Jump to content
Annons

EWQL Symphonic Orchestra GOLD


GuitarArt

Recommended Posts

Tjena tjena.

Vet inte om det finns en post om detta, hittar inget iaf med sök funktionen.

Jag kör MAC + nya logic 8 och har nyligen fått hem EWQL Symphonic Orchestra GOLD eftersom jag behöver stråkar och sådant roligt.

Men är det så att jag behöver Kontakt 2 eller nåt liknande??

Är EWQL Symphonic Orchestra GOLD en plugin "till" Kontakt (eller nåt annat samplings prog).

Vill gärna veta hur man går till väga, har en hel del musik produktion på G, skulle vara nice att få igång det.

Jag kör inte så mycket pluggar rent generellt, (intrument pluggar.)

Tack på förhud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det följer med en player när du köper det.

Det är väl inte så, att du har köpt en expansions-version? I så fall är du illa ute, eftersom du behöver basen till den expansionen också för att kunna använda expansionen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det följer med en player när du köper det.

Det är väl inte så, att du har köpt en expansions-version? I så fall är du illa ute, eftersom du behöver basen till den expansionen också för att kunna använda expansionen...

Hittade inget om nån player, bara en setup exe fil som inte funkar på mac.

Sökte fram Eastwestsamples o där stod det nåt om att man använder "native-instruments" grej.

...ursäkta ord vad: FAAAAN... om det inte funkar... EWQL S.O kostade ju en del 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det följer med en player när du köper det.

Det är väl inte så, att du har köpt en expansions-version? I så fall är du illa ute, eftersom du behöver basen till den expansionen också för att kunna använda expansionen...

Hittade inget om nån player, bara en setup exe fil som inte funkar på mac.

Sökte fram Eastwestsamples o där stod det nåt om att man använder "native-instruments" grej.

...ursäkta ord vad: FAAAAN... om det inte funkar... EWQL S.O kostade ju en del 🙂

En speciell version av Kontakt från Native Instruments (bantad version som kallas Kompakt) följer med som motor, men jag kollade på NI's hemsida - och hittade följande:

System Requirements

15 GB Free Hard Disc Space, DVD Drive

MINIMUM REQUIREMENTS (for Native Instruments software)

Windows XP/ME/98, Pentium III/Athlon 500 Mhz, 256 MB RAM

Mac OS 9.2, OS 10.2.6* or higher, G3 500 Mhz, 256 MB RAM

RECOMMENDED SYSTEM (for Native Instruments software)

Windows XP, P III/Athlon 700 MHz, 1 GB RAM

Mac OS 9.2, OS 10.2.6* or higher, G4 733, 1 GB RAM

*Use of this product with an Intel Mac requires Kontakt 2.2 or later (not included).

RECOMMENDED SYSTEM (for sound library)

EASTWEST recommends using a fast processor and at least 1 GB of free RAM to optimize the performance of this sound module.

COMPATIBILITY

WIN (VST®2.0, DXi2™, ASIO™, MME™, Direct Sound™)

MAC (VST®2.0, ASIO™, Soundmanager™, OMS™, Audio Units™, Core Audio™, **RTAS™)

(**RTAS is not supported for MAC OS9)

*DFD - Direct from Disk extension from www.soundsonline.com/techsupport.shtml is required.

This product requires registration within 5 days (by web, fax or mail).

*Use of this product with an Intel Mac requires Kontakt 2.2 or later (not included).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

...

Så det menas att det skulle funka om man har kontakt/kompakt 2.2 ?? Om man lyckas få hem det ??

Jag har ingen koll på Mac själv, men det står ju att det ska fungera med Kontakt 2.2 eller senare, så det borde vara rätt.

Kompakt är en player som inte säljs separat, utan enbart bundlad med ljudbibliotek - så det är Kontakt 2.2 eller senare som du ska skaffa i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

...

Så det menas att det skulle funka om man har kontakt/kompakt 2.2 ?? Om man lyckas få hem det ??

Jag har ingen koll på Mac själv, men det står ju att det ska fungera med Kontakt 2.2 eller senare, så det borde vara rätt.

Kompakt är en player som inte säljs separat, utan enbart bundlad med ljudbibliotek - så det är Kontakt 2.2 eller senare som du ska skaffa i så fall.

Ok, tack så mycket claes...!

Ser ifall jag kan hitta något till Mac, annars får jag väl köpa och sen uppdatera ett kontakt om inget annat... det borde funka i sådana fall!

För att vara lite ful, så finns det "torrent" men finns aldrig nåt till Mac, bara PC/Windows... så det blir nog att köpa ett!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om Gold fungerar likadant som Silver, och likadant för Mac som för PC, så ska det gå att installera både som stand-alone, RTAS och VST, samt köra som ljudbibliotek till Kontakt.

Om jag var du skulle jag först kolla så jag fått hem grundversionen innan jag sprang och köpte Kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Köper man EWQLSO så får man ju med en version av Kompakt som installeras samtidigt. Dvs en dedikerad motor till EWQLSO biblioteket. Inte nån Kompakt version som du kan ladda in andra samplingar till.

Här på hemsidan hittar du all info du behöver:

http://www.soundsonline.com/EWQL-Symphonic...-pr-EW-160.html

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Köper man EWQLSO så får man ju med en version av Kompakt som installeras samtidigt. Dvs en dedikerad motor till EWQLSO biblioteket. Inte nån Kompakt version som du kan ladda in andra samplingar till.

Här på hemsidan hittar du all info du behöver:

http://www.soundsonline.com/EWQL-Symphonic...-pr-EW-160.html

Det var från Soundsonline jag citerade - och det är tydligen så, att Kompakt inte fungerar med Intel Mac:ar, utan då måste man ha Kontakt i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Köper man EWQLSO så får man ju med en version av Kompakt som installeras samtidigt. Dvs en dedikerad motor till EWQLSO biblioteket. Inte nån Kompakt version som du kan ladda in andra samplingar till.

Här på hemsidan hittar du all info du behöver:

http://www.soundsonline.com/EWQL-Symphonic...-pr-EW-160.html

Det var från Soundsonline jag citerade - och det är tydligen så, att Kompakt inte fungerar med Intel Mac:ar, utan då måste man ha Kontakt i stället...

Såg precis det 🙂

*Use of this product with an Intel Mac requires Kontakt 2.2 or later (not included).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag sneglar också på EWQLSO, men är väldigt förvirrad. Exakt vad är det här Konpakt 2.2 för något? En sequencer? Jag har själv för avsikt att om jag skulle köpa det använda det till ProTools på en Macbook. Måste man använda det som nåt rewir:at genom nåt Konpakt då eller vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompakt är bara ett samplespelarprogram dedikerat för samplingarna.

Du kör Kompakt om du vill använda samplingarna stand-alone eller som plugg.

Om du har t ex Kontakt så behöver du inte använda Kompakt utan kan ladda samplingarna direkt i Kontakt.

Fast Kompakt räcker gott och väl.

Inga konstigheter ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompakt är bara ett samplespelarprogram dedikerat för samplingarna.

Du kör Kompakt om du vill använda samplingarna stand-alone eller som plugg.

Om du har t ex Kontakt så behöver du inte använda Kompakt utan kan ladda samplingarna direkt i Kontakt.

Fast Kompakt räcker gott och väl.

Inga konstigheter ...

Jag kanske är jättetrög, men man behöver alltså bara detta om man vill köra det stand-alone eller med en Intel-Mac? Jag förstår inte riktigt varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver det om du ska köra samplingarna och inte har nåt annat program att köra dem i.

Oavsett om det är stand-alone eller som plugg i ett värdprogram.

Intel-Mac vet jag inte vad det är för nåt ...

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det något annat sätt att komma runt detta? Eller ska man vänta på att det kommer någon uppgradering till kompakt som stödjer Intel-Macar så man slipper köpa en dyr annan produkt. Konpakt 2 finns exempelvis inte ens på musikbörsen. Däremot finns konpakt 3 finns och verkar innehålla en massa skit man är direkt ointresserad av.

Jag skulle även gäran vilja veta hur trådskaparen löste problemet med att setupfilen tydligen inte fungerade på mac.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Man MÅSTE inte ha Kontakt. Rent krasst kan du köra vilka pluggar som helst p åen Intel-Mac, men kruxet är att om de inte är Intel-klara i sig själva så kommer de att köras lite "halv-Rosetta" 😊 dvs en försvarlig del av CPUn går åt till VSTBridge som kör pluggen i en slags PPC-emulator och skyfflar data in i Intel-Cubase. So to speak.

Sen rekommenderar jag iofs Kontakt av en hel hop andra anledningar. Inte bara som front-end till ljudbibliotek; köper man det för enbart den funktionen är det ju knasdyrt 🙂 Men ljudbiblioteket som följer med Kontakt3 är faktiskt (imho) bitvis fruktansvärt bra. Editerings/programmeringsmöjligheterna det sedan ger sådana bibliotek som EWQL, ojoj *dreglar* 😎

Setup.exe-filen gissar jag härrörde från fulversion, nedladdad och inte köpt. Rätta mig gärna om jag har fel, men i samtliga mina EWQL-boxar (yes, bought and paid for) har det funnits gott om information + fungerande programvaror för Mac.

I vilket fall uppgraderas nu samtliga EWQL-bibliotek för Universal Binary + och kommer att distribueras med nya 64bitarsplattformen PLAY. Vilket i sig gör att de "utgående" biblioteken (32bitars, bl a just SO Gold) är sjukt billiga. Men det har jag redan propagerat för i en annan tråd om prisras, så jag vågar inte göra det igen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...