Masatomega Postat 2 mars 2008 Postat 2 mars 2008 Tjena, allihopa. Jag behöver hjĂ€lp, eller rĂ„d snarare, med att köpa mig en amp. Sitter hemma med en Les Paul-kopia och en skitamp pĂ„ 4.5W och vill köpa mig nĂ„got lite större. Digitala transistor-stĂ€rkare tycker jag verkar som en bra sak. Dom Ă€r ju skapligt billiga och har mycket att vĂ€lja pĂ„. Lirar mycket Led Zeppelin, jag, men Ă€r ocksĂ„ inne pĂ„ blues och sĂ„nt, samt jazz och kanske till och med metal. Men vilken av dom tycker ni fungerar bĂ€st nĂ€r man övar hemma, eller lirar lite hemma hos nĂ„gon kompis? Jag tycker sjĂ€lv VOX-stĂ€rkaren har sköna förstĂ€rkar-typer, och verkar vĂ€ldigt anvĂ€ndarvĂ€nlig, men den har ingen ingĂ„ng för mp3 eller sĂ„, om jag förstĂ„tt rĂ€tt. Kuben Ă€r lite billigare, och har mp3-ingĂ„ng samt lite andra finesser som typ stĂ€mapparat (överflödigt, stĂ€mmer med piano đ), och tube drive-funktionen Ă€r hĂ€rligt. Har jĂ€ttesvĂ„rt att bestĂ€mma mig, för kan inte sĂ„ mycket om dom hĂ€r grejjerna. Jag har slagverk som hemmaplan, förstĂ„r ni. Tack pĂ„ förhand! // Fredrik
browno Postat 2 mars 2008 Postat 2 mars 2008 (redigerat) Testa och köp den du tycker Àr bÀst, jag gillade inte alls cube och köpte en Vox AD30, den funkar helt okay, Àven om jag inte gillar alla effekterna och tycker att de flesta förstÀrkarsimulationerna lÄter lite halvtaskigt. Men det bÀsta jag hittade för pengarna. EDIT - 300 inlÀgg, hipp hipp hurra. Redigerat 2 mars 2008 av browno
Masatomega Postat 3 mars 2008 TrÄdstartare Postat 3 mars 2008 Ok tack sÄ mycket. Tror ni kanske 15W Vox rÀcker för hemmabruk förresten?
lavrell Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Ok tack sĂ„ mycket. đ Tror ni kanske 15W Vox rĂ€cker för hemmabruk förresten? Jag tycker snarare du ska övervĂ€ga 50W om du vill ha ett fylligt ljud och Ă€ven kunna spela dĂ€r det krĂ€vs lite mer ljudvolym. Jag vĂ€ljer iaf AD-serien över Cube vilken dag som helst!
Daniel H Postat 3 mars 2008 Postat 3 mars 2008 Det Àr ingen nackdel att köpa en stor Vox eftersom det gÄr att stÀlla ner uteffekten pÄ den modellen skriver om.
JJRockford Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 En röst till pÄ Vox. Vet man att man bara ska ha den hemma sÄ finns det egentligen ingen anledning att köpa nÄgot över 15W, det bÄde rÀcker till och blir över. Alternativet Àr förstÄs nÄgon slags multifx att koppla in i stereon. Line6 FloorPod och Korg AX1500G Àr tvÄ bra alternativ. Kolla Àven om du kan hitta t ex en begagnad Boss GT-6. Det Àr ju pÄ sÀtt och vis oerhört mycket mer flexibla apparater. Ska du ut och spela nÄgon gÄng t ex Àr det ju bara att koppla in sig i PA:systemet. Alternativ köpa en större förstÀrkare som inte behöver ha nÄgra andra egenskaper Àn att den spelar högt och ganska rent.
Masatomega Postat 5 mars 2008 TrĂ„dstartare Postat 5 mars 2008 Tack för alla svaren, grabbar. Vox har mig övertygad. Men 15W fĂ„r rĂ€cka, jag Ă€r inget proffs om vi sĂ€ger sĂ„. Sitter och spelar smĂ„tt för mig sjĂ€lv och kan ett solo till nĂ„gon lĂ„t liksom. đ Ska komma ihĂ„g rĂ„den dock om jag fortsĂ€tter med gitarren lĂ€nge. Tack för hjĂ€lpen!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.