Jump to content
Annons

Olika kvalitet på lightpipe?


The Key

Recommended Posts

Hejsan

Ska byta dator i studion på jobbet. Har tidigare haft en G4 dubbelpropp med ett RME-kort där adat-lightpipen varit kopplad till bl a en alesis AI3 som i sin tur varit kopplad till diverse olika preamps. Lösningen har fungerat tillfredställande och jag har varit nöjd med ljudet.

Dock ska jag nu gradera upp min logic och det känns som om den blir i tyngsta laget för min dator. Alltså ska jag nu införskaffa en Mac Pro och då funkar tyvärr inte RME-kortet längre eftersom Mac Pro:n har PCIe-platser. Tanken är då att fixa nån form av firewirelösning med adat_ligtpipe-uttag.

Vad jag undrar är då om nån har koll på kvalitetsskillnaden mellan olika fabrikat vad gäller just lightpipen och även firewire-överföringen. ADDA-omvandlingen har ingen betydelse i sammanhanget eftersom den biten redan är klar.

Det finns ju en uppsjö av lösningar. Allt från budgetprylar från M-audio och Behringer till lite mer semiproffsgrejar från t ex Presonus och MOTU.

Hur stor skillnad är det egentligen på t ex M-audios Firewire-kort med lightpipeuttag och Presonus motsvarande? Nån som har koll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då AI3 inte har någon klocka så krävs det ju att ditt kort har det, så att kortet är master. Just då är skillnaden påtaglig för att inte säga stor. Personligen är jag inget större fan av Alesis AI3, men jag skulle lägga så mycket deg som möjligt på ett kort med en bra klocka.

Lightpipeuttagen i sig vill jag dock påstå är minde vital.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...