Jump to content
Annons

LTD 8-strängad anländer till europa


Desecrated

Recommended Posts

Annons

Kul, undrar om man kan få sin lokala detaljhandel att ta in en bara så man får prova hur den känns. Borde ju vara rätt svår såld. Jag vill ju ha en men man undrar ju hur mycket man skulle använda den 8:e strängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul, undrar om man kan få sin lokala detaljhandel att ta in en bara så man får prova hur den känns. Borde ju vara rätt svår såld. Jag vill ju ha en men man undrar ju hur mycket man skulle använda den 8:e strängen.

Om man känner sig lite osäker över 2 märkare strängar så kan man sätta en ljusare och en mörkare sträng så att det blir BEADGBEA. 😆

Ibanez 8-strängade är snart slutsåld, den har sålt som smör utomlands.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Om man känner sig lite osäker över 2 märkare strängar så kan man sätta en ljusare och en mörkare sträng så att det blir BEADGBEA. 😄

Ibanez 8-strängade är snart slutsåld, den har sålt som smör utomlands.

Fast jag skulle ju köpa den för att få droppa ner en kvart till. Men jag undrar hur mycket jag skulle använda det. Använder ju min sjua väldigt mycket. Men en åtta, missförstå mig rätt här. Det är ju asmäktigt, men jag tror inte jag skulle spela på den åttonde (vad blir det ett F#?) sådär jättemycket. Men det sa jag ju iof om min sjua också.
[...]GAH! Varför valde de 25,5 tummaren? Helt meningslös juh[...]
Inte så insatt, varför är det dåligt med 25.5 tum och vad innebär det?
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så insatt, varför är det dåligt med 25.5 tum och vad innebär det?

Standardlängd på mensuren. För kort helt enkelt. För att stämma ner så lågt får man ta väldigt tjocka strängar och då dödar man sustainen och det låter bara dött.

Jag har en 27a och det är nog det minsta för att stämma ned till F tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tofu,

Jo som sagt, dom valde 25.5 för att du ska sätta en mörkare och en ljusare sträng på dom, det kommer en 27" ltd och en 27" esp senare och tydligen ska ILT.se ta in dom också :woot:.

Jag hade en 8-strängad men sålde den för att den var lite unken, men jag har en 28" tums baritone 7-strängad på väg upp från polen nu och min kära 10-strängade akustiska.

Och jag håller med, allting under 28.625" för en 8-strängad är lite knasigt, men man får göra vad man kan av situationen.

Dock så är det en 8-strängad på gång från ett företag som heter rondomusic och den kommer att vara helt baritone, jag lär nog posta när den kommer ut på marknaden. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså, en custom 7a från polen? *Nyfiken* Vem gör den i såna fall? Och kläm in specs på den för tusan 🙂

Intressant med rondomusic 8an, antar att det är agile som slår på stort och börar göra 8or

Undrar också vad det var för 8strängad du hade tidigare? Halo kanske? Vet knappt några 8strängade

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså, en custom 7a från polen? *Nyfiken* Vem gör den i såna fall? Och kläm in specs på den för tusan 🙂

Intressant med rondomusic 8an, antar att det är agile som slår på stort och börar göra 8or

Undrar också vad det var för 8strängad du hade tidigare? Halo kanske? Vet knappt några 8strängade

Jag tog en schecter omen extreme och skickade ner den till roter custom guitar http://www.roterguitars.com/.

omen extreme är i vanliga fall 26.5 så jag klämde till ett fret till ovanpå så det var 25 frets med 28" skala, 5 delad maple/wenge hals, med maple greppbräda, medium frets och 14" radius.

18-1.jpg

22.jpg

20.jpg

Med frakt och allt gick det på 2100 kr,

Och jo, det var en halo, dom har fått väldigt dåligt rykte i extended range världen på senaste tid, mycket dåliga gitarrer.

Agile har jobbat med sevenstring.org på senaste och gjort en del riktigt mumsiga gitarrer, användarna på det forum får sitta och trixa ihop specs och sen bygger kurt på rondo ihop dom, väldigt behagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de två "extra" strängarna är tjockare, hur förhåller sig då den mörkaste till vanliga G-strängen på en bas?

Blir det inte svårt att nå runt och ta ackord - för halsen blir väl bredare/tjockare för varje extra sträng man monterar på?

Som nybörjare har jag precis börjat leka med att stämma i dropped-D för att få lite djupare tonläge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de två "extra" strängarna är tjockare, hur förhåller sig då den mörkaste till vanliga G-strängen på en bas?

Blir det inte svårt att nå runt och ta ackord - för halsen blir väl bredare/tjockare för varje extra sträng man monterar på?

Som nybörjare har jag precis börjat leka med att stämma i dropped-D för att få lite djupare tonläge.

Om du stämmer i f# på en 8-strängad gitarr så är den tonen samma ton som är på 2band på en 4 strängad bas, MEN på en gitarr kommer du att ha 27 tums skala och en sträng som är ungefär 070 bredd. På en bas har du 32 tums skala och en e-sträng som är ungefär 100 bredd. Så även fast du har nästan identiska toner så kommer du inte att ha samma klangfärg, en 8-strängad gitarr är alltså inte en bas/gitarr eller för den delen låter som en distad bass 😉

En g-sträng på en bass är ungefär 040 bredd och du hittar den på tredje band på en sexsträngad gitarr, E-strängen är ungefär 046bredd Men den har en 7 tum mindre skala så dom låter ändå rejält olika.

Det är lite svårt att nå ackord i början, men du lär dig ganska snabbt, jag kan nu ta 9-strängade ackord på min klassiska och den halsen är mycket bredare än elektrisk 8-stränga, så att det är fysiskt möjligt i alla fall.

Med drop d kan du göra mycket, jag stämmer min 6-strängade i c-moll och känner att det duger mer än väll. Iden med en 8-strängad gitarr är inte att du ska kunna stämma så lågt som möjligt, för du kan stämma lägre med en 6-strängad baritone gitarr än med en 8-strängad, Grund iden ligger i att man ska kunna ha så många noter som möjligt och att du ska kunna använda dig av riktigt långa skalor. En 8-strängad gitarr spänner 5 hela oktaver så du har rätt många möjligheter när det kommer till ackord och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo desecrated.

Smart ide där med schecterguran med ny hals. Vad är det för trä i de olika delarna?

Annars då, har du planer på att fixa ett riktig 8a framöver?

Jag har onekligen planer på det men jag måste förstå mig på lite bättre vilka träslag osv jag vill ha, och vem som ska bygga den. Tycker ranguitars verkar ultraproffsiga men det är rackarns väntetid där. En annan pantad grej är att man stör sig på lång väntetid så att man inte kommer till skott själv, hehe, korkat

Nåja, jag har iaf en 7strängad 27a som låter bra så jag klarar mig ett tag

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo desecrated.

Smart ide där med schecterguran med ny hals. Vad är det för trä i de olika delarna?

Annars då, har du planer på att fixa ett riktig 8a framöver?

Jag har onekligen planer på det men jag måste förstå mig på lite bättre vilka träslag osv jag vill ha, och vem som ska bygga den. Tycker ranguitars verkar ultraproffsiga men det är rackarns väntetid där. En annan pantad grej är att man stör sig på lång väntetid så att man inte kommer till skott själv, hehe, korkat

Nåja, jag har iaf en 7strängad 27a som låter bra så jag klarar mig ett tag

I kroppen är det basswood med en maple topp (en del hatar basswood, jag gillar det), Sen i halsen är det maple med wenge och maple greppbräda.

Samma kille ska få göra en 27" 6 strängad bandlös gitarr åt mig till sommaren, han är fullständigt galen, han kör själv på en 10 strängad elgitarr.

Jag ska nog vänta på agile och se om dom kommer ut, det är sagt att priset kommer att ligga kring 550 dollar och det tycker jag känns värt. Trä kombinationen är riktigt bra i den, maple/valnöt neckthrough med mahogny vingar.

Ran gitarrer är jävligt grymma, MEN jag tycker dom har blivit lite för dyra på senaste tid, dom tar utan problem 15.000 för en 7-strängad och det är enligt mig 50% för mycket.

Din 7a, är det ibanez xl gitarren ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Soft.

Som sagt jag har absolut ingen koll på riktigt men min ibanez 1527 med basswood låter flopp trots lundgren M7, anar att det är basswoodens fel men svårt att säga. Det är en mufflig otymplig bas frekvens som sabbar allt. Funkar inte till komp mao. Den lät typ lika med orginalmickarna

Vettekatten vad som är den optimala träkombinationen för mig men jag anar att mahogny inte är optimalt eftersom jag får grymmare ljud i min fernandes bariton 7a som är al i vingarna, mot min jackson 7a som är helt i mahogny, båda har EMG 707

Lyssna gärna på http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=590431 de två översta klippen är fernanes, inga märkvärdiga grejer, bara lite korta prylar

Har du några egna ljudklipp så jag kan höra ditt ljudeideal?

Link to comment
Dela på andra sajter

Soft.

Som sagt jag har absolut ingen koll på riktigt men min ibanez 1527 med basswood låter flopp trots lundgren M7, anar att det är basswoodens fel men svårt att säga. Det är en mufflig otymplig bas frekvens som sabbar allt. Funkar inte till komp mao. Den lät typ lika med orginalmickarna

Vettekatten vad som är den optimala träkombinationen för mig men jag anar att mahogny inte är optimalt eftersom jag får grymmare ljud i min fernandes bariton 7a som är al i vingarna, mot min jackson 7a som är helt i mahogny, båda har EMG 707

Lyssna gärna på http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=590431 de två översta klippen är fernanes, inga märkvärdiga grejer, bara lite korta prylar

Har du några egna ljudklipp så jag kan höra ditt ljudeideal?

O ja, en gitarr helt i mahogny är lika kul som lutfisk på sommaren, det går inte när man har mörkare strängar det blir bara grumligt ljud, men på en neckthrough så är det träet i halsen som avgör mest ljudet eftersom både mickarna och strängarna sitter på halsen i ställat för att sitta fast i kroppen, Så om man då har maple i halsen så får man en väldigt ljus gitarr, genom att sätta på mehogny vingar så får man lite mera trä-ljud, lite mera sustain och en gnutta rundare ton, men inte det där hemska les paul tonen 😠

Precis många hatar basswood för att dom får otydlig bas, Men jag hoppas att en baritone maple hals fixar upp det lite, och sen hjälper det med en bra rör eq mellan dator och förstärkaren.

Saten vad grym ton du hade i fernandes gitarren. tyvärr har jag inga ljudklipp än, postar så fort jag fått den nya gitarren,

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli intressant att höra vad du får för ton, dock vet jag ju inte vad du har för ljudedeal så det kanske inte går att jämföra. Visar sig väl

Har du nåt tips ang hur man hittar sina optimala träslag? Jag tycker det är en övning i att ge upp innan man ens börjat. Om jag lyckas hitta två olika guror att jämföra trä och ljud i så har de ju garanterat olika mickar ändå, osså är de ju normat sett 6 strängade och då vet man inte hur de låter med lägre stämning. Jag har typ gett upp innan jag ens börjat

Kan ingen tillverka en trä/mick-provningsapparat? 😄 Typ nån maskin som roterar olika kroppar halsar och mickar osså trycker man in vilka träslag och mick man vill testa osså fixar den det på 1 min

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli intressant att höra vad du får för ton, dock vet jag ju inte vad du har för ljudedeal så det kanske inte går att jämföra. Visar sig väl

Har du nåt tips ang hur man hittar sina optimala träslag? Jag tycker det är en övning i att ge upp innan man ens börjat. Om jag lyckas hitta två olika guror att jämföra trä och ljud i så har de ju garanterat olika mickar ändå, osså är de ju normat sett 6 strängade och då vet man inte hur de låter med lägre stämning. Jag har typ gett upp innan jag ens börjat

Kan ingen tillverka en trä/mick-provningsapparat? 😄 Typ nån maskin som roterar olika kroppar halsar och mickar osså trycker man in vilka träslag och mick man vill testa osså fixar den det på 1 min

Grejen är ju att man får gå efter guider som instrument byggare har gjort men allt är ju ändå subjektivt så det blir helvetes svårt i alla fall. Sen trä är ett sådant där elakt material att min omen extreme och min polares omen extreme låter inte precis lika, och du kan förmodligen stappla upp 10 stycken likadana gitarrer och ändå hitta 10 olika ljud hahaha.

Det jag brukar göra är att hänga omkring i musikbutiker och bara toktesta allting som jag får testa, då får man som en aning om vad man gillar och vad som inte känns bra, men som sagt, en dålig bit rosewood (läs bc rich), känns och låter förjävlig, medan en bra bit rosewood (läs schecter) låter både bra och känns förjävla bra. Svårt ämne 😉

Mitt ljudideal ligger någorlunda meshuggah, caliban, killswitch engage, men jag vill ha lite renare ljud än dom, snäppet mindre dist utan att för den delen tappa kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där sa du nåt. Inte ens samma träslag låter lika beroende på träbit osv.

Får kanske börja bo i musikaffärer då.

Checkade caliban & killswitch engage fast jag blev inge förtjust i deras ljud. Du kanske diggar Meshuggahs nuvarande ljud bättre än när de körde Mesa?

Jag diggar mesa ljudet bäst

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, såg trågen om 8 strängad agile på sevenstring.org

Den var rätt lång(!) så jag läste inte hela 😛 men är det typ den dära med lönngreppbräda och mahognyvingar i naturfinish? Jädrar vad ful! Den kan man ju inte köpa för tusan 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju sexigt med naturfärgade gitarrer, är dom gjorda i trä ska det ju synas, ingen tråkigt svart lack som täcker allt det goda 😛

Men det kommer en mörkgrå version senare.

Jag gillar nya meshuggah ljudet, mesa är helt klart bra, men jag är mera dragen mot engl, känns som 2000talets metallica vs guns'n'roses match 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kommer en mörkgrå version senare.

Låter fint. 550$ är ju så billigt att man i princip kan köpa en bara för att testa 😉 Iaf med tanke på hur svårt och dyrt det är med 8strängare annars

När kommer de, vet du det?

Ang stärkare så har jag allmänt 0 koll men jag minns att Acle(du vet Tesseract) har ett klipp på sin hemsida är gjort med Engl, som jag tycker låter kanon

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kommer en mörkgrå version senare.

Låter fint. 550$ är ju så billigt att man i princip kan köpa en bara för att testa 🙂 Iaf med tanke på hur svårt och dyrt det är med 8strängare annars

När kommer de, vet du det?

Ang stärkare så har jag allmänt 0 koll men jag minns att Acle(du vet Tesseract) har ett klipp på sin hemsida är gjort med Engl, som jag tycker låter kanon

Tydligen så ska dom försöka få igång beställningarna i slutet på månaden, sen tar det väll 2-3 månader innan dom är klara.

Jupp acle är ett äss när det kommer till att skruva till ljud, han borde straffskjutas, bara på ren princip. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan den såg riktigt snygg ut,,, när endå diskutionen är igång här om 8 strängade gitarrer 😆 är själv ett stort meshuggah fan , funderar på själv köpa mej en 8 strängad .. nån som provat ibanez 8a ,, va tycks om den ,,

tänkte dra ner o testa den här nån dag dem hade inte den inne tuvär sist 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat RG2228an. Den var suverän att spela på i alla avseenden. Däremot kan jag ha förhastat mig lite med ljudet för jag dömde ut den då iaf. Jag räknade kallt med att kunna köra samma patch som med min jackson med EMG707 mick eftersom 808an är precis motsvarande. Men nu när jag har en till gitarr med 707an i så vet jag att det är skillnad ändå så det är möjligt att jag hade kunnat tweaka ljudet så det blev riktigt bra. Synd. Skulle var kul att testa den igen.

Däremot lutar jag åt att beställa en Agile 8a när de är på G eftersom de är så sjukt billiga och verkar riktigt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat RG2228an. Den var suverän att spela på i alla avseenden. Däremot kan jag ha förhastat mig lite med ljudet för jag dömde ut den då iaf. Jag räknade kallt med att kunna köra samma patch som med min jackson med EMG707 mick eftersom 808an är precis motsvarande. Men nu när jag har en till gitarr med 707an i så vet jag att det är skillnad ändå så det är möjligt att jag hade kunnat tweaka ljudet så det blev riktigt bra. Synd. Skulle var kul att testa den igen.

Däremot lutar jag åt att beställa en Agile 8a när de är på G eftersom de är så sjukt billiga och verkar riktigt bra

Tack för lite info ska försöka palla mej iväg o testa den så fort den kommer in,, ska titta vidare på flera 8or för det vill jag fan införskaffa mej nu 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...