Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej !

Jag har spelat en del med olika pedaler och har inte varit nöjd sen en lÀngre tid pÄ det "tunna" ljudet som jag fÄr nÀr jag spelar. Jag kör inte lÀngre med en förstÀrkare.

Min far sÄg nÄgot om en artikel som beskriv om en Vox Amp simulator som (vad han minns) vox hade skapat sjÀlva.

Jag har nu försökt fÄ tag i vad den hette och vad den kostar men till för j-vels. SÄ jag hoppades nÄgon kunde rekomendera nÄgot.

Jag har haft en riktig Vox AC15 rör förstÀrkare (1 x 12"), men pÄ grund av omgivningen har jag svÄrt att spela med den sÄ pass mycket som jag skulle

vilja. SÄ jag sÄlde den. (Vilket nöt jag var .. :'( ). SÄ jag har provar bÄde Line6 POD XT Live och Boss GT-8 som ersÀttare.

Jag kör med en RME FireFace 400 box (Ljud kortet firewire). Monitorer som jag har ni Àr M-Audio BX5 och ett par AKG K171 Studio hörlurar.

Men jag skulle vilja fÄ den dÀr extra kÀnslan av ett tryck nÀr man spelar. För som det Àr nu har jag det inte alls. Det saknas nÄgot enormt.

Och tyvÀrr sÄ Àr budgeten inte den största, men jag tar gÀrna emot alla tips och tricks.

Jag spelar all typ av musik. BÄde Hank Marvin, Mark Knopfler, Mike Oldfield mfl. SÄ det ska gÀrna vara nÄgot som tÀcker flera ytor.

Gitarrer jag anvÀnder mig av Àr en Fender Strat (-57) och en Variax 600 El.

Som sagt jag tar emot all typ av rekommendationer !!

// XEQT

Annons
Postat

Letat klart 🙂 ; http://www.voxamps.co.uk/tonelab/

Dom verkar ganska sÀkra pÄ att de hittat rÀtt..

"The Valve Reactor circuit uses a 12AX7 dual triode vacuum tube, a virtual output transformer and a dummy speaker circuit that simulates the reactive load of a real speaker. It reconfigures itself so that its characteristics are the same as the amps it’s modeling (class A, class AB, negative feedback circuit, etc.). This means that all of the nuances of the original amp model including sound, feel, distortion and presence are reproduced."

Det kanske var nÄgot annat och Àr ju knappast vad du Àr ute efter, men din far kanske sÄg den hÀr pickpocket-varianten med exempelvis en AC30

http://www.voxamps.co.uk/amplug/index.asp#ac30

Postat

DessvÀrre Àr det tyvÀrr sÄ att det Àr omöjligt att jÀmföra spelkÀnslan i en gitarrsimulator med att spela i en "riktig" förstÀrkare. Syftet med simulatorerna Àr ju att fÄ dom att funka i ett sammanhang, ihop med lÄten sÄ att sÀga..

Postat
  stegrarn sa:
DessvÀrre Àr det tyvÀrr sÄ att det Àr omöjligt att jÀmföra spelkÀnslan i en gitarrsimulator med att spela i en "riktig" förstÀrkare. Syftet med simulatorerna Àr ju att fÄ dom att funka i ett sammanhang, ihop med lÄten sÄ att sÀga..

syftet Àr att fÄ det att lÄta som uppmickad förstÀrkare

Postat

Det finns sÄklart klara ljudskillnader mellan t ex Pod XT Live, Boss GT-8 och Vox Tonelab (finns som pedalbord i tvÄ varianter, SE och LE). Men jag tror att du förvÀntar dig lite för mycket. Visserligen tycker mÄnga att det Àr svÄrt att ratta multi-fx, men hur bra man Àn skruvar sÄ blir det fortfarande inte riktigt samma sak som att krÀma pÄ en bra rörhÀck. SjÀlv har jag ett Boss GT-8-pedalbord som jag anvÀnder för rep och gigs och Àr alldeles utmÀrkt nöjd med det. Men dÄ kör jag det ju genom slutsteget pÄ en förstÀrkare. Har provat att spela in med det hÀr hemma. NÀr man sololyssnar-ljudet sÄ lÄter det lite fattigt i lurarna, men kör man det tillsammans med annan musik sÄ blir det en helt annan sak, dÄ passar det in vÀldigt bra.

Tycker annars det kan vara vÀrt att prova med nÄgon impuls av en uppmickad gitarr-lÄda. Ladda hem t ex http://www.audioproduction.gr/content/view/127/48/ och leta sen upp nÄgon impuls som du gillar. Googla pÄ "guitar cab impulse" eller liknande. Sen lÀgger du Kefir som insert pÄ den kanal du spelat in gitarren pÄ och laddar in impulsen.

Postat

Min FrÄga Àr dÄ, hur pass "bra" Àr dom nya typerna av Vox som ex AD30VT ?

Dom bygger pÄ simulering men har endÄ rör till förstÀrkare. Kan det vara vÀrt att investera i en sÄdan och sedan anvÀnda den line-out uttaget för att spela pÄ kvÀllar/nÀtter och sen köra upp mickat annars ? Jag har en ADK A51s som jag köpt för att kunna micka upp en lÄda.

Jag gillar Vox ljudet men jag har inte rÄd att köpa en AC30 lÄda med Blue högtalare i.

SÄ vad finns det för alternativ ?

// XEQT

Postat

Tjena

Hughes & Kettners Tubeman Àr av de effekter/pedaler jag testat som jag upplever ger överlÀgset bÀst upplevt tryck i inspeleningen. Gjorde mig av med min GT8.a och V-amp 2 nÀr jag köpte den. Inget Vox sound dock och inga effekter men ett grymt bra dynamisk dist med en massa nÀrvaro.

H&K Tubeman

// Klas

Postat
  XEQT sa:
Min FrÄga Àr dÄ, hur pass "bra" Àr dom nya typerna av Vox som ex AD30VT ?

Dom bygger pÄ simulering men har endÄ rör till förstÀrkare. Kan det vara vÀrt att investera i en sÄdan och sedan anvÀnda den line-out uttaget för att spela pÄ kvÀllar/nÀtter och sen köra upp mickat annars ? Jag har en ADK A51s som jag köpt för att kunna micka upp en lÄda.

Jag gillar Vox ljudet men jag har inte rÄd att köpa en AC30 lÄda med Blue högtalare i.

SÄ vad finns det för alternativ ?

// XEQT

Har en AD50VT, men jag gillar inte ljudet i den, Fast de beror ju pĂ„ vad man spelar för sorts musik. Spelar hĂ„rdrock, o de lĂ„ter den inte sĂ„ bra till tycker jag... Men den lĂ„ter kanon om man kopplar till en dist pedal 🙂

Postat
  SlashAE sa:
Har en AD50VT, men jag gillar inte ljudet i den, Fast de beror ju pĂ„ vad man spelar för sorts musik. Spelar hĂ„rdrock, o de lĂ„ter den inte sĂ„ bra till tycker jag... Men den lĂ„ter kanon om man kopplar till en dist pedal 😎

Hur Àr den om man t.ex ska spela Hank Marvins klassiska sound som han tar ur en AC30 ?

Kan man fÄ ett ljud som det ur en AD50VT ?

Om man jÀmnför dom olika typerna av Vox förstÀrkare Àr dom ens i nÀrheten av dom riktiga lÄderna för uppÄt 14 000+

Eller Àr det bara en kul sak men inget riktigt Vox "ljud" frÄn dom ?

Postat

Av Valvetronix-förstÀrkarna Àr det mig veterligen bara AD60VT och AD120VT som har rör. Dessa har dessutom mer av allting, effekter och förstÀrkarmodeller. Och lÄter bÀttre. Just hÄrdrock tycker jag dom funkar utmÀrkt till, Marshall-och Vox-simuleringarna Àr riktigt grymma. Speciellt tillsammans med TubeOD eller TrebleBoost frÄn pedal-sektionen. Det enda som jag kan tÀnka mig att dom inte Àr jÀttebra för Àr mer extrem och modern metal. Men det Àr ju tyckte och smak...

Dessutom verkar det som om dom slutat tillverka just dessa tvÄ förstÀrkare? Synd i sÄdana fall...

Har en kompis som Àr ett riktigt ljudfreak (har satsat gissningvis ett par hundratusen pÄ att klona Brian Mays gitarrljud). Han tycker att AD120VT med sin Vox AC30-simulering lÄter ungefÀr 95% av en bra riktig AC30.

Postat

Jag lÀste pÄ Vox's hemsida idag och dÀr stÄr det att hela deras VT serie har rör .. SÄ det Àr en frÄga om pengar dÀr.

Det jag har hört av dom inspelningarna som finns pÄ deras sida sÄ lÄter det inte sÄ tokigt. Visst det Àr ingen "riktig" AC30:a men det Àr i alla fall nÄgot bÀttre en det jag har nu.

Men jag vore vÀldigt intresserad av att höra om nÄgon hade en rekomendation ibland den serien som gÄr att köpa i nu lÀget.

// XEQT

Postat

voxtonelab för 1995.- Àr ett bra val. du kan ju lyssna pÄ min stooges lÄt eller lÄtarna pÄ min myspace sida.

Postat
  XEQT sa:
  SlashAE sa:
Har en AD50VT, men jag gillar inte ljudet i den, Fast de beror ju pĂ„ vad man spelar för sorts musik. Spelar hĂ„rdrock, o de lĂ„ter den inte sĂ„ bra till tycker jag... Men den lĂ„ter kanon om man kopplar till en dist pedal 😛

Hur Àr den om man t.ex ska spela Hank Marvins klassiska sound som han tar ur en AC30 ?

Kan man fÄ ett ljud som det ur en AD50VT ?

Om man jÀmnför dom olika typerna av Vox förstÀrkare Àr dom ens i nÀrheten av dom riktiga lÄderna för uppÄt 14 000+

Eller Àr det bara en kul sak men inget riktigt Vox "ljud" frÄn dom ?

Hmm... Hank Marvin kan gÄ...

Har aldrig spelat nÄn annan Vox förstÀrkare, sÄ jag vet inte om man fÄr nÄgot riktigt Vox ljud ifrÄn den. Men har lÀst endel recensioner av valvetronix serien, och dÀr sÀger dom att den lÄter Vox.

Men i den hÀr lÀnken fÄr du iallfall en aning om hur den lÄter:

Postat
  sixties sa:
voxtonelab för 1995.- Àr ett bra val. du kan ju lyssna pÄ min stooges lÄt eller lÄtarna pÄ min myspace sida.

Vart hittade du den ?? 😄

Jag har bara sett runt 4000+ för dom :/

Men jag kanske har sett en större modell dÄ ?

SlashAE : Jag tittade pÄ lÀnken plus lite mera och den verkar okey. Men jag mÄste först lyssna lite pÄ dom innan jag fÀller en dom.

FrÄgan Àr dock om man ska dÄ ha en med 10" (AD30VT) eller 12" (AD50VT) det Àr en skillnad i pengar, vilket Àr en av dom stora nackdelarna för mig, eftersom jag har

en dÄligt budget dÄ jag Àr förtids pensionÀr. Och watten Àr inte av intresse för den kommer stÄ upp mick ad eller bara för att spela i en lÀgenhet.

Men jag gillade den föra Voxen jag hade. Den sjöng det gött om. Men pÄ grund av att jag inte kunde spela med den sÄ ofta sÄ fick det bli nÄgot annan lösning.

Men nu har jag flyttat och jag hoppas att jag nu kan spela lite mera med en lÄda, men ha Àven den förstÀrkar del som man fÄr med rör.

Om jag fick som jag ville sÄ skulle jag köpa en AC30TB med 2 x 12" Blue högtalar i. Men dÄ fÄr man hÀva upp 15 000 bara sÄ dÀr.

Men vilket ljud 🙂

// XEQT

Postat
  XEQT sa:
  sixties sa:

Vart hittade du den ?? 😄

// XEQT

harför mig att musikbörsen sÀljer den för detta pris, finns nog en tillförsÀljning hÀr pÄ studios forum ocksÄ.

det Àrdenna jag pratar om:

ToneLab_slant_000.jpg

Postat

Jag sÄg det :/ . Med andra ord det Àr kanske en utgÄende modell.

Postat (redigerat)
  XEQT sa:
  sixties sa:

Vart hittade du den ?? 😄

SlashAE : Jag tittade pÄ lÀnken plus lite mera och den verkar okey. Men jag mÄste först lyssna lite pÄ dom innan jag fÀller en dom.

FrÄgan Àr dock om man ska dÄ ha en med 10" (AD30VT) eller 12" (AD50VT) det Àr en skillnad i pengar, vilket Àr en av dom stora nackdelarna för mig, eftersom jag har

en dÄligt budget dÄ jag Àr förtids pensionÀr. Och watten Àr inte av intresse för den kommer stÄ upp mick ad eller bara för att spela i en lÀgenhet.

Men jag gillade den föra Voxen jag hade. Den sjöng det gött om. Men pÄ grund av att jag inte kunde spela med den sÄ ofta sÄ fick det bli nÄgot annan lösning.

Men nu har jag flyttat och jag hoppas att jag nu kan spela lite mera med en lÄda, men ha Àven den förstÀrkar del som man fÄr med rör.

Om jag fick som jag ville sÄ skulle jag köpa en AC30TB med 2 x 12" Blue högtalar i. Men dÄ fÄr man hÀva upp 15 000 bara sÄ dÀr.

Men vilket ljud 🙂

// XEQT

den enda skillnaden mellan AD30VT och AD50VT Ă€r att AD50VT har ett wattreglage som reglerar hur mĂ„nga watt man vill andvĂ€nda 😛 och man kan koppla förstĂ€rkarn till en högtalarlĂ„da pĂ„ 8 ohm.

FrĂ„n början skulle jag köpt den pĂ„ 30w men den va slut sĂ„ de blev en 50 istĂ€llet 😄

Redigerat av SlashAE
Postat

pÄ www.vendolin.se finns 3 vox tonelab (1300-1500:-)och 4 tonelab SE (2800-3900:-) till salu.

tror det var i musikbörsens katalog jag sg den för 1995:- men den kanske Àr utgÄende och vissa butiker kan ha nÄgra ex.

Postat

3900 för en begagnad SE Àr ett riktigt överpris. Den har ju knappas kostat mer ny. Visserligen var vÀl listpriset pÄ ca 5500 nÀr dom kom, men det Àr vÀl nÀstan aldrig nÄgon som köpt dom för det priset.

Tonelaben-lÄter egentligen riktigt bra. Det enda stora MEN:et Àr högtalarsimuleringen som inte Àr speciellt upphetsande. Men spelar man in pÄ datorn sÄ spelar det ju inte sÄ stor roll, finns ju mÄnga bra mjukvaruhögtalarsimuleringar. Speciellt de impuls-baserade.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.