Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok, jag har suttit ett tag nu och försökt reda ut hurvida Logic 8 kan använda sig av mer än 4gb minne eller inte, men får ingen egentlig klarhet i det hela.

Om man nu sitter med Logic 8 studio, OSX Leopard och en intel 2xquad burk med 8gb minne....kan man ladda flera stora samplingsbibliotek utan knas?

Jag har förstått att EXS24 kan tweakas så att den jobbar utanför Logic om man har mer än 5gb minne (så att man kan utnyttja stora banker den vägen), vilket är jättebra, men exs24 är ju inte den enda "pluggen" man kan behöva ladda stora bibliotek i.

så, kortfattat: kan logic (inte exs24) nu för tiden utnyttja mer minne än 4gb??

Annons
Postat
Ok, jag har suttit ett tag nu och försökt reda ut hurvida Logic 8 kan använda sig av mer än 4gb minne eller inte, men får ingen egentlig klarhet i det hela.

Om man nu sitter med Logic 8 studio, OSX Leopard och en intel 2xquad burk med 8gb minne....kan man ladda flera stora samplingsbibliotek utan knas?

Jag har förstått att EXS24 kan tweakas så att den jobbar utanför Logic om man har mer än 5gb minne (så att man kan utnyttja stora banker den vägen), vilket är jättebra, men exs24 är ju inte den enda "pluggen" man kan behöva ladda stora bibliotek i.

så, kortfattat: kan logic (inte exs24) nu för tiden utnyttja mer minne än 4gb??

Problemet är väl att det är tredjepartsutvecklarna som måste se till att deras pluggar kan använda mer än 4GB. Apple har ju gjort det med sina egna.

Postat

så med andra ord kan man utnyttja mkt minne nu för tiden, så länge tredjepartstillverkarna ser till att deras pluggar hanterar detta (utanför logic?).....då finns det skäl till att lassa in 8gb minne i datorn med andra ord. 🙂

Postat
så med andra ord kan man utnyttja mkt minne nu för tiden, så länge tredjepartstillverkarna ser till att deras pluggar hanterar detta (utanför logic?).....då finns det skäl till att lassa in 8gb minne i datorn med andra ord. 🙂

Om jag förstått allt rätt så, men jag är inte helt hundra. Jag ska köpa en ny Mac Pro idag iaf och tänkte köra på 6GB minne.

Postat

men innebär det då att logic inte är 64bitars? och därför måste pluggtillverkarna accessa minnet utanför logic istället, för att kunna hantera de stora bankerna? för om logic var 64bit skulle väl pluggarna lika gärna kunna "hämta sitt minne" direkt från logic?

mkt förvirrande det där, fast man kanske inte behöver bry sig....bara allt funkar så är det ju egentligen skit samma HUR det funkar....

Postat

Det är ju bra om pluggarna kan accessa mer än 4GB om man nu har en massa ram i burken.

Nu är det ett tag sen jag testade. Men en plugg behöver ju inte komma över 4 GB i själva användandet. Det är ju ANTALET pluggar som gör att det inte klarar. Inserta ett gäng olika pluggar, typ Atmophere Trilogy, RMX, Ivory, dfhs, EZ Drummer osv. När man har kommit upp i över 3GB inladdat i minnet så rasar Logic. Och då har jag 5GB i ram. Dock så har jag inte räknat med exs24. Det har jag testat och det fungerar. Men det vore ju som sagt bra om Pluggrna kunde accessa mer ram och det gör väl inget om det sker utanför logic?

Det skulle vara bra om du Emil kunde kolla vad som händer för dig sen när du får burken. Prova att ladda in så mycket det går. Kör utan exs24. Och inserta flera gånger av samma plugg så att du kommer upp över 3GB så vet vi sen vad som händer. Du har ju 1 GB mer än mig. Det kan ju hända att du kan ladda än vad jag klarade av. Och är det så, så klarar ju logic mer än vad jag har trott.

Skulle vara kul och be nån med 8GB ram eller mer att testa.

Postat
Det är ju bra om pluggarna kan accessa mer än 4GB om man nu har en massa ram i burken.

Nu är det ett tag sen jag testade. Men en plugg behöver ju inte komma över 4 GB i själva användandet. Det är ju ANTALET pluggar som gör att det inte klarar. Inserta ett gäng olika pluggar, typ Atmophere Trilogy, RMX, Ivory, dfhs, EZ Drummer osv. När man har kommit upp i över 3GB inladdat i minnet så rasar Logic. Och då har jag 5GB i ram. Dock så har jag inte räknat med exs24. Det har jag testat och det fungerar. Men det vore ju som sagt bra om Pluggrna kunde accessa mer ram och det gör väl inget om det sker utanför logic?

Det skulle vara bra om du Emil kunde kolla vad som händer för dig sen när du får burken. Prova att ladda in så mycket det går. Kör utan exs24. Och inserta flera gånger av samma plugg så att du kommer upp över 3GB så vet vi sen vad som händer. Du har ju 1 GB mer än mig. Det kan ju hända att du kan ladda än vad jag klarade av. Och är det så, så klarar ju logic mer än vad jag har trott.

Skulle vara kul och be nån med 8GB ram eller mer att testa.

Det kan jag definitivt fråga, ska alldeles strax beställa datorn. Sen dröjer det väl en vecka eller två innan jag får hem den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.