Jump to content
Annons

Nu vill jag ha kritik.


De funka?  

6 röster

  1. 1. De funka?

    • Låter bra som det är.
      0
    • Behöver ändras på vissa saker.
      5


Recommended Posts

LÅTNAMN: ej fastställt. arbetsnamn: Crossings

ARTIST/GRUPP: the[phl]sound

GENRE: house/trance

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR: Per-Henrik

PRODUCENT: Per-Henrik

INSPELNINGSÅR:2004

FORMAT: mp3 @ 192kbp

STORLEK: 3,3 mb

STATUS: Skiss (vill ha mixtips)

LÅTLÄNK: http://www.lindwebb.se/crossings.mp3

Nu var det länge sen jag postade en låt.

Har inte blivit något färdigt. Denna komposition vill jag främst ha kritik på

mixningen/ljudbilden. Vad fattas, vad är bra, hur ligger ljuden, hur är basen mm mm mm

Givetvis får ni kommentera själva låten men det är inte det primära med denna post här och inte heller med själva låten.

Så gotta er i detta och ge mig tips på förbättringar ljudmässigt!!

Mvh

Peppe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag funderar på padljudet...

Det känns lite väl lågt ner, om du fattar hur jag menar. Jag skulle testat att höja det en oktav, eller ändra filterinställningarna så det blev ljusare.

Annars låter det trevligt! :rolleyes:

Jag tycker jag känner igen de där röstsamplingarna, var kommer de från?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumb Dan

Mycket låter utmärkt.

Min enda fundering är om du verkligen vill att hihatsen ska ta så mycket plats som dom gör nu?

Annars, bra jobbat!

Nu när jag lyssnat på större högtalare (högre volym 😳 ) så hörs nog hihatsen för mycket... helt korrekt...

Det ska jag kika på.

Tack för lyssningen!

insolitus

Jag funderar på padljudet...

Det känns lite väl lågt ner, om du fattar hur jag menar. Jag skulle testat att höja det en oktav, eller ändra filterinställningarna så det blev ljusare.

Annars låter det trevligt! 

Jag tycker jag känner igen de där röstsamplingarna, var kommer de från?

Ok.. inte lågt volymmässigt alltså.. hm..kanske lite mindre burrigt?, ska testa det.

Röstsamplingarna är hemmagjorda med en atariemulator och ptogrammet ST-Speech.

Tack för lyssningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte reverbet du har på sågtandsleadne, den låter för mettall imho..

padljudet kan du typ, göra bättre tror jag.. dvs panna långt vänster/höger med ett nice reverb i mitten med god predelay på så får det bättre spinn typ..

trummorna är lite so so. speceillt i breakpartiet vid 01.50. kicken är för låg. men bra eq'ad skulle jag tro..

hihatsen tar nog inte så mkt plats, det är nog bara det att du inte har något mycket i frekvensera under som hjälper till nämnvärt med att fylla ut så de inte är så, märkbara. vilket kanske gör dem lite vä'l attack.

ett break med hipassfilter på eller så skulle inte skada att ha liggandes där för att fylla ut och ge låtfan lite mer driv..

hmmmm. förutom det så gillar jag inte samplinganra, men ja. det är en annan femma..

good work annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

okej... jag kan säga bara att jag lyssnar aldrig på house/techno musik. tycker verkligen inte om det MEN, den här låten var riktigt bra. Jag gillar synt ljudet pad eller var det är.. tycker nog att bas slingan är för låg......

//AEM 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte reverbet du har på sågtandsleadne, den låter för mettall imho..

padljudet kan du typ, göra bättre tror jag.. dvs panna långt vänster/höger med ett nice reverb i mitten med god predelay på så får det bättre spinn typ..

trummorna är lite so so. speceillt i breakpartiet vid 01.50. kicken är för låg. men bra eq'ad skulle jag tro..

hihatsen tar nog inte så mkt plats, det är nog bara det att du inte har något mycket i frekvensera under som hjälper till nämnvärt med att fylla ut så de inte är så, märkbara. vilket kanske gör dem lite vä'l attack.

ett break med hipassfilter på eller så skulle inte skada att ha liggandes där för att fylla ut och ge låtfan lite mer driv..

hmmmm. förutom det så gillar jag inte samplinganra, men ja. det är en annan femma..

good work annars!

Tack för en utförlig lyssning.

Mycket bra tips som jag ska ta åt mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt. Bra driv. Padljudet är snyggt, det kan bli lite tjatigt i längden. Jag gillar rösterna. Mixen låter bra i min lyssning. Det känndes som att det saknades något "innehåll" om du förstår vad jag menar. :rolleyes:

Ja, padljudet kanske kan bli lite tjatigt..

Det du sa om att den saknar innehåll, menar du mixen då? Att det inte är fylligt eller är det låten du tänker på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt. Bra driv. Padljudet är snyggt, det kan bli lite tjatigt i längden. Jag gillar rösterna.  Mixen låter bra i min lyssning. Det känndes som att det saknades något "innehåll" om du förstår vad jag menar.  :rolleyes:

Ja, padljudet kanske kan bli lite tjatigt..

Det du sa om att den saknar innehåll, menar du mixen då? Att det inte är fylligt eller är det låten du tänker på?

Nej jag menar själva låten så att säga. Mixen är helt okej så vitt jag kan höra. Det känns som om idén inte riktigt är färdig.... äsch kan inte uttrycka det bättre. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt. Bra driv. Padljudet är snyggt, det kan bli lite tjatigt i längden. Jag gillar rösterna.  Mixen låter bra i min lyssning. Det känndes som att det saknades något "innehåll" om du förstår vad jag menar.  😆

Ja, padljudet kanske kan bli lite tjatigt..

Det du sa om att den saknar innehåll, menar du mixen då? Att det inte är fylligt eller är det låten du tänker på?

Nej jag menar själva låten så att säga. Mixen är helt okej så vitt jag kan höra. Det känns som om idén inte riktigt är färdig.... äsch kan inte uttrycka det bättre. 😄

Hehe.. 😉

Nä men det kan du ha rätt i... hela min själ finns inte nergrävd i kompsitionen.. en ganska snabbt tillverkad låt där jag istället lagt krutet på att få den att låta "snyggt" :rolleyes:

(vilket jag hoppas att jag ska lyckas med efter alla tips jag får!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...