lilleman sa:
Du skrev tidigare om att byta ut botten stocken i takstolarna mot limtrÀbalk...

Hur tĂ€nker du dĂ„, och varför... Är det rent visuellt du tĂ€nker, i sĂ„ fall finns det mycket snygga och ganska billiga stock liknande "byggklossar/tĂ€ckskivor" att skruva över den befintliga underdelen pĂ„ takstolen sĂ„ at den ser rustik ut... :rolleyes:

Vi vill se mer uppdatering nu... Stilla vĂ„r hunger... 😄

Hej

Ja, tyvÀrr sÄ har det inte hÀnt sÄ mycket sista veckan. ....har varit bortrest och sÄ...

AngÄende taket sÄ har jag tÀnkt sÄ hÀr:

Jag vill ta bort takstolarna som Àr i "live-rummet". Detta för att kunna göra sned-tak upp till nock. Jag vill ha snedtak för att rummet inte ska kÀnnas sÄ instÀngt. Eftersom det inte finns nÄgra fönster och det kommer bli ett högre golv och ett lÀgre tak nÀr jag ljudisolerat sÄ tror jag att det skule bli ett ganska lÄgt rum och instÀngd kÀnsla om jag inte gör taket högre. SÄ, jag vill alltsÄ ta bort takstolarna och istÀllet lÀgga dit en limtrÀbalk pÄ lÀngden över rummet, som vilar pÄ 2 rejÀla pÄlar eller nÄt. ....vet inte riktigt Àn exakt hur det funkar, men jag ska frÄga nÄn som vet Ä sen Àr det vÀl bara Ä sÀtta igÄng.... :rolleyes:

takstolar.jpg

I helgen som kommer ska jag sĂ„ga upp sĂ„ mycket virke som jag hinner till vĂ€ggar, golv och tak. Jag har en snĂ€ll far som har massa virke liggandes som jag kan göra rĂ€tt dimensioner av. 😄

I veckan nu sÄ kommer jag fÄ hem lite ventilationsgrejjer som vi ska se om man kan göra nÄgot bra med. Bland annat en takflÀkt som man kan Àndra varvtalet pÄ, och lite rör och krökar. :rolleyes:

Jag har lite problem med att bestÀmma i vilken ordning jag ska göra allt ....det kÀnns som om jag mÄste fixa till taket först, innan jag kan ge mig pÄ att golv och vÀggar?! Ska fundera lite.... NÀsta vecka hoppas jag att komma igÄng med fortsÀttningen.

/Andreas

Redigerat av Qbaze
Postat (redigerat)

Det lĂ„ter som en dyr lösning, vilket förmodligen skulle ge dej en eller ett par stolpar i rummet, om du inte ska vĂ€rsta FET-limbalken 😄

Du kan vĂ€l ha öppet i tak fast du har kvar, eller bara byter ut, eller klĂ€r om stockbrĂ€dan i takstolarna? Det enklaste vore vĂ€l att ta 3st 150mm brĂ€dor och skruvar i varann som ett U och sedan skruva fast ÂŽdom i den befintliga stockbrĂ€dan... (för syn skull, ser underifrĂ„n ut som en stock typ...) DĂ„ fĂ€r du Ă€ven "kabeltrummor" pĂ„ köpet i taket... Jag vill inte mĂ€stra, det Ă€r bara förslag... đŸ˜Č

Det Àr vÀldigt andÀndbart att ha bjÀlkar i taket att fÀsta stativ, sladdar, mickar osv...

Jag tĂ€nker pĂ„ sĂ„dana hĂ€r lösningar... 😆

2[640x518].jpg

5[254x640].jpg

Redigerat av Lilleman
  • 2 veckor senare...
Karlulf (oregistrerad)
Postat

Ser ju mycket bra ut, det dÀr!

Jag antar att du redan tÀnkt ut all eldragning? Och Àven multikablage, inbyggda högtalarkablar, fiber m.m. Du har ju vÀrldens lÀge att gömma in en massa kablage i vÀggarna! Det Àr ju skönt att slippa förlÀngningskablar liggandes kors och tvÀrs i lokalen?

Mitt garage Ă€r i betong...vĂ€lisolerat visserligen men vill inte sno utrymme med invĂ€ndiga vĂ€ggar i onödan (ja, dĂ€r sitter diffusorer och absorbenter!) sĂ„ jag har inte haft samma möjlighet 😉 .

Ta chansen!

Postat

Ja sÄnt hÀr Àr ju skitkul. Ska bli spÀnnande att följa utvecklingen. Heja heja! :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.