Jump to content
Annons

Byta namn på bolaget eller bara studion ?


Audiorent

Recommended Posts

Har länge tänkt att byta namn på företaget då verksamheten gått från ljuduthyrning och installation till i princip en ren studio. Jag har ett nytt namn jag tänkt byta till och jag äger även den nya namnets domännamn. Kom dock på att Studion kanske inte behöver ha samma namn som företaget. De flesta resturanger heter ju något annat i själva bolaget. Vad behöver man göra då. Skall man regga namnet hos PRV eller kan jag kalla Studion för det nya namnet utan att göra några juridiska åtgärder?

En annan sak är ju träffar hos google. Den gamla sidan finns ju med lite över allt och det är kanske bättre att ha den kvar för att styra in folk på den nya.

Tacksam för hjälp och förslag

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ska inte vara några problem att ha olika juridiskt namn och handelsnamn. En sak som är mycket viktig att tänka på, är att det juridiska namnet också måste finnas med på fakturorna - och för kunderna kan det se lite konstigt ut med två olika firmanamn på fakturorna...

Jag tror inte att du måste registrera handelsnamnet, men det är nog säkrast att höra med Bolagsverket för säkerhets skull. Annars är det kanske ändå smidigast att byta namn på firman när du nu ändå ändrar, även om det blir en extra kostnad för det.

Det är absolut bäst att ha kvar den gamla domänen också - och göra redirect från den till den nya. Det kostar dessutom inte särskilt mycket att ha en extra domän. Vissa webhotell tillåter att man har olika domäner på samma konto, så det är inte säkert att du behöver ett extra konto för den andra domänen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska inte vara några problem att ha olika juridiskt namn och handelsnamn. En sak som är mycket viktig att tänka på, är att det juridiska namnet också måste finnas med på fakturorna - och för kunderna kan det se lite konstigt ut med två olika firmanamn på fakturorna...

Jag tror inte att du måste registrera handelsnamnet, men det är nog säkrast att höra med Bolagsverket för säkerhets skull. Annars är det kanske ändå smidigast att byta namn på firman när du nu ändå ändrar, även om det blir en extra kostnad för det.

Det är absolut bäst att ha kvar den gamla domänen också - och göra redirect från den till den nya. Det kostar dessutom inte särskilt mycket att ha en extra domän. Vissa webhotell tillåter att man har olika domäner på samma konto, så det är inte säkert att du behöver ett extra konto för den andra domänen.

Jag kollade nu med bolagsverket och fick ett tredje förslag: Registrera en bifirma. Kostnaden blir samma som Att byta namn dvs 800:-. Bifirman hamnar under det ordinarie företaget med samma bokföring men namnet blir skyddat. Dock bara i länet då jag har enskild firma. Ändringen är enkel att göra på nätet med hjälp av E-Leg.....

E-Leg är verkligen the shit !!!! har hjälpt mig många ggr.

M

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska inte vara några problem att ha olika juridiskt namn och handelsnamn. En sak som är mycket viktig att tänka på, är att det juridiska namnet också måste finnas med på fakturorna - och för kunderna kan det se lite konstigt ut med två olika firmanamn på fakturorna...

Jag tror inte att du måste registrera handelsnamnet, men det är nog säkrast att höra med Bolagsverket för säkerhets skull. Annars är det kanske ändå smidigast att byta namn på firman när du nu ändå ändrar, även om det blir en extra kostnad för det.

Det är absolut bäst att ha kvar den gamla domänen också - och göra redirect från den till den nya. Det kostar dessutom inte särskilt mycket att ha en extra domän. Vissa webhotell tillåter att man har olika domäner på samma konto, så det är inte säkert att du behöver ett extra konto för den andra domänen.

Jag kollade nu med bolagsverket och fick ett tredje förslag: Registrera en bifirma. Kostnaden blir samma som Att byta namn dvs 800:-. Bifirman hamnar under det ordinarie företaget med samma bokföring men namnet blir skyddat. Dock bara i länet då jag har enskild firma. Ändringen är enkel att göra på nätet med hjälp av E-Leg.....

E-Leg är verkligen the shit !!!! har hjälpt mig många ggr.

M

en fjärde variant är ju isf att lägga till det nya namnet till det gamla å kunna använda båda när man vill utåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte enklast att registrera namnet på din studio som ett trademark till ditt befintliga företag?

Kollade upp det hos PRV och vad jag förstod så kostade det 1700:- medan att regga en bifirma går på 800:-. Ett trademark ger antagligen mer skydd men det jag mest är ute efter är att ingen annan kan komma och hävda att det är deras namn i efterhand. Om jag reggar en bifirma så är jag safe men däremot kan jag inte hindra nån att starta en studio med samma namn i ett annat län om det godkänns av bolagsverket. Det är kanske dock mindre troligt att de vill göra det då namnet inte är så vanligt plus att jag äger domännamnet.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Är det inte enklast att registrera namnet på din studio som ett trademark till ditt befintliga företag?

- -- - - - plus att jag äger domännamnet.

Mattias

.com .nu .net .biz .se .....?

Väg in hur viktigt detta är för dig, o räkna sedan med ett o annat bedrägeribrev grundat på reggning.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...